Festival v Duchcově jako jedna z cest, jak dál
Jan MájíčekZatímco lidé v duchovském ghettu a jejich návštěvníci strávili den v radostné atmosféře, neonacistům se podařilo jediné: dostat po tlamě.
O protestech v okolí ghett či vyloučených lokalit slýcháme v poslední době často. I včera přinesla média informace o událostech v severočeském Duchcově. Hlavní těžiště těchto zpráv bylo věnováno pouličnímu střetu neonacistů z DSSS s policejními těžkooděnci. To důležité se přitom odehrávalo jen pár desítek metrů od vybuchujících petard.
Na sobotu 22. června připravilo občanské sdružení Konexe společně s místními obyvateli akci na podporu vzájemného soužití „Čikhatar het/Z bahna ven“. Cílem bylo otevřít tak zvané ghetto všem a nenechat se zastrašit rasistickou vlnou, kterou chtěla DSSS Duchcov zaplavit.
Když jsem ráno vyjížděl s několika přáteli do Duchcova, nevěděl jsem, co čekat. Absolvované demonstrace i střety s neonacisty jsou jedna věc, ale hudební akce v ghettu s holými lebkami za rohem je něco úplně jiného. Alespoň tak jsem uvažoval.
Cestou nás těsně před Duchcovem zastavila policejní hlídka. Nechala nás vystoupit a prohledala auto a naše zavazadla. Když jsme o obsahu velké tašky řekli, že jsou to hračky pro děti na dětský den, pochválili nás za záslužnou činnost a popřáli šťastnou cestu. Za deset minut už jsme byli na místě a pomalu se rozkoukávali v okolí.
Společně to ustojíme, rozděleni neskončíme
Pro čtenáře Deníku Referendum asi nemá cenu opakovat argumenty proti zažitým a některými médii a politiky potvrzovaným stereotypům. Zneužívání sociálních dávek se věnovala Pražská škola alternativ, mluvčí ProAltu Ondřej Lánský o tom napsal článek a k Duchcovu samotnému se výborně vyjádřil zdejší rodák Tomáš Tožička.
Kromě argumentů obsažných ve všech třech odkazech zdůraznit je důležité zdůraznit právě snahu organizátorů z Konexí otevřít tabuizovaný prostor a vnést do něj pohodu, radost a možnost setkat se u veselé hudby na místech, která jsou považována za nebezpečná. Proměnit vnímání prostoru a pohled na lidi, kteří v něm bydlí.
A proměna to za ten den opravdu byla. Na podiu se střídali písničkáři s farářem, hiphopová kapela s europoslancem Kohlíčkem, místní obyvatelé a aktivisté z celé ČR. Jak nejistě jsem se cítil, když jsem poprvé vysedl v tom ghettu, tak uvolněně a pohodově jsem pak po chvíli posedával a procházel se po ulicích, kde festival soužití pokračoval.
Snažit se dodat odvahu místním a zapojit co nejširší spektrum lidí do podobných akcí je způsob, jak dosáhnout úspěchu. Tím je zejména změna vnímání Romů jako „nepřizpůsobivých“ a odstranění bariér, které mezi ně a ostatní staví mediální klišé primitivní politici, kteří na politice strachu chtějí budovat svou kariéru.
Neonacistům z DSSS se včera podařilo jediné: dostat po tlamě. Rozhořčení „slušní“ občané, kteří šli s nimi, dostali asi také. To je sice mrzuté, ale když jde někdo v pochodu s náckama, kteří navíc bitku vyprovokují tím, že zaútočí na policejní kordon, nemůže se moc následkům divit.
Rozhodně by bylo hloupé místní za účast na rasistické demonstraci šmahem odsoudit. Celý region je stižen strukturálními problémy, které žádná radnice ani krajský úřad není schopen bez systematického úsilí centrální vlády řešit. Jenže této frustrace, která vyplývá z bídných materiálních podmínek, využívají rasisté a pod vidinou snadné popularity rozdmýchávají nenávistné emoce.
Proto jsou festivaly obdobného druhu tak potřebné. Mohou ukázat, že chudí bílí a chudí Romové jsou na stejné straně barikády, mají společné zájmy: důstojnou práci a životní perspektivu, která poskytne jistotu jim a jejich blízkým.
Jen společně omezíme vliv malých rasistických grázlíků jako je Vandas a spol. Jen společně můžeme začít pracovat na tom, aby z měst zmizela ghetta a vrátila se tam práce a důstojný život.
A to, co je v článku poněkud eufemisticky nazváno "Hudební akce", byl randál obtěžující ostatní občany.
Spekulovat že metači dlažebních kostek byli najatí provokatéři je poněkud neadekvátní, fanouškové DS-SS opravdu moc nepotřebují (ostatně pan Štěpánek,mspř. DS-SS a svolavatel akce už dostal flastr ale byl nedávno amnestován)
Jiná věc je že festival v ulicích nepomůže vyřešit sociální exkluzi ani prvůdní kriminalitu. Maximálně tliumí vášně a pomáhá dialogu. Vezměme to racionálně a bez předpojatostí. Růstu chudoby a ghetoizace v nejvíc postižených regionech je vysledek konkrétních sociálně ekonomických procesů A tady by měla pomoci účinná terapie.
Asi se budem lišit v otázce smyslu přerozdělování a v otázce socálního
státu - já tvrdím že nemusí vždy končit parazitismem a že liberální kritika je přílši ideologická. To že např. spekulanti zneužívají sociální příspěvek na bydlení je věcí špatných pravidel které by zákon o sociálním bydlení mohl vyřešit.
Nicméně opustím rychlíky a přesunu se rovnou k věci. Musím vyjádřit jisté znepokojení, a to znepokojení dlouho pociťované, nad dnešním zmatením politických ideologii. Pan Májíček, s kterým jsem rád kdysi chodíval na protiradarové akce, a kterého jsem si kdysi velmi vážil, je radikální socialista. Ovšem socialism v dobách své největší slávy a moci byl hnutím, které se stavělo za prostý pracující lid. Snažil se ochránit tyto muže práce před různými typy vykořisťování, před různými typy ústrků. Teď je to ale všechno jinak. Ti prostí pracující nemají peníze na to, aby se mohli vystěhovat do nějakých exklusivních čtvrtí, kde nebudou ohrožováni, kde nebudou obtěžováni. Někde prostě pracovali, prostě žili, a teď jim z jejich životů udělali peklo. Jediného, čeho se dočkají, že jim tam nějaká sůva z Prahy, placená až příliš štědře z jejich daní, přijede dělat přednášku o tom, že jsou minimálně málo tolerantní, když už ne přímo rasisté. Nebo nějací dobráci z Prahy, levicoví zelení liberálové, přijedou konat nějaký kulturní happening. A domnívají se, že nějaké improvisované rómské vytí vše zachrání (pozor: autentický cikánský folklor, autentické a neopakovatelné cikánské muzikantství, je už asi 20 let mrtvé, jak vám potvrdí lidé, kteří se tím skutečně zabývají - což ovšem ti lidé, které liberalism zřejmě připravil o hudební sluch, vůbec nevědí). A ještě pak, aby byl fraškovitý kolorit dovršen, tak nějaký evangelický kazatel, který nemá co na práci, a je samozřejmě úplně mimo, se tam přijde modlit. Když ale místní lidi na tyto z Prahy exportované frašky nenaletí a dovolí si vyjít do ulic (protože se to už nedá vydržet), tak na ně pošlou mlátící komando.
To není problém sociální, to není problém sociálního vytěsnění, to není aktuální ekonomické krize. To vám ti lidé z ulice, s kterými se raději nebavíte, velmi přesvědčivě, vysvětlí.
Svého času jsem též dojížděl vyučovat na UJEP do Ústí a občas se pokoušel se studenty zavést diskuse na to, co by se mělo dělat. Několik příkladů. Jedna slušná, seriosní paní, již dálkařka, řekla „Kdyby jich pár postříleli, tak by byl klid“. Někdo jiný, podobně slušný a kultivovaný pravil, že by je bylo nejlepší deportovat do Ruska. A pak jedna holčina, v domnění, že jim nějaký Pražák zase přišel dělat kázání, co je správně, řekla: Asi byste to viděl jinak, kdybyste zažil to, co já - když jsem šla ze školy, většinou mě přepadli a mlátili. Jednou mě povalili na zem a celou zaházeli hlínou.
Asi byste se měli také bavit s normálními lidmi z ulice, resp., normálními lidmi z paneláků. Možná i s těmi vysokoškoláky z UJEP, kteří ovšem zrovna nestudují filosofii nebo religionistiku.
Ještě dodat, a to panu Májičkovi, a možná nejen jemu, že socialisté, kteří nebojují za normální, pracující lidi, jsou tady naprosto zbyteční.
A k poslední páně Dolejše výtce: pan Tožička, který je také filosof (?), zajisté potvrdí, že nikdo v Duchcově žádné kostky nemetal, protože chodníky tamo jsou už dávno vyasfaltovány. Zbývá vozovka, tam se nějaká dlažba asi najde - avšak a minimálně 10 kilovou kostkou z vozovky se dost dobře metat nedá. Že je to tak, pane Tožička?
1) omluvit se, ale nějak jsem si spojil katedru managementu kde působíte s vaší adresou Praha 3 , kde VŠE sídlí a kde se samozřejmě řízenéí rovněž yvučuje (do jaké míry obskurním způsovem raději nechme stranou)
2) pohlahopřát k vašemu nedávnému povýšení z rukou M.Zemana a vyjádřit přesvědčení, že jako akademický hodnostář budete mít pochopení jak k diskusím na ulici tak i mezi intelektuály.
A snad mi v tomto duchu i prominete že sice ne filosof, ale pouhý inženýr neshledám většího rozdílu pokud někdo dostane dlažební kostkou, kamenem a nebo láhní od piva.
Protože výše zmíněné vandasovy gorily se tam chovaly jako agresivní vandalové a dokládaly tak zcela zřejmě kam by mohla fašizace společnosti směřovat. Ono tu totiž nejde o akademickou debatu na téma korporativistického státu ale o autoritářské chápání moci vůdců. A s tím i nenápadné přitakávání občanskému lynči v rámci davové psychózy.
P.S. jeslti tu není problém sociálně ekonomických kořenů exkluze, tak tedy čeho ? Jako řádný profesor snad nebudete ty "nepřizpůsobivé" posílta do lágrůl, na nucené práce, do lágrů a nebo do Indie jako zmíněná učednice ekonomie paní Edelmanová..
Jaké máte teda vy řešení, když to nechcete řešit jako socioekonomický problém? Navrhujete teda ty lágry?
Oporou jednoho zakrslíka s knírem byla také spousta profesorů.
Nemám se čeho chytit, jakkoliv je autor evidentně šotouš jako já. Ani toho Honeckera, který shodou okolností dožil v mém bydlišti — nemám-li tedy coby studentský neřád prudit řádného profesora s pravopisem...
Ale proč by měl být boj za "normální pracující lidi" bojem právě proti Romům? A proč by vlastně socialisté měli bojovat jen za pracující lidi, jako by snad hlavní rozpor současnosti byl mezi pracujícími a nepracujícími? Má dcera také nepracuje, protože je nezaměstnaná. Copak ani za ni socialisté nebudou bojovat, když není "normální pracující"? Ona, stejně jako ti Romové, by samozřejmě byli normálně pracující, kdyby k tomu v této společnosti existovaly podmínky.
Osobně si myslím, že socialisté, kteří by nebojovali úplně za všechny lidi bez výjimky, by byli naprosto zbyteční.
"Normální" rasisté pana Fraňka jsou na ústupu i v Ústí nad Labem, či spíše začínají se dovídat věci, které byly dříve tabu a opouštějí hloupé předsudky, které jsou záměrně pěstovány především těmi, pro které to byl a je fantastický byznys. Na chudých lidech se dá dobře bohatnout.
Proti rasismu se má taky bojovat, ovšem zejména tak, aby se odstranily jeho příčiny a kořeny. A samozřejmě také osvětou a podobně. Tresty za vykonané zločiny pochopitelně nevylučuji, ale to se také nepočítá jako boj proti někomu, nýbrž proti něčemu (v tomto případě rasismu).
Špatnost rasistických ideologií je zejména v tom, že jsou namířeny proti konkrétním lidem, ne proti něčemu abstraktnímu.