Bude ratifikována Istanbulská úmluva?
Ivan ŠtampachBiskupové osmi českých římskokatolických diecézí a biskup řeckokatolického exarchátu vydali společný list, ve kterém převracejí smysl dokumentu Rady Evropy. Zastávají se tak v podstatě nadřazenosti mužů a implicite obhajují násilí.
Do prázdnin by se mělo ve Sněmovně hlasovat o ratifikaci Úmluvy Rady Evropy o prevenci a potírání násilí vůči ženám a domácího násilí. Česko úmluvu vyjednanou roku 2010 a po ratifikaci prvními deseti zeměmi již platnou podepsalo, bohužel až roku 2016, ale dosud neratifikovalo.
Úmluva zahrnuje závazek státu věnovat se preventivně školení odborníků, osvětě a školnímu vzdělání. Stát má zajistit terapeutické programy pro pachatele domácího násilí a má spolupracovat s nevládními organizacemi, které se věnují prevenci těchto sociálně patologických jevů. Dále mají zavést opatření na obranu obětí jako dočasné vykázání pachatele ze společného obydlí, vytvořit dočasné útulky pro oběti a zavést tísňové linky.
Státy mají mít ve svých trestních zákonících uvedeny jako delikty psychické týrání, sexuální obtěžování, vynucený sňatek nebo nucenou sterilizaci. To vše zatím Česká republika splňuje jen částečně. Kulturní zvyklosti nesmí sloužit jako záminka pro toleranci takového jednání. Rada Evropy bude u států, které se připojí, monitorovat dodržování závazků z úmluvy plynoucích.
Ochrana lidské důstojnosti, tělesné a duševní integrity člověka je typická pro evropské země s dlouholetou tradicí křesťanského humanismu. V rozporu s těmito evropskými tradičními hodnotami však vydali biskupové osmi českých římskokatolických diecézí a biskup řeckokatolického exarchátu společný list. Převracejí smysl dokumentu Rady Evropy a tvrdí, že Istanbulská úmluva (označená tak podle místa, kde je uložena) staví muže a ženu do zásadní opozice a veškeré chování vůči ženám chce vidět jen ve světle historicky nerovného poměru sil mezi muži a ženami.
Biskupové zavírají oči před násilným chováním mužů vůči ženám. Nejvíce ze všeho jim však vadí, že úmluva definuje pohlaví jako společensky konstruovanou kategorií určující specifickou roli a chování jak pro muže, tak pro ženy. Jejich chápání člověka je známo jako vulgárně materialistické. O všem rozhoduje vrozená anatomická odlišnost mužů a žen. Chybí prostor pro osobní sebeurčení. Taková je celá partnerská etika římské církve. Osobní postoje a vztahy mezi lidmi jsou pro ni nakonec nepodstatné. Podle toho, co lidé činí se svými genitáliemi, jsou po smrti posíláni do věčné blaženosti (s případnou předsíní) nebo do věčného trápení.
Dávná moudrost počítá s tím, že mužský a ženský pól nejsou ostře vymezeny. Například široce známý čínský symbol životní síly čchi obsahuje dvě pole jakoby v pohybu, jin, symbol ženství, vody a země, a jang, symbol mužství, větru a ohně. Avšak ve světlém poli jangu je tmavý kruh jinu, a naopak. Jin a jang se nevylučují. Žádná věc či bytost totiž není čistě jin nebo čistě jang. Každá ze sil obsahuje základ té druhé. Zůstává prostor pro sebeidentifikaci.
K mnohasetleté evropské kultuře od antiky po modernu a postmodernu patří anatomicky určení muži se spíše ženskými preferencemi a více či méně ženským sebeurčením, a ženy, u nichž je to opačně. Jedni i druzí obohacují svou osobní jedinečností civilizaci. Kulturní aspekt genderu a sexuality patří ke vzdělání. Lidovečtí politici, kteří se k ratifikaci úmluvy vyslovili, a biskupové, kteří jim sekundují, chtějí tuto skutečnost vymazat z dějin.
I když už to nemohou říkat otevřeně, zastávají nadřazenost mužů a implicite obhajují násilí, jímž si muži svou vládu vynucují. Píší totiž výslovně, že si nepřejí, aby ratifikací Istanbulské úmluvy bylo ohrožujícím způsobem zasaženo do života státu a jeho institucí, zvláště škol (jako by školy byly státními institucemi), ale i do života rodin a jednotlivců.
Podle biskupů by stát ohrožovalo to, na čem se dohodlo 47 států Rady Evropy, tedy všechny evropské státy mimo běloruský diktátorský režim a šesti sporných území. Rada Evropy funguje na principu diskuse a hledání společných řešení v ekonomických, sociálních, kulturních, vědeckých, právních a administrativních otázkách a v udržování a rozvoji základních lidských práv a svobod.
Rozhodnutí Rady Evropy nelze napadnout tak snadno jako rozhodnutí orgánů Evropské unie. Orgány Unie mají v některých oblastech vlastní pravomoc, jíž se musí členské státy podřídit. EU má administrativní aparát, proslulé „bruselské úředníky“, a ti rozhodnutí Evropské rady, Evropské komise či Evropského parlamentu prosazují a jejich plnění kontrolují. Rada Evropy naproti tomu pracuje více s principem shody zúčastněných států. Ve shodě, na základě jednání dochází k artikulaci nadnárodní či nadstátní vůle. Těžko jí lze předhazovat omezování státní suverenity.
Je pravděpodobné, že dohoda chránící v křesťanském a humanistickém duchu slabší bude ratifikována. Klerikální segment politické scény popírající principy lidskosti je v České republice příliš slabý. Tlak biskupů na zákonodárce jako výraz lidovecké politiky nebo politika KDU-ČSL (a spojenců v jiných stranách) jako politická aplikace biskupských směrnic (těžko rozhodnout, co je prvotní a co odvozené) snad ovlivní rozhodování bezvýznamné části politického spektra.
Jen je třeba neopomenout občanský dohled nad parlamentem při očekávané ratifikaci úmluvy a pak případně nad exekutivou, která by měla úmluvu prakticky naplňovat.
Buďme tedy alespoň rádi, že biskupové nezavírají oči před násilným chováním žen vůči mužům. To už je poloviční úspěch.
jsem se dočetla, že násilí se vyskytuje i v křesťanských rodinách. Říká to advokátka církevního soudu. Proto prý nechápe, co vlastně chtěli biskupové svým pastýřským listem (https://www.cirkev.cz/cs/aktuality/180513istanbulska-umluva-neni-posilou-pratelstvi-muze-a-zeny-pisou-biskupove) říci.
domaci_nasili_v_krestanske_rodine.url
Já jsem jenom z textu nějak nepochopila, jestli je církevní advokátkou paní Holíková anebo paní Kolářová.
"... panuje mezi mužem a ženou od počátku přátelství, jsou si vzájemně oporou, nestojí proti sobě... Jakékoliv násilí vůči člověku je z tohoto pohledu narušením všeobecně lidských a křesťanských hodnot, z kterých vyrůstá nejen evropská civilizace, ale i principy lidských práv. Jednou ze zvláště zavrženíhodných forem násilí je násilí na ženách... Křesťanské tradici je vlastní úcta k ženě... Díky tomu křesťanská evropská kultura prošla vývojem, jehož ovocem je zásada zvýšené ochrany žen... a další formy rytířského chování vůči ženám... z hlediska těchto společenských hodnot je násilí na ženě zásadně nepřijatelné..."
Vy jste ten společný list biskupů k Istambulské úmluvě asi vůbec nečetl, ale to Vám samozřejmě nebrání být ostře proti němu.
Přečtěte si to, pane Štampachu, a pak si opakujte: "Jsem sprostý lhář..."
"Vládcové nejsou přece hrozbou tomu, kdo jedná dobře, nýbrž tomu, kdo jedná zle. Chceš, aby ses nemusel bát vládnoucí moci? Jednej dobře, a dostane se ti od ní pochvaly."
-----------------------------
Jelikož Peroutka tuto sérii "hanebných" článků různých osobností vyhlášením ankety na toto téma sám inicioval, nebyl Peroutka vůbec gentleman, jak to o něm neustále lživě (podle Štampachovy logiky) tvrdí prezident Zeman.
Jsem tedy zajedno s panem Štampachem, aby se Zeman, za toto lživé obvinění Peroutky z gentlemanství, Hitlerově vnučce omluvil:-)
V ČR totiž není potřeba příliš upravovat legislativu, školní osnovy ani praxi ochrany obětí, abychom dostáli nepříliš náročné liteře Úmluvy.
Jeden zavádějící odstavec si IŠ mohl odpustit. Ta věta o "kulturních zvyklostech" je v souvislosti s ČR prominutím hloupá: vynucené sňatky a nucená sterilizace se v posledních sedmdesáti letech v našich zemích vyskytli leda jako exces a první jmenovaný čin byl ostře potlačován i jako subkulturní praxe.* Psychické týrání a sexuální obtěžování jsou kriminálně postihnutelné a otázka, jak nejvhodněji definovat legislativu tento postih umožňující opět není otázka kulturních zvyklostí, ale nejvýše právní kultury.
* Druhý případ se se u nás rozhodně nikdy nevyskytl jako zvyklost. Pokud vím, jediná kauza, která by se tomuto excesu přibližovala jsou případy sterilizaci romských žen po komplikovaném porodu bez jejich dostatečně poučeného souhlasu.
My se zatím budem "milovat a množit":-)
Skutečnost, jestli byl sňatek v zemi původu vynucený či dobrovolný, přitom nehrála roli. Rozhodující byl věk dívky.
Dlouhodobým cílem této strany je totiž zavedení práva šaría a segregace mužů a žen ve veřejné dopravě.
http://www.lepoint.fr/europe/au-coeur-d-islam-le-parti-qui-veut-instaurer-la-charia-en-belgique-14-04-2018-2210611_2626.php
http://blog.aktualne.cz/blogy/jana-valdrova.php?itemid=31748
České dráhy už to zkušebně zavádějí a ombudsmanka to, chválabohu, podporuje.
Hudebník David Byrne se oprávněně stal terčem kritiky za to, že z 25 muzikantů, se kterými spolupracoval na novém albu, není ani jeden ženou. Pokorně se za to omluvil:
"Lituji toho, že jsem žádné ženy neoslovil. Je to šílené, já takový nejsem. Rozhodně jsem takto nikdy v minulosti nejednal. Nikdy jsem o sobě neuvažoval jako o jednom z ‚těch chlapů‘, ale teď vidím, že jím do určité míry opravdu jsem. Vaše reakce posloužily k mé nápravě.
Chtěl bych poděkovat těm, kteří o tom psali a situace se tak dostala do povědomí. Velmi mi na tom záleží." (Lépe by to nezvládl ani "proradný Žid" Slánský.)
Jenže kde, krucinál, ten sprosťák Byrne má ty ženy ke spolupráci oslovit, když s ním zcela oprávněně nechtějí jezdit už ani ve vlaku.
Takže ano, já plně souhlasím s Janou Valdrovou, že ženy, které sedávají v dámských kupé, neházejí všechny muže do jednoho pytle jako násilníky. Stačí jeden zážitek a už je to tak silně odrazující, že se těm lidem vůbec nedivím, že už nikdy v životě nechtějí cestovat s chlapem v jednom vlakovém kupé.
Já mám zas takový jeden zážitek s Romy. Samozřejmě je neházím všechny do jednoho pytle jako násilníky, jen bych to také (jako ty ženy) nechtěl zažít znova, takže bych byl rád, kdyby se ombudsmanka přimluvila ještě i za tu segregaci slušných bílých od těch nepřizpůsobivých Romů.
-------------------------
No ale teď vážně:
Jsem zděšen z nakročení Českých drah k pohlavní segregaci cestujících, jsem zděšen, že ombudsmanka toto nakročení obhajuje a jsem zděšen, že žena s akademickým titulem propaguje ve společnosti rasistické myšlení.
Segregace pohlaví nemusí být sama o sobě špatným krokem pokud pramení z tradičního rytířského chování a úcty k ženě. Parkovací místa pro ženy, která budou blíže vchodů do objektů, na osvětlených nebo více zalidněných místech jsou tedy naprosto v pořádku.
Zdůvodnění pohlavní segregace ve veřejné dopravě tím, že všichni muži sice nejsou prasata, ale mohli by být, je ale prostě normálně rasistické úplně stejně, jako třeba v případě těch Romů.
----------------------------------
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/damska-kupe-ve-vlacich-muze-nediskriminuji-odmita-ombudsmank/r~0cbca66e290011e883510cc47ab5f122/
https://www.lidovky.cz/nejsem-takovy-byvaly-frontman-talking-heads-se-omluvil-za-absenci-zen-na-novem-albu-gek-/kultura.aspx?c=A180307_121657_ln_kultura_jto
Stačí úplně romská inspirace, že?
Dnes tito revolucionáři žádají oddělená dámská kupé ve vlacích...
... ale třeba také společné genderové záchody.
Zdá se to protismyslné, ale vnitřní logiku to má. O té se ale nedá dost dobře mluvit, protože je vládnoucím diskurzem potlačována (například takzvaným nálepkováním). Znamená to, že věcná diskuse není možná - převládá (společenosti "vrozená") snaha o diskreditaci nositelů takovýchto názorů, které jsou pro vládnoucí diskurz ohrožující.
Klidně si mě prolustrujte.
Dvě tři moje věty, které se Vás dotýkaly, rozhodně nebyly na úrovni Vašeho: Přečtěte si to, pane Štampachu, a pak si opakujte: "Jsem sprostý lhář..."
Nemám potřebu kohokoli lustrovat, ale poté, co jste psal (docela hezky) o své babičce, jako zřejmě starší jsem Vám pro jednou naznačil, že je škoda "zkuchejdovatět".
Svoboda vyjadřování neznamená svobodu lhaní.
To, že "Biskupové zavírají oči před násilným chováním mužů vůči ženám" možná Ivan Štampach nemá přímo z listu (tam skutečně nic takového není), ale zná to asi z církevní praxe. Koneckonců se o tom zmiňuje i církevní advokátka paní Kolářová, na jejíž text na Christnetu jsem výše uvedla odkaz.
Není důležité, co mají lidé na papíře, ale co v životě skutečně dělají.
To samozřejmě platí i pro Istanbulskou úmluvu, která samotná nás nespasí.
"Vzpomínám na jedno rozhodnutí církevního soudu z roku 2005. Z předložených důkazů vyplynulo, že manžel opakovaně bil svoji manželku a během bití jí způsobil těžký úraz hlavy. Soud dospěl k následujícímu závěru: „Některé postoje pana XY způsobovaly v manželství těžkosti, ale nebyly takové, že by nebylo možné mluvit alespoň o obstojných podmínkách k životu.“
A pak ještě mluví o nějakém případu, kdy manžel navenek vystupoval jako bezvadný katolík, ale doma k manželce se choval hrozně.
Nemá to nic společného s ignorováním konkrétního aktu domácího násilí.
Komu to pomůže?
-------------------
Souhlasím s tím, že politická vůle se vytváří silou slova, podle mě se tedy ta vůle vytváří v diskusi a z této diskuse následně vyplývá i to, co je potřebné - tedy potřebná legislativa.
Podle jiného pojetí - domnívám se, že jde o názor pana Profanta - je kýmsi předem dáno co je potřebné, aby se pak pomocí diskuse, která je ale vlastně z racionálního hlediska zbytečná a slouží spíše jako kulisa pro uklidnění lidu, protlačilo do legislativy to, o čem někdo někde (nedej bože v nějakém "tajném centru":-) předem rozhodl, že je to (pro něho samotného, pro hloupý lid...) potřebné.
Pozoruhodný je například výklad OSN o tom, že děti mají od určitého věku právo vzepřít se rodičům a místo s nimi žít na ulici.
Stejně tak přímo v ČR dochází ke zbytečnému odebírání dětí z rodin. Také ombudsmanka nedávno publikovala zprávu, že spory o děti se vyostřují tak, že i placení profesionálové mají potíž se v tom vyznat.
Stejně tak IÚ bude mít určitě pozitivní dopady (například redefinici znásilnění, jako naposledy ve Švédsku). Zároveň je ale možné, že dopady budou i negativní.
Uvidíme.
Protože jsem v rámci opatrovnického řízení byl dvakrát obviněn právě z věcí, které IÚ řeší, budu to dál s mírným zájmem sledovat.