Méně zodpovědnosti, více koťátek

Marie Heřmanová

Facebook se tváří, že je pouze technologickou platformou. Zdráhá se proto přijmout zodpovědnost za šířený obsah. Přesto se čeští novináři a odborníci zatím neodhodlali ke kritickému postoji.

Žijeme ve světě sociálních médií a Facebook je pro spoustu lidí na celém světě zdrojem informací, zábavy i emocí — to víme všichni a asi málokdo už věří tomu, že se na téhle situaci v nejbližší době něco změní.

Jenže zatímco Facebook sice mluví o „spojování lidí“ a „budování komunit“, výsledky ve skutečnosti mohou vést k úplně něčemu jinému. A je smutné, že lidé, kteří by o tom měli umět mluvit, spíše mlčí a lidé, kteří by na to měli umět reagovat (jako třeba novináři coby producenti mediálního obsahu a hlavní „potravy“ pro Facebook) to — zatím — nedělají.

Důkazem může být mimo jiné třeba i konference New Media Inspiration, která proběhla tento víkend v Praze a která by teoreticky měla na jednom místě shromáždit špičky oboru. Je možná proto s podivem, že ani jedné z těchto špiček nestálo za to zmínit se o zcela zásadním textu, který minulý čtvrtek zveřejnil zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg.

V jakémsi manifestu nazvaném „Building Global Community“ Zuckerberg vymezuje pět principů, které podle něj mohou přispět k vytvoření globálně propojeného světa spokojených lidí a které může Facebook pomoci rozvíjet. Vize je to vskutku smělá — globální komunita je dle technologického giganta postavená na principech podpory, bezpečnosti, informovanosti, občanské angažovanosti a inkluzivnosti.

Proklikání do bulváru

Celý text je sice velmi abstraktní a plný patetických formulací, nicméně na některých místech zmiňuje Zuckerberg i konkrétní kroky, které Facebook v rámci podpory těchto pěti principů chystá. A některé z nich jsou, zcela upřímně, děsivé.

K tématu informovanosti Zuckerberg píše: „Dva z nejdiskutovanějších problémů posledních let se týkaly rozmanitosti úhlů pohledu, které se k nám dostávají (filtrové bubliny) a relevantnosti informací (fake news). Tyto dvě věci mne zneklidňují a rozsáhle se jim věnujeme, ale obávám se také toho, že jsou zde ještě důležitější důsledky, které musíme zmírňovat a ty se týkají senzacechtivosti a polarizace vedoucí ke ztrátě vzájemného porozumění“.

×
Diskuse
JP
February 20, 2017 v 12.30
Falešná řešení
Autorka textu vytýká M. Zuckerbergovi, že jeho návrh řešení není ve skutečnosti řešením žádným. Ovšem - její vlastní představa je řešením stejně tak málo, jako ta od Zuckerberga.

Jestliže Zuckerberg chce odpovědnost za stupidní, nepravdivé, a všemi jenom myslitelnými způsoby deformované obsahy přesunout na uživatele - pak M. Heřmanová tuto zodpovědnost přesouvá jenom a pouze na editory.

Ani v jednom, ani ve druhém případě se neřeší zcela základní věc: totiž ten děsivý potenciál lidského exhibicionismu, plytkosti, hlouposti a lhavosti, který za tím vším stojí, a který tady (ve Facebooku apod.) pouze jako dar z nebes náhle dostal médium pro své ničím nerušené a neomezené vyžití.

Zuckerberg má totiž nakonec naprostou pravdu: takové internetové platformy jako Facebook jsou opravdu jenom médiem, jenom technickým prostředkem daným k dispozici uživatelům. A je zřejmě opravdu čistě technicky prakticky nemožné, všechno co se v tomto oceánu lidské marnivosti a lidského exhibicionismu vynoří, v dostatečné míře zkontrolovat a zredigovat. To by fakticky každý uživatel Facebooku musel mít svého vlastního editora, který by denně kontroloval, co dotyčný/dotyčná zase vyprodukoval/a.

Ten převrácený pohled spočívá v tom, že se tady sugeruje, jako by za všechno mohl jenom samotný Facebook. Prapůvodní vina je ale daleko hlouběji - leží jak v člověku samotném, tak ale i v tomto světě, který je ve svém současném uspořádání plně otevřen lidské přízemnosti, lidské falši všeho druhu. Dokud bude tento svět stát pod znamením "totálního liberalismu" - tedy že každý si může dělat co se jemu samotnému zlíbí, bez jakéhokoli pocitu odpovědnosti vůči celku, vůči pravdě, vůči vyšším hodnotám vůbec - pak se na kvalitě našeho veřejného života nezmění naprosto nic, i kdybychom kompletně zakázali a odstranili celý Facebook.
FT
February 20, 2017 v 14.34
Facebook je možné nemít, je to nenáročné a svobodné rozhodnutí. Nebo autorku M. Zuckerberg šikovně přesvědčil o opaku?
IH
February 20, 2017 v 18.54
Zodpovědnost není jen za potraviny
Facebook (a nejedná se jen o něj) je samozřejmě především médiem a ne nějakým "stvořitelem" lidských sklonů. Lidské sklony jsou však leckdy protichůdné a často do značné míry latentní (uvedl bych obdobný případ role u genů). Jestliže je člověk náhle vystaven prostředí, v němž nežil (ani jeho předkové) a na něž není adaptován, dojde často k prudké reakci, za niž by neměl být (průměrný) jedinec činěn jedině zodpovědným. Mnohá lidská společenství např. byla nebo jsou značně agresivní, rozumné zajisté nebude vybavit je mnohem vražednějšími zbraněmi, na něž se nemohli průběžně adaptovat. Přesto se právě toto z různých, často zištných důvodů stávalo a stává. Adaptace "za pochodu" nebývá ovšem bez obětí.
VK
February 20, 2017 v 18.59
Od jistého stupně síťové externality a něčeho, čemu se dá říct penetrance ve společnosti, nelze dost dobře na té které síti nebýt.

Pro příklad, domlouvají-li se termíny většiny, ne-li prakticky všech setkání vč. pracovních na FB, lze bez něj jistě být, ovšem za cenu praktického odříznutí od dosavadního života.
FT
February 20, 2017 v 20.17
Pane Klusáčku, Vás bych teda za souseda mít nechtěl, zejména v době kdy je společnost penetrována sítí státních tajných služeb využívajících různých informátorů. Dnes už to s nimi ale není až tak horké, na FB to na sebe prozradíte sám a nevědomě.
Závislost některých lidí na FB je tak velká, že lihovarníci, producenti tabáku a heroinová mafie bledne závistí. A sype to tak strašně moc.
JH
February 20, 2017 v 22.45
"Sám Zuckerberg ale v zásadě přiznává, že to není pravda"
... to by mě zajímalo kde, já to v tom nenašel. Jestli myslíte ten odstavec začínající "A strong news industry is also critical to building an informed community" tak to si ho hodně ohýbáte. Podle mě zde Zuckerberg celkem jasně říká, že *někdo* by tu zpravodajskou práci dělat měl, a dokonce říká, že bychom to měli podporovat, ale to je tak všechno.
JP
February 21, 2017 v 13.20
Facebook a latentnost lidských sklonů
Ad pan Horák: ano, to je bezpochyby pravda, jestliže já jsem ve svém příspěvku kladl důraz především na ten aspekt, že ty - exhibicionistické apod. - tendence jsou zde dány tak jako tak (a že tedy z jejich exploze není možno vinit samotný FB) - pak na straně druhé samozřejmě souhlasí i to, že to médium FB se všemi svými (neomezenými?...) možnostmi působí jako svého druhu urychlovač těchto latentních sklonů a pudů.

Ano, to je bezpochyby pravda. Ale jde o to: všechny tyto sociální sítě v dnešní době už skutečně není možno ani zakázat, ale ani je skutečně účinně kontrolovat. A opakuji znovu: i kdyby se takováto "totální kontrola" zavedla, sice by se pak určité projevy toho exhibicionismu omezily, ale nijak by se tím neřešil samotný problém. Tedy primární existence těchto sklonů v člověku současnosti.

Svým způsobem je dobře, že se všechny tyto temné sklony tímto způsobem vynořily na povrch: alespoň už není možno nadále si dělat iluzi o nějaké "racionální demokratické" společnosti, která je bez dalšího schopna rozumným a uvážlivým způsobem spravovat sama sebe.

Ukázalo se - a dennodenně se znovu ukazuje - jak velké části populace jsou ovládány iracionalismem, nekontrolovatelnými emocemi a pudy, vlastním exhibicionismem. A že jestli tedy má zůstat cílem vytvořit nějakou skutečně racionální humánní společnost, pak je nutno se existenci těchto jevů postavit čelem. A ne tím, že Zuckerberg pro kontrolu svého Facebooku najme další tisícovky cenzorů (pardon "editorů").
February 21, 2017 v 13.51
Já myslím, že lidi mají spoustu nevyužité energie, s níž si nevědí rady.
JP
February 22, 2017 v 11.47
Tak na tom by opravdu něco mohlo být, paní Hájková.

Je to fakt, že člověk je doslova nabit aktivitou - ale jestliže nemá možnosti jak tuto svou aktivitu, tuto svou energii užívat a používat řízeně a cíleně, pak ji utrácí ve víceméně slepých výbojích slibujících okamžitý efekt, okamžikový prožitek. Tento prožitek okamžiku sice bývá napřed intenzivní - ale protože nemá hloubku, nemá žádnou substanci, tak jeho účinek zase velmi rychle pomine spolu s tím okamžikem. A tak se člověk vrhá zase hned do okamžiku příštího, zase s jeho intenzitou, ale i s jeho pomíjivostí a plytkostí.
February 22, 2017 v 19.27
Lidé jsou většinou zvyklí, že někdo ukáže, co se dá dělat, protože ono to není tak jednoduché něco začít, když nevíme co. Nejde prostě jenom říct, no tak dělejte něco užitečného! Když má někdo energii na to, aby byl, dejme tomu, houslistou, a v životě se nesetká s houslemi, tak v něm možná zůstane nějaké hluché místo, které patrně zcela nezaplní možnost obdělávat pole nebo nějaká ta běžná práce. A dnes jde o něco podobného ve velkém. Větší množství lidí má v sobě určitou energii (ne sice k hraní housle), ale třeba energii na něco, s čím se ještě nesetkali. A oni hledají, kam s tou energií, jak ji využít.
Většina lidí se vrhá do toho, co tak vidí okolo sebe, i když to není zrovna následováníhodné. A Facebook je zrovna nejvíc po ruce, protože je nenáročný. Zatímco jiné činnosti vyžadují práci na sobě a hlavně nějaký důvod, proč se věnovat právě jim.
Opakuji, že nejde prostě jenom říct, no tak dělejte něco užitečného! Chce to nějaký silnější impuls.
JP
February 23, 2017 v 14.40
Ano, přesně. Je zapotřebí objevit, najít či spíše vytvořit nějaké "něco", které dokáže zaujmout a strhnout - ale přitom nebude povrchní, nýbrž bude zasahovat jak do nitra lidské duše, tak ale i stoupat k vyšším sférám. Nějaké "něco", které dokáže oslovit tím, že vyplývá z přirozené životní zkušenosti, ze současného života - ale zároveň překračuje omezený horizont tohoto bezprostředního přebývání, a ukazuje někam dále a výše.
Tady je to samá etika a jiné vznešenosti, možná by neuškodilo trochu přízemního materialismu.
Za čtvrté čtvrtletí roku 2016 vydělal Facebook na reklamě 8,6 miliardy dolarů.
Možná, že kdysi tomu bylo jinak, ale nyní -- pokud hledáme odpověď na otázku "co je facebook" -- je mnohem blíže pravdě ne prohlášení Zuckerberga, ale tiskového mluvčího firmy pro Washington Post: "Chceme, aby reklamy, které lidé vidí na Facebooku, byly zajímavé, přínosné a relevantní."

Facebook je platforma ke shromažďování informací o lidech a jejich následnému prodeji za účelem cílené reklamy.

Tento základní cíl a poslání nebude nikdy dovoleno ohrozit, protože by se tím snižovala tržní hodnota firmy, což je zcela nepřípustné.

A ty řeči kolem etiky................ ty se vedou, zatím co voda plyne...
+ Další komentáře