Komunismus včera a dnes
Mariana OtterováČeskobratrská církev evangelická varuje: komunismus škodí Vám i lidem ve Vašem okolí. Před skutečnými problémy dneška nás ovšem nevaruje.
29. listopadu vydala Synodní rada Českobratrské církve evangelické Vyjádření k vývoji ve společnosti. Ačkoli se ústředí evangelické církve snaží do politiky příliš nezasahovat a mnoho prohlášení nepíše, „znepokojení“ nad politickou situací v této zemi ji přimělo se vyjádřit. Česká politika se údajně „dotkla dna - morálně i odborně“. Volila bych trochu jiné výrazy, ale do této chvíle se s vyjádřením ztotožňuji, tj. s prvními dvěma větami - situaci v zemi sleduji rovněž se znepokojením.
Statisíce lidí se náhle propadají do chudoby. Moc a prostředky exekutorů nabývají ohromných rozměrů. Nejchudší lidé jsou vystěhováváni do předražených ubytoven, kde řádí úplavice i místní mafiáni. Mnoho lidí přišlo o práci a šance získat jinou je mizivá. Politici se nesnaží vytvořit systém na podporu pracovních příležitostí, spíše naopak. Nezaměstnaní jsou šikanovaní systémem DONEZ a ještě donedávna museli povinně a zdarma nastoupit na veřejnou službu, jinak by jim byla odebrána podpora v nezaměstnanosti. Skutečné dno lidského smýšlení pak odkryl výrok jednoho z ústavních soudců, který označil nezaměstnané za „lehkoživky“ a „pijavice“.
Text autorky podepisuji v plném rozsahu, nemám co bych k němu dodával.
Výborně na to reaguje Tomáš Trusina v Protestantu: http://protestant.evangnet.cz/o-hanebnosti-synodneradniho-vyjadreni.
Více k tomu není co dodat.
Z komunistického režimu jsme vystoupili jako jedna z nejbohatších, průmyslově nejrozvinutějších zemí světa, i když chudší než USA, Německo, Švýcarsko, Skandinávie, Británie, Kanada či Francie. Po 23 letech kapitalismu jsme se ekonomicky propadli o mnoho příček níž a od zmíněných zemí jsme ještě dál, a krom toho propast mezi ekonomickými elitami a masami obyvatel se všude nebezpečně rozevírá.
Významné nebezpečí dnes nepředstavují komunisté, kteří se koneckonců stali součástí systému a dávná ideologie a dávné symboly jsou už jen nostalgickou hrou. Jsou stranou sociální, konzervativní a nacionální, dost podobní lidovcům. Daleko větším nebezpečím jsou církve, které se právě před našima očima mění v mocné firmy a budou se pokoušet nás svou ekonomickou mocí ovládnout.
Konfuzní pocit nevole vůči demokracii je dědictví totality.
Zneužití občanské nesvéprávnosti menšinou - která se dnes pokouší instrumentalizovat jakékoliv religiózní proudy - se tak protagonistům neoliberální epochy přímo nabízelo.