Musíš se bát komunismu, protože můžeš!

Tomáš Schejbal

Středostavovský strach z komunismu je postmoderní perverzní formou slasti, danou nadbytkem bezpečí a kontroly, a zároveň posledním zdrojem legitimity kapitalismu.

V jednom z dílů amerického hororu To, natočeném podle spisovatele Stephena Kinga, přikazuje zlý klaun s rudým nosem, rudými rty a rudými vlasy, žijící v podzemní stoce poklidného amerického městečka Derry, malému dítěti, kterému chce vzít duši: „Boj se!“

Postmoderní spisovatel svými knihami rezonuje s touhou po strachu a jeho kanalizaci u svých čtenářů. Ta touha v normálních podmínkách nepřesahuje rámec literatury a filmu. Hororový příběh se však odehrává v středostavovském prostředí maloměsta puritánského východu USA v období studené války, a je proto třeba jej číst v kontextu kulturní hegemonie jak USA, tak střední třídy. Strach je pak typickým strachem konformního měšťáka ze všeho, co se snaží ze svého vědomého světa vytěsnit.

V případech krizí, které se v období kapitalismu staly periodickými a systémovými, se už od dob vrcholného středověku tento strach kanalizuje směrem k „cizímu“, k obětnímu beránku, jímž se stali židé, kacíři, malomocní, čarodějnice, Cikáni, muslimové, bezdomovci, etnické, kulturní a sexuální menšiny, HIV pozitivní, zednáři, jakobíni, komunisté, trockisté, anarchisté, vlasatci atd., zkrátka tzv. „nepřizpůsobiví“. Strach a touha po něm získávají politickou povahu.

×
Diskuse
October 22, 2012 v 18.24
probůh, to snad ne?
Kdo nebo co je "postmoderní člověk"? Ono snad něco takového chodí v Plzni po ulicích a hledá ty ztracené ideje "osmyslňující" jeho bytí?
V zájmu čtenářů, a koneckonců i autora, bych byl raději, kdyby TATO perverze byla vyléčitelná. (Ale pozor: alkoholem to nejde!)
October 22, 2012 v 19.34
V článku se mluví i o postmoderním měšťákovi. Pokud jde o postmoderního měšťáka, tak ten je patrně úplně stejný, jako byl moderní měšťák (kterého popsali už Marx s Engelsem v Manifestu i v jiných svých dílech). Otázka je, zda v případě ČR není měšťák až příliš silné slovo. Možná jde spíš o pouhé maloměšťáky.
Také bych byla raději, kdyby byli vyléčitelní. Možná, kdybych jela do Prahy a vydávala se tam za úplně neškodnou a mírumilovnou komunistku (i když jen bývalou), tak by to pomohlo. Ačkoliv kdo ví, třeba by se polekali ještě víc :-)
JV
October 23, 2012 v 6.22
Velmi trefné povšimnutí
Ano, to je velmi trefné povšimnutí. Co se nahánění strachu mocnými bezmocným týče, jde snad skoro o standard. Komunisté po celé období své vlády strašili německým revanšismem, nenasytným buržoustem a americkým imperialismem. Předtím strašili protektorátní vládcové krvelačným Sovětským svazem. A ještě předtím strašil Masaryk a s ním celá prvorepubliková garnitura návratem Habsburků. Ti všichni strašili natolik, že jim skoro nikdo nevěřil a tak jsme naletěli. Nic pořádného jsme nevytvořili a s tím, s čím jsme v bláhové naději na konečnou spásu pokaždé začali, jsme po dvaceti letech zase praštili. Možná bychom se měli konečně podívat někam jinam, kde se nestraší a místo toho se učí lásce k bližnímu. Poznámka na závěr: Většina těch, kteří se bojí, se nebojí proto, že se bát chce, ale proto, že tančí podle toho, jak propaganda píská. Nepřemýšlí. Bohužel.
Jiří Vyleťal
October 23, 2012 v 7.54
kdo se narodil z Ducha…
Tak nám dva mudrlanti osvětlili, proč se lidé bojí. Jeden říká „nechte je“, druhý nabízí jako lék proti "perverzní masochistické formě slasti" lásku k bližnímu.

„Vítr vane, kam chce, jeho zvuk slyšíš, ale nevíš, odkud přichází a kam směřuje. Tak je to s každým, kdo se narodil z Ducha.“ (Jan 3,8). Platí to i pro bezduchost?
November 17, 2012 v 3.50
Bezduchost nevane. Je to prostě duchovní bezvětří. Větru se ovšem nedá poručit, ale kéž by dnes čerstvý vítr zavál do české kotliny a vysušil v ní močály a bažiny. Alespoň mírný závan pro ten přizpůsobivý český národ, kterému není líno vstávat v noci, aby urval nějakou tu slevu v supermarketu.