Nevzdělaná společnost
Jakub PatočkaZačátek pětadvacátého školního roku ve svobodných poměrech je výbornou příležitostí bilancovat. Uprchlická krize je nám nemilosrdným zrcadlem: k čemu jsme se za čtvrtstoletí ve svobodě vzdělali? A nevzali nás do EU předčasně?
Nějak se ten argument přestal v poslední době objevovat. Říkávalo se přece, že vše bude mnohem lepší, až dospěje první generace vychovaná ve svobodných poměrech a lidé pokřivení komunismem — s prominutím — vymřou.
Jeden z nejvybroušenějších teorémů české amatérské sociologie se svým vyznavačům v posledních letech nějak zasekává v hrdle. Není divu. Při pohledu na určité segmenty generací dospívajících ve svobodných poměrech — a k nim lze jistě počítat všechny naše spoluobčany pod čtyřicet — se člověku vyloženě stýská po babičkách a dědečcích kažených mimo jiné romantickým idealismem roku 1968.
A tak zatímco v Německu politická veřejnost, a to včetně třeba fanoušků na fotbalových stadionech, nutí reprezentaci své země k vřelejšímu vztahu vůči uprchlíkům z hrůz válek, jež Západ pomohl rozpoutat, česká veřejná debata na totožné téma vykazuje tolik rysů předsudečnosti a nevzdělanosti, až přechází zrak. Jak se již stalo zvykem, výmluvný příklad v tomto ohledu poskytl svým dalším extempore český prezident.
Zeman se, pokud jde o uprchlíky, plete úplně ve všem
Ve včerejším vystoupení hlavy českého státu na téma uprchlíků nebyla pravda v podstatě vůbec nic z toho, co řekl. Celé působilo dojmem, že mu je připravilo stejné rešeršní oddělení, které provádělo průzkum Peroutkovy publicistiky.
Především není pravda, že současný nápor uprchlíků tvoří lidé přicházející do Evropy s ekonomickou motivací. Podle údajů Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky, velkou většinu tvoří uprchlíci ze zemí postižených válkou, sektářským náboženským násilím či brutálním politickým útiskem.
Syřané, Afghánci, Iráčané, Eritrejci, Súdánci, Somálci a lidé prchající z určitých částí Nigérie jsou všichni politickými uprchlíky, nikoli ekonomickými migranty, a všichni mají nárok na ochranu v evropských zemích. Právě uprchlíci z těchto zemí tvoří více než sedmdesát procent ze současné vlny.
Uprchlíků je skutečně mnoho, a to právě proto, že se nejedná o migraci primárně ekonomickou. Ale není ani v nejmenším pravda, že se jedná o jakousi nezvladatelnou krizi. Na pokraji takové se ocitl například Libanon, země, jež sama dlouho byla devastována občanskou válkou, má populaci menší než Slovensko, a dnes se stala přechodným domovem více než milionu syrských uprchlíků.
Evropská unie má přes pět set milionů obyvatel. I kdyby přijala milion uprchlíků, při rozdělení podle spravedlivých kvót by na Českou republiku připadlo něco kolem dvaceti tisíc lidí. Zde se sluší podotknout, že na Islandu, který má méně obyvatel než Brno, se na výzvu spisovatelky Bryndis Bjorgvinsdottir, za jediný den přihlásilo deset tisíc občanů s nabídkou, že mohou nabídnout domov uprchlíkům.
Tolik rovněž k Zemanově farizejské pobídce, aby si každý, kdo si přeje větší vstřícnost vůči uprchlíkům, vzal nějaké k sobě domů. Což o to, mnozí jsme to jistě připraveni udělat, překvapení v tomto ohledu nejsou vyloučena. Možná jim budeme pomáhat i v tom, aby na českém státu vysoudili odškodné za peníze, které jim krademe za nucený pobyt v detenčním zařízení v Bělé-Jezové, kde mnohé běžence zadržujeme v rozporu s našimi mezinárodními závazky.
Xenofobní totiž Češi skutečně nejsou, ba právě naopak ve svých dějinách se mají v tomto ohledu právem čím pyšnit, jak tu podotkl nedávno Milan Hanyš. Xenofóbně se bohužel chová Miloš Zeman a někteří další, solidními informacemi nedisponující politici. Potřebná je tedy především změna chování představitelů České republiky. K tomu více vzápětí.
Prezident si ve svém bezbřehém mudrování rovněž popletl pojmy asimilace a integrace. Mnozí z cizinců, jejichž počet tu vzrůstal v posledních dvaceti letech tempem přes patnáct tisíc ročně, se naštěstí z velké části neasimilují, ale integrují se: při všem respektu k zákonům a zvyklostem, obohacují českou společnost právě vkladem své kulturní totožnosti, což je nejpatrnější na pohostinství. Uprchlíci ve skutečnosti představují z řady důvodů i mimořádný ekonomický přínos; ostatně právě Němci o tom vědí svoje.
Úplně absurdní je představa, že by se měli uprchlíci z válečných oblastí stůj co stůj držet za hranicemi Evropské unie, a to třeba i za cenu využití armády. Nejpravděpodobnějším výsledkem takové akce by byla humanitární katastrofa na hranicích Evropské unie. Přihlíželi bychom, jak hynou malé děti hlady a v nemocech po stovkách či po tisících? Zůstali bychom přitom Evropany?
Rozšíření Evropské unie bylo předčasné, spojené s mylnými podmínkami
Ano, je tomu skutečně tak: i přes všechny oprávněné výhrady k omezenému, "buržoaznímu" charakteru západní demokracie, přece jen si za dobu své existence západní občanská, liberální společnost vypěstovala a upevnila určité principy vzájemného mezilidského chování, které mají svou nepopiratelnou hodnotu, a skutečně mohou být ostatnímu světu vzorem.
Je možno dohadovat se o příčinách tohoto stavu, proč se tento liberální humanismus vytvořil právě v regionu západní Evropy (jakož i v regionech kam tato západní Evropa expandovala, tedy především v - severní - Americe a Austrálii). V každém případě se věc opravdu jeví tak, jako by přinejmenším na euroasijském kontinentu ta míra liberalismu a humanismu ubývala kontinuálně se vzdáleností od západu směrem na východ. Nejlepším (či vlastně spíše: nejhorším) dokladem této skutečnosti je současné putinovské Rusko, které se po určitém intermezzu zavedení demokracie liberálního západního typu čím dál tím více vrací do dřívějších "zažitých" kolejí autokracie a pohrdání právy člověka.
Co z toho vyplývá pro český region? Ten byl vždy na samé hranici mezi světem západním a světem východním, hranici mezi liberalismem a samoděržavím. Tato specifická poloha mnohdy sváděla k pocitu určitého výsadního postavení, že Češi by mohli být právě mostem mezi světem Západu a světem Východu.
To má bezpochyby něco do sebe; ovšem leckdy není možno ubránit se pocitu, že v českém prostoru ulpívá z obou těchto protichůdných světů právě to nejhorší, namísto aby se zde setkávaly a navzájem oplodňovaly ty lepší hodnoty z obou stran.
Jestli je možno současnou uzavřenost průměrného českého občánka do svého pohodlného pocitu xenofobní výlučnosti rozbít pomocí všestranné výchovy?
Na straně jedné, právě takováto intenzivní a komplexní (pře)výchova se jeví skutečně jedinou pravou cestou.
Na straně druhé, že by bylo možno takovouto státem vedenou a řízenou výchovnou iniciativu prosadit u současné politické garnitury - v tomto ohledu je nutno být více než skeptický.
Je sice velice dobré a potřebné, že J. Patočka si dal práci s tím, vyjmenovat co všechno by stát v tomto ohledu m ě l udělat - alespoň bude do budoucna možno změřit, v čem všem tento stát (a jeho političtí lídři) naprosto selhává. Ale tu zmíněnou výchovu společnosti bude asi nutno ponechat - velmi pomalému a velmi nejistému - samovývoji, kde nikoli státní, nýbrž výhradně dobrovolné iniciativy se budou pokoušet do národního vědomí a povědomí prosadit ty progresivnější, humánnější hodnoty a způsoby chování.
Ty antiliberální, antihumánní a xenofobní vzorce myšlení a chování jsou ve velké části české populace zakotveny až příliš hluboko, než aby bylo možno doufat v nějakou rychlou nápravu; a v mnohých případech se už asi opravdu nedá doufat v nic jiného, nežli že tato česká maloměšťácká zapšklost časem doopravdy vymře. I s jejími nositeli.
Postačí, když bude pouze i jakkoliv slabě, ale přeci jen překryta většinovým podílem občanů, schopných racionálně sledovat a prosazovat režim balance střetu společenských a privátních zájmů.
Stačilo by aby malá ale ne slabá většina nechápala slovo kompromis pouze jako nadávku, a snahu o vyrovnání zájmů jen jako mocenskou grimasu.
A jeto...........bych se domníval
Pro mne je vše spojené s ostudným přístupem k uprchlíkům hořkým happyendem t.zv. návratu do Evropy. Kam se schovat před přáteli a známými z té Evropy, která se drolí i naší vinou?
Co jsme mohli udělat víc ve školách, abychom za 25 let nesklízeli toto trpké ovoce?
Mezinárodní projekty, sám jsem vedl tři, soutěže, výuka cizích (jak je to slovo nepatřičné!) jazyků, vše zdá se bylo marné.
Naši žáci neumějí hlavně používat vlastní - selský rozum, kritické myšlení je u nich na nízké úrovni, jsou nejistí v používání ciz ...- jiného nežli mateřského jazyka. A hlavně nečtou (viz p. Hausenblas na Britských listech), to je hlavní příčina těchto potíží.
Jak dlouho to bude ještě trvat, než se něco změní k lepšímu?
Například na hranici mezi středověkem a novověkem to byli výhradně soukromí mecenáši, kteří začali zakládat první sirotčince, aby dostali živořící a žebrající děti pryč z ulice. Stát s tím neměl nic společného.
Ano, tyto - sociální a jiné - aktivity se mnohdy jeví být naivními počiny filantropických snílků; ale právě tohle jsou ty činy, které vytváří občanskou společnost v pozitivní slova smyslu. Je to právě tato drobná mravenčí práce, která posouvá mravní mentalitu společnosti někam výše.
------------------------------------------
Jen tak pro srovnání: představme si, že by se nějaký český politik opravdu podjal toho úkolu, který tu nastínil Jakub Patočka. Totiž, že by opravdu hodlal závažně rozjet program zaměřený na zásadní mravní převýchovu společnosti.
Výsledek? - Tento politik by tím fakticky spáchal politickou sebevraždu. Neboť, pokusit se národ převychovávat tam, kde tento vůbec převychován být nechce - to by byl jeho konec, v nejbližších volbách by byl doslova zašlapán do země (pokud ne už mnohem dříve).
Tady se právě ukazují limity demokratického politického systému: demokraticky zvolený politik si prostě vůbec nemůže dovolit jít proti náladám masy - a to ani v těch případech, kdy by veškerá mravní pravda byla na jeho straně.
A tak tedy nezbývá nic jiného, nežli spoléhat na onen - ovšem velmi pomalý a nejistý - samovývoj, právě za přispění oněch nevládních aktivistů a entuziastů.
Co potom chceme? Může uspět solidarita v nesolidární, "vlčí" společnosti?
To je ostatně tragikomické na současné německé politické a mediální elitě: titíž, kteří vířili rasistickou nenávist vůči Řekům, teď kážou o solidatitě s uprchlíky, Zdá se však, že německá veřejnost to baští a ani si moc toho přerodu nepovšimla.
A za druhé, že by tyto německé politické a mediální špičky hlásaly nějakou "rasistickou nenávist vůči Řekům" je prostě nestoudná lež.
Rétorika Schäubleho vůči Řecku se velmi podobá Zemanově rétorice vůči imigrantům ("ať si doma zavedou pořádek" atd.).