Musíš se bát komunismu, protože můžeš!
Tomáš SchejbalStředostavovský strach z komunismu je postmoderní perverzní formou slasti, danou nadbytkem bezpečí a kontroly, a zároveň posledním zdrojem legitimity kapitalismu.
V jednom z dílů amerického hororu To, natočeném podle spisovatele Stephena Kinga, přikazuje zlý klaun s rudým nosem, rudými rty a rudými vlasy, žijící v podzemní stoce poklidného amerického městečka Derry, malému dítěti, kterému chce vzít duši: „Boj se!“
Postmoderní spisovatel svými knihami rezonuje s touhou po strachu a jeho kanalizaci u svých čtenářů. Ta touha v normálních podmínkách nepřesahuje rámec literatury a filmu. Hororový příběh se však odehrává v středostavovském prostředí maloměsta puritánského východu USA v období studené války, a je proto třeba jej číst v kontextu kulturní hegemonie jak USA, tak střední třídy. Strach je pak typickým strachem konformního měšťáka ze všeho, co se snaží ze svého vědomého světa vytěsnit.
V případech krizí, které se v období kapitalismu staly periodickými a systémovými, se už od dob vrcholného středověku tento strach kanalizuje směrem k „cizímu“, k obětnímu beránku, jímž se stali židé, kacíři, malomocní, čarodějnice, Cikáni, muslimové, bezdomovci, etnické, kulturní a sexuální menšiny, HIV pozitivní, zednáři, jakobíni, komunisté, trockisté, anarchisté, vlasatci atd., zkrátka tzv. „nepřizpůsobiví“. Strach a touha po něm získávají politickou povahu.
V zájmu čtenářů, a koneckonců i autora, bych byl raději, kdyby TATO perverze byla vyléčitelná. (Ale pozor: alkoholem to nejde!)
Také bych byla raději, kdyby byli vyléčitelní. Možná, kdybych jela do Prahy a vydávala se tam za úplně neškodnou a mírumilovnou komunistku (i když jen bývalou), tak by to pomohlo. Ačkoliv kdo ví, třeba by se polekali ještě víc :-)
Jiří Vyleťal
„Vítr vane, kam chce, jeho zvuk slyšíš, ale nevíš, odkud přichází a kam směřuje. Tak je to s každým, kdo se narodil z Ducha.“ (Jan 3,8). Platí to i pro bezduchost?