Na co budou vzpomínat jejich děti?
Apolena RychlíkováUž nejsme v situaci, kdy je možné k projevům anticikanismu a rasismu taktně mlčet. Každý si volí své priority, ale dokáže-li se tu elita zmobilizovat k varování před hrozbami z minulosti, snad by mohla mluvit i o těch současných.
Řekne-li se polovina devadesátých let, vybaví se mi jedna vzpomínka. Ve věku mých pěti let, někdy v roce 1994, přijely do Brna kolotoče. Bylo tehdy povinností všech rodičů, aby svoje děti vzali povozit, tak ani můj otec nezaváhal a mě i mou nejlepší kamarádku Johanku vyvedl ven. Mezi všemi těmi čistě devadesátkovými, kýčovitě vydesignovanými stroji jsme si vybraly létající talíř.
Sotva se s námi vznesl kousek nad zem, poskytl se našim očím otřesný výjev. Zpoza malé zídky na Moravském náměstí hbitě vyskočil malý kluk, rychle a zoufale se rozhlédl a ještě zoufaleji se rozběhl uličkami mezi atrakcemi. Cikán. Za malou chvíli se ze všech stran vynořilo několik dalších postav s holýma lebkama.
V rukou měli tyče a baseballové pálky, vzájemně se hecovali, povzbuzovali, jako smečka se baví pronásledováním své mladší oběti. Z perspektivy talíře je všechno jasné v jedné vteřině. Hrůza, strach a bezmoc, která se mě jímala, když jsem musela toto pozorovat ze stupidní atrakce, zůstává po skoro dvaceti letech nezměněná.
Pamatuju si, že nás můj otec tiskl k sobě, ale taky, že to bylo více méně k ničemu. Poprvé v životě jsem se setkala s tím, že člověk chce ublížit druhému člověku, nadto mladšímu a v přesile a ještě to dělá sám sobě pro radost. Z rozmaru. Perspektiva pouťové atrakce v ten moment navždy prolomila perspektivu dětského vnímání a nebylo třeba znát slovo rasismus, aby i pětileté dítě pochopilo, co je to za hnus.
Když jsem pak v roce 2008 jako do dospělosti vstupující člověk viděla v televizi záběry z dnes už legendární demonstrace v Janově, okamžitě jsem před očima zase měla onen devadesátej čtvrtej. Nebudu tady popisovat další a další akce, které se v průběhu několika let odehrály ani to, jakou roli v nich sehrála většinová společnost zaklínající se slovem “slušný Čech", to ví dnes už každý.
Sociální nepokoje tu od toho roku 2008 jsou latentně přítomné takřka bez přestávky. Sládek sice vymizel, ale některé jeho rétorické figury (například tu o příživnících) převzaly mainstreamové politické strany a záminkou pro demonstraci oněch slušných lidí se může stát i úplně vymyšlený incident (jako například ten v Břeclavi), média si na slově Rom zajišťují návštěvnost, na závažnost zprávy nehledě.
Protiromské pochody se přejmenovaly na Pochody proti násilí (nebo pro slušnost), a asi i proto si jejich účastnici nebojí vzít s sebou nějakou tu mačetu, pálku nebo aspoň blbou dřevěnou tyč. Už se nekřičí „Cikáni do plynu“, ale „Cikáni do práce“, nebo prostě jen staré dobré „černé svině“ a o dnu, kterého jsme jako společnost dosáhly otevřenou nenávistí k čerstvě narozeným dětem v kauze „Paterčata“, se ani zmiňovat nechci.
Změnilo se ale hlavně ještě jedno. Zatímco v devadesátých letech tu byla určitá skupina příslušníků řekněme „elit“, kteří odhodlaně a trvale vystupovali proti projevům rasistické nenávisti a agrese v naší společnosti (mezi ně patřili i mí rodiče, které za to dodnes obdivuju), dnes je na protirasistických barikádách budete hledat velmi obtížně.
Ačkoliv už několikátý víkend proběhly takřka pokusy o pogromy na Romy (těžko si představit, co by nastalo, kdyby na místě demonstrací nebyla policie), v Duchcově i v Budějovicích provázené pouličními nepokoji, létajícími kameny nebo hořícími popelnicemi a jinými otevřenými projevy rasové nenávisti, soudě podle našich elit to vypadá, že stále palčivějším problémem je strach z návratu komunistů k moci.
Samozřejmě. Každý má právo určit si, co je pro něj téma, a co naopak ne, a podle toho vynakládat svou energii. Udržovat se ostražitým ve vztahu k minulosti je důležité, ale neméně důležité je žít přítomností, zvlášť, je-li takto kritická.
Těžko si dnes představit chápavý výraz ve tváři nezaměstnaného, dluhy zkoušeného, frustrovného Čecha při snaze mu vysvětlit, že problémem dneška je ztráta paměti ve vztahu ke komunistickým zločinům, také nárůsty preferencí KSČM se nedají oné ztrátě paměti přisoudit úplně jednoznačně.
A při vší úctě k podobným aktivitám se obávám, že stejně tak by podobnou výzvu nepochopil ani Rom, kterému týden co týden pod okny někdo hrozí de facto smrtí jen pro jeho barvu kůže. Podle posledních událostí prostě už (hodně dlouho) nejsme v situaci, kdy je adekvátní taktně mlčet. Je potřeba dát jasně najevo nesouhlas s tím, že tu týden co týden (na internetu minutu co minutu) jedna skupina obyvatel volá takřka po vyhlazení té druhé, často navíc za hlasitého povzbuzování některých veřejných činitelů, jako je například poslanec Otto Chaloupka. ¨
Vyjádřit ohrožené straně, že má zastání nejen u obdivuhodných aktivistů, kteří na full time job nasazují energii a čas na aktivní vyjádření podpory a poskytnutí základní pomoci, ale že rasismus potažmo anticikanismus je něco, s čím nesouhlasí nikdo, kdo opravdu rozumí podstatě slova „slušnost“.
Bez urážky, ale představa, že se vrátí komunismus nebo něco padesátým letům podobné, je dost iluzorní. Zato prvních obětí „hněvu přizpůsobivých Čechů“ se můžeme obávat každým dnem. V tomto kontextu mě smutně překvapuje, kolik ticha se na toto téma rozprostírá z jindy tolik činorodých a všelijak ostražitých končin našich veřejně aktivních osobností.
Protože jestliže se k mému dětství váže tak silně jedna vzpomínka na pouhé pozorování pokusu o lynčování člověka člověkem, na co asi budou vzpomínat dnešní romské děti?
Ony všechny ti pochody a mediální akce jsou fajn, ale proč se zanedbávájí možnosti, kdy je možno špatnou pověst napravit ? Když v Prostějově pomazali romští výrostci stěny infekčního oddělení výkaly a zdemolovali vybavení pokojů, kde byli aktivisté ? Kolik romských matek vzalo hadr a kyblík a šlo tu spoušť po svých dětech uklízet ? Máte o tom někdo informaci ? Pokud to uklízeli uklizečky z "majority" , kolik se zrodilo nových rasistů? Jak asi budou vychovávat své děti ? A ruku na srdce půjdete je vy (tedy pokud jste tam neuklízela) přesvědčovat, že anticikanismus je neslušný ?
Pomáhají si navzájem s propagandou vládnoucího režimu, která rozeštvává chudé lidi jedny proti druhým a odvádí pozornost od vládců, od skutečných viníků krize, od velkých zlodějů rozkrádajících stát a ožebračujících čím dál víc méně „úspěšných‟. Neonacisté se tváří, jako že stojí v opozici proti vládcům, tu a tam někde mávnou nějakým heslem proti kapitalismu, ale nikdy nakonec netáhnou na Kalousky a Kuby, vždycky na Cikány.
A s nimi vždycky táhnou další, samí „slušní lidé‟, kteří „jen‟ protestují proti „romské kriminalitě‟ a „černému rasismu‟. Hloupí bílí Češi. Vždy hotovi věřit propagandě vládců, nahoru se hrbit, dolů šlapat. Nikdy se nepodiví, jak je možné, jestli je vážně okrádají Cikáni, že jsou ti Cikáni pořád tak chudí a bohatne někdo docela jiný. Vždycky si najdou nějaký „romský‟ zločin a k zodpovědnosti za něco, co udělal jeden Rom nebo malá skupina Romů, volají celé romstvo — nikdy však celé lidstvo, to zas ne, jen Romové jsou povinni cítit vinu za činy svých „soukmenovců‟, Pavel Kuchejda už není zodpovědný za to, že jeho spoluobčané rozmatlali hovna po stěnách. Nikoho nebijí, zatím, snad, jen táhnou s agresory městem, hrozí a vykřikují jejich hesla. Neútočí na policii, jen vytvářejí dav, ve kterém útočníci nacházejí úkryt. Tihle „spořádaní občané‟ se dali přesvědčit, že své vlastní problémy mohou vyřešit odstraněním těch lidí, kteří jsou na tom ještě hůř. Ochotně pracují na své vlastní zkáze.
Hrozí nám, že my, Češi, skončíme stejně jako Němci: nezačneme o nacismu pochybovat, dokud pod jeho vlajkou neomrzneme u Stalingradu.
Zaspali jsme dobu. Jak řekl jeden z aktivistů v Budějovicích: V Tunisku, v Egyptě, v Kanadě, ve Španělsku, v Řecku, v Turecku, prakticky na celém světě masově demonstrují lidé proti vládě kapitálu, ale u nás se demonstruje jen proti Romům a komunistům.
http://vodypitel.is-a-geek.org/galerie/BudejovickaBitka-2013-06-29/
"Pavel Kuchejda už není zodpovědný za to, že jeho spoluobčané rozmatlali hovna po stěnách."
Opravdu za to nejsem zodpovědný p. Macháček. Poslední člověk, který byl schopen a ochoten nést zodpovědnost za všechny a všechno dokonal asi před dvěma tisíci lety na Golgotě. Tedy vzal na sebe naši kolektívní vinu. V současné době a v normální společnosti princip kolektívní viny odmítáme. Ti myslící ho odmítají dokonce i vůči Romům ,Němcům a Židům.
"Kolik romských matek vzalo hadr a kyblík a šlo tu spoušť po svých dětech uklízet ? "
Všiml jste si ? Mluvím o konkrétní skupince lidí, kterých se ten případ přímo týkal. A vy na mne vytáhnete kolektívní vinu. Princip, který v případě jedné skupiny zavrhujete, na druhou skupinu s chutí aplikujete. A to je problém vás nadšených aktivistů. Dvojí metr . Věc, kterou proti vám druhá strana bude bez problému používat , dokud si ji nevyřešíte. Pokud si myslíte, že vyzařujete světlo, měl by se zamyslet nad tím, že to nejjasnější světlo vrhá i ten nejtemnější stín. Hledejte svůj stín. Až ho najdete, budete na cestě k objektívnějšímu pohledu.
Mimochodem, ty příspěvky pod článkem, které kladou téměř na jednu rovinu organizovanou násilnickou intoleranci a banální kriminalitu lidí vyrostlých v dědičné bídě svědčí o tom, jak rasistická nemoc v české společnosti pokročila.
Nicméně, to je moje zkušenost - lidé, kteří nemají rádi Romy, tj. "rasisté", většinou mají nějaký takový zážitek, spojený s Romy. Často i několik. Pak mají třeba další, které si nespojují s Romy, ale s něčím jiným, jenže to na negaci "romských" zážitků nestačí. Takhle mozek nefunguje.
"Z pohledu rasismu neexistuje žádný vnějšek, neexistují lidé vnějšku. Existují jen lidé, kteří by měli být jako my a jejichž zločinem je, že takoví nejsou. Řez už nevede mezi nějakým vnitřkem a vnějškem, ale vnitřkem simultánních označujících řetězců a postupných subjektivních výběrů. Rasismus nikdy nezachytí částice jiného, šíří vlny stejného až do vyhlazení toho, co se nenechá identifikovat (nebo co se nechá identifikovat jen z takového nebo onakého odstupu). Jeho krutosti se vyrovná jen jeho nekompetentnost a naivita."
- Deleuze & Guattari: Tisíc plošin, str. 202 -
Že "slušní lidé" spolupracují s nácky, není s podivem. Jednak média vytvářejí správnou xenofobní atmosféru, jednak těmto lidem nikdo nepoloží otázky: Koho budou nácci "vychovávat" po Romech? Budou to nezaměstnaní, bezdomovci, invalidní důchodci, levičácí, intelektuálové? Přemýšlejí vůbec nad tím, že chtějí, abych jejich xenofobní strach řešila tlupa násilnických primitivů?
Samozřejmě, že se tento problém vládnoucí mafii hodí. Tak, jak se jí hodí nekonečné tlachání okolo Zemana, které naprosto zastínilo události, které vše vyvolaly. Když není chléb, tak aspoň ty hry.
Opravdu netuším, zda se tento výrok týkal mne, ale přesto mne zaujal. Tyto dva případy jistě nelze klást na stejnou úroveň. Ale. Ona banální kriminalita častěji dopadá na lidi, kteří rovněž nežijí v přepychu. Uklizečka v nemocnici, není luxusní pracovní pozice že ano. A tihle lidé samozřejmě nesáhnou do knihovny, aby se uklidnili četbou filozofického textu. Neodjedou na svou luxusní jachtu, ani nezapadnou do své oblíbené vinárny. Pouze v nich zůstane pocit hořkosti, že jejich problém nikoho nezajímá. Politici nemají čas, protože kradou a policie neví jestli jim přitom má pomáhat nebo je chránit. No a pak přijde ona organizovaná nenávistná skupina a řekne potrefeným , že má pro jejich problémy s "banální kriminalitou" pochopení. Dnes a tady, ne v nějaké zářivé a vzdálené budoucnosti. Ti zlí hoši se tou "banální kriminalitou" živí. Je to pro ně nebeská mana. Proto mi až tak banální nepřipadá.
Levice na tohle moc nedá. Raději platí americké PR agentury, které jí vymýšlejí volební programy. Pak se rozdávají párky, lidem zpívají hvězdy a hrají se další divadla. Nikomu to nepomůže a lidi se jen zatvrdí v tom, že jsou jen prostředkem k dosažení něčích postů. Přitom levice má větší řadu aktivistů, než nácci. Jenže zmobilizovat je, vytvořit jim podmínky pro práci v terénu je pracné. Kdo by se s tím zabýval, když svůj plat ve sněmovně, či na jiném placeném postu dostane i bez této námahy. Tak se raději, místo konkrétní pomoci, rozdávají letáčky.
Ono je to ovšem zlo virulentní a v boji s ním se budeme muset připravit podstoupit i větší oběti. Vietnamci sice nejsou proslulí bagatelní kriminalitou, ale svým vzhledem by mohli dávat záminku pro rasisty; o Židech, jejichž špatný charakter je znám už z Bible,ani nemluvě. Ach co, máme spoustu nevyužitých vojenských objektů a co bychom pro prevenci rasismu neudělali.
Podvádím a podsouvám Vám něco,co byste nikdy nechtěli a neřekli? Jen trošku, spíš rozvádím ty nutné důsledky Vašeho postoje, které nechcete vidět. Tam, kde je dědičná bída -- a k té patří, že je obvyklá zkušenost velké části dospělých příbuzných s kriminálem a že přežít alespoň trochu slušně se dá jen v partě (čti pouličním gangu) -- je běžná i bagatelní (slovo banální jsem nevolil šťastně) kriminalita. Tam, kde všechna pravidla společnosti působí proti tobě, bereš je kupodivu jako nepřátelská a dodržuješ je jen když musíš. Když nemáš šanci na slušnou obživu, živíš se jinak. Nic, co by v Čechách platilo jen či převážně o Romech.
Zatím jsme v Evropě vymysleli jen jednu rozumnou a efektivní strategii, jak vyloučení vzniklé kombinací viditelná a slyšitelné odlišnosti s dědičnou bídou řešit (ta obvyklost bagatelního kriminálního jednání je důsledkem této kombinace). Sestává ze tři vrstev a když se jedna z nich vynechá, celá strategie nefunguje:
a) Dlouhodobé úsilí o integraci vyrovnáním vzdělanostní úrovně a sociálních kompetencí, odstraňováním prostorového zvěcnění vyloučení (tj. "ghet", "osad"; příčetný zákon o sociálním bydlení a organizace školní docházky), v chronickém případě zřejmě i vytváření zvláštních pracovních příležitostí.
b) Důsledné potlačování kriminálního jednání jak toho ze strany vyloučených skupin, tak toho vůči nim -- to je to, na co v diskusi narážíte, jenomže ono to jde za policií, nikoliv za romskými mámami,které nepomohly umýt zeď nemocnice. A je to po čertech těžké; právě proto, že jde na jedné straně převážně o bagatelní kriminalitu a výchovný dopad trestu je vesměs blízký nule.
c) Důsledný morální postoj společnosti, který bere každého člověka jako jednotlivce, nikoliv podle askriptivního určení v prvé řadě jako Roma, Čecha, arogantního pražáka anebo burana z maloměsta. To,co přesně vyjádřil Honza Macháček, když napsal: "...nepochopil jsem, že když píšete „kolik romských matek‟, myslíte tím „kolik z matek pachatelů‟."
Máte pravdu, moralizující kecy o odpornosti rasových předsudků působí v tváří tvář zkušenosti s partou násilnických výrostků spíše kontraproduktivně. Když mi před pár lety kvartálně rozmlátili okno auta kamenem,taky jsem zcela nekorektně nadával na "smažky, který si nevidí,že v tom autě není radio, protože si už tím svinstvem vygumovaly mozek." Ačkoli jsem měl sotva devadesáti procentní jistotu,že byl některý z drogově závislých,co ty rádia měnili po dvou až třech kusech rovnou za dávku. Rozumová úvaha, která mne přesvědčila, že řešením není kriminalizace obětí, se dostavila až dlouho potom, co jsem vybral poslední střípky skla ze sedadla řidiče. Možná by to šlo rychleji,kdyby byla vůle a odvaha pozavírat ty,co za radia rovnou dávali fet a přestat říkat, že jde jen omalé ryby,které se musí rozpracovat,aby se zaťal tipec těm velkým šéfům.
Ale to nic nemění na tom, že bez té třetí vrstvy -- důsledného uznání každého jako svéprávného a odpovědného jedince -- žádná integrační strategie a boj proti rasismu nemůže fungovat.
Tahle slova by mohl Mario Puzzo použít ve své knize "Kmotr" naprosto beze změny. Jestliže jak říkáte vznikla historicky situace, že tito vyloučení vytvořili z pudu sebezáchovy něco jako obdobu italské mafie, pak ovšem problém vypadá jinak. Pokud se tyto struktury upevňují (a já o tom samozřejmě nic nevím) není v jejich zájmu změna k lepšímu, vždyť z téhle situace profitují.Mafie vyrostla z útlaku a chudoby, že se zvrhla je možná zákonité. Nevím. Je paradoxní, že ani americká ani italská demokracie mafii nezvládla. Jediný kdo zaznamenal v boji s mafií úspěch byl diktátor Mussolini. Doufám, že tak daleko nedojdem.
Navíc ve své debatě pod tímto článkem nevidím naprosto nic, co by vás mělo inspirovat k vaší reakci. Pokud píšu o nebezpečí, že by náckové pozměněným programem mohli oslovit větší množství lidí, nevidím v tom nic takového, aby jste mě musel kárat za můj postoj. Možné také je, že jste moje přispěvky ani moc nečetl a protože jste ve sporu s panem Kuchejdou a já jsem jeho text rozšířil, automaticky jste mě přiřadil ke svým oponentům.
Śkoda. Chvilka čtení mých příspěvků vám mohla ušetřit čas a opotřebení klávesnice.
Od solidární sítě vyloučených k průmyslově vedenému organizovanému zločinu je ovšem dlouhá, vyžaduje to kultivační prostředí sycené kombinaci ingnorance a zkorumpovanosti politiků a administrativy. Ta y tu sice byla, ale pokud mohu soudit, v případě romských komunit není situace (ještě?) tak zatuhlá. Ovšem samozřejmě, lichváři, drogoví dealeři zaměření na vlastní lidi, lidé etablovaní v pochybných obchodech s auty a mocní mužové vůbec se v té bídě dobře zařídili a mají zájem na jejím zachování -- to ostatně není tak odlišné od obecného stavu v českých zemích.
Nicméně trvám na svém, v případě toho příspěvku fungovalo slepé místo, nedohlížení konsekvencí, které ta úvaha má. Samozřejmě, já ty přehlédnuté konsekvence ukazoval rozvinuté ad absurdum, aby byly lépe vidět.
Mimochodem, nějak mě nikdy v diskusi nenapadlo někoho "řadit ke svým oponentů". Bylo by to nabubřelé, ale hlavně -- byla by to nuda. Čtu a hádám se pro potěšení z hovoru s druhými a protože kdybychom spolu pořád souhlasili, nebylo by o čem mluvit.
Tady se ukazuje rub multikulturalismu. Tím že vyzvedává odlišné kultury, tím na ně upozorňuje nejen v kladném smyslu, ale i v tom záporném. Proto Badiou vyzvedává (při existenci rozdílů) univerzalismus oproti identitářství, což ve svém "Svatém Pavlovi" vyjadřuje jeho slovy: Není už rozdíl mezi židem a Řekem, otrokem a svobodným, mužem a ženou".