Několik slov k pohřbívání ÚSTRu
Roman ŠolcRoman Šolc polemizuje s textem jednoho z kandidátů na ředitele Ústavu pro studium totalitní režimů Adriana Portmanna. Podle Šolce je koncepce tohoto ústavu pomýlená už od samého počátku.
Ústav pro studium totalitní režimů (ÚSTR) má nového ředitele — dr. Zdeňka Hazdru. Jeden z jeho protikandidátů, dr. Adrian Portmann, komentuje tuto volbu tak, že lze s mnoha jeho tezemi souhlasit — ale přesto si dovoluji s některými jeho názory polemizovat.
Vlastní pohled na volbu ředitele
Ještě předtím bych však rád uvedl svůj názor na volbu ředitele ÚSTR, abych vyjasnil, z jaké pozice tuto polemiku vedu. Přiznávám, že zvolení dr. Hazdry mne nepotěšilo. Žádného z kandidátů osobně neznám, četl jsem pouze jejich zveřejněné koncepce a zúčastnil se veřejné diskuse s nimi na půdě FF UK — a na základě těchto podkladů jsem si je seřadil takto: 1. dr. Blaive, 2. dr. Portmann, 3. dr. Hazdra, 4. dr. Meca, 5. p. Světnička.
Vlastně jsem za relevantní považoval pouze dvojici Blaive — Portmann a mezi jejich koncepcemi jsem očekával zásadní polemiku. V tomto smyslu představovala dr. Blaive přístup odvážnější, svobodomyslnější, ovšem kontroverznější a možná provokativní; dr. Portmann spíše přístup konsenzuální, neprovokující, svobodný, ale stále pouze v mezích zákona. Oba každopádně mohli být zárukou zkvalitnění vědecké úrovně ústavu, metodologické korektnosti a zachování základních akademických standardů.
Dr. Hazdra symbolizoval dosavadní, víceméně tristní sedmileté fungování ÚSTR; dr. Meca neměl dostatečnou odbornou kvalifikaci ani hlubší vhled do principů, na nichž stojí svobodná věda; a kandidatura Karla Světničky byla zřejmě nepovedeným žertem…
Doufal jsem tedy ve zvolení dr. Blaive, ovšem i zvolení dr. Portmanna bych považoval za přijatelný výsledek. Zvolení dr. Hazdry a následné reakce opětovně zviditelňují všechny negativní vlastnosti koncepce i fungování ÚSTR.
Polemika
Ovšem nyní zpátky ke komentáři Adriana Portmanna. Dr. Portmann se domnívá, že stávající Rada ÚSTR si neklade za cíl ÚSTR zničit a také že se nejedná o cílenou snahu politické levice manipulovat ÚSTR. S těmito tezemi souhlasím. Dále ovšem dovozuje, že za problémy ÚSTR není žádná politizace, resp. navázání orgánů ÚSTR na politické orgány, a že jádrem problému je nekompetentnost současných členů Rady ÚSTR. A s touto tezí bych si již dovolil polemizovat.
Domnívám se, že základním problémem ÚSTR je právě sepjetí s politikou a politiky, resp. obecně pohlížení na výklad historie z politické/ideologické pozice, které si nárokuje stát se jedinou pravdou. Tímto prizmatem („v mezích zákona“) je ovlivněno i hodnocení kompetentnosti členů Rady ÚSTR.
Jen několik stručných poznámek, kde možná došlo k mírnému nedorozumění:
1) Můj kandidátský projekt byl samozřejmě formulován v souladu s aktuální legislativou, ale formulace, že by byl "stále pouze v mezích zákona" je poněkud zavádějící. Jako jediný kandidát jsem přímo ve své koncepci plédoval za novelizaci zákona o ÚSTR/ABS, viz str. 17 zde: http://www.adrianportmann.cz/wp-content/uploads/2014/01/Koncepce_USTR_Kap_IV.pdf
2) Poté, co jsme minulý týden dostali další důkaz nešťastného fungování mechanismů na zvolení orgánů ÚSTR, se stalo přemýšlení o novelizaci zákona č. 181/2007 Sb. ještě naléhavější. Ano, bude to riskantní, výsledek není předvítatelný, může jím být i zrušení ÚSTR bez náhrady. Přesto bych dále už neváhal a do toho šel. Novelizace se nemá jen týkat způsobu zvolení orgánu a jejich kompetencí. Ale v této oblasti bych se osobně přimlouval za řešení, které se inspiruje o polského vzoru (zákona o IPN): Pozice ředitele (předsedy) je silnější, má přímý mandát od Parlamentu, nicméně v procesu jmenování předsedy hrajou důležitou roli akademické instituce.
2) Neřekl jsem, že za problémy ÚSTR nemůže i politizace. Naopak, napsal jsem, že pokusy o stranicko-politickou instrumentalizaci jsou v dějinách této instituce tradičním, tj. kontinuálním problémem. Těžko se tomu ale můžeme vyhnout. Přiznám se, že není alternativě k tomu spoléhat se na to, že i v Česku se politická kultura dostává průběžně na vyšší úroveň. Ani v oblasti vědecké politiky není zdaleka vše čisté. Vycházím z toho, že žádné grémium nemá srovnatelnou vysokou demokratickou legitimaci jako Parlament. Příklady nejen z Polska a Německa ukazují, že sazba na rozumnost poslanců/senátorů nemusí být na věčné časy marná.
3) Nepsal jsem, že odborná úroveň předchozích Rad ÚSTR byla vyšší nebo dokonce výrazně vyšší. S výsledky panem Šolcem provedeného srovnání samozřejmě souhlasím. I na jiných místech jsem v posledních dnech poukázal na to, že vedle odbornosti jde i o osobnostní profil členů Rady.
a) Paní PhDr. Benešová (má tedy – na rozdíl od pana Jana Bureše – "jen" malý doktorát, navíc z období před-listopadového) je archivářka (zabývající se převážněvizuálními a audio prameny, dále i spisovou službou). Nechtěl bych ji osobně urážet, ale skutečně jsem během uplynulé spolupráce s ní nabyl dojmu, že vlastní historiografická práce, její popularizace a kritické reflektování nedávné minulosti není úplně její parketa. Dále v jejím případě bohužel vidím i problémy rázu povahové (a předpokládám, že ona je vidí ne méně u mě). Zkrátka se domnívám – i vzhledem ke způsobu, jak komunikuje s lidmi, umí či neumí naslouchat a vyjednávat věci –, že to není dobré obsazení pozice předsedkyně Rady ÚSTR.
b) O paní MUDr. Kavalírové jsem se zmínil pouze v kontextu těch velkých doktorátů. Nijak jsem nepsal, že by byla odborně jako radní ÚSTR více způsobilá než její kolegové, kteří velký doktorát (zatím) nemají.
4) K požadavku plurality výkladů jsem se během kandidatury i po volbě několikrát vyjádřil. Proto zde jen stručně: Zákonem dané možnosti nebyly zatím plně využity. Jsem pro podobnou šíři tématického a výkladového záběru ÚSTR, jak to praktikují obdobné instituce u sousedů. Praxe je zejména v Německu velmi liberální. Ale je tam jasná červená linie: nacistický a komunistický režim jako takové jsou nedemokratické a proto nepřijatelné. Obě ideologie počítají ve svém jádru s nastolením diktatury – tato idea je jejich integrální součástí. To vůbec neznamená, že by nešlo uznat různá pozitiva, která i tyto režimy s sebou přinesly.
5) Ještě jednou zpátky k té již velmi žádoucí novelizaci: Osobně jsem stále pro udržování něčeho jako ÚSTR (ovšem pod jiným názvem). Ale mohl bych žít také "jen" s existencí grantové agentury. Ostatně počítala má koncepce se zřízením nového grantového pilíře ÚSTR, v zájmu většího otevírání se společnosti.
Děkuji ještě jednou panu Šolcovi za konstruktivní ohlas. A těším se na případné další.
Adrian Portmann
Jakže to píše Bedřich Engels v Manifestu? Komunista je každý, kdo si uvědomuje rozpory a meze systému, který se zve kapitalismus a snaží se pracovat na jiné budoucnosti, než nám kapitalismus předepisuje.
Tedy jasná červená linie v podání ÚSTR, potažmo neúspěšného pretendenta na jeho ředitele, je jasná. Kritika kapitalismu a usilování o alternativu z levicových pozic, má ve svých základech zabudovánu diktaturu. Ostatně, i z těchto důvodů byl celý ústav zřízen a tomu se i celou dobu více či méně intenzivně věnuje. Oslabování levice obecně a obrana systémového statu quo, pomocí reminiscence na minulý režim. Je pak velká otázka, proč by měla levice o zachování existence takového ústavu jakkoli usilovat.
Ideologie řečeného režimu rozhodně ani v době své největší slávy nepokrývala vyčerpávajícím způsobem ani radikální kritiku kapitalismu, natož usilování o alternativu k němu, ve svých nejhorších dobách nebyla schopna kritiky čehokoliv.
Nehodlám konkurovat délkou svého vyjádření nezpochybnitelnému tvůrčímu tryskání pana Portmanna, ráda bych ovšem přidala stručný komentář k jednomu odstavci z jeho textu zde na DR - k odstavci, který vzhledem k začlenění do celku článku ukazuje, jak pan Portmann redukuje skutečnost, kterou ze svého působení v ÚSTR nutně dobře zná.
Pan Portmann píše: "Ze současných šesti radních má pouze jeden akademickou hodnost (velký doktorát) ze společensko-vědných disciplín (zároveň se jedná o jediného historika). Dále zde působí MUDr. Naděžda Kavalírová jako předsedkyně Konfederace politických vězňů, od razantní personální proměny Rady na přelomu let 2012/2013 je však naprosto izolována. "
V mém pohledu staví do protikladu vědecky neobstávající (z jeho pohledu) Radu ÚSTR s paní Kavalírovou, s titulem MUDr. K tomu se jemně vyjádřil i pan Šolc a následně opět i pan Portmann (bod 3b) - obávám se však, že si žádný z nich nedal práci s tím, aby do svého vyjádření zahrnul působení paní Kavalírové v Radě ÚSTR ve všech proběhlých měsících roku 2014, ačkoliv k tomu existují oficiální zvukové záznamy z jednání Rady ÚSTR, zveřejněné na webu ústavu. Doporučuji poslech každému, kdo by si rád udělal na dění v ÚSTR vlastní názor - shledá, jak často paní Kavalírová vystupuje zcela mimo projednávaný bod, jak často vnáší do jednání to, co jí někdo připravil a k čemu nesvede zodpovědět žádné otázky... Očekávala bych, že při volání po obměně radních bude právě paní Kavalírová jaksi více na mušce než ti, kteří na jednáních usledují program a probíraná témata. Předpokládala bych, že pan Portmann, který se věnoval podrobně dění v ÚSTR, dokáže problém spojený s paní Kavalírovou identifikovat - a ne, že ho bude zastírat její "izolovaností" a ve svém odsudku Rady ÚSTR ji vlastně vůbec nezhodnotí adekvátně k tomu, co v radě provádí.
Nu, asi se mu to nehodí. Nebo na to dojde v nějakém dalším dlouhém článku zítra, pozítří či příští týden?
Zároveň velmi vítám diskusi o tom, jak radní jednají; právo na posouzení v tomto máme všichni. Předeslala bych ale dvě věci:
1. započítejme do toho hodnocení i znění zákona 181 a znalost všech pravomocí, které radě dává (ve srovnání s téměř pidi-pravomocemi, které dává řediteli); a netvrďme, že má především funkci kontrolní. Rada, jak je zákonně ustavena, je v tomto zásadně odlišná od rad mediálních (které primárně ke kontrolní funkci určeny jsou); rada ÚSTRu ovšem ÚSTR a také jeho ředitele řídí.
2. Neposuzujme, prosím, členy rady ÚSTR co do jejich "izolovanosti" či věku, ale dle činů a vyjádření, které za nimi stojí. I v krátkém vzorku jednání rady ÚSTR v tomto roce mě u paní radní Kavalírové, která nemůže být díky svému šestiletému působení v tomto orgánu žádným dezorientovaným nováčkem, zarazilo několik momentů:
- porušení dohody s ostatními členy rady (rozeslání jmen členů výběrové komise mailem výrazně před termínem, který si rada určila)
- neschopnost odpovědět při jednání rady svým kolegům na dotazy k jejímu vlastnímu prohlášení (dejte mi to písemně, já odpovím příště)
Mohu mít respekt a úctu k paní Kavalírové pro to, co prožila, i pro to, že je dlouholetou předsedkyní KPV, i pro další věci - ale je zcela legitimní a v současné situaci i na místě mít na ni nároky rovněž v její funkci radní ÚSTR, a ptát se, na základě zveřejněných záznamů a zápisů, zda jim aktuálně dostačuje. Myslím, že se ptám slušně a bez napadání, kterého se jinak od jiných (a bohužel i od p. Portmanna) dostává jiným členům rady.
Nicméně Vy jste reagoval na větu A. Portmanna, která se týkala právě jen komunistického režimu.
Rozumnější je uvažovat o tom, k čemu a zda vůbec potřebujeme USTR (anebo minimalisticky, zda se té potracené instituci,,když už tady je, vůbec může dát nějaká užitečná náplň práce?) A teprve podle odpovědi na tuhle otázku přemýšlet, jakou Radu ÚSTR potřebuje -- odbornou anebo občanskou ( v té druhé mají nesmířené životní zkušenosti jednoho jmenovaného člena Rady a absence odborných i životních zkušeností druhého význam určité reprezentace), nebo obě? A jaké má mít pravomoci?
S určitostí lze říct pouze jedno: Řešení situace ÚSTR nelze dost dobře nechat na instituci vzniklé podle zákona, který mizérii USTR vyvolal a udržuje.
Můj názor je dlouhodobě stejný - když máte zadání v podobě nepřijatelně našitého prvního knoflíku u košile, tak tu košili nikdy řádně nepozapínáte - i kdyby další postup při zapínání knoflíku byl sebelépe modifikován ...
... dokonce i při snaze právě ten špatně našitý první knoflík, respektive jeho integrální vlastnosti nějak vykompenzovat
Proto stávající instituci zrušit a zajistit pro budoucno co nejsvobodnější přístup k archívům, které by obsluhovala instituce čistě technicko-administrativního typu ...
K volání po zrušení ÚSTRu, kterého mi teď přijde všude plno, se nepřidám. Zdá se mi být umělé, z podobného ranku jako strašení tím, že změna vedení ÚSTRu (na Pernese, Hazdru, Blaive...) komusi odevzdá klíče od archivů a paralyzuje přístup k dokumentům.