Babiše na Hrad mohou dostat jeho odpůrci. Se Zemanem se jim to dvakrát podařilo
Radovan BartošekPrezidentská kampaň je založená na dojmech a emocích, chybí dlouhodobá strategie i pochopení podstaty prezidentské funkce. Celistvou vizi nenabídl žádný kandidát. Těží z toho síly, které znamenají systémové ohrožení demokracie.
Hlavním tématem nynějších prezidentských voleb je samozřejmě Andrej Babiš a otázka, zda bude pokračovat jeho pomalý ústup do mocenského ústraní, nebo naopak nabere novou sílu a získá možnost vládě aktivně škodit, paralyzovat ji a připravovat tak půdu pro budoucího premiéra Karla Havlíčka. Chápu, že někomu se to nelíbí a má pocit, že Babišem nezačíná a nekončí životní příběh dalších deseti milionů občanů České republiky. Andrej Babiš by měl být zastíněn a poražen agendami a svou nekompetentností v nich, nikoli být sám tou hlavní a jedinou agendou — což nepopírá hluboký politický problém, kterým Babiš je.
Problém je v tom, že kampaň žádnou agendu nastolit nedokázala — snad s výjimkou Josefa Středuly. Pozice „antibabiš“ se zakonzervovala, stal se z ní cíl, nikoli východisko politiky.
Po třiceti letech existence České republiky a dvou přímých volbách totiž stále nevíme, co vlastně od prezidenta jako politického činitele očekáváme. Vlastně by se nám možná ze všeho nejvíc líbilo, kdyby byl budoucí prezident či prezidentka pět let důstojným — a jinak nedělal vůbec nic.
Hlavním programem kandidátů se stala idea jich samotných. Hledání Mirků Dušínů naráží na realitu toho, že každý občas chybuje, třeba i hodně — a ejhle! Konflikt je na světě. Babišovi je to jedno — jeho voliči snesou, i kdyby svého syna rozčtvrtil a namlel do párků. Nerudová a Pavel se zacyklili v nekončícím vysvětlování a obhajování své osobní morální konzistence, ale nic jako vizi nenabídl ani jeden z nich.
Vzhledem k zahleděnosti demokratické pravice do sebe sama tak nakonec nekonfrontují ani Babiše jako systémové nebezpečí pro demokracii. Skoro to vypadá, že hlavní strategií vůči Babišovi je vykopat kolem něho co nejhlubší příkop, držet se v hygienické vzdálenosti a za každou cenu zamezit jakémukoliv kontaktu.
Středula a levice
Agendou, která mohla Babišovi natrhnout frak alespoň tak, aby třeba skončil třetí (což se skoro určitě nestane — ale o tom později), mohla být ostrá, ale Ruskem neřízená kritika vlády za její chaotickou asociální politiku a další objektivní vládní lapsy. S touto ambicí vstupoval do zápasu Josef Středula. Jako odborář je pro takovou roli ostatně téměř předurčen.
"Po třiceti letech existence České republiky a dvou přímých volbách totiž stále nevíme, co vlastně od prezidenta jako politického činitele očekáváme. Vlastně by se nám možná ze všeho nejvíc líbilo, kdyby byl budoucí prezident či prezidentka pět let důstojným — a jinak nedělal vůbec nic." - Toto konstatování (či spíše rezignovaný povzdech?) R. Bartošky plně vystihuje reálnou situaci. Ano, je tomu skutečně tak - především po po periodě vládnutí M. Zemana naplněné trapnostmi, obhroublostmi a nechutnostmi všeho druhu se nyní jako maximum očekávání vkládaných do nového prezidenta jeví to, aby se ve své funkci choval alespoň navenek důstojně. A jinak - i to souhlasí - se od něj neočekává prakticky nic. (Snad jenom od exgenerála Pavla se čeká jakýsi expertní bonus v časech aktuálního válečného dění na Ukrajině.)
Jinak se tedy od prezidentských kandidátů neočekává nic dalšího; R. Bartošek jim proto vytýká, že nepřicházejí s žádnou vlastní vizí. Což o to: například od německého prezidenta se také neočekává naprosto nic jiného, nežli být důstojně vystupujícím reprezentantem státu, který tu a tam přednese nějakou státnickou řeč. V prvé řadě by tedy bylo nutno se rozhodnout, zda česká společnost má od svého prezidenta očekávat něco více, nežli Němci (nebo třeba i Švýcaři) od toho svého.
Na straně druhé je faktem, že český prezident má podstatně větší pravomoci nežli oni dva jmenovaní; a za druhé v české politické kultuře přetrvává silná tradice "prezidentů s vizí", tedy především tradice masarykovsko-havlovská.
Jenže - tady je nutno hledět na konkrétní kontext. Specifická situace jak Masaryka tak Havla byla v tom, že oba vzešli z revoluce, oba byli revolucionáři. Masaryk prováděl revoluci národní, a oba pak revoluci demokratickou. A kde je revoluce, tam je vždy také přítomna její vize. Otázkou ovšem je, jestli by i tyto dvě bezpochyby výrazné osobnosti byly schopné s nějakými novátorskými, strhujícími vizemi přicházet ještě i dnes - v době kdy už veškerá revoluční euforie pominula, a naděje upínané k nové svobodě a demokracii povlovně, ale nezadržitelně vyhasínaly spolu s poznáním, že tato "vláda lidu" je fakticky odosobněným, chladným technokratismem, se stále dokola se opakujícími mechanismy moci.
V každém případě Havel byl zřejmě s přibývajícím časem čím dál tím více frustrován reálným vývojem, neboť viděl jak velmi se tento vzdaluje jeho původním ideálům; a i Masaryk musel v každém případě rezignovaně konstatovat, že "máme demokracii, ale bez demokratů". Aniž by si ovšem dokázal přiznat, že by se mohlo jednat o deficit systémově podmíněný.
Položme si tedy ještě jednou otázku: mohli by Masaryk nebo Havel ještě dnes přicházet s nějakými novými idejemi, novými inspirujícími vizemi? - U Havla je možno tuto otázku téměř s jistotou zodpovědět negativně; a Masaryk? Kdyby ještě dnes hlásal své humanistické vize - neznělo by to v dnešním konzumně-cynickém světě už naprosto archaicky, jako hlas z minulého století? Je nutno se obávat, že zřejmě ano.
Postavme si otázku ještě jinak: který ze současných světových lídrů je schopen přijít s nějakými skutečně novými vizemi, které by mohly národu vytyčit novou inspiraci k jeho cestě do budoucnosti? Snad francouzský prezident Macron? Se svým programem modernismu? Ano, napřed touto vizí dokázal strhnout určitou část francouzské veřejnosti; ale časem se ukázalo, že tento "modernismus" nemá žádnou vlastní substanci, nespočívá na žádné skutečné ideji, nýbrž je ze všeho nejspíše jenom jakýmsi útěkem vpřed. A kdo ještě jinak? Snad Trump, se svým primitivním a obhroublým populismem a šovinismem? Tady by se chtělo říci pouze: Bůh nás chraň před "vizemi" takového druhu!
Zkrátka: základním omylem R. Bartošky je to, že žádá vize od určitých osob - ale za takových rámcových podmínek, v takovém světě, kde pro příchod nějakých nových vizí není ani společenská poptávka, ani nutné ideové zázemí. Napřed by společnost sama musela být ochotna k vlastní hluboké hodnotové konverzi (respektive by se musela dostat do situace, která by svým pnutím tuto nutnost hodnotové konverze vytvořila); a teprve potom by bylo možno očekávat, že se vynoří osobnosti s novými vizemi. Dokud ale společnost nadále bude existovat ve stávajícím modu "hlavně když si můžeme užívat svého konzumu, však ono už nějak bude", potud budou výzvy k příchodu velkých osobností s novými vizemi jenom marným čekáním na Godota.