Mráz přichází z Hradčanského náměstí
Ivan ŠtampachStanoviska Dominika Duky jsou pozoruhodná. Stoupenci sjednocené Evropy chtějí podle něj z Evropské unie vytvořit totalitní stát, přítomnost islámu v Evropě je nežádoucí a politické směry autoritativního, konzervativního nacionalismu jsou prý levicové.
V poslední době se stal známým proslov pražského arcibiskupa Dominika Duky na oslavě dvacátého výročí působení Nadace Konráda Adenauera v České republice. Shromáždění se konalo 1. listopadu tohoto roku v pražském Strahovském klášteře.
Primas zaujal jasná politická stanoviska. Vyjádřil se k integračním procesům v Evropské unii. O těch, kdo v současné krizi chtějí v evropském projektu pokračovat, se vyslovuje svým obvyklým poněkud nejasným stylem. Lze však z jeho slov vyčíst obavu, že stoupenci sjednocené Evropy chtějí z Evropské unie vytvořit totalitní stát. Opakuje známou výtku fašizujících politických směrů proti tak řečeným bruselským byrokratům. Tito evropští politici a úředníci svými opatřeními chrání rovnoprávnost etnik, zdraví a bezpečí slabých a ohrožených skupin (např. zákazníků) a svobodu vyrovnaně pro všechny. Tuto jejich praxi ultrakonzervativci protismyslně označují „totalitní“.
Dalším arcibiskupovým tématem byla přítomnost islámu v Evropě. Snad jen obrazně hovořil o mešitě, která má zastínit kolínský dóm. Byl dost opatrný na to, aby na této půdě říkal to, co často opakuje v užším kruhu. Jako ke své inspiraci se při těchto příležitostech hlásí ke španělskému panovnickému páru, Ferdinandu II. Aragonskému (1452 — 1516) a Isabele I. Kastilské (1451 — 1504), kteří zahájili politiku vyhánění muslimů a Židů z území dnešního Španělska. Byla na nich vynucována konverze ke katolicismu. Kdo odmítl, byl vyhnán, kdo konvertoval jen naoko, byl po přiznání vynuceném mučením nově zřízenou inkvizicí odsouzen a upálen, případně jinak potrestán.
V další pasáži arcibiskup přepisuje dějiny. Politické směry autoritativního, konzervativního nacionalismu jako nacismus a fašismus přesunul z pravého na levý okraj politického spektra. Bylo by zajímavé zjistit, kam by řadil politického a vojenského spojence nacistického Německa, totiž Slovenský štát s autoritativním režimem a s římskokatolickým knězem v roli prezidenta.
Přidružením antihumánních směrů k ní má být levice diskvalifikována a pravice vyviněna. Levici arcibiskup spojuje s „absolutní rolí vládnoucí politické strany“ a přehlíží, těžko říct, zda z neznalosti nebo záměrně, že základní práva a svobody prosadila v nesnadných politických konfliktech levice. Konzervativní pravice, pokud např. volby připouštěla, si přála, aby volební vliv občana odpovídal výši zaplacené daně. Levice prosadila, že mohou volit všichni občané, muži i ženy, bez ohledu na náboženskou a etnickou příslušnost. Reálnou politickou pluralitu prosazují liberální a sociální proudy.
Nejvyšší představitel římskokatolické církve v Česku poskytuje podporu extrémním politickým tendencím. Nad rámec nutné diplomatické zdvořilosti se politicky spojuje s Václavem Klausem, který otevřeně podporuje Ladislava Bátoru a jeho extremistickou organizaci D.O.S.T. Názorový vývoj Dominika Duky od roku 1991, kdy byl spoluzakladatelem Společnosti křesťanů a Židů až po dnešní kontakty s těmito mj. antijudaistickými (případně antisemitskými) postavami je povážlivý.
Jednoznačná vazba českých římskokatolických biskupů (spolu s představiteli jiných církví) na neoliberální ideologii a praxi je v dramatickém rozporu s oficiální sociální naukou této církve. Už více než stoletá tradice dokumentů analyzujících sociální poměry a navrhujících politická řešení je v Česku (a na Východě vůbec) zavržena. Zejména papežové Pius XI. a Jan Pavel II. ostře kritizovali kapitalismus a výslovně hájili přednost práce před kapitálem. Čeští biskupové činí opak.
S praktickým uplatněním této nauky přišel freiburský arcibiskup Robert Zöllitsch, který po svém zvolení do funkce předsedy Německé biskupské konference v únoru 2008 kritizoval CDU za to, že se značně přiblížila neoliberálním tezím a že riskuje, že nebude dostatečně věnovat pozornost sociálnímu státu. Proto se, jak dále uvedl, blízkost katolické církve a CDU stala nepatrnou. Naproti tomu, jak se výslovně vyjádřil, se jiné strany, jako sociální demokracie a zelení chopily témat, která jsou „pro nás“, tedy zřejmě pro církev, důležitější než dříve.
Ultrakonzervativní pozice vedení českých římských katolíků směřuje opačným směrem, než vývoj křesťanů v rozhodujících a směrodatných částech Evropy. Blíží se spíše putinovskému spojení trůnu a oltáře. Na začátku lednových mrazů si můžeme vzpomenout na spis Zdeňka Mlynáře Mráz přichází z Kremlu. Zdá se, že tentokrát musíme zdroj ochromujícího chladu hledat v Kremlu, pouze pokud jde o vzdálenou inspiraci. Najdeme ho však tentokrát blíž, na Pražském hradě a v sousedním arcibiskupském paláci.
Mimochodem: koho zaujala následující slova --
"Vzpomeňme, jakou roli hrál [Kolín n. R.] v dějinách Svaté říše římské národa německého, o čemž koneckonců svědčí i kolínský dóm. Snaha zastínit ho stavbou mešity je snad natolik srozumitelná, že ji pochopí každý."
--, ten se může podívat na obrázek zde:
http://www.packie.de/wp-content/uploads/KoelnerMoschee.jpg
a přemýšlet, proč máme tak zastíněného primasa.
Budeme-li uvažovat skutečně důsledně a nepředpojatě, dojdeme - dle mého přesvědčení - k jedinému možnému závěru: Pokud vynecháme samotné představitele kapitálu a jejich exponenty, kteří se řídí heslem "peníze vždy až na prvním místě", mohou se neoliberální reformy zdát morálně oprávněné, ba žádoucí jen tehdy, jestliže přijmeme teze o tom, že příčinou dnešní krize je rozvrat tradičních mravních hodnot, sobectví, pýcha, lenost, zhýčkanost, neodpovědnost, materialismus atd. Čili od idealistické interpretace současné mizérie vede přímá a nezvratná cesta k ještě nelítostnějšímu neoliberálnímu biči. Proto je mi stále s podivem, jak mohl prof. Štampach tento moralistický idealismus hájit proti např. názorům mým... Jo, jsou věci mezi nebem a zemí...
Jaký je to neuvěřitelný rozdíl oproti přístupu našeho velikána T.G. Masaryka, který byl prezident a byl v tom nejlepším slova smyslu věřící, protože chápal a žil podstatu své víry. Ten mimo jiné napsal toto:
"Mravnost, to je poměr člověka k člověku. Potřebujeme mravnosti ve svém
styku s bližním.
.............
Přiznám se tu k těm, kteří zakládají mravnost na citu, ale nemyslím,
že cit má být v protivě k rozumu. Citů je mnoho: pěkných, nepěkných,
šlechetných, nešlechetných, hrubých, surových - to všecko jsou city.
Citová éthika se nesmí ztrácet v citech. Myslím tedy, že soulad citu s
rozumem a do jisté míry převládání citů nám bude základem mravnosti.
.............
Mravnost dnes znamená do velké míry mravnost politickou. Nedělejme
rozdílu mezi politikou a mravností."
................
Podle mne jsou jeho slova dnes vysoce aktuální a měli bychom se k němu vrátit. Je totiž křesťanství skutečné a pak je moc, která používá křesťanství jen jako maskování své hamižnosti, nelidkosti a nenávisti. Je katastrofální, že se takové středověké mocnářského církevní chování vrací, proti tomu je třeba se postavit.
Milan Machovec ve své předmluvě ke knize o Masarykovi říká věty, které podle mě velmi silně souvisí s dnešní situací: "Masaryk k nám dnes celým svým dílem volá ne "za demokracii", "za svobodu", ale mnohem spíše: "Hledejte nejprve opravdovost lidského života a jí danou spravedlnost - a všechno ostatním, včetně demokracie, bude Vám přidáno!" Masaryk učí hledat smysl lidského života, ano více: učí smysluplně žít, učí hledat smysluplný život. Demokracie je nutným průvodním zjevem takového života, života nacházejícího hloubku a hodnotu lidkosti: tam kde jsme spíše v zajetí nesmyslnosti a absurdity, tam se děje rámec nedemokratický.... "
Dalo by se mluvit o dalších příkladech, o Husovi, o Erasmu Rotterdamském, o Komenském.... a samozřejmě o Kristovi samém.... na všech z nich by se dalo velmi dobře ukázat co to je, nebo má být, skutečně živé a pravdivé křesťanství. A příkladů by se našlo mnohem víc. Ostatně tohle neplatí jen pro křesťanství. Odpůrci islámu si také berou za příklad teroristy a tvrdí, že jejich počínání vyplývá přímo z podstaty islámu a odsuzují spolu s nimi celý islám. Ale na bázi islámu vzniklo také třeba něco tak úžasného jako je súfismus, arabská kultura stála v podtstatě za evropskou renesancí, tím že nám zpětně přinesla díla antiky a přinesla i jinak mnoho dobrého.
Uzavřu to proto krásnou a výmluvnou básní arabského mystika, súfiho Ibn Arabího z 13. století:
"Mé srdce je otevřené všem formám
je klášterem pro křesťanské mnichy
chrámem pro modly,
pastvinou pro gazely,
černým kamenem pro muslimské poutníky,
tabulkou pro Tóru,
a svitkem pro Korán.
Mé náboženství je náboženstvím lásky,
bez ohledu na to, kam míří boží karavana,
je náboženstvím lásky mým náboženstvím
a mou vírou"
Osobně věřím v jakousi univerzální pravdu o člověku, Bohu a vesmíru, ke které nakonec vedou správně pochopené všechny náboženství, a nejen náboženství, ale všechny cesty. Člověk může jít jakou chce cestou, dokonce ani není nutná cesta náboženská. I to je vlastně zmocnění se určité pravdy o člověku do rukou nějakých oragnizací, které s tím pak manipulují atd.
Dám Vám příklad - můj otec byl přesvědčený ateista, při slově Bůh se mu zvedal žaludek (měl to spojené u určitými lidmi, zkušnostmi, které se mu nelíbily, taky byl ovlivněn ideologií doby atd.). Přesto ale uměl milovat život, byl napojen na přírodu, pamatuji se na situaci, jak jsme se spolu radovali při pohledu na pářácí se kosy. Pamatuji se, jak jsme spolu leželi na poli hrachu, pozorovali letadla nad námi z blízkého vojenského letiště a pojídali ten hrách a byli šťastní. Otec měl řadu chyb a v pubertě jsme se dost nesnášeli a on mi tehdy dost ublížil. Pak jsme k sobě ovšem cestu zase našli a on mi dokázal v krizi hodně pomoct. Při setkání s jedním kamarádem skladatelem, byl tento kamarád z mého otce nadšený - říkal on tak prostě a jednoduše JE, je z něj cítit jak silně EXISTUJE, Podle toho, co vidím a jak to vnímám, otec miloval život, dokázal se k němu přiblížit. Zároveň měl rád lidi, jeho cesta byla je rozesmívat, měl svou zásobu vtipů a odlehčení, kterými lidi bavil. Zároveň ži velmi poctivě, všechno si tvrdě odpracoval, ráno v šest do fabriky, poté až do sedmi večera na tzv. brigádu do druhé práce. Nikdy nikoho nepodvedl. Podle mě byl velmi náboženský člověk, ačkoliv by ho asi pěkně vytočilo, kdybych mu to řekl (to je ten problém se slovy a jejich významy, spousta slov je zanesná pro každého jinými konotacemi z historie, z vlastní zušenosti atd.). Samozřejmě jeho láska k životu nedošla tak daleko, aby zažil to, čemu křesťanští mystici říkají splynutí v Bohem, čemu budhisti říkají nirvána, ale přesto byl ve styku se svým bytostným jádrem. A tím je podle mě právě Bůh. Vtipné na tom je, že Bůh - on nebo to, je dost neuchopitelné, dá se vnímat všemi možnými způsoby, ale je to zároveň naprosto přirozené a že vlastně vůbec nevyžaduje žádné uctívání (to je mocenská blbost, pozůstatek dřívejších obětních praktik vzniklých ze strachu), že on/to nevyžaduje abychom jej nazývali nějakým jménem, nic takového. Je to základ duše nás všech, bez rozdílu kultur, ras atd. Co se cílem je být v kontaktu s tímto základem, celý život je pak jiný, jinak prožívaný, vztahy takového člověka k druhým jsou jiné atd. Podle stromu poznáš ovoce říkal Kristus. Takže pro mě teismus a ateismus nejsou žádné nesmiřitelné protiklady, jediné, co je skutečně důležité je, aby byl člověk v kontaktu se svým bytím, aby měl dobré srdce, jak k tomu dojde, jestli přes Boha, nebo ateisticky je úplně jedno. Nejde o systémy, nejde o teologie, jde o každého jednotlivého člověka a jeho život, jeho příběh, jeho úplnost a celistvost, jeho rozvinutou osobnost. Podle mě nás čeká doba, kdy snad konečně najdeme společnou řeč a přemostíme všechny ty rozpory vzniklé na bázi teoretických spekulací vzniklých jen z dílčích pravd a nepodpořených opravdovou životní zkušeností. Bohužel žijeme opět v době, která v dané chvíli člověka utiskuje, nedovoluje mu žít svobodně - láska a poznání se rodí jen ze svobody, a spíš nám mysl zatemňuje nesmyslnými rozpory, které nejsou vyjádřením celé pravdy o člověku. Lidi se bojí opět být sami sebou, nedůvěřují sami svým zkušenostem, cítí se být malí a bezmocní. Strašně rád bych našel nějaký jazyk, jak o tom všem mluvit bez použití slov jako Bůh a podobně, protože ty jsou pro mnoho lidí okamžitým důvodem k odporu. Zatím jsem ho zcela nenašel a důsledky si pak i v těchto diskusích nesu sám. Ale považuji to za tříbení, postupně mě to někam posouvá a jednou snad tu pravou řeč najdu.
Velmi výstižná slova k tomu jak takové systémy "pravd" vznikají napsal Lev Šestov:
"Lidé jsou strašlivě hospodární a lační tvorové. Rádi by věděli co nejvíce, ale své znalosti nehodlají platit příliš draze. A tak si začali představovat, že každá pravda, k níž dospěli zkušeností, a tedy se značným vypětím sil, jim dává právo na několik pravd dalších, získaných už bezplatně, anebo řečeno jazykem filosofie a priori, rozumem. Nejenže se přitom nestydí spekulovat s bezplatností, ale dokonce se ještě přitom pyšní svou schopností žít na cizí účet. Místo aby se dívali kolem sebe, naslouchali, hmatali, zkrátka a dobře hledali, chtějí na všechno jen usuzovat !"
a ještě tohle:
"Lidé požadují od filosofů obecná pravidla. A protože filosofové jsou také lidé a přizpůsobují svou výrobu poptávce na trhu, většinou také obecná pravidla vyrábějí. Pak ale nastane otázka: k čemu vlastně jsou ? A vzápětí přichází i odpověď: k ničemu. Příroda od každého z nás kategoricky vyžaduje individuální tvorbu. Lidé to však nechtějí pochopit, a tak neustále očekávají od filosofie poslední pravdy, které nebyly, nejsou a nikdy nebudou. Pravd je tolik, kolik je na světě lidí. A vskutku, proč by každý dospělý člověk neměl být vlastně tvůrcem, proč by nemohl žít na své riziko a MÍT SVOU VLASTNÍ ZKUŠENOST ?"
Jsme naučeni bát se být svobodní a sami sebou, tímto směrem nás deklasuje každá moc, čím méně jsme v kontaktu sami se sebou, se svou zkušeností, tím méně jsme schopni vnímat a pochopit druhé, tím více jsme soběčtí a zároveň shrbení před mocí, která nás ohlupuje. To se děje v dějinách neustále, jen se mění ty způsoby útlaku.