Na jedné lodi. Chomsky, disent a univerzalita lidských práv
Filip OutrataV přístupu k porušování lidských práv ve světě se českoslovenští disidenti nijak nelišili od západních aktivistů a bojovníků za lidská práva. Byli tak paradoxně na jedné lodi s Noamem Chomskym.
Skutečně pozoruhodné na sporu o Chomského výroku o československých disidentech je to, že ačkoli Chomsky se fakticky mýlil, reakce některých jeho oponentů mu paradoxně daly zapravdu.
Je poměrně jednoduché ověřit si, že Noam Chomsky skutečně neměl pravdu v tom, že východoevropští disidenti si mysleli, že jsou ti jediní utlačovaní na celém světě. Stačí zalistovat svazky Informací o Chartě, dnes již i digitálně přístupnými, a objeví se obraz zcela jiný.
Listování Infochem: solidarita s Nikaraguou a Chile
Namátkou jsem prošel tři ročníky „Infochu“, léta 1985 až 1987. V čísle 7 ročníku 1985 najdeme zprávu o tom, že k výzvě 154 evropských intelektuálů otištěné v listu Le Monde 8. května téhož roku a požadující, aby bylo zastaveno americké zasahování do nikaragujských záležitostí, se připojilo deset československých občanů (Jiří Dienstbier, Jiří Hájek, Ladislav Hejdánek, Eva Kantůrková, Václav Malý, Miloš Rejchrt, Gertruda Sekaninová-Čakrtová, Jaroslav Šabata, Anna Šabatová a Petr Uhl).
V čísle 12 téhož roku najdeme otevřený dopis skupiny signatářů (oproti dříve jmenovaným jsou v ní navíc Zuzana Dienstbierová a Luboš Kohout) nikaragujskému prezidentu Ortegovi. Impulsem k jeho napsání bylo dvoudenní zastavení vysílání jedné katolické rozhlasové stanice v zemi, v dopisu ale najdeme mimo jiné následující:
„Pozvedli jsme svůj hlas proti americké podpoře vojenským útokům na Vaši revoluci, neboť soudíme, že americká politika vůči Nikaragui věci osvobození člověka škodí. Upřímně míněné slovo jsme museli vyslovit i nyní, kdy se domníváme, že tato věc je vážným způsobem ohrožena i zevnitř.“
Souhlasil bych s první částí kritiky Pavla Letka na adresu Václava Havla, tedy ve změně jeho přístupu k otázce lidských práv, kdy se jeho kritika porušování lidských práv nápadně shodovala s kritikou americkou, ne však s druhou, kdy za prvé paušalizuje, tedy postoje a vyjádření Václava Havla jako prezidenta háže na hlavu všem disidentům a cítí se "podveden a zklamán". Co dělal on v době předlistopadové i polistopadové ve věci lidských práv? Polistopadová činnost Václava Havla nedevalvuje činnost předlistopadovou a samotné souznění Václava Havla s americkou zahraniční politikou by si vyžádala důkladnější a poctivější analýzu, než abychom zavrhli jeho politiku i politiku USA jako říši zla, tedy dostali se do opačného extrému. (anti-Reagan)
2) polistopadová činnost VH v mých očích tu předlistopadovou devalvuje. Když někdo káže vodu (tak je to chvályhodné) když však začne chlastat víno, co si pomyslíme o upřímnosti takového člověka? Nebo drsnější případ. V roce 1918 byl Adolf Hitler hrdina. Nositel vyznamenání, statečný člověk. Ale v roce 1945? Nedevalvoval svou poválečnou činností tu válečnou?
3) ohledně USA se není třeba obávat nějakého opačného extrému. Legitimizované mučení, Guantanámo (jako jedna z desítek mučíren a věznic) s vězni bez soudu, vraždy bezpilotními letouny, "vlastenecký zákon" schválený poslanci, kteří jej vůbec nečetli, pomocí vydírání (antrax) . Nevyhlašujeme (dokonce ani já ne:)) Spojeným státům válku, jen posuzujeme kroky jejich vlády. Vlády Číny, Indie, Ruska či Pakistánu jsou možná stejně zločinné, ale tyto nejsou s námi ve společenství a navíc nejsou tak mocné jako USA, a jejich zločinný potenciál je tedy neporovnatelně nižší. To samozřejmě nic nemění na statečnosti tamních disidentů. Nejde tu o nějaké extrémy, ale o stejný metr na naše přátele jako na naše nepřátele. ...Jako křesťan dokonce věřím tomu, že bychom měli být více vstřícnější, shovívavější a tolerantnější k našim nepřátelům než k přátelům.
http://www.vaclavhavel.cz/showtrans.php?cat=projevy&val=322_projevy.html&typ=HTML
Výčet Filipa Outraty bych doplnil ještě o dokument Charty 77/19/86, který byl dopisem Charty 77 americké Radě svobodného Československa. Rada Chartu nabádala, aby nečinila nic, co by mohlo být podporou sovětské politice, jak se jí zdálo vyjádření jednotlivých chartistů k situaci v Nikaragui. S Radou svobodného Československa jsme se v tom shodnout nemohli. Ona byla nástrojem vlády USA ve studené válce. Chartisté byli svobodomyslní a tím svobodní lidé, i když nás bylo jen málo, kdo odmítal americkou zahraniční politiku jako celek a jako nejvýraznější riziko pro mír ve světě a bezpečnost lidí.
Mluvčí Charty 77, byli jimi pro rok 1986 Martin Palouš, Anna Šabatová a Jan Štern, tehdy v roce 1986 trvali na tom, že postoje Charty 77 jako celku vyjadřují jen dokumenty Charty 77 mluvčími podepsané, a jinak vystupují signatáři Charty 77 jen za sebe. Proto také petici solidarizující se s chilským lidem z roku 1987, mezi jejíž signatáře patřil v USA i Noam Chomsky, podepsali vedle dvou ze tří jmenovaných mluvčích Charty 77 i Václav Havel, Václav Malý, moje žena a já a z exilu Jan Kavan, jak nyní připomněl Filip Outrata.
To nemohli někteří lidé v exilu pochopit, že nejsme důsledně antikomunističtí a antisovětští. Ustrnuli v „třídním boji“ z února 1948. Někteří považovali Chartu za komunistický podnik. A kolik bývalých komunistů v ní působilo!
Je škoda, že tato černobílá optika asi poznamenala i vidění Noama Chomského, jak se zdá z jeho kritiky domnělé výlučnosti „disidentů“, tedy aktivistů nezávislého hnutí. Každý, kdo Chartu zpětně posuzuje, by měl přihlédnout k jejím postojům, vyjádřeným za celou Chartu jejímu mluvčími, například i k evropskému a americkému mírovému hnutí, k jihoafrickému apartheidu, k německému zákazu povolání z politických důvodů. Chartisté se vždy solidarizovali s utlačovanými ve světě, bez ohledu na to, zda byli obětmi sovětské, americké či jiné politiky.
K optice Noama Chomského - on zjevně soudí československý disent jako celek skrze postavu Václava Havla, přesněji porevolučního Havla a jeho projevu v Kongresu, a zřejmě i skrze obraz Havla podávaný americkou pravicí jako symbol boje proti komunismu a všemu, co se hodí za něj vydávat. Detaily jako je rozlišování mezi názorovými skupinami čs. disentu a konkrétní aktivity mu unikají, a nelze se asi ani divit, i když je to škoda.
Velká škoda je ale to, že až na čestné výjimky, jako jste Vy, pane Uhle, Petr Pospíchal a Jan Ruml, vyslali někdejší disidenti do společnosti obraz, že jim záleží na tom obhajovat to, že skutečně trpěli, ale málo na tom zdůrazňovat, že se především solidarizovali s těmi, kdo trpěli ještě víc.
Pro mě osobně je tato kauza impulsem víc zdůrazňovat univerzální rozměr disentu, přivlastnit si tento jeho stále platný étos a aktivismus, a tak nějak se pokoušet ho nést dál. Když už jsem nemohl "být u toho".
Zajímalo by mě však, na základě čeho se pan Letko domnívá, že je oprávněn kádrovat chartisty, kteří jsou dobří a kteří špatní. Na otázku, co dělal pro lidská práva před Listopadem on, neodpověděl. Pokud se angažoval pro mír v KMK či v Pacem in teris, tak jeho současná kritika Václava Havla a americké zahraniční politiky věrohodná není, zvláště podle kritérií, která sám nastavil.
Dávám mně snad skutečnost, že jsem podepsal Chartu77 a cosi si odseděl, větší právo něco a někoho hodnotit ?
Rozhodně ne !
Odmítám kádrování jako takové - a tedy i to Vaše, které tu provozujete (nebo si toho snad nejste vědom?!)
V tom katolickém rádiu otevřeně podporovali kontras, tedy skupiny, které vystupovaly proti vládě, byly financovány z USA a měly na svědomí stovky životů. Představme si, že by dnes někdo hájil třeba v USA teroristické akce a otevřeně říkal, že otok na dvojčata byl super a vláda a její přisluhovači dostali co proto!
Můžu Ti garantovat, že by to neskončilo omezením vysílání.
Mezinárodní rozbory situace neokolonialismu a to třeba i z naší perspektivy (Angola, Kuba, Mozambik, Vietnam atd.) zcela chyběly a dnes na tom nejsme lépe. Disidentů, kteří po revoluci vystupovali na podporu nejutlačovanějších národů bylo jak šafránu. Jeden z nejvýznamnějších a pro mě dodnes nejváženějších chartistů řekl na jedné schůzi na toto téma: Afričané jsou chudí, protože jsou líní. Jiný chartista (bývalý levičák) se pokusil rozvrátit jednání Procesus Confesionis v Budapešti, když prakticky odmítal uznat univerzálnost a nedělitelnost lidských práv. Atd, atd.
Rozebírám to nerad, protože jsou to většinou moji přátelé (byť s přestávkou devadesátých let :-) Ale když už se s tím začne, je třeba k tomu přistupovat kriticky. A pak je třeba říci, Noam měl pravdu, ale byly i světlé výjimky, byť ne mnoho....
Jinak jsem jen aplikoval kritérium, které pan Letko aplikoval na Václava Havla a disidenty na něj a on mlčí. Proč mlčí? Samozřejmě může kritizovat Václava Havla a disidenty, jak je mu libo, žijeme ve svobodné společnosti, ale pokud není jeho kritika podložena lepší životní praxí, je povrchní a mělká.
Nevidím nic co by mi takové právo mělo dávat.
Co vlastně míníme tím morálním právem? Patrně autoritu?
Příklad:
Ano, já zmíněného Václava Havla skutečně kritizuji. Myslím si o něm téměř "jen to nejhorší".
-- Nepůjdu do detailu, nebudu to analyzovat, on není tématem. Nejde mi tedy o něj osobně, ale hodí se dobře jako všeobecně známý příklad "morální autority". --
Vliv, který mu dávalo jeho postavení, byl po určitou dobu enormní.
Čím působil na lidi?
Z čeho pramení zklamání těch, kdo si ho dlouhá léta vážili?
Změnil se?
Vzal na sebe více než byl schopen unést?
Jak je možné, že člověk jehož morální kvality já (a nejen já) hodnotím velmi nízko, naopak u mnoha lidí dodnes platí za morální autoritu největšího kalibru?
Nebudeme si snad namlouvat, že to je JENOM tím, že byl "největším z disidentů"....
A možná bychom měli mluvit o celé společnosti. Samozřejmě, že v ní najdeme mnoho jednotlivců i sdružení, kteří svět vnímali a vnímají v globálním rozměru a v takovém srovnání jsou pak schopni pochopit výtky vůči nám, že jsme byli málo internacionálně solidární a to že nám zůstalo dosud.
Zrovna tak téma "veliké utrpení národa Českého", které se akcentuje silně od devadesátých let, ale bylo tady přítomno již před tím. Bělohradský už v osmdesátých letech napsal ve Studiích, že většina lidí na naší planetě by nebyla schopna říci, v čem spočívá rozdíl mezi řeznictvím u nás a v západním Německu. Říci veřejně, že jsme mezi třicítkou nejbohatších zemí planety a patříme mezi 20 % nejbohatší populace vzbuzuje neblahé výhrady ještě dnes.
Procentuálně vůči populaci byla opozice nepochybně progresivnější a to i v otázkách mezinárodní solidarity. Ale pořád si myslím, že většinově - jako společnost i jako sociální liberálové - jsme zůstali a zůstáváme mezinárodní solidaritě hodně dlužni.
Konec konců až někdo bude hodnotit naši práci např. podle DR, Literárních novin či A Dvojky, nebude to taky žádná sláva...
Obávám se, že tomu tak není, a lumpárny Ruska a států jeho sféry vlivu (potažmo států anti-americky vyhraněných) jimi zůstávají v lepším případě opomíjeny, v horším případě omlouvány či zlehčovány (slyšel jsem i "proti USA je Lukašenko žabař", ergo v Bělorusklu je to asi fajn..
Levice může být věrohodná, pokud bude hájit lidská práva všude, nikoliv jen výběrově (a jinde porušování lidských práv omlouvat či bagatelizovat), resp. pokud se oprostí od dichotomie mezi americkým (zlým) a proti americe stojícím (dobrým).
Dnes pak k tomu, leckdy komicky, přistupuje něco jako komplex veterána.
Já, jak patrno, zásadně odmítám jakýkoli princip zásluhovosti.
Aniž bych komukoli, včetně Václava Havla, chtěl upírat cokoli dobrého, co udělal.
Ta věc s katolickým rádiem je podle mě ukázkou toho, jak se chartisté - asi s ohledem na pestrost názorů - pokoušeli udržet jistou vyváženost: kritizovali tuto jednotlivost, ale současně zdůraznili podporu nikaragujské vlády a ta jejich kritika, jak se mi zdá, proto mohla vyznít spíš jako projev nedostatečné informovanosti než jednostranně proamerického postoje.
Zkrátka, netvrdím, že měli skvělý přehled a ve všem vyhodnocovali situace dobře, ale že se přinejmenším snažili. A to je podle mě dost. Po roce 89 je to ovšem, jak jsem napsal v článku, jiný příběh. Tam jednoznačně i zásluhou bývalých disidentů došlo k zúžení pojmu lidských práv a bývalí disidenti na tom nebyli a nejsou bez viny.