Levičáci, havlisti, Zeman a Islam
Petr JedličkaProtest třiceti nevládek proti pozvání uzbeckého diktátora do Prahy a odpověď Miloše Zemana vyvolaly u řady aktivních lidí reakci, která je pro poslední dobu symptomatická. Právě podobné návštěvy jsou přitom ideální příležitostí spolupracovat.
Nevím, zdali jste si toho také všimli, ale šíří se v ČR zvláštní jev — vzájemné nepochopení mezi levicovými autory a lidmi hlásícími se k odkazu havlovské politiky přerostlo v takovou nevraživost, že jedni jsou ochotni často až hájit cokoli hovadského, co druzí kritizují, a naopak. U dost komplikované situace na Ukrajině to lze i chápat; méně už u Putinova neoliberálně-autokratického vládnutí v Rusku, jak upozorňuje tady Karel Dolejší. Skutečným vrcholem tedy alespoň pro mě je ovšem to, co se teď odehrává kolem návštěvy uzbeckého prezidenta-diktátora Islama Karimova v Praze plánované na 21. února.
Oč přesně jde: Třicet lidskoprávních, odborářských a charitativních organizací napsalo Miloši Zemanovi, ať pozvání přehodnotí. Obsáhle také vysvětlily proč. Zeman odpověděl několika větami, ve kterých použil klasické kladivo na debatu — posměšně obvinil protivníka ze zaujatosti a z nedůslednosti, zatímco sám reagoval pouze na to, co se mu z původního apelu hodilo.
Mezi třicítkou podepsaných organizací byly i některé české, jež své kampaně spolufinancují z amerických vládních fondů a které prozatím nijak hlasitě nekritizovaly spolupráci mezi Uzbekistánem a Spojenými státy, což Zeman vypíchl. A tak se na levici prezidentovi zatleskalo, sice ne kompletně, ale přesto: Hlavní je, že to Zeman natřel Člověku v tísni. Víte, s kým vším se stýkal Havel?
Samozřejmě, že nic není černobílé. Zeman byl s tím, jaký je a co dělá, zvolen. Kdo četl jeho knihy a kdo ho náležitě poslouchal v předvolebních debatách, ví, že vidí v postsovětských republikách ideální možnost uplatnění českých firem, protože jejich ředitelé umí dost často ještě rusky, na Západě se neprosadí a do Číny nebo do Afriky se jim obtížně proniká. Taková značně uzavřená autokracie, jimiž středoasijské „-stány“ jsou, je pro dobře uvedené strojaře, stavaře, elektrotechniky či výrobce zemědělských technologií hotový konkurenční ráj. A taková službička diktátorovi, který o podobné pozvání nikoliv na summit, ale oficiálně do některé země EU, v posledních letech usiloval, může skutečně podnikatelům otevřít dveře.
Celé to Karimova pozval do Prahy Klaus a já musím dané pozvání ze slušnosti dodržet ze Zemanovy odpovědi člověka nepřesvědčí, když ví, že příjezdu prezidenta přecházela intenzivní práce české obchodní delegace, která navštívila Uzbekistán před několika měsíci. Ale stejně: Zeman se příslušným názorem před volbami netajil a Karlu Schwarzenbergovi moralizujícímu v Prague Postu se patří připomenout, jakým režimům nabízely vlády, v nichž ministroval, letouny L-159 a další zbraňové přebytky.
U nějakého politického analytika či vyznavače důsledné realpolitiky tedy lze obhajobu Zemanova rozhodnutí pochopit. Evropská unie ostatně zrušila sankce vůči Uzbekistánu už v roce 2009 a Catherine Ashtonová se na poslední návštěvě v Taškentu zaklínala potřebou rozvíjet vzájemné obchodní vztahy. Mohou nicméně takovéto argumenty stačit levicovému kriticky myslícímu autorovi? A mohou stačit levicovým liberálům, jimž jde o skutečně důsledné dodržování lidských práv?
Jak píše p. Jedlička, levice se nesmí chovat stejně jako "Thatcherová k Pinochetovi", to by pak bylo pokrytectví:)
Nejde jen o pouhé pozvání politiků s pochybnou pověstí, jež se dobře medializují, ale především o nemravnou „výhodnou spolupráci“ Západu se zeměmi, kde takoví a podobní politici vládnou. Příkladem nade vše budiž Čína, o jejímž poměru k právům vlastních občanů víme své, a přesto tam „vyrábí“ celý západní svět. Takto viděno, není na Zemanově pozvání Karimova nic neobvyklého (bohužel), pouze je to pro některé z nás viditelnější.
Co by nás mělo neméně znepokojovat, je otázka, proč má zástupce státu, v němž veškerá skutečná hospodářská moc je v soukromých rukou, razit cestičku soukromým byznysmenům. Proč je vlastním občanům za podpory politiky odebírána možnost spravedlivého výdělku tím, že výrobní kapacity jsou přemísťovány do zahraničí, stejně jako je lidem v cizině odebírána tatáž možnost tím, že to, co by si mohli udělat sami, jim dělá někdo jiný - např. od nás?
Myslím, že tady je kořen věci: tam, kde lze na něčem momentálně soukromě vydělat, jde každá morálka stranou. Mít dostává přednost před být. To je ovšem problém obecně platných morálních hodnot. Konkrétní osoby v tom hrají roli druhotnou. I tak má smysl se proti praktikám tohoto druhu, jak to vidíme aktuálně u Zemana, ozvat.
Jiří Vyleťal