Vznikají nové dětské skupiny, podle odborníků je potřeba zakládat školky
Radek KubalaMinisterstvo práce a sociálních věcí se chlubí rostoucím počtem dětských skupin. Podle odborníků však nejsou systémovým řešením, protože nejsou schopné rozvíjet schopnosti dětí a připravit je na školu.
Více než šest stovek dětských skupin pomáhá rodičům v péči o předškolní děti a ve slaďování práce se soukromým životem. Údaje za březen čerstvě zveřejnilo ministerstvo práce a sociálních věcí. Podle odborníků se však jedná pouze o dočasné řešení, důležitější je zakládání nových mateřských škol.
Nejvíce dětských skupin v tomto roce vzniklo v Jihomoravském kraji. Stovka dětských skupin zde zajišťuje péči až o tisíc tři sta předškoláků. Na druhém místě je se sto třemi zařízeními Praha a statistikám vévodí Středočeský kraj se sto čtyřiadvaceti skupinami.
„Je úžasná zpráva, že v Česku existuje už šest set dětských skupin. Zvláště, když se stále častěji stávají nástrojem obcí, které mohou rychle reagovat na poptávku rodičů v období přetrvávajícího nedostatku míst ve školkách,“ uvedla v tiskové zprávě ministryně práce a sociálních věcí Jaroslava Němcová.
Ministerstvo se zájemcům o zřízení dětské skupiny snaží pomáhat speciálními publikacemi a informačními letáky, nově zakládanou dětskou skupinu je možné registrovat i elektronicky.
Podle Ireny Smetáčkové z katedry psychologie pražské Karlovy univerzity však dětské skupiny nejsou vhodné pro zajištění předškolní péče. Vznikly totiž coby krizové řešení nedostatku míst ve školkách.
„Dětské skupiny nesplňují normy pro výchovu a rozvoj dětí, nepodléhají rámcovým vzdělávacím programům. Jde prakticky pouze o hlídání, což je také důležité. Nicméně jejich zřizovatelé většinou nemají pedagogické vzdělání a nedokážou děti správně připravit na tradiční školu. Stát by spíše měl zvyšovat kapacity školek,“ vysvětlila Deníku Referendum Irena Smetáčková.
Péče o předškoláky
Podle zprávy o kvalitě předškolního vzdělávání, kterou vydala Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), nenavštěvuje v České republice mateřskou školu či jesle ani desetina dětí do tří let věku. Nižší podíl dětí v zařízeních předškolního vzdělávání má jen Turecko, podobná je situace na Slovensku a v Mexiku.
Podle odborníků je příčinou dlouhá rodičovská dovolená a nízká kapacita školek. U jeslí jsou pak zásadním problémem nízké mzdy zaměstnanců, kteří nejsou motivováni pracovat v oboru péče o děti. Od listopadu 1989 u nás počet jeslí klesá. Podle posledních údajů Ústavu zdravotnických informací a statistiky u nás v roce 2014 fungovalo čtyřicet čtyři jeslí o celkové kapacitě čtrnáct set míst.
Příliš dlouhý pobyt matky s dítětem doma následně snižuje zaměstnanost žen. Pouze polovina žen se po skončení rodičovské vrátí do svého původního zaměstnání. Zaměstnanec má totiž povinnost podržet práci člověku odcházejícímu na rodičovskou tři roky, zatímco rodičovská dovolená může být až čtyřletá.