Levičáci, havlisti, Zeman a Islam
Petr JedličkaProtest třiceti nevládek proti pozvání uzbeckého diktátora do Prahy a odpověď Miloše Zemana vyvolaly u řady aktivních lidí reakci, která je pro poslední dobu symptomatická. Právě podobné návštěvy jsou přitom ideální příležitostí spolupracovat.
Nevím, zdali jste si toho také všimli, ale šíří se v ČR zvláštní jev — vzájemné nepochopení mezi levicovými autory a lidmi hlásícími se k odkazu havlovské politiky přerostlo v takovou nevraživost, že jedni jsou ochotni často až hájit cokoli hovadského, co druzí kritizují, a naopak. U dost komplikované situace na Ukrajině to lze i chápat; méně už u Putinova neoliberálně-autokratického vládnutí v Rusku, jak upozorňuje tady Karel Dolejší. Skutečným vrcholem tedy alespoň pro mě je ovšem to, co se teď odehrává kolem návštěvy uzbeckého prezidenta-diktátora Islama Karimova v Praze plánované na 21. února.
Oč přesně jde: Třicet lidskoprávních, odborářských a charitativních organizací napsalo Miloši Zemanovi, ať pozvání přehodnotí. Obsáhle také vysvětlily proč. Zeman odpověděl několika větami, ve kterých použil klasické kladivo na debatu — posměšně obvinil protivníka ze zaujatosti a z nedůslednosti, zatímco sám reagoval pouze na to, co se mu z původního apelu hodilo.
Mezi třicítkou podepsaných organizací byly i některé české, jež své kampaně spolufinancují z amerických vládních fondů a které prozatím nijak hlasitě nekritizovaly spolupráci mezi Uzbekistánem a Spojenými státy, což Zeman vypíchl. A tak se na levici prezidentovi zatleskalo, sice ne kompletně, ale přesto: Hlavní je, že to Zeman natřel Člověku v tísni. Víte, s kým vším se stýkal Havel?
Samozřejmě, že nic není černobílé. Zeman byl s tím, jaký je a co dělá, zvolen. Kdo četl jeho knihy a kdo ho náležitě poslouchal v předvolebních debatách, ví, že vidí v postsovětských republikách ideální možnost uplatnění českých firem, protože jejich ředitelé umí dost často ještě rusky, na Západě se neprosadí a do Číny nebo do Afriky se jim obtížně proniká. Taková značně uzavřená autokracie, jimiž středoasijské „-stány“ jsou, je pro dobře uvedené strojaře, stavaře, elektrotechniky či výrobce zemědělských technologií hotový konkurenční ráj. A taková službička diktátorovi, který o podobné pozvání nikoliv na summit, ale oficiálně do některé země EU, v posledních letech usiloval, může skutečně podnikatelům otevřít dveře.
Celé to Karimova pozval do Prahy Klaus a já musím dané pozvání ze slušnosti dodržet ze Zemanovy odpovědi člověka nepřesvědčí, když ví, že příjezdu prezidenta přecházela intenzivní práce české obchodní delegace, která navštívila Uzbekistán před několika měsíci. Ale stejně: Zeman se příslušným názorem před volbami netajil a Karlu Schwarzenbergovi moralizujícímu v Prague Postu se patří připomenout, jakým režimům nabízely vlády, v nichž ministroval, letouny L-159 a další zbraňové přebytky.
U nějakého politického analytika či vyznavače důsledné realpolitiky tedy lze obhajobu Zemanova rozhodnutí pochopit. Evropská unie ostatně zrušila sankce vůči Uzbekistánu už v roce 2009 a Catherine Ashtonová se na poslední návštěvě v Taškentu zaklínala potřebou rozvíjet vzájemné obchodní vztahy. Mohou nicméně takovéto argumenty stačit levicovému kriticky myslícímu autorovi? A mohou stačit levicovým liberálům, jimž jde o skutečně důsledné dodržování lidských práv?
Miloš Zeman se svojí politikou dopouští toho, co jsme na levici tolik kritizovali u Thatcherové v případě Pinocheta, u Bushe v případě Alijeva či u Sarkozyho v případě Ben Alího. Karimovův režim je z pěti středoasijských ten nejbrutálnější a se (Zemanovým) argumentem, že Spojené státy americké vnímají Uzbekistán jako spojence v boji proti islámskému terorismu, bychom se věru spokojovat neměli.
Právě návštěva Islama Karimova je ideální příležitostí, kdy by se patřilo mezi lidskoprávníky všech barev co nejvíc mluvit a spolupracovat. Zabránit se jí už zřejmě nepodaří. Půjde však o velmi sledovanou událost, neboť Karimova si žádná hlava státu EU od masakru v Andižanu pozvat netroufla. Návštěvu by se tak slušelo doprovodit texty o poměrech v Uzbekistánu, debatami o vztazích země se západními velmocemi, vystoupením exulantů, kteří by promluvili o praktikách tamního režimu, či panely nad možnostmi jeho změny. Patřilo by se také připravit výstavy a další akce na podporu obětí Karimovova vládnutí.
A když se tentokrát nic pořádného nepovede — 21. února je už za pár dní —, netřeba zoufat. Nedlouho po Karimovovi má být prý pozván turkmenský pohodář Gurbanguli Berdymuhamedov.
Jak píše p. Jedlička, levice se nesmí chovat stejně jako "Thatcherová k Pinochetovi", to by pak bylo pokrytectví:)
Nejde jen o pouhé pozvání politiků s pochybnou pověstí, jež se dobře medializují, ale především o nemravnou „výhodnou spolupráci“ Západu se zeměmi, kde takoví a podobní politici vládnou. Příkladem nade vše budiž Čína, o jejímž poměru k právům vlastních občanů víme své, a přesto tam „vyrábí“ celý západní svět. Takto viděno, není na Zemanově pozvání Karimova nic neobvyklého (bohužel), pouze je to pro některé z nás viditelnější.
Co by nás mělo neméně znepokojovat, je otázka, proč má zástupce státu, v němž veškerá skutečná hospodářská moc je v soukromých rukou, razit cestičku soukromým byznysmenům. Proč je vlastním občanům za podpory politiky odebírána možnost spravedlivého výdělku tím, že výrobní kapacity jsou přemísťovány do zahraničí, stejně jako je lidem v cizině odebírána tatáž možnost tím, že to, co by si mohli udělat sami, jim dělá někdo jiný - např. od nás?
Myslím, že tady je kořen věci: tam, kde lze na něčem momentálně soukromě vydělat, jde každá morálka stranou. Mít dostává přednost před být. To je ovšem problém obecně platných morálních hodnot. Konkrétní osoby v tom hrají roli druhotnou. I tak má smysl se proti praktikám tohoto druhu, jak to vidíme aktuálně u Zemana, ozvat.
Jiří Vyleťal