Škrtání, kontrola a strach
Markéta HrbkováNěkolik let se ozývají ze strany psychologů hlasy, že mezi vlivnými jedinci naší společnosti se množí počet psychopatických osobností, jimž stav jejich psychiky dovoluje se adaptovat ve společnosti a prostřednictvím své choroby v ní i vyniknout.
Základním tématem naší vlády je škrtání a kontrola, z toho sestává život. Když si tak maně představím, v jakém světle lidé takto zaměření vidí nás - občany, osciluji střídavě mezi vztekem a lítostí (těžko říct, jestli nad občany nebo nad vládními představiteli, žít takový životní obraz určitě není žádná legrace). Nedávno jsem jela metrem s kamarádkou, která se o obecné dění příliš nezajímá, ale zato má vyvinutou emoční inteligenci a silně vnímá atmosféru lidí ve svém okolí. Říkala mi: „Všimla sis, jak v poslední době všichni lidi na ulici, v metru, tramvaji i v divadle nebo na koncertě jsou zahaleni takovým divným smutkem?“ Byla v ráži, takže probrala všechny cestující jednoho po druhém — a opravdu: paní nad detektivkou se každou chvíli zadívala z okna a její pohled se zastřel nápadnou melancholií — ani Francis to neodvrátil. Starší pán vedle nás se vtěsnal do růžku a dělal vše pro to, aby mu nebylo vidět do obličeje. Naproti přes uličku nebohá mladá žena si dokonce před zrcátkem trénovala, jak vytáhnout svěšené koutky úst alespoň o kousíček výš. Když má kolegyně vystoupila, vešla do vagónu paní, která už slzy ani nemohla zadržet. Nevím, co se jí stalo, bylo mi trapné se ptát, neboť současná situace vede, bohužel, k tomu, že se lidé za neštěstí stydí, ba dokonce jsou náchylní jej považovat za svou vinu a paní dělala vše pro to, aby svůj „ handicap“ zakryla.
Poslední týden před prázdninami je ve škole vždy tak trochu vakuum, známky jsou už napsány, učebnice prostudovány, vše už je nasměrováno k nadcházející pauze. Minulá léta se to obvykle řešilo tím, že se pořádaly výlety, chodilo se na koupaliště, prostě všichni už pomalu dýchali atmosféru prázdnin a bylo hezké studentům umožnit, aby si ji tak trochu prožili společně, než se rozejdou a mnozí se dva měsíce neuvidí. I pro učitele to byl čas věnovaný spíš úklidu, neformálnímu styku se studenty a postupnému přesunu do prázdninového rytmu. Ne tak letos. K našemu úžasu nám bylo oznámeno, že, ať tam je co dělat či nikoliv musíme sedět ve škole do odpoledních hodin, z celodopoledního sedmikilometrového výletu se studenty v odlehlé části Prahy je třeba se vrátit do školy a ohlásit jeho ukončení a průběh. Loni jsem poslední dny školy objížděla knihkupectví, prohlížela nové učebnice a hledala inspiraci na příští rok, letos jsem seděla, a dělala, že mám co dělat v kabinetě.
I vedoucí pracovníci, kteří se ještě před půl druhým rokem snažili zajistit inspirativní, živou atmosféru, která je nakonec přínosem v každé práci a výsledky firem či institucí podstatně zvedne, nevěda odkud přijde kontrola a škrt, hledají cesty, jak zamezit všemu, co „by mohlo přerůst…“
„Vina a trest, vina a trest!“ zní refrén plížící se celou zemí. Mozkomoři nad městem.
Jestli jsme v otázkách mezinárodních zaslechli pojem národní egoismus, zdá se, že směrem k národu nabývá u naší vlády vrchu postoj, jehož uspokojením už snad není ani zisk, spíš přitažlivost tlaku, uhrančivost moci a její odraz v očích porobených, škrty pro škrty a kontrola s presumpcí viny, které v psychologii hraničí se sadistickou manipulací, hrou na otroka a pána, dominancí a submisivitou. Egoismus se zde nenápadně mění v neukočírovatelnou vášeň, v níž racionalita ega ztrácí svou vládu, neboť klíčovým poselstvím je strach.
V erotických SM praktikách, které v hlídaných mantinelech zacházejí s těmito komponenty lidské duše, hraje roli zvláštní paradox (který bývá i jádrem vztahu), neboť submisivní partner - ač je zdánlivě tím, kdo je ovládán - je odpovědný za hlídání hranice, kde číhá skutečné nebezpečí pro oba. Pod rolemi hry se skrývá křehká dohoda a hluboká vzájemná důvěra ve schopnost uvědomit si nebezpečnost situace a včas zarazit.
V psychických vztazích založených na stejných potřebách hraných „doopravdy“ tento rozměr často chybí. Urážení, evokování viny a klamný pocit obou stran, že trestání je péčí a kontrola odpovědností, může šplhat donekonečna a moc se stává nejen neomezenou, ale díky nepřítomnosti hranice i neukojitelnou a submisivní ego nalézá uspokojení v neustále se prohlubujícím pocitu viny a nedostatečnosti. Eros, ve hře prožívaný jako hraniční důvěra v racionální dohodu, mění se zde v nekonečné utrpení obou stran, které se nevědomky identifikovaly se svou rolí.
Jako mnohé sexuální či jiné parafilie i tato je spíše do čistší podoby dovedená obecná tendence psýché, kterou psychologie zná i v mírnějších podobách, v projevech párů i společností. Jejím základním hnacím motorem je touha po moci v nitru spojená s neustálým pocitem všudypřítomného ohrožení.
Z psychologických pramenů se již několik let ozývají hlasy, že mezi vlivnými jedinci naší společnosti se množí počet psychopatických osobností, jimž stav jejich psychiky dovoluje se adaptovat ve společnosti a prostřednictvím své choroby v ní i vyniknout. Jedním ze syndromů této narůstající vrstvy je citová deprivace, která jim zamezuje přístup ke svědomí, neschopností vnímat druhé a přehnanou orientací na sebe prudce omezuje sebereflexi a odpovědnost, rozvíjející cit je nahrazen strohým řádem oživovaným touhou po moci, pro něž rozvoj mnohdy signalizuje ohrožení. Vzhledem k neznalosti a nediferencovanosti citových prožitků, tito lidé vidí svět jaksi ploše, krajina se smršťuje na užitek, člověk na položku, soused na soka, péče na kontrolu a vztah na moc; v životě oproštěném od citových obsahů pak jediný smysl nabírá, jak věci „vypadají“.
Stane-li se tato úchylka memem (fantazijní gen ve formě informace, množící se sdílením v kolektivním vědomí) a je podporován médii, která jej nevědomky přejímají, rodí se memplex (spojení více memů v ideologii) a narůstá to, čeho se stáváme čím dál víc svědky — všudypřítomný strach a represe, vysychání všech pramenů rozvoje, nárůst všech druhů konspirativních teorií, pohrdání slabšími - fašizace společnosti.
Možná to, co vnímáme u mnohých z našich vládců, jako „vedlejší produkt“, je jejich jediným skutečným obsahem. Možná je čas položit si otázku: Nejsme v rukou šílenců?
Mám dny, kdy se mi to celé vizualizuje. Hlavně o víkendech, kdy jsme někde, kde lidé třeba jen tak sedí na kávě, pivu a chvilku vypnou. Najednou nás všechny vidím shora, optikou vládnoucí grupy, a cítím jejich vztek, nenávist "tak oni se ještě smějou, jo? a klidně si dají kafe, jo? jakto, že nejsou doma? jak to, že nedělají něco užitečnýho? jak to, že si dovolej se smát? a pak že nemají prachy, a tady si pijou kafíčko, my jim ukážme, zatneme jim tipec, hajzlům..."
Mám tyhle vizualizace dál častěji. TRochu jsem z toho vypadla, když jsem byla na chalupě na Vysočině, chodila hodně do lesa a nesledovala zprávy. Ale tam jsem zase viděla jiné věci. Třeba rodinu z malé vsi, které odešla pravěká škoda 110, na další auto nemají, a oni jsou teď bez auta, autobusy tam skoro nejezdí, obchod ve vsi není...
Já myslím, že nás vládní grupa prostě nesnáší, jsme pro ni otravní tozcapenci, kteří nejsou ochotni dřít zadarmo a držet hubu, ale oni se zařekli, že nás k tomu donutí. Strachem. A daří se jim to. Vyvolávání strachu je spolehlivý. A strach mají už skoro všíchni.
Nechce se mi pátrat po příčinách patologičnosti vládních osob... ale jisté je, že se jako psychopaté a deprivanti chovají. Jejich represivní kroky (vůči postiženým, nemocným, nezamětsnaným, zaměstnanům, pacientům..... vlastně skoro všem) už se nedají vysvětlit ani nějak ekonomicky racionálně. Jsou z pohledu zdravýho rozumu i z ekonomického hlediska iracionální, absurdní. Vysvětlit se dají právě jen iracionálně - jak jste psala.
Omlouvám se za výlev, ale přesně jste se strefila do toho, co mi poslední dobou pořád běží v hlavě.
Některým z těchto flagelantských spasitelů nedochází, že se ono pokání ("konec mejdanu") týká jaksi jen některých... Jiným to naopak dochází a pak už jsou snad spíše satanisty...
A proto je třeba této vládě říkat do očí stále znovu: My, lid, se nemáme za co kát. Ti, kteří by se kát měli (představitelé velkého kapitálu a jejich služebníci), se nekajou!
Vzniká spojenectví konzervativců, národovců a liberálních technokratů, skutečná "panská koalice". Je to sekáč, který se nezakecá (jako se zakecal Topolánek). Není divu, že se teprve teď dostavuje ta pravá "blbá nálada".
K tomu Drábkovi, jak píše pan Outrata. Všiml jsem si, že ten člověk se nikdy, ale opravdu nikdy nesměje - ani neusměje. Prostě nic. Jen ostrý pohled bojovníka svaté války. Nechci přehánět, ale opravdu na mě tak působí. Zajímalo by mě, zda nejsem sám - zda tak působí i na jiné...
Nevzpomínám rád ani na Topolánkovu vládu. Z makroekonomického hlediska byla zřejmě nejúspěšnějí vládou vláda Miloše Zemana. Ale asi nejraději vzpomínám na první rok vlády Špidlovy.
S tím úsměvem je to vůbec zajímavé. Já to sleduji už delší dobu - konzervativci, například lidé kolem "Hradu" a prezidenta Klause, se nedovedou smát, všichni jsou to lidé jaksi smrtelně vážní, prkenní - Hájek, Jakl, Bátora, Joch, o šklebu VK nemluvě. Ale třeba i Nečas - ten se taky neusměje, je kožený. Na druhé strane je bártovský afektovaný smích nebo škleb, ale ne smích, ne úsměv.
Kdy Kalousek starší zemřel nevím, ale vzhledem k tomu, že podniky zahraničního obchodu byly za reálsoc ten nejlepší vejvar, a nakonec i líhní budoucích zázračných bohatců, bude možná zdroj Kalouskovy sociální psychopatie pramenit jinde než v rodinné disharmonii v dětství.
Odkáži na p. Koukolíka (s dovolením):
1. narcistický sklon chápat svět jako arénu výkonu moci a získávání slávy
2. predispozice konat činy, které jedince uvedou do dobrého světla
3. neúměrný zájem o vlastní obraz a prezentaci
4. mesianistický styl projevu
5. krajní sebedůvěra, pohrdání názorem druhých lidí nebo kritikou
6. přehnaná sebedůvěra hraničící s pocitem všemocnosti
7. pocit, že je mohou soudit jen Dějiny nebo Bůh
8. ztráta kontaktu s realitou, postupná isolace
9. inkompetence - věci se nedaří díky přílišné vůdcově sebedůvěře, která vede vůdce k tomu, aby se „nestaral o maličkosti“
10. užívání plural majestaticus
11. identifikace s národem nebo organizací: jedinec považuje své názory a zájmy za totožné se zájmy národa a organizace
12. neotřesitelná víra, že je Dějiny nebo Bůh ospravedlní
13. neklid, impulzivita, bezohlednost
14. pohled na morální oprávněnost vlastních činů, natolik velikášský, že zatemňuje realistické porovnání nákladů s výsledky.
Slyšel jsem "zajímavou obhajobu" p. Drábka z úst pravicově orientovaného muže. Řekl: "...plní jen politické zadání". Že je to identické s obhajobou nacistů v Norimberku, mu vůbec nedošlo...
Pokud bych měl zůstat na psychologickém poli, vystoupil bych proti Markétině psychologizaci s kontrapsychologizací: takovéto psychologizace jsou jistým obranným mechanismem ovládaných, snahou umístit (silnějšího) politického protivníka mimo kategorie běžného a tím učinit vlastní situaci přijatelnější: jsme obětí šílenců, nemůžeme za to, a hlavně: jistě to jednou skončí, protože žádní šílenci nemůžou vládnout věčně, dříve nebo později se to zhroutí. Markétin článek si příznačně všímá té nejviditelnější části moci, politiků producírujících se v médiích. Jenže mediální pěna může být často součástí strategie, odpoutáním pozornosti od určujících procesů, které se dějí v zákulisí: rozhodujícími silami nejsou lidé jako Drábek nebo Heger, ale finanční skupiny, které politickou agendu ve svém zájmu nastolují.
Onen bezprecedentní útok na sociální stát se neděje v závislosti na tom, zda Drábek je či není katolík a Kalousek je či není alkoholik, ani na tom, zda se smějí přirozeně nebo nepřirozeně. Děje se z racionální ekonomické úvahy konkrétních firem a finančních skupin, které do politiky přímo nevstupují – to dělá pouze primitivní Bárta, a vidíme, jak dopadnul. Jedna věc mi ovšem není úplně jasná (i když někde je určitě analyzovaná, nejpravděpodobněji v nějakých textech marxistické provenience) – jak dochází k tomu, že zájmy kapitálu působí ve výsledku jako jeden celistvý zájem, koordinovaný v médiích, vládě, v politických stranách, když přitom reálně to musejí být zájmy často konkurenční a protichůdné – vizme třeba tvrdý boj o odstranění Věcí veřejných z vlády letos na jaře.
Zajímavá mi připadne poznámka pana Friče o působení Kalouskova otce za minulého režimu. Kalouskova kariéra je nejspíše plodem reprezentace zájmu zbrojařského průmyslu, konkrétně Hávova Omnipolu. A Háva zdědil systém vyvádění peněz ze zbrojních zakázek státu po svém otci, který jej vymyslel a praktikoval už za minulého režimu. Před oči se nám tak staví nadrežimní kontinuita kapitálových zájmů a způsobů sebeobohacování – a zkoumat například ji by podle mého názoru naši situaci osvětlilo mnohem hlouběji než psychologizace aktérů.
Ta ale jistě může být dobrým ventilem našich frustrací a řekněme osvěžením v těžkotonážních ideologických debatách na DR :)
Ale řekněte mi, myslíte, že se opravdu všechno dá vysvětlit racionálními ekonomickými zájmy v pozadí?
Dá se tím například vysvětlit defakto právní genocida postižených? I takové návrhy, jako zrušit jim speciální parkovací místa? Vždyť čistě ekonomicky tato změna bude znamenat náklady. Není za tím opravdu z části i ideologie?
A co sociální karty? Opravdu je jejich důvodem pouze prostpr k dalšímu tunelu skrze obrovské zakázky na dodávku treminálů, software atd.? Není za tím ještě něco jiného?
K tomu, co říká JČ o zájmech kapitálu - mě to přijde zčásti banální a zčásti optický klam. Banální proto, že jisté skupiny reálně mají na globální úrovni některé společné zájmy a souběžně existuje ideologie, která jim je pomohla formulovat, a tak je relativně úspěšně prosazují; na lokální úrovni jsou to pak jen varianty té globální politiky. Ale na druhou stranu, tohle je zčásti optický klam, protože vedle těch společných zájmů existují i mnohé rozporné, nebo i jiné pohledy ideologické (ne každý boháč musí milovat Friedmana, zvlášť když oblíbený Friedmanův politik byl Rumsfeld, symbol prorůstání ekonomické a politické moci, které část kapitalistů velmi poškozuje), takže v reálu probíhá určitě i ten boj - jenže my zpravidla vidíme až "dějiny vítězů", ty, co už prosadili svou, ne ty, co jim oponovali (a prohráli a nemají své senátory aj.).
K panu Škabrahovi - opravdu nechápu, co je nedemokratického na použití analýzy typu Koukolíkovy na nějakého politika - nikdo přece neřekl, že ten či onen nemá nebo nesmí dělat politiku. Řečeno bylo jen to, že politiku dělají lidé, kteří podle názoru některých z nás mají ty a ty psychologické rysy. To je podle mě naprosto demokratické a jak napsala paní Jančaříková, nijak se to nevylučuje s politicko-ekonomickou analýzou
Věcná diskuse je pochopitelně potřebná, ovšem někdy holt je potřeba si říct, že ve vládě sedí Tlachapoudi, Zloškrvi a Pentlochňapi.
Ale neříkejte, že je nedemokratické pochybovat o příčetnosti vládnoucích osob, tušit jejich psychopati. Nehledě na to, že je to statistický fakt, který nezpochybníte - mezi vládnoucími osobami obecně je vyšší počet psychopatickcých jedinců.
Zabývají se tím částečně i sociologové, protože i stávající systémové požadavky na to, co mujsí jedinec splnit, aby se dostal nahoru, už předpokládá určité osobnostní dispoizice.
Takže jestli je něco nedemokratické, je to váš výkřik po cenzuře. Kalousek, Drábek a spol. mají prostor označovat velkou část populace jako vyžírky, darmožrouty, parazity a na základě toho dělat brutální asocoiální akontrolní opatření? Které se odrazí na všech? A nás tady označíte jako popírače demokracie, když tu akorát v čistě teoretické aplikujeme určité psychologické principy na naši vládnoucí elitu? Hehehehe.
A nebudu za každou cenu, zuby nehty, striktně korektní, nebude přestírat, že mám co dočinění s příčetným partnertem, když nemám. Kor na diskusním fóru.
Ukázkovým příkladem je pro mě nedávný rozhovor s Drábkem, kde obhajoval to, že nezaměstnaní budou mít nárok na podporu jen první dva měsíce, poté budou muset nastoupit do pomocných prací, aby měli na další čerpání i tak snížené dávky nárok.
Na dotaz, zda by to nemělo být individuálně posuzované dle vzdělání a odpracovaných let (je rozdíl, zda si někdo platí (povinně) pojištění pro případ ztráty zaměstníní 20 let nebo 2 roky) řekl, že ne, že by to byla zbytečná komplikace a takto to bude férové.
Na dotaz, zda by se neměl brát vpotaz zdravotní stav uchazečů a jejich věk řekl, že ne, že by to byla zbytečná komplikace a takto to bude férové.
Na všechny adekvátní dotazy odpovídal opravdu až absurdně stylem, že to smetl ze stolu a řekl, že tak, jak to navrhuje on to "bude férové". Ikdyž je do očí bijícíl, že to bude všechno, jen ne férové.
V psychologii se radí před psychopatickým (partnerem, kolegou...) utéct, protože oprabvdu ppslední, co by mělo smysl, je kultivovaná věcná debata. Před Drábkem neutečeme. A tím,že například v jeho postupech detekujeme psychopatické rysy a veřejně to tu pojmenujeme, žádnou kontaminaci demokratického prostoru nevidím.
PS: omlouvám se za překlepy, píšu to za běhu, syn mě tahá od notebooku :-))
JInak, Honzo, myslím, že psychologické profily jednotlivců nejsou to, co by situaci nějak brutálně ovlivňovalo, ale myslet si, že ji pochopíme bez pochopení toho, jak současná situace ovlivňuje psychiku mocných i porobených, je, obzvlášť dnes, kdy válka o moc se odehrává víceméně na rovině manipulace - tedy na rovině, v níž běží o schopnost zahlédnout svou vlastní roli v širším kontextu - nereálné.
Jeden z fenoménů, který prudce ovlivnil vývoj občanské společnosti v tzv. západních zemích po II. světové válce, byl právě vstup psychologie ( přesněji Jungovské psychologie) do obecného povědomí. To, že se to dělo více na rovině např. péče o děti, otázky lidských práv apod. a trvalo to několik desítek let, v nichž my jsme tu "racionalizovali", je, v tom se asi shodneme, vidět na přístupu české veřejnosti dodnes. On ten důraz na racionalizaci vede také k tomu, čeho jsme svědky dodnes - k neschopnosti brát se za svou věc, nemám-li k tomu "posvěcenou" cestu. Myslím, že to, co občas skvěle sám napadáš - tedy předpoklad " pravdy", která posvěcuje politický postoj, se v tomto případě vloudil i Tobě.
Navíc jsou učitelé nuceni tančit mezi dvěma ohni - na jednu stranu zaznívají požadavky, aby žáky vedli ke kreativitě a flexibilitě, na druhou stranu je ale především musí připravit na testy, při jejichž řešení je originalita myšlení spíše na překážku.
A skutečně se domnívám, že to, jak se lidé cítí, jak vnitřně prožívají, zda ráno vstávají s nadějí, vypovídá o poměrech ve společnosti možná lépe než růst HDP.
http://petrova.blog.idnes.cz/c/200876/Podpora-v-hmotne-nouzi-je-zakotvena-v-Ustave-CR-Nucene-prace-ne.html
Mně teorie deprivace nepřipadá o nic méně vědečtější, než soustředění se na politickou podstatu věci, na typ mocenských vztahů, nebo na zdůrazňování primárních ekonomických vztahů.
Na rozdíl od striktně filosofujících, politizujících či ekonomizujících pohledů, pohled na současné politiky jako na specifický druh sociopatů umožňuje vysvětlení i jejich projevů chování a komunikace. Je mi jedno, kdo měl jaké dětství, zajímá mě, jak se chová v dospělosti.
A ještě jedna osobní poznámka - pokud jsem jmenoval p. Drábka jako deprivanta, nechtěl jsem jej urazit, ani jsem jej nechtěl "nedemokraticky" nálepkovat, pouze konstatuji, že z mého pohledu naplňuje nejvíce rysů typických pro sociální deprivaci.
A chápu, že se z jeho úhlu pohledu mohu takto jevit já jemu.
Tam by takový Drábek měl "utrum"!
Ale lidé se sociální deprivací se jistě nacházejí nejen v politické oblasti, kde má jejich působení dalekosáhlý vliv (neohlížeje se na to, zda byli na své posty vyneseni kmotry nebo jen svými ostrými lokty), takové lidi můžeme potkávat na různých vedoucích pozicích všude tak, kde selhávají demokratické principy společnosti. Jako příklad bych uvedla školství, možná obecně, ale z mé zkušenosti to platí o veřejném vysokém školství, kde se postupně vytratila soběstačnost fakult i škol a nastupuje skorofeudální systém, v němž moc mají ti, kteří si ji umí urvat. Vůbec mi není jasná pravomoc a obsazování postů v akreditační komisi MŠ, ve vedení škol se vytvářejí kliky, v nichž se prosazují často lidé, které lze označit za deprivanty (a byli jimi třeba už v minulém režimu coby nomenklaturní kádři). Ze senátů fakult a škol, které po roce 1989 byly nějakou dobu rovnoprávné vůči vedení, se stávají obyčejní přisluhovači vedení. Od rektora přes děkana až po vedení ústavů (kateder) se vedoucí činitelé stávají feudálními vládci nad osobami, penězi atd. A záleží na osobnosti, která (jako ve feudalismu) může být "osvícená" a v rámci svých schopností demokratická nebo to může být tvrdý diktátor až naprostý deprivant. Z tohoto hlediska by bylo zajímavé rozebrat "Plzeň". Odbory na VŠ se staly (aspoň podle zkušeností mých a mého okolí) organizátory návštěvy divadel a rekreací.
Soukromé VŠ jsou feudálními (ve smyslu vztahu vedení a pedagogického sboru) už svým ustanovením.
Pokud se mýlím, tak mne, prosím, opravte. A také napište, jestli je to na středních školách (obecně) lepší.
Nebude to ale lepší ve finančních institucích - bankách, pojišťovnách a finačních úřadech, aspoň ty anglické články o deprivantech, které jsem zmiňovala v minulém příspěvku, se týkaly právě takového prostředí.
Přenos do vysoké politiky v tak výrazné míře je možný právě a jen proto, že žijeme v pseudodemokracii, kde není možné odvolat politiky a není uzákoněná reálná občanská iniciativa a použití obecného referenda.
Tolik, chceme-li hledat příčiny a cestu k nápravě!
Působením chytrých deprivantů v politice se vytváří zkreslený obraz toho, co je správné (dobré) a co ne. To je škodlivé zejména pro mladou generaci, která svou cestu teprve hledá. Věřím, že takový Drobil (prý chce odejít z politiky) se cítí ukřivděný, protože se zhlédl v takovém deprivantovi, jako je V. Klaus.
To, že nelze dýchat a žít pod neodvolatelnými deprivanty pociťuje stále víc a víc lidí a jen je třeba, aby si uvědomili, že chyba je uvnitř systému, kterému se neprávem říká „demokratický“ a že zastupitelská demokracie má svá hluchá místa, která jsou u nás politiky uměle zachovávána a zakrývána s podporou většiny medií.
S deprivanty ve vládě se to vše stáván zřetelnější.