Rozhovor s advokátem Jiřím Kučerou: Nenávistné projevy je třeba trestně stíhat
Saša UhlováS advokátem Jiřím Kučerou jsme mluvili o projektu Aliance proti politickému násilí a o nebezpečí politického extremismu pro českou společnost: „Jde o to imunizovat společnost tím, že se odstíhají hlavní nenávistné projevy.“
Ohlásili jste vznik projektu obrany proti politickému extremismu. Na čem pracujete?
Začínáme. Zatím se věnujeme jedné kauze člověka z militantní organizace s absurdním názvem „Českoslovenští vojáci v záloze proti válce plánované velením NATO“. Na jednom pilotním případě tu ukazujeme, jak by naše práce, respektive její právní část, měla vypadat.
Ten člověk vyhrožoval vystřílením Parlamentu v případě, že česká vláda splní závazky Severoatlantické smlouvy. Podali jsme trestní oznámení a teď bude soud rozhodovat, zda přijme návrh obžaloby státního zástupce, který dospěl k tomu, že to byl trestný čin. Bude zajímavé sledovat, jak se k tomu postaví trestní senát. Čekáme, jestli budeme mít přístup do spisu. Domlouváme se proto senátory, kteří by chtěli vystupovat na straně poškozených, aby se toho účastnili,a bylo tak možné proces monitorovat. Poškozený má totiž do spisu přístup.
Když se mluví o stíhání verbálních trestných činů, často se ozývá argument, že by se stíhat vůbec neměly, že je tím nepřípustně omezována svoboda slova. Co na to říkáte?
Pokud se takové trestné činy začnou stíhat, hranice se nastaví. Vyhrožování nemůže být tolerované. Jedině, že bychom věděli s jistotou, že nebude mít žádný dopad. My ale přeci nevíme, jaké to je pro členy vlády, když jim někdo mává před úřadem vlády oprátkou.
Názory jsou něco jiného než vyhrožování. Právo vnímá vyhrožování vždy jako útok a dívá se na to podle intence aktéra, který vyhrožuje a mává tou oprátkou. Tudíž toto nemůže pokrývat svoboda slova, vyhrožování je samo o sobě útokem.
V devadesátých letech byly projevy extremismu na veřejnosti běžné. Obvyklé byly i výroky, které si mohli Romové vyložit jako vyhrožování, a odvysílala je klidně i Česká televize. Je dnes situace v něčem jiná?
Jedná se o jiný společenský problém. Dnes se extremisté nevymezují už vůči Romům, ale vůči politickému systému. Protiromský rasismus byl individuální extremismus určitých skupin, které v tom dnes hrají už okrajovou roli. Když se podíváte na Blok proti islámu, Národní demokracii, nebo ty vojáky v záloze, jsou mnohem edukovanější. Cílem dnes už není etnikum, ale změna společenského uspořádání. Je to útok na hodnoty společnosti.
Pokud bychom se na ta devadesátá léta dívali jako na vlnu, která pak trochu opadla, nemohlo by se něco takového opakovat? Nebo si myslíte, že se jako společnost musíme proti extremismu nějak zvlášť vymezovat a něco s tím dělat?
Systém liberální demokracie, ve kterém žijeme, není samozřejmý. Nejen v jednotlivých státech Evropy, ale i v USA je pod obrovským tlakem. Vidíme to například na tom, jak vypadají americké volby.
Proč to tak je, by bylo na hlubokou analýzu a možná bychom se na tom důvodu ani neshodli. Extremisté chtějí k moci a mají vždy dvě cesty: buď přesvědčit voliče, anebo je vystrašit. A tím šířením strachu manipulovat a mít vliv. Je to asi jen vlna, otázkou je, co po ní zbude. Jestli něco změní nebo nezmění.
Myslím si, že něco změnit může. Když se podíváte na průzkumy lidí o jejich spokojenosti s politikou, je to posledních osm let podobné. Zhruba polovina je s politikou spokojena, není tam žádný dramatický propad v souvislosti s migrační krizí. Ale jak říká jeden můj známý sociolog, tak to vypadá vždycky, než se to někam zlomí.
V pondělí jsme se dívali na to, jak to dopadne v Rakousku a dopadlo to o fous. Kandidát Svobodných je skutečně hodně problematický člověk, problematické jsou nejen jeho názory, ale i minulost a kontakty. Kdyby takových lidí, jako je Zeman nebo Orbán, bylo víc, tak by dohoda, kterou Evropa potřebuje, byla čím dál nemožnější. Je to vlastně největší problém a zároveň i voda na mlýn extremistům nebo těm, kteří chtějí liberálně demokratický systém položit, a to na národní úrovni, tak i na světové.
Jak byste se stavěl k útokům, které mohou mít trestněprávní relevanci a odehrávají se na internetu? Ať už na sociálních sítích nebo jinde?
Sociální sítě jsou veřejný prostor. Verbální činy tam mají stejnou relevanci a mohou mít stejný dopad jako kdekoli jinde na veřejnosti. Problém sociálních sítí je jinde, jak píše Fareed Zakaria, absorbují veřejnou debatu a fragmentarizují ji do skupin se stejnými názory a tak ji vlastně znemožnují. Je to proto, že uvnitř těch skupin si všichni utvrzují vlastní názory a názorová výměna a přesvědčování mezi příslušníky jiných názorových skupin neprobíhá. Zároveň ale mají sociální sítě tu vlastnost, že okraje společenského spektra zvětšují. Je to taková lupa. Máme pocit, že všichni jsou u nás rasisti, a extremistických projevů je výrazně víc, než jich bylo.
A sociální sítě pak mají vliv na společnost, mohou pomáhat šířit strach. Strategie extremistického diskurzu je vyvolat strach třeba pod záminkou uprchlické krize, a pak kanalizovat agresi směrem, kterým chtějí. A k tomu jsou sociální sítě vhodné, strach dokážou vyvolávat.
K čemu pak to sáhodlouhé žvanění o překonání neoliberálního kapitalismu, když jeho odpůrce budeme stíhat za extremismus?
Formulaci
"Cílem je vzdělat společnost v tom, že extremistické názory je třeba oddělit od problémů, o nichž tvrdí, že je chtějí řešit. Extremisté chtějí hodnoty, na kterých většinová společnost staví svou spokojenost a životní úroveň, rozvrátit. Jde jim o jiný politický řád, jiné společenské uspořádání, než je liberální demokracie"
bych očekával na webu Institutu Václava Klause, blogu Miroslava Kalouska či kdesi na semináři ČLověka v tísni. Na Deníku Referendum však opravdu ne.
To by byl konec demokracie.
Přesně tak.
My přece v demokracii nežijeme, nebo snad ano? Vládne snad reálně lid prostřednictvím svých volených zástupců? Žijeme snad v právním státě, kde neexistují politické procesy?
Ten rozhovor je prostě úlet, sorry...
toto je rozhovor, nikoli názorový text redakce. Je jisté, že se se zpovídaným v řadě věcí neshodnu, ale zrovna v nutnosti obhajovat liberální demokracii ano. A zde je podle mě třeba se spojovat i s lidmi, kteří neanalyzují stejně příčiny současného stavu, protože mají jiné názory.
Jako jednu z příčin současného stavu vidím vládu kapitálu nad lidmi, což je pro mě v rozporu s možností dobrého fungování demokracie. Tento svůj názor ale nepovažuju ani náhodou za extremistický, ani za extremní, necítím se tedy v žádném případě ohrožena. Extremistické by bylo, kdybych chtěla povraždit všechny boháče. To nechci, protože by to
Přes všechny nedostatky a směřování naší společnosti to ale vnímám tak, že žijeme v demokracii a právním státě. Samozřejmě vidím nedostatky (ostatně o nich i píšu), ale vidím zároveň mechanizmy, které je sice leckdy se zpožděním, ale napravují. Stačí srovnat se situací v jakémkoli skutečně autoritářském, nebo totalitním zřízení, kde se člověk práva nedovolá.
Nevím, co je nesrozumitelného na myšlence, že situace, kdy by tu pobíhaly paramilitární jednotky, by znamenala konec demokracie. To už by nebylo dovolání, ani možnost odvolání u soudu. K soudu by vůbec nedošlo, protože by vás prostě zastřelili. Jo a v institutu Václava Klause by to vyjít nemohlo, protože on je právě tím člověkem, který napadá samotné základy hodnot naší společnosti.
Chápu, že tenhle způsob překonávání jste asi nemyslel, ale jiný ani u nás aktuální není. Znáte jeden jediný příklad z historie toho, že by alespoň trochu fungující demokracie byla nahrazena něčím lepším?
Je neuvěřitelně naivní, domnívat se, že instituce, která bude "vynucovat stíhání extremistických projevů" nedopadne stejnou měrou na levici i na pravici. Předpokládám, že projekt se nebude profilovat jako levicový, ale jako "objektivní" a "nestranný" a bude postihovat "radikály z obou stran politického spektra".
Tvrdíte, že odmítání vlády kapitálu nad lidmi nepovažujete za extremismus. Jste si ovšem jista, že to za extremismus nebude považovat třeba nějaký šikovný, pravicově uvažující právník? Odmítání kapitalismu je odmítáním ekonomických základů liberální demokracie - a tedy útokem na základy současného společenského systému. Teoreticky jde tedy o levicový extremismus jako vyšitý. Návrhy poslance Pelikána v tomto můžou být první vlaštovkou.
Po vraždění (B)oháčů (zdravím Vojtu) samozřejmě nikdo nevolá, v tomto se shodnu se Sašinými argumenty.
Co ovšem nechápu, je neochvějná víra v právní stát. Co by na to asi řekl Igor, který je za "natáčení sprejování" naservírován Putinovi do tlamy? Co by na to řekl Martin I, který je už více než rok ve vazbě za údajné protistátní spiknutí, které neexistuje? Co by na to řekly ty desítky aktivistů, kterým policisté zabavili notebooky, telefony a disky a i přes snahu řešit to právní cestou je zřejmé, že část svých věcí již neuvidí?
Že nejde o excesy policejních jednotlivců, je zřejmé už jen z toho, že policie už k domovním prohlídkám nepotřebuje ani soudy, často zcela bez mandátu posuzuje, co je politicky správné a špatné a podle toho koná (viz dění kolem Kliniky) a potrestání "chybujících" policistů se děje jen výjimečně. Jsem přesvědčen, že minimálně bez výměny ministra vnitra či alespoň špiček ÚOOZ bude těchto drobných chybek na jinak fungujícím právním státě přibývat.
Jiří Kubička:
V rámci sociálních zápasů se neprivilegovaní po celém světě snaží nahrazovat "alespoň trochu fungující demokracii" dennodenně. Ať již v rámci samosprávných pracovišť, lidových plén, squatů, či povstaleckých komun. Co třeba demokratický konfederalismus na území ovládaném Kurdy? Je to politicko-ekonomická alternativa, která by pro Vás byla prakticky zajímavá?
Ostatní příklady, které uvádíte, jsou dobrovolná společenství, která se nemusí vypořádávat s politickou opozicí jako stát, který je vymezen územím a musí řešit to, že se jeho obyvatelé mezi sebou neshodnou.
On každý velký objev (či každá nová velká idea) v historii napřed neustále znovu narážel na nemožnost svého uskutečnění - až se to najednou přece jenom podařilo. A po nějakém čase pak už to, co se dříve zdálo být nemožným, platí jako samozřejmost.
V daném případě by takovýmto projektem do budoucnosti (či spíše do aktuální přítomnosti) mohlo být nahrazení liberální (tedy zásadně individualisticko-egoistické) demokracie demokracií integrativní.
Že si levice snahou o tvrdší postihování verbálních xenofobních projevů podřezává větev sama pod sebou jsem již psal např. zde:
http://www.liter.cz/fejetony-politicke-813299-cist
http://www.krajskelisty.cz/jihomoravsky-kraj/okres-vyskov/13281-vystrcil-holy-zadek-na-americkou-kolonu-clena-organizace-ceskoslovensti-vojaci-v-zaloze-za-mir-za-to-chteji-zavrit-hrozi-mu-tri-roky-nepodminene-zastali-se-ho-jen-konvickovci-vime-kdo-to-je-a-proc-to-udelal.htm
Ovšem nevšiml jsem si, že by tady byla řeč o nějaké konkrétní metodě - nýbrž jednalo se jenom o určitý (žádoucí) výsledek.
Na straně druhé by to ale nemělo v žádném případě vést k tomu, abychom pro toto aktuální nebezpečí zprava (čili nebezpečí reakce a restaurace) přestali hledat alternativy "zleva" - alternativy progresivní.
Ta otázka, jestli demokracie je "něco co nutně brání změnám k lepšímu" - to by byla samostatná otázka, na velmi dlouhou diskusi.
A tak jenom krátce: "nutně" snad ne; ale fakticky ano. Demokracie sice nic nezakazuje; ale stávající systém liberální demokracie se naprosto stejně jako kterýkoli jiný živý organismus (ať vědomě či nevědomě) brání změnám, které by přerostly jeho vlastní životní princip. Takže: jak řečeno liberální demokracie sice nic nezakazuje; ale jakékoli skutečně zásadní alternativy (pokud budou nalezeny) bude nutno probojovat proti ní. Proti jejímu zavedenému způsobu existence.