Obrázky ze života náboženského
Jiří SilnýDo Čech dorazila ampule s krví blahoslaveného Jana Pavla II, která bude uctívána jako relikvie. Je to součást plánu na vytváření co nejhoršího PR církví, nebo naopak rafinovaný způsob, jak přimět věřící, aby se konečně vzbouřili?
Život křesťanský v Čechách plyne v této době před adventem poklidně. Příroda se ukládá ke spánku, někde dokonce už umírá, dny se zkracují, temnota má navrch, ale víra vidí dál.
Je to klidná síla, klidná radost. Vždyť svitla naděje, která září silněji než Hvězda betlémská. Časy se mění, chudoba Spasitelova se hodí tak do štědrovečerního kázání, ale praktická není. Zato miliardy ano. Už, už se třpytí. Bohu nebo Václavu Klausovi díky.
Mějte se moc hezky
Petr Šťastný
Ať tak či onak, až ode dneška za měsíc ta Hvězda betlémská opět vyjde, rád se připojím do sboru, který bude zpívat „Vzhůru, bratři milí, v této noční chvíli…“.
A jsem přesvědčen, že zpívat bude i Lenka Procházková, a že se přitom pranic nebude horšiti nad těmi quasi-křesťany, kteří nejenže jejím skutkům podsouvají nenávistné pohnutky, ale –běda! – dokonce o ní šíří, že „chodí neupravená“. Tím by ji nepochybně rádi ponížili jako ženu. Zapomínají ve svém svatém rozhorlení, že mluví o matce. -- Co by jim na to řekla Bohorodička? A co by řekl její syn?!
Další doklad toho, že církevní bafuňáři si na dekorum potrpí více než je zdrávo, najdeme na christnetu: „Vatikán nelibě nesl“, že Robert Bezák často „nosil civilní oblečení a znevážil tím církevní oděv“.
To bezdětného Svatého Otce rozrušilo do té míry, že na Slovensko zaslal list, v němž se mj. praví:
„Starostlivo a vecne som sa oboznámil s vážnou a znepokojujúcou situáciou a po dlhej modlitbe nemohol som sa vyhnúť povinnosti, vyplývajúcej z lásky, obnoviť medzi vami účinnú kolegialitu a USPORIADANÉ pastoračné riadenie v trnavskej arcidiecéze…“
Ve své bezbožné mysli soudím, že by bylo dobře, kdyby velkomožní páni svou nelibost nasměrovali jinam. To, co světu předvádějí, je totiž „corruptio optimi quae est pessima“.
Když Robert Dawson formuloval vyleťalovskou víru slovy „I believe that the Church that made Europe may yet save Europe“, reagoval na to Ivan Illich (v roce 1990) právě oněmi slovy o korupci. Podle něj kořen zla spočívající v institucionalizaci zjevené víry sahá hlouběji než jakékoli zlo, jež lze „pouhým okem a duchem rozpoznat“.
-- Byl bych ovšem nerad, kdyby z výše řečeného vznikl dojem, že se pokouším s vaničkou vylít i dítě.
Historie ukazuje, jak křesťané z vaničky sami vylézají, a kráčejí po zemi. Když cítí potřebu se očistit, vaničku k tomu nepotřebují.
Je opravdu těžké pochopit, že se Svatý stolec ještě dnes snaží důvěřivým jelimánkům - "Sancta Simplicitas!" byla Husova slova - namluvit, že kdo vyleze z vaničky a nevrátí se do ní, skončí jako Mistr Jan v plamenech pekelných. To, že dnes už apoštolská církev nenechává ty plameny zažehnout na veřejných prostranstvích, by nemělo myslícího člověka oklamat.*
***
PS: Když už Jiří Silný připomněl Třicetiletou válku, rád bych připomněl, že Svatý Stolec sehrál nikoli nevýznamnou roli i v druhé třicetileté válce (1914-1945).
Napadlo mě, že ryby, které vylezly z vody na souš a přežily to, se špatně chytají do sítě.
Bylo by frivolní ptát se, zda Jarda Duka Ježíšovu radu „Hoďte síť na PRAVOU stranu lodi, tam ryby najdete“ (Jan 21, 6) nebere až příliš doslovně?
Joseph Ratzinger i Alexandr Lukašenko odsoudili "PussyRiot". Rozdíl mezi oběma je v tom, že zatímco Lukašenko je označil jako "hnůj", noblesní Benedikt zvolil slovo "svatokrádež".
Burza se spiritualitou sice hlásí trvalé plus, přesto ale kdo je dnes ochoten se stát burziánem.......pomyslel jsem si.
Bezák je ostuda, ale církev jsou i věřící, ti se ozvali a není všem dnům konec. Budu-li chtít odepsat určitou organizaci, tvořenou lidmi, vždy najdu dost důvodů.
Co se restitucí týče, ty slíbil církvím stát a budoucnost nemusí být jen negativní - vyčkejme, jak bude majetek využit.
Představte si, pane Potměšile, že na Vaši vášnivou obhajobu Říma by bylo možno odpovědět i takto:
"Na začátku 15 století propukla česká reformace a o stoletípozději na ni vědomě navázala reformace na území dnešního Německa a také ve Švýcarsku. Reformace se pokusila obnovit křesťanskou podstatu církve. Ukázalo, jak jsou různé praktiky římské náboženské orgnaizace, např. uctívání ostatků v rozporu se základním evangelním poselstvím.
Myslím, že je možné ocenit ekumenické úsilí křesťanů. Skutečně nic římské náboženské organizaci nebrání pokorně se vrátit do lůna Církve Kristovy, obnovit společenství víry a modlitby s křesťanskými církvemi a tak naplnit smysl ekumenismu."
Líbila by se Vám tato interpretace? A přitom je stejně oprávněná jako ta Vaše.
Jinak jsem myslím dalek toho být vášnivým obhájcem Říma, na to jsem příliš volnomyšlenkářský. Zatím jsem vášnivě obhajoval jen restituce, a to z důvodu, že je to pro mě otázka práva a principu, nikoliv politiky, a především z důvodu, jaké "argumenty" se snesly proti, jen proto, že jde právě o církve - domnívám se, že je dobré názorové spektrum vyvažovat.
Jinak ekumenu považuji za prospěšnou a žádoucí, podstatné je dle mě kdo jaký je a k čemu směřuje, nikoliv k jaké denominaci patří. Proto si všímám spíš konkrétních lidí ve svém okolí a jejich příkladu a nechci zatracovat skupinu lidí pro ty, kteří příkladem nejsou či chybují.
Připojím k tomu jen, že i já považuji za důležité rozlišovat mezi v principu feudální náboženskou organizací a konkrétními lidmi v ní. Někdy se stává, že lidé jakoby splývají s institucí, rozplývají se v ní, a v důsledku toho k ní nemohou mít zdravý, dospělý a vyvážený vztah. To je i problémem římskokatolické církve.
Na ničem to není vidět lépe než na vztahu mnohých katolíků k postavě Jana Pavla II. - na jedné straně zavilé a démonizující odmítání (u ultrakonzervativců), na druhé úcta až zbožňující, k níž patří i zmiňované uctívání tělesných pozůstatků. Skutečná osobnost JPII se v tom jaksi ztrácí.
V podstatě se více zlobím na svou církev, ČCE, že se její vedení identifikovalo s tímto problematickým zákonem. Největším trestem bude vztah veřejnosti k ní a ostatním církvím. Škoda, že se ve vedení nenašel nikdo, kdo by to včas reflektoval.