Jaké to bylo dětství?
Alena ZemančíkováV knize Moje dětství v socialismu šedesát jedna více méně veřejně známých autorů a autorek vzpomíná na své dětství. Kromě dvou výjimek však minulý režim ve vzpomínkách moc velkou roli nehraje.
Ježíšek mi od nakladatele přinesl knížku Moje dětství v socialismu, obsahující šedesát jedna vzpomínek na dětství různých více méně veřejně známých autorů, některé z toho jsou obrázkové. I moje dětství se odehrávalo v socialismu, zvýrazněném bydlištěm v pohraničí, dokonce se v socialismu odehrávalo i dětství mých dětí, tak jsem knížku neodložila jako můj vnuk Viktor skvělou Eliotovu Praktickou příručku o kočkách, ale zhluboka se do ní začetla.
Když ji člověk čte trochu jinak než jen jako historky, zjistí, že obsahuje zprávy nejen o různých prožitcích přispěvatelů, ale i o různých podobách socialismu. Tak například hned úvodní skoro povídka Daniely Fischerové mluví o konci padesátých let a o věcech to vůbec není. Píše o nepřirozeném předělávání veřejného vědomí z normálně měšťanského (těžko říci demokratického, když tomu předcházelo několik let nacistické okupace) do vědomí vynuceně ideologického.
Nesmělo se být ani trochu nóbl (tenkrát ještě byli skutečně nóbl lidé) — a nesouviselo to s bohatstvím. Šetřilo se a uskrovňovalo (přirozený poválečný nedostatek přidefinovaný ideologicky), děti si ve škole říkají příjmením (to pamatuju a opravdu bych stála o to, aby mi to někdo znalý dějin vztahů ve školní třídě vysvětlil).
Daniela píše o tom, jak na důležitých pozicích seděli nekompetentní lidé a jejich neschopnost věci skutečně řešit se řešila dozorem, prověrkou a příkazem. Ještě žijí a vyprávějí příbuzní, kteří zažili první republiku (vypráví Michal Horáček). Podstatným prvkem dětství bylo pohraniční pásmo a strážci hranic (jak vypráví Jan Rejžek).
Zásadním zážitkem generace narozených v 50. letech byl srpen 1968 — a já si uvědomuji, že přece byly prázdniny a tím pádem byla škola ušetřena bezprostřední reakce na událost. Škoda, asi by se tolika příslušníkům učitelského stavu při stranických prověrkách tak snadno nevyslovoval souhlas se vstupem vojsk, kdyby všichni věděli, jak velice byli v tu chvíli rozhořčeni a plni odporu.
Syn spisovatele Ivana Klímy Michal popisuje den s domovní prohlídkou — to je jistě dost jedinečná zkušenost a Michal Klíma ji doplňuje nabádavým závěrem, v němž mimo příběh připomíná, jak zločinný ten socialismus byl. Tak explicitně to činí z celé knihy ještě Martin Weiss — ten ani nemluví o zážitcích z dětství, ale rovnou ze vzpomínky dělá ideologickou přednášku o neudržitelnosti socialismu.
Pamatuji na lampionové průvody v první polovině šedesátých let, těch jsme se zúčastnovali s velkým nadšením, kvůli těm tajemným lampionům, často zručně doma vyrobeným, se vzrušující možností vzplanutí (byly v nich byly svíčky, ne žárovičky na baterii). Byl to krásný svátek hlubokého podzimu, kdy už je den tak krátký, že děti můžou být za tmy venku.
To, že ty lampiony jsou vlastně na oslavu výročí VŘSR jsme asi věděli, ale bylo nám to úplně jedno, nepamatuji si, že by někdo o té revoluci mluvil.
To se zpívalo v jedné písničce, také z té doby šedesátých let.
Já bych v dané věci souhlasil s panem Kubičkou, ono je nutno rozlišovat v podstatě tři období socialismu:
1. období nadšeného teroru. Přesněji samozřejmě poněkud jinak: období teroru, ovšem i zároveň paralelně existujícího, zčásti upřímně prožívaného nadšení z budování socialismu. Jak to tehdy prožívaly tehdejší děti? - Nevím, samotného by mě to zajímalo; ale asi přišlo především na to, v jaké vyrůstaly rodině. Jestli v takové, které se v socialismu vedlo lépe nežli za kapitalismu - anebo v takové, která tak či onak byla ohrožena oním terorem.
2. Období budování, ale už bez teroru. To byla víceméně časná léta šedesátá - kdy především děti mohly ještě pozitivně vnímat symboly a slavnostní akty tehdejšího režimu (jako právě ty lampónové průvody).
3. Období zahnívání. To byl především čas po ztroskotání "Pražského jara", čas normalizace. Slavnostní akty režimu se praktikovaly už jenom z čiré setrvačnosti; ale fakticky na ně už nikdo nedokázal upřímně věřit. Do prvomájových průvodů se chodilo čistě z povinnosti; a jediným zájmem bylo, zmizet z nich tak brzy jak jen možno.
V každém případě, ona ta éra socialismu opravdu nebyl nějaký jednolitý monoblok; za prvé zde byly různé fáze, a za druhé, různé skupiny populace ho mohly vnímat (a také vnímaly) dosti rozdílně.
Pokud jde o to, zda k dětem pronikají symboly, kterých je všude plno, tak nevím. Možná spíš proniknou, když se ukážou jako něco nesamozřejmého.
Ale určitě záleží na okolnostech.
K dětem pronikne to, co má nějaký obsah, je autenticky sdíleno, dospělý to prožívá a přisuzuje tomu smysl. Pokud mechanicky z povinnosti lepí na okna vlaječky, silné působení na děti to asi mít nebude.
A to i v době zahnívání, a jak z leva tak z prava.
Anamnéza schopnosti pluralitního smýšlení - substance liberální demokracie - přeci nebyla totálně plošná.
Možná, že taková srovnání existují a jsou známá i zdejší obci literátů ale neznámá trhu....... povzdechl bych si.
Už i v té druhé fázi (první poloviny šedesátých let), kdy socialismus jako takový víceméně nebyl zásadně zpochybňován - tak už tehdy většina dětí věděla, že "ty správné" věci je možno mít jedině z - kapitalistického - Západu. Jeden čas například každý hoch toužil po "angličácích" - tedy po kovových modelech autíček z Anglie.
V té třetí fázi "zahnívání" už byl obdiv vůči Západu v podstatě zcela nepokrytý.
Na straně druhé, u určité části žactva se i tehdy ještě skutečně udržovaly levicové názory, čili kritický postoj vůči kapitalismu. Jestli tyto rozdíly byly více podmíněny rodinným zázemím, anebo základními rysy osobnosti - těžko soudit, pravděpodobně svou roli hrálo obojí.