Trumpovi nevyhráli volby britští datoví výzkumníci. Je to mýtus
Martin RobbinsRůzná česká média od Respektu po Aktuálně publikovala s odvoláním na reportáž švýcarského Das Magazin tvrzení, že Trump získal prezidentství díky skvělé práci s daty ze sociálních médií. Autor názor označuje za bezbřehé přehánění.
Internetem už několik týdnů koluje mýtus z oboru datové vědy. Naposledy se vynořil v magazínu Vice a vypráví o společnosti Cambridge Analytica, která údajně sehrála zásadní roli v kampani Donalda Trumpa.
Datoví specialisté této společnosti prý v průběhu britského referenda o vystoupení z EU využili marketingových a datových analýz sociálních médií a s nebývalou přesností stanovili osobnostní profily voličů. Kampani Leave tím dopomohli k překvapivému vítězství. Krátce poté si je najala Trumpova kampaň, a jak se nám v článku tvrdí, zasloužili se o nepravděpodobné vítězství podruhé.
Ta historka mi připomíná cukrovou vatu — je na pohled krásná a hutná, ale když ji okusíte, v puse vám z ní skoro nic nezbude a dál máte hlad. Zanechává za sebou velehoru nezodpovězených otázek, a podíváte-li se na ně blíž, výsledek vás ani zdaleka neuspokojí.
Než se dostaneme k použitým metodám, musíme probrat ještě kampaň dalšího prezidentského kandidáta, Teda Cruze. Článek ve Vice se o ní zmiňuje, ale nejen to, dokonce se ji snaží vydávat za jakési vítězství přístupu Cambridge Analytica. Přitom jde o kampaň, v níž Teda Cruze po několika kratičkých týdnech převálcoval demagog z televizní reality show, který tou dobou o datovou vědu ani nezavadil. A Cruze i s jeho experty z Cambridge Analytica v zádech pak vystavil několikaměsíčnímu celonárodnímu ponižování.
Článek poukazuje na republikánské primárky v Iowě z 1. února 2016, při nichž mu tým datových výzkumníků pomohl identifikovat cílové voliče. Cruz skutečně zvítězil, ale v souboji čtyř kandidátů získal pouhých 27 % hlasů, jen o tři procentní body více než Trump. Autoři cudně mlčí o dalších třech státech, kde primárky v únoru proběhly — New Hampshire, Jižní Karolíně a Nevadě — a kde prohrál na celé čáře. Nezmiňují se ani o volební superúterý 1. března, při němž Trump Cruze v šesti státech rozdrtil dvouciferným rozdílem.
Nezapomeňte, že Trump si Cambridge Analytica najal teprve v červnu téhož roku. Do té doby, jak článek připouští, jeho veškeré aktivity v oblasti datových operací řídil „markeťák na volné noze a neúspěšný zakladatel start-upu, který mu za 1500 dolarů vytvořil jednoduchou webovou stránku“.
Takže s republikánskými primárkami se to má ve skutečnosti tak, že velkolepý tým datových specialistů z Cambridge Analytica dostal na frak od chlápka s webstránkou za litr a půl. Udělat z toho ohromující příběh neporazitelného vědeckého voodoo týmu, který z Trumpa vyrobil nezastavitelný parní válec, je vskutku odvaha.
A myslím, že to Martin Robbins podceňuje.
Ta Kosinskiho metoda totiž jako výsledek dává přesně to, co CA chce a žádá.
Vtip je v tom, že se Kosinskimu podařilo shromáždit více než milion podrobných dotazníků konkrétních lidí. Ty pak spojili s internetovými metadaty (na jaké stránky chodí, co kupují přes net, na co klikají a co "lajkujou" atd.). A z tohoto spojení vychází kouzlo -- stačí několik desítek internetových "kliků" a získáme velmi věrné povědomí o tom, kdo daná osoba je a jaké názory zastává.
Ano zní to trochu děsivě, ale je to tak. Všichni si připadáme jako zcela jedinečné a originální bytosti -- proto získal Kosinski tak nepředstavitelné množství těch dotazníků, chceme svou originalitu vykřičet do celého světa. Původně počítal, že jich shromáždí pár desítek od kolegů a studentů.
Ve své konkrétní činnosti už zas tak originální nejsme a děláme všichni to, co nám odpovídá.
A to je přesně, co CA hledá. Aby mohla roztřídit anonymní internetovou masu a na vytříděné skupiny cílit reklamu - tj. např. černoští tradičně demokratičtí voliči dostanou video s nějakým výrokem Clintonové (klidně vytrženém z kontextu), který se jim nebude líbit................. politikové pořád žvaní a žvaní, za ta léta se vždy něco najde.
No, musím končit, ale já bych CA nepodceňoval, zlepší se...