Kdyby mohly volební spoty něco změnit, dávno by je zakázali
Petr BittnerSpoty prezidentských kandidátů dokazují vyprázdněnost zdejší politické debaty. Nepřehlížejí-li někteří z nich zásadní politická, sociální a ekologická témata, není jejich podání nikterak přesvědčivé. Svět se naštěstí neřídí volebními spoty.
Následující řádky v žádném případě nevyjadřují autorovy volební preference, ani se k reálné volbě nijak nevztahují.
Volební spot je pro autora spíše techničtější politická disciplína, která si za svou obvyklou a neskrývanou podlézavost zaslouží jen tu nejpříkřejší kritiku hraničící s výsměchem.
Pořadí kandidátů je stejně náhodné jako slova v hlavních sloganech, které za chvíli uslyšíte.
Pavel Fischer
Spot Pavla Fischera je evidentně řemeslně dobře odvedená práce. Vyzařuje totiž to, co je od začátku hlavním motivem Fischerovy kampaně — a co bylo motivem jeho kandidatury i v minulé prezidentské volbě: Pavel Fischer je vzdělaný, kultivovaný, diplomaticky zběhlý, kompetentní, uměřený a sebevědomý kandidát na prezidenta. A jako takového by ho nikdo neměl brát na lehkou váhu.
Klip nicméně odráží i další prvek jeho programu, který mu zejména v otázkách práv LGBT+ osob natropil paseku u části elektorátu, o který měl s „havlovským étosem“ usilovat: vlezlý konzervatismus.
A tak Fischerův spot neprezentuje — explicitně ani podprahově — vlastně žádná progresivní témata. A tím nemyslím „progresivní“ ve smyslu amerického kampusu, ale progresivní ve smyslu skutečného evropského lídra státu. Je „konzervativní“ ve smyslu, v jakém na západě nejsou konzervativní ani konzervativní prezidenti a premiéři.
I náš konzervativní premiér Petr Fiala našlapuje v současných vodách lidských práv, identit a tolerance mnohem přijatelněji než Pavel Fischer. Proto nestačí „kompetence“ — protože za takto kompetentního bychom svým způsobem mohli označit třeba i takového Viktora Orbána.
Náš výčet nicméně začínáme nejlépe „načteným“ projevem ze všech. Též sebevědomý a přímočarý slogan „Jsem Pavel Fischer a jsem připraven být váš prezident“ je asi nejlepší ze všech. Nevěříte? Tak si držte klobouky.
Josef Středula
Spot odborového předáka Josefa Středuly je přeci jen trochu přímočařejší (přeberte si sami, jestli v pozitivním, či negativním slova smyslu). Aby ne, oslovuje přeci sociálně demokratickou kategorii „lidí práce“.
Závěrečný slogan „Jsem s vámi — pojďte se mnou“ působí už trochu jako sitcomová parodie, která si bere na paškál vyčerpání všech sloganových klišé, které lze nacpat do čtyř slov a dvou spojek. Mikýř tečka shop — vyčůrej se do bazénu.
Těžko vybrat něco zajímavějšího.
Petr Pavel, lev a flanel
Spot Středulovější než Středulův. Vzhledem k tomu, že sledujeme spot apolitického kandidáta (pokud nepočítáme jeho dávný mladistvý románek s revoluční stranou), působí na mě poněkud nepatřičně, že si od prvních vteřin frontálního útoku na emoce bere za rukojmí zoufalou samoživitelku a mrznoucího člověka na ulici. Při vší úctě k jeho vojenským výkonům, co kdy proboha udělal Petr Pavel pro nejohroženější skupiny naší společnosti?