Nelitovat Klause
Jakub PatočkaJe možné litovat Pavla Vondrouše, je také možné litovat Romana Jocha, ale není žádný kloudný důvod litovat Václava Klause. Nikdo tu po roce 1989 neškodil tak jako on a jeho zhoubné dědictví přitom zdaleka není překonané.
Středeční článek Saši Uhlové prohlubuje potřebnou debatu o tom, co se vlastně stalo v Chrastavě. Ale ne dostatečně. Raději ufňukanou kremlofilní bábu než pravého konzervativce, říká Saša Uhlová. Ale myslí si to doopravdy? Co to přesně je pravý konzervativec? Neoznačuje se za určitý typ konzervativce i ona sama ve svém článku? Neptáme se z marnivosti, přesná práce s pojmy totiž nejen v této debatě hrubě schází a přitom při snaze proniknout k podstatě naší dnešní situace je máloco tak zapotřebí.
Pojmy, se kterými dlouho pracoval propagandista, ztrácejí svůj smysl a demokracie se tak ocitá v ohrožení, argumentuje Ferdinand Peroutka v Demokratickém manifestu. O naší přítomnosti tím říká mnohem víc, než valná většina komentářů v aktuálním denním tisku.
Každému kromě pár mudrců v ODS, kteří vlastní rozum dávno vyměnili za posty v rodné straně, je jasné, že to, co se stalo v Chrastavě, nebyl „atentát“. To slovo přitom zrovna je velmi podstatný pojem. Objevují se výběrové reminiscence. Joch mluví o atentátech osnovaných Kremlem, Saša Uhlová o obětech mezi humanisty.
Klaus, kdyby se stal obětí reálného atentátu, by ovšem nepatřil ani k jedněm. Realistická paralela by se nabízela s Aloisem Rašínem a s Ferdinandem d’Este. Klaus si sice myslí, že na Rašína navazuje, ale to si lže do kapsy. Rašín byl jistým typem „pravého konzervativce“, Klaus není konzervativcem srovnatelným byť jen s krajně problematickou Thatcherovou ani náhodou (a že jím není ani Joch, vyložíme zanedlouho).
A dokonce i vedle Klause, navzdory dobovým operetním interpretacím, byl v Sarajevu odpravený následník trůnu nefalšovaným autokratem a vášnivým militaristou, zamýšlejícím germanizaci svých slovanských poddaných, takže ani zde s paralelami nepochodíme. Atentát na Klause, kdyby se stal, byl by zkrátka unikát. Nový typ atentátu.
Pro Čechoslováky archetypem atentátu je ovšem ten na Heydricha. Ani tato situace, ve vztahu k níž pojem „atentát“ používáme v běžné mluvě zřejmě nejčastěji, žádným atentátem de facto nebyla. Byla to regulérní, českou vládou, sídlící tehdy v exilu, nařízená poprava. Tak jako Norové popravili Quislinga, my jsme popravili Heydricha, poněvadž řekl, že Češi nemají v českých zemích co pohledávat.
Nikdo, ani nejryzejší milovníci života, snad ani vegani, neváhá nad tím, zda to bylo správné. Pokud se někdy pochybnosti objevují, netýkají se činu samého, ale jeho důsledků. Ty, kdo Heydricha připravili o život, technicky vzato katy, oslavujeme jako hrdiny, pojmenovali jsme podle nich ulice i obce. Právem.
Máme tu tedy kromě Klause především nesnadný pojem: atentát. Všimněme si, že Klaus ho nepoužil po Chrastavě poprvé. Už tenkrát, když se stal objektem převratu v tehdy oproti dnešku ještě vcelku zdravé ODS, zvrátil situaci patetickou „mobilizací“ (jiný pojem, který posléze vytrhl absurdně z historického kontextu) proti tak zvanému „Sarajevskému atentátu“.
Stojí vůbec za povšimnutí, jak Klaus pracuje s historickými symboly (svého času podobně bez vztahu k realitě používal termín „toleranční patent“), jako kdyby dokonale znal a v praxi dokázal aplikovat poznání francouzských filosofů o sémantickém trojúhelníku, o „stejném“ a „jiném“. Přitom ho z toho nepodezíráme. Vystačí si s intuicí a zvláštním darem pro praktickou propagandu. Jako vzorový maloměšťák tuší, že svým činům dodává těmito vágními historizujícími paralelami před veřejností smyslu, který reálně postrádají.
Ze všech klasických výroků TGM o demokracii se nejčastěji cituje ten, který metamorfoval v klišé, jakkoli pravdivé: je to diskuse. Přitom naši současnou situaci přesněji charakterizuje moudrý Masarykův povzdech: „Tož demokracii bychom měli, teď ještě potřebujeme ty demokraty.“ Ovšem zcela pozapomenutý je jeho třetí popis demokracie, a mnohem tvrdší oříšek: „Demokracie je otázka vůdců.“
Masaryk to nepochybně se svou zkušeností, moudrostí a hloubkou poznání teoretických i praktických stránek politiky myslel tak, že ve vývoji státu, soustátí, ba i lidstva, se vyskytují situace, v nichž skutečně záleží na jedincích, obdařených v danou chvíli mocí vést. Leč tím se měří i jejich odpovědnost. Z tohoto hlediska se v českých zemích po vstupu či vpádu do svobody v roce 1989 žádná souměřitelně odpovědností obtěžkaná a tudíž svrchovaně temná postava s Václavem Klausem nevyskytuje. I takový Mečiar mu může leda ležet u kotníků.
A to nejsem ani vegan. :-)
(Jinak, také jsem radikálně a nekompromisně proti popravám masových vrahů, vůdců apod.)
Pro E.H. Souhlas s vyprázdněným pojmem politická odpovědnost. Líbil se mi nedávno návrh Karola Hrádely, ať poslanci hlasující pro církevní zákon v případě prolomení Benešových dekretů ručí tedy svým majetkem.
jistě že to byl z hlediska subjektivní stránky vědomého chování pachatele hapenning - protože ON věděl, že nemůže fyzicky ublížit, aby to stálo za to ...
.... ale pro pachatele samotného to byl krajně riskantní hapenning ... vždyť to byl vlastně potenciálně mrtvý člověk ...
jenom velký zázrak způsobil ... že se tou mrtvolou reálně nestal ...
Taky opomenuti negativnich pocinu VH behem polistopadoveho deni, jako by veskera vina ulpyvala jen na VK..
S atentatem na H samozrejme nesouhlasim, byt jsem jen vegetarian..: Vychazim z poznatku domaciho a posleze zahranicniho odboje vysazenyho u nas. Marne psali do Londyna, ktery tuto popravu naridil, aby milostive odvolal Mnichov, aby od toho opustil, ze se rozpouta peklo. Dokonce i v Dejinach zemich Koruny ceske se pise, ze represe znicil odboj natolik, ze se nevzpamatoval a nedokazal plne celit kvetnovymu povstani..
Taky opomenuti negativnich pocinu VH behem polistopadoveho deni, jako by veskera vina ulpyvala jen na VK..
S atentatem na H samozrejme nesouhlasim, byt jsem jen vegetarian..: Vychazim z poznatku domaciho a posleze zahranicniho odboje vysazenyho u nas. Marne psali do Londyna, ktery tuto popravu naridil, aby milostive odvolal Mnichov, aby od toho opustil, ze se rozpouta peklo. Dokonce i v Dejinach zemich Koruny ceske se pise, ze represe znicil odboj natolik, ze se nevzpamatoval a nedokazal plne celit kvetnovymu povstani..
„Klaus se po roce 1989 soustavně cpal do pozic, na něž nestačil“
Necpali ho tam náhodou soustavně voliči? Za co nacpali voliči Klause opakovaně do premiérského křesla a za co nacpali volitelé Klause do prezidentské funkce? Za to, že na tyto posty nestačil?
Při odpovědi na tyto otázky si pan Patočka pomohl Masarykovým heslem „Demokracie je otázka vůdců“. Patočka ho vykládá tak, že za vývoj státu odpovídá demokraticky zvolený vůdce, který je schopen vést, i když špatně, nikoliv však jeho voliči, kteří se jím špatně vést nechají. Takže hloupí voliči nacpali Klause do funkcí proto, že na ně Klaus nestačil. Hloupí voliči teď jistě uznají svou chybu, posypou si hlavu popelem a schválí Patočkovo pohrdání voliči.
Demokratický proces je kvůli hloupým voličům a špatnému vůdci tak špatný, že Patočka spíše než je pochopí čin atentátníka, který je zřejmě chytřejší: „umím si představit, že bych mu beze zbytku rozuměl jako projevu absolutního zoufalství“.
Má taková demokracie smysl? Objeví se někdy lepší vůdce než Václav Klaus? A kdo vlastně pozná, který vůdce je ten dobrý, když voliči jsou hloupí? Patočkové mají ten patent na rozum, aby určovali, který politik je dobrý, a který si tudíž zaslouží naši lítost, pokud se stane obětí fyzického útoku?
Tihle Patočkové jsou snad větší hrozbou pro demokracii než komunisté. Doufám, že voliči opravdu nebudou natolik hloupí, aby jim někdy v budoucnu uvěřili.
článek pana Patočky považuji za velice pravdivý. Určitě by se nechalo polemizovat s některými přirovnáními z historie, ale to není na článku to podstatné. Václav Klaus samotný jistě není jediným viníkem úpadku české společnosti. A Jakub Patočka to nikde netvrdí. Viníky jsme do značné míry i my občané. Nejen hloupou důvěrou, kterou většina z nás tržnímu fundamentalismu představovaného Klausem přikládala, ale především neochotou k odporu. Při poslední demonstraci na Václaváku letos na jaře se nás sešlo pouhých 100 000. A to ještě podstatná část demonstrujících přijela z Moravy. I když tedy Václav Klaus není viníkem jediným, jeho vina je značná.
Komentář pana Hyldebranta se s pravdou hodně rozchází, ale ještě více mu chybí korektnost a slušnost vůči autorovi. Možná by si měl uvědomit, že DR není běžným internetovým diskusním fórem.
Jiří Vyleťal
Pane Vyleťale, kde je korektnost a slušnost pana Patočky vůči Václavu Klausovi? Patočkův článek je rozsáhlou sbírkou nesmyslů, lží, křivých obvinění.
Pan Ševčík píše, že „Patočkové“ rostou, ale nechápu, čím se tento růst objektivně měří. Volby podle p. Ševčíka údajně nejsou demokratické a probíhají v prostředí, které zvýhodňuje některé volené. I kdyby to tak bylo, voliči mají možnost svým hlasem podpořit stranu, která chce prosadit změnu způsobu voleb. Volby probíhají v takovém prostředí, jaké si voliči vytvoří.
Sám jsem v posledních sněmovních volbách volil stranu, která prosazovala změnu volebního systému (SPOZ). I současné vládní strany nedávno začaly uvažovat o změně volebního systému, jejich návrh na jednomandátový dvoukolový volební systém by však vyžadoval změnu ústavy, takže reálnější je návrh SPOZ. Respektuji však priority voličů strany, která tvrdí, že za změnu volebního systému se nenajíme a nezaplatíme složenku (ČSSD), pak ale voliči této strany nemají právo si stěžovat na způsob voleb.
Čím Patočkové rostou? Na to jsem vám přece dal odpověď. Rostou tím, že jsou schopni poučit se a chápou, že nestačí v tomto systému jen vylepšovat ekologické problémy, ale že celý současný systém je problém.
Podle vás sice volby probíhají v takovém prostředí jaký si voliči vytvoří, ovšem hned píšete, že jste volil stranu, která prosazovala změnu volebního systému. Proč, když si prostředí vytvářejí voliči? - tohle je "urážka voličů a výraz pohrdání voliči a demokracií." jak vyšité. Mimochodem, zkuste méně dramatičnosti, takhle to vypadá, jako by jste nebyl schopen ustát, když vám někdo oponuje.
Hloupé je, že si myslím, že je lepší pořádat happeningy za něco než proti něčemu. Tak v tomhle případě bych to snad viděl na právo na život. I pro pana presidenta a vůbec většinu, co má jiné názory než já :-)