Znovu o možnosti odvolatelnosti poslanců
Jiří DolejšPokud porušení slibu poslance není ničím sankcionováno, tak přeběhlík, který oklamal své voliče, je do konce funkčního období neodvolatelný. Tolerování takové praktiky přispívá k poklesu důvěry občanů ve fungování naší parlamentní demokracie.
Přebíhání z jedné politické strany (hnutí) do druhé během volebního období jen za účelem udržení svého poslaneckého mandátu popř. přejít z opozice do koalice, bez ohledu na občany, kteří poslancům dali svůj voličský hlas ve volbách do Poslanecké sněmovny PČR, je léta kritizovaná záležitost.
Ústava České republiky ovšem neumožňuje odvolání zvoleného zástupce a tak jediným trestem za nerespektování předvolebních slibů je dnes možnost poškození veřejné prestiže, což, jak ukazuje praxe, není sankce nejúčinnější.
Protože volič prahne po řešení tohoto nešvaru, tak již v roce 2007 za časů vlády Mirka Topolánka podali tehdejší poslanci KSČM návrh ústavního zákona, který navrhoval alespoň nějakou možnost odvolat poslance, který se zásadně zpronevěřil svým povinnostem a to rozhodnutím nezávislého soudu.
Byl však zamítnut již při prvním čtení mimo jiné s argumentem ohrožení zásady svobody poslance v rámci ústavního slibu. A tak nejlepší vědomí poslanců při výkonu mandátu v zájmu všeho lidu zůstává nadále jako jediné memento.
Pokud porušení slibu poslance není ničím sankcionováno, tak případný převlékač kabátů, který oklamal své voliče, je do konce funkčního období neodvolatelný. Listina základních práv sice říká, že každý má právo změnit své náboženství nebo víru anebo být bez náboženského vyznání. Proti svobodě smýšlení zvoleného poslance ale stojí právo občana být zastupován na základě konkrétně učiněného politického slibu.
Přitom takové chování lze označit za nekalou praktiku a její tolerování přispívá k poklesu důvěry občanů ve fungování naší parlamentní demokracie. Je otázka v jakém vztahu je právo zvoleného poslance k právu občana ho kontrolovat.
Absurdním způsobem toto téma (odvolávat poslance, s nímž občané nejsou spokojeni) uchopilo hnutí Úsvit v čele s Tomio Okamurou. Chtějí poslance odvolávat přímo, lidovým hlasováním po vzoru některých švýcarských voleb. To ale v poměrném systému není možné, protože tam volič v tajné volbě vybírá kandidátky ve volebních krajích a dává jim reprezentativní mandát.
Vlastně předjímají změnu volebního systému — výběr poslanců v jednomandátních obvodech s imperativním mandátem. To je ale opuštění systému poměrné reprezentace, daného Ústavou ČR, a přijetí systému většinového.
Otázka odvolatelnosti poslanců se objevila ve volebních kampaních v roce 2010 i 2013. KSČM tedy znovu zvažuje upravenou verzi svého návrhu z roku 2007. Nejde o sankci za opuštění strany, za kterou byl poslanec zvolen, protože i strany jako celek se mohou dostat do konfliktu s přáním voličů. Soud by musel řešit politické otázky možná v rozporu se svou nezávislostí. Ale o posuzování porušení slibu poslance výlučně z pohledu obecné etiky a zákonů.
Ztráta mandátu by měla být v každém případě řešena v Ústavě. Zrušení poslaneckého mandátu v případě, kdy dojde k pravomocnému odsouzení poslance nebo senátora za spáchání úmyslného trestného činu, by snad neměl být po nedávných zkušenostech problém. Ostatně loni byla už podobná novela Ústavy připravena, ale pro předčasné volby nebyla projednána.
Spíš bychom měli směřovat ke zlepšení politické kultury tak, aby přeběhnutí na základě jakékoli politické korupce bylo zcela nepřijatelné. Spíš je žádoucí, aby mandát patřil jasně poslanci a toto bylo řešeno většinovým systémem jednomandátových obvodů. To, že to není v současné ústavě, není argumentem. Současná ústava je totiž nedostačující a navíc ještě nesystémově měněná (přímá volba prezidenta). Dříve nebo později budeme potřebovat ústavu novou.
Nesmíme ale připustit, aby se poslanec pustil do skutečné a efektivní politické práce, šlápl při tom někomu (třeba velkým firmám) na kuří ucho a potom proti němu byla spuštěna nepřijatelná mediální kampaň, na jejímž konci by bylo jeho odvolání v referendu. To v podstatě navrhuje Úsvit.
Posílení odpovědnosti poslance voličům je možné například tím, že mandát bude patřit jasně poslanci, jak navrhuje pan Unger. To ale nutně nevyžaduje zavedení jednomandátových obvodů. Fakt, že mandát patří jasně poslanci, znamená z hlediska volebního systému přímou volbu, ne jednomandátový volební obvod. Přímá volba je možná i ve více mandátovém obvodě. Takovou volbu lze zorganizovat tak, že voliči obdrží seznam kandidátů (ne seznam stran), a zvolí z něho stanovený počet svých favoritů. Následně bude vytvořen seznam kandidátů podle počtu získaných hlasů. Bude-li obvod např. deseti mandátový, stane se poslanci prvých deset kandidátů na tomto seznamu.
Přímá volba ve více mandátovém obvodě bude generovat lepší zastoupení názorového spektra občanů i stabilnější politické reprezentace než volba v jednomandátovém obvodě.
Proč si to myslím? Volíme-li poslance, nevolíme výkonného představitele, který je osobně odpovědný za chod daného volebního obvodu. Je spíše osobně odpovědný za prosazování názorů občanů daného volebního obvodu ve společenství reprezentantů jiných volebních obvodů. Přitom názory občanů volebního obvodu nejsou jednotné, tvoří názorové spektrum. Více mandátový obvod zajistí reprezentaci názorového spektra zcela určitě lépe, než jednomandátový. Lepší stabilita takového způsobu volby vyplývá z toho, že názorové spektrum se s časem mění pomalu, ale jeho malé změny mohou mít velký vliv na to, který z názorů získá aktuálně největší počet zastánců. Protože názorové spektrum různých volebních obvodů se mění na celém území republiky pod vlivem společných podmínek, docházelo by v případě jednomandátových obvodů ke značným výkyvům názorového spektra parlamentu v jednotlivých volebních obdobích.
Problém volebního systému vhodnějšího než je ten současný, není jistě jednoduchý, proto zůstává ještě mnoho témat, která nemohu v rámci pouhého příspěvku do diskuse nakousnout. Doufám ale, že vzhledem k závažnosti tohoto tématu se objeví další diskutující, a budu mít tedy příležitost se ještě k tématu vrátit. Za nezbytné však považuji podtrhnout, že přímá volba nesnižuje význam politických stran. Jednotliví kandidáti budou moci být navrhováni stranami a být stranami propagováni, po ustavení nového parlamentu mohou vytvořit uskupení podle stran. To se nemění, mění se pouze to, že svoboda poslance v rámci ústavního slibu už nebude moci být ohrožována jednotlivci ve vedení stran.
. U většinového systému roste význam prefabrikované populalrity - kriitka politických stran by tak mohla přesunout moc z politických institucí na důležité tvůrce veřejného mínění, tedy masmédia.
Většinový systém také hůře odráží rozložení názorů - vítězí zprůměrovaný často populárně/polulisticky laděný názor, kdy odchylky jsou vytěsňovány mimo mainstream.
A svoboda poslance není myslím v systému skutečně nezáviuslého soudního rozhodování o ztrátě mandátu ohrožována partokratickými strukturami.
Jednoznačně platí, že poslanci nejsou ošklivi zlí strýčkové, kteří mu šlapou na jeho bábovičky. Jací voliči, takoví poslanci. Parlament je věrným obrazem voličstva, a to i svou intelektuální a morální úrovní.
P.S. jste-li přihlášen, můžete své nechtěné příspěvky smazat
Problémem demokracie je, že se hroutí, když podíl infantilních voličů dosáhne 51%..........jak tak koukám.
Je strašné nést za někoho odpovědnost a nemít žádný vliv na jeho rozhodování.
ž jste zažili spokojenost s reprezentací na 105% ? A neřeší to ani imperativní (vázaný) mandát místo zastupiteského..Zkreslení reprezentace a mandátu tedy je vždy, ale vzájemně se některé odchylky korelují.
U menších subjektů je šance na menší disjunkci... velké, tzv. catch all parties rozkročené od - do samozřejmě často zprůměrují požadavky elektorátu. Ten ale často nepí přesně co chít, nehlasuje pro projekty ale jen určité hodnoty.
Eliminace vlivu partokracie je ve vnitrostranické demokracii, ve vazbě na občanskou společnost a v některých regulacích - vedle zmiňované odvolatelnosti jsou to preferenční hlasy, omezení kumulace funkcí, veřejné osoby tzv. do trenek.atp. Tady se odpovědnost voliče a voleného protínají.
K panu Dolejšovi: Nelze změnit jen volební systém bez ohledu na další ústavní záležitosti. Média považuji také za problém, který by se měl řešit systémově, možná i ústavně. Pokud bychom zavedli do sněmovny většinový systém alternativního hlasování např. po vzoru Austrálie, mohli bychom volby lidem více zpopularizovat a lidé by mohli volbou v jednomandátových obvodech očíslovat kandidáty podle pořadí. Vítězem by se stal kandidát, který by nutně nemusel mít nejvíce prvních hlasů, ale nejvyšší podporu celkově. Systém vede k existenci dvou silných politických bloků - pravostředového a levostředového (dneska by to mohla klidně být ČSSD a ANO) a v rámci nich by se přirozeně profilovaly osobnosti, které se postaví za určitý směr. Opět není argumentem, že máme většinový systém do Senátu. Dlouhodobě maximálně dvacetiprocentní voličská podpora senátorů není nijak lichotivá. Senát by měl být zastupitelským sborem regionů, případně spolkovou radou (viz článek Jana Sapáka o federalismu), kde by mohli sedět i důležití zástupci profesních komor a odborů. Tím vlastně Senát nyní fakticky už je, i když je přímo volen většinovým systémem. A nezdá se mi, že by zde nebyly rozloženy různé názory.
2) že poměrný systém neposkytuje vždy bezpečnou většinu - no a co ? aspoň vytváří poptávku po politické kultuře, tkeré bipartismus nepomůže
3) fascinace osobnostmi v časech kdy je lze medialně prefabrikovat do podoby bulvýrních VIP je mylsím poněkud neadekvátní -
4) zde řeším jen možnost přeci jen zpochybnit nedotknutelnost jednou přiděleného mandátu po celé 4 roky s tím že verzi Úsvitu odmítám
5) transformace senátu do komory regionů je asi možná, ale to je na jinou diskusi - nemyslím ale že se tomu dnes blíží
Osobně nejsem "fascinován osobnostmi", ale upřednostnil bych jasný vztah poslanec - jeden volební obvod. To je velká výhoda většinového systému. Nejde o čistý bipartismus, to znamená existence dvou stran. Třeba nyní v Senátu je jasná většina jedné strany, ale je zde přítomno i mnoho dalších subjektů, donedávna byla struktura Senátu pestřejší než ve sněmovně. Také strany regionálního charakteru jako je KDU nebo Strana zelených či Změna mohou mít v takovém volebním systému více zástupců než v poměrném.
Chápu, že třeba KSČM vyhovuje, když není stabilní a jasná vládní většina, která uskutečňuje svůj program, když vláda musí skládat nesourodou vládu s koaličními partnery, se kterými potom celé volební období bojuje. Radikální strany jsou při tomto většinovém systému v nevýhodě, protože mandáty snadno přejdou na strany blíže ke středu. Systém totiž vede k centralizaci politického spektra. Není ale přílišná polarizace to, co nás léta trápilo?
Klidně lze zvážit i třeba německý model, který je kombinací čistě poměrného i většinového systému a volič má dva hlasy. Proč ne.
Třeba jako v německém modelu dnes....bych připomněl.
Víra v osobnosti je naivní. Osobnost v kolegiálním orgánu se svým postojem osamělá se může na hlavu stavět. A většina-to budou ti pod dohledem bičů.
Je možné však říct si, že lepší volební systém pro voliče si nemůžeme dovolit, protože nezapadá do našeho špatného kontextu?
Nikdy jsem nikde nenapsal, že by se měl změnit volební systém bez ohledu na ostatní parametry ústavního systému. Nejprve musíme v našem kontextu najít nový fungující rámec v rovině ideové, potom ústavní a nakonec i politicko-praktické. Je třeba nastavení ústavního systému, kdy jedna složka bude dávat smysl druhé, jak je tomu v Německu nebo ve Švýcarsku. Česká státnost je v krizi a bez zásadních změn ji nezachrání ani Babiš, ani kdyby se ČSSD ze dne na den zázrakem očistila od všeho klientelistického.
Velké strany rozkročené do velké šíře - de facto kartelové strany - prostě nemohou tak přesně vyjadřovat různé zájmy a válcují to uvnitř sebe samých partokratickými mechanismy napojených na provoz státní moci.
A dochází tedy i k centralizaci politiky jak sám uvádíte - v podstatě střídání u moci dvou stran vede také k pevným mocenským vazbám (krystalicky zřejmé za časů oposmlouvy), kde volič ale i řadové členstvo plní roli spíše roztleskávačů.
Ne není. A právě proto jsem pro poměrný systém. Poměrný systém zachytí poměrné rozložení politických světonázorů ve společnosti, většinový jen, který má většinu. Vítěz, ač sebetěsnější, má vždy jasnou většinu. Vzniká dojem silného mandátu, dochází k veletočům, atd. Ale především: Část voličů je i v tom nejcitlivějším (tedy v tom australském) nezastoupena. On totiž levičák z Horní Dolní zastupuje spíše levičáky z Dolní Horní, než pravičáky z Horní Dolní. A naopak. Poměrný systém to reflektuje, a ještě k tomu určí, jestli je v součtu více pravičáků, nebo levičáků. O proudech tak malých, že většinu nedají nikde, netřeba mluvit.
Ano, naše strany jsou zkostnatělé, zkorumpované, osobnosti spíše dusí a mají tak málo členů, že reprezentují zájmy úzkých skupin lépe než názorové proudy a své voliče. To všechno vím.Je možné však říct si, že lepší volební systém pro voliče si nemůžeme dovolit, protože nezapadá do našeho špatného kontextu?
Ano, podmínkou podílů občanů na politickém rozhodování je předpoklad, že se rozhodují na základě dostatečných informací. Tento předpoklad byl vždy v určitém nesouladu s realitou, ale dnes se tu rozevírá propast, která hrozí pohltit jakýkoliv pojem občanství.
Jinak se mi zdá, že diskutované dilema většinového nebo poměrného systému úzce souvisí s otázkou nezávislostí pilířů státní moci. Teoreticky bychom měli mít tři nezávislé pilíře státní moci:
Výkonnou, zákonodárnou a soudní.
Pokud jde o moc výkonnou, reprezentovanou hierarchií předseda vlády, hejtman, primátor, starosta, jedná se o jednotlivce, kteří by měli mít možnost v rámci zákonů konat operativně a nést také osobní odpovědnost. V těchto případech je většinový systém volby přirozený.
V případě moci zákonodárné je podle mého názoru zase vhodnější poměrný systém volby, jak jsem popisoval ve svém prvém příspěvku.
Skutečnost je ale taková, že tyto moci nejsou vůbec nezávislé. Občané zvolí zákonodárce, a ti pak ze svého středu volí vládu. Navíc se ministry stávají většinou poslanci. Nezávislost je zcela iluzorní. Není proto divu, že lidé, kteří se na volby dívají spíše jako na volbu budoucí vlády, preferují většinový systém, lidé kteří by rádi v parlamentu viděli místo tříbení a sjednocování názorů, preferují spíše poměrný systém.
Řešením by zřejmě bylo dosažení skutečné nezávislosti moci výkonné a zákonodárné tím, že by lidé zvlášť ve většinové volbě volili předsedu vlády, a zvlášť v poměrné volbě parlament.
http://www.blisty.cz/art/70106.html
Není to totéž, ale bližší výčet rozdílů nechám na vás, protože mi to připadá dosti podobné.
Systém je ryze poměrný, za každých 0,5% obdrží strana jeden mandát.
Mandáty jsou obsazeny na základě tohoto systému: V každém senátním obvodu postaví každá strana právě pět kandidátů (sestavení takovéto kandidátky je nutnou a postačující podmínkou kandidatury). Voliči v daném obvodu udělí všem kandidátům preferenční hlasy o hodnotách -1/0/1. Hlasy každého kandidáta se sečtou a vydělí počtem hlasů pro stranu v daném obvodě. Dle tohoto čísla se seřadí kandidáti z celé republiky. Ti, kdož jsou na příčkách vyšších, než je počet mandátů strany, se stávají poslanci.
Samozřejmě by se spolu s tímto muselo provést několik ústavních změn. Odvozovat od takto vzniklé sněmovny vládu by asi nebylo nejšťastnější.
děkuji za uvedený odkaz. Článek pana Mrázka, na který se ve svém článku odkazujete, jsem ještě nečetl. Myslím si, že jeho návrh zase není tak špatný. Je třeba si uvědomit, že počet hlasů, který ta která strana dostane bude závislý na kvalitě jejich kandidátů. Proto mohou být příklady vycházející z výsledků dosažených ve stávajícím systému zavádějící. Zajímal by mě váš názor, na otázku, v čem jsou systém pana Mrázka a Váš lepší než jednoduchý systém vícemandátového volebního obvodu jak jsem ho nastínil výše.
Za přednost svého systému pokládám to, že je ryze poměrný, s jedním obvodem, takže ani ty malé názorové proudy nejsou ošizeny, a zároveň umožňuje voličům aby vybírali kandidáty z malého počtu a území, což jim umožňuje se o nich informovat v míře dostatečné.