Papež František na Kubě a ve Spojených státech
Filip OutrataVe znamení „revoluce něhy“ usiluje papež František o oteplení vztahů mezi Kubou a USA a do Spojených států přiváží některá kontroverzní témata. Na setkání s kubánskou opozicí ovšem nedošlo.
Návštěva papeže Františka na Kubě a ve Spojených státech je zatím poslední v řadě aktivit, kterými se argentinský pontifik snaží ovlivňovat svět kolem sebe, a to daleko za hranicemi vlastní církve. Návštěva na Kubě se odehrála v době historického oteplení vztahů mezi Kubou a Spojenými státy a dnešní hlava římskokatolické církve na to má nemalý vliv.
Stavět mosty mezi znepřátelenými stranami, zeměmi, systémy se vlastně zdá jako přirozený úkol pro někoho, jehož úřad nese tradiční titul „stavitel mostů“ (pontifex). Na Kubě se, zdá se, tímto mostem stalo slovo revoluce, všudypřítomné a pro kubánský režim posvátné. František, stejně jako jeho předchůdci Benedikt XVI. a Jan Pavel II., sloužil mši pro stovky tisíc věřících na havanském náměstí Revoluce, před obřími portréty Ernesta Che Guevary a dalších revolučních vůdců a (pouze pro tuto příležitost) také Ježíše Krista.
Součástí havanské bohoslužby byla i modlitba za úspěch jednání o ukončení konfliktu mezi vládou a revolučními guerillovými skupinami v Kolumbii. Tato jednání se (již od února 2012) konají v hlavním městě Kuby. František nyní vyzval obě strany konfliktu, vládu i levicové guerilly FARC, k tomu, aby nedopustily neúspěch mírových jednání, která již značně pokročila, ale přesto zatím nedospěla k cíli.
Třetí den své návštěvy v Santiagu de Cuba František mluvil o „revoluci něhy“, po vzoru patronky Kuby Panny Marie Caridad del Cobre. Síla a moc něhy, pomoci a solidarity, jako konkrétní projev následování Ježíše je Františkovo velké téma, které rozvinul již ve svém prvním významném dokumentu, exhortaci Evangelii Gaudium.
Revoluce něhy a několik stínů
Kdyby pánům českým katolíkům jejich katolictví z huby do rukou přejíti ráčilo (parafráze Borovského), byl by problém českých kvót a přijímání uprchlíků vyřešen. Papež František volá po tom, aby si každá farnost a každý klášter vzali jednu uprchlickou rodinu. V ČR mají Římští a Řečtí Katolíci 3 137 farností a 261 domů pro řeholnice a řeholníky. Celkem by tedy podle papežského doporučení měli přijmout 3 398 rodin ze Sýrie. To je ca 10 - 12 tis. lidí. Než se to naplní, nemusí se ČR vůbec o uprchlíky starat a může se v klidu připravovat na větší imigrační vlnu...
Nenávist k islámu totiž posiluje protiináboženské tendence obecně.
A dalším krokem, na který papež také upozorňuje, je potřeba mezinárodní společné alce na podporu nejchudších obyvatel planety a nejohroženějších oblastí. A třeba naše země v to hanebným způsobem zaostává a odmítá plnit své mezinárodní závazky.
A naopak jsem proti tomu šílenství, které se okolo toho rozpoutalo a které neumožňuje natočit necenzurovanou reportáž. Trochu už to připomíná začínající čínskou Velkou kulturní revoluci.