Obrazy násilí

Filip Outrata

Čím víc se naladění společnosti překlápí do tekutého hněvu, tím větší sílu získávají obrazy násilí, a tím menší váha je naopak přikládaná všemu, co jakkoli narušuje černobílé vidění světa.

Na obálce prvního zářijového čísla časopisu Reflex je Josef Mašín, přes rameno pušku zjevně velké ráže, ostře řezaná tvář s uhrančivým pohledem se upírá přímo na čtenáře. Ničeho nelituji, hlásá titulek. Ikonický bojovník proti „komoušům“, v perfektním obleku, připomíná filmového hrdinu, zabijáka, charismatického, nelítostného, nezastavitelného.

Ta obálka mi nejde z hlavy. Je to glorifikace násilí, tak jako celý žánr akčních filmů a thrillerů. Také sděluje, že nezáleží na nějakých drobnostech, bezvýznamných okolnostech, jako byly ty provázející odchod bratří Mašínů z Československa (rozhovor v Reflexu se právě tomuto tématu záměrně zcela vyhýbá). Důležitý je zásadový postoj dnes: komouši se prostě střílejí.

Ikonický bojovník proti komunistům připomíná na obálce Reflexu filmového akčního hrdinu. Repro DR

Podíval jsem se na jiné nedávné obálky „časopisu pro přemýšlivé a svobodomyslné čtenáře“. Hned dvě z nich okupuje Greta Thunberg. Ta Reflex zjevně fascinuje. Dostala se i do nenapodobitelně dryáčnického komiksu Zelený Raoul, kde přišla o nevinnost. Míra svobodomyslnosti je podle Reflexu zjevně přímo úměrná nedostatku vkusu a ohledů jakéhokoli druhu. Divoký západ.

Adorace násilí může mít různé příčiny, v případě bratří Mašínů je to zřejmě frustrace z toho, že „komouši“ jsou všude, nebyli potrestaní, naopak dnes vládnou společnosti. Některé facebookové diskuse vyhraněných antikomunistů, třeba právě o tématu bratří Mašínů, se vyznačují značnou mírou verbální agresivity, společně často právě s frustrací z toho, jak je dnes všechno špatně. Jsou to spojité nádoby.

Čím víc se naladění určité skupiny ve společnosti překlápí do „tekutého hněvu“, tím větší sílu získávají různé obrazy násilí, a tím menší váha je naopak přikládaná detailům, okolnostem, kontextu, maličkostem, zkrátka všemu, co jakkoli narušuje jednoduché, černobílé vidění světa. Netýká se to zdaleka jen obdivovatelů bratří Mašínů, je to univerzálně platný princip.

Násilnický, dryáčnický přístup je totiž bohužel účinný. Člověk, který jinak s myšlenkovým a politickým zaměřením Reflexu vůbec nesouzní, ochotně sdílí článek z Reflexu, když je dostatečně dryáčnický — vůči prezidentu Zemanovi. Nejlépe tak, že ho ukazuje jako nemohoucího, jako lidskou trosku nad hrobem. Zeman sám ovšem k násilnickému, dryáčnickému vyjadřování sám mohutně přispěl, svými výroky, jako byl ten o vázání stranických knížek do kůže členů ODS.

Je to jako temná strana Síly ze světa Star Wars, ovládnout ji přináší okamžité výhody, zvýšení moci, efektivitu, úspěch. Násilné zobrazování, vyjadřování je působivé. Je i návykové: věřím tomu, že skalní čtenáři takového Reflexu jsou už na svou pravidelnou dávku násilnického dryáčnictví prostě zvyklí a chtějí ji, těší se na ni. Pro vydavatele daného periodika je to požehnání. Ale z hlubšího pohledu je to spíš prokletí.

Existuje ještě jeden, na pohled ještě subtilnější projev násilí: články znásilněné zavádějícími titulky. I zde je temná strana ve hře — efektní, výrazný, pokud možno šokující titulek zaujme, přitáhne čtenáře. Mnozí zaregistrují jen titulek a článek si ani nepřečtou. Utvrdí se tak v určitém předsudku, nebo si vytvoří nový. Nejde totiž o pravdu, ale o to vyždímat z daného tématu co nejvíc emocí, vyvolávat nové, vytvářet silné, kategorické, úderné a šokující závěry tam, kde nejsou na místě.

Je pravděpodobné, že leckterému čtenáři budou tyto úvahy připadat příliš přecitlivělé, zbytečně přejemnělé. Doba je zlá, lotři a nebezpečí číhají za každým rohem, tak proč se omezovat, proč šetřit protivníky, proč tu temnou, agresivní stranu a její potenciál prostě nevyužít? Vždyť násilí a agresivita neoddělitelně patří k životu...

Možné to je. Některé jemnější formy násilí mnozí jako násilí ani nevnímají. Přesto se snad dá říci, že jakmile tolerance k násilí přesáhne určitou míru, život v dané společnosti přestává být k žití. A tato tolerance začíná v rovině násilnických obrazů a dryáčnického znásilňování slov.

    Diskuse
    HZ
    September 13, 2019 v 11.47
    Vždycky když jsem přemýšlela, kdo je hrdina, došla jsem k tomu, že do charakteristiky člověka, kterého tak můžeme označovat, patří svědomí.
    Ochota zbavit se svědomí a nezabývat se vůbec tím, jestli jednání, kterého někomu přineslo smrt, bylo adekvátní, a jestli si zabitý nezasloužil žít, není podle mne s myšlením skutečného hrdiny slučitelné. Koho zabití nestraší za dlouhých nocí, je bezcitný parchant, ne hrdina.
    Nevím, co všechno přispělo k tomu, že je Josef Mašín takový, jaký je.
    JP
    September 13, 2019 v 12.57
    Musím přiznat, že vůči Mašínovcům je můj vztah poněkud rozpolcený.

    Bývaly doby - a to konkrétně v hnilobných časech husákovské normalizace - kdy jsem sám panující režim zcela upřímně nenáviděl. A to natolik, že bych byl bez dalšího ochoten proti němu bojovat i se zbraní v ruce. Pokud bych v tom boji někoho zabil - nevím jestli bych z toho dnes měl výčitky svědomí, ale to by byla čistě psychologická záležitost; v každém případě bych je neměl z hlediska "vyššího principu mravního". Neboť jak už bylo kdysi řečeno, "vražda na tyranu není zločinem".

    Ale na straně druhé - konkrétně z těch Mašínovců opravdu čiší neotřesitelné zaujetí fundamentalisty, který vidí jenom a pouze tu svou vlastní "posvátnou" pravdu, a jinak není ochoten vnímat nic okolo.

    Jestliže J. Mašín i dnes vidí v České republice "vládu komunistů", pak se jedná opravdu už jenom o ideologický fanatismus, respektive o zastydlé puberťáctví, s kterým si dotyčný své dobrodružné mládí zřejmě chce prodloužit až do rakve. U takovýchto fundamentalistů je to nakonec vždycky jenom spíše čistě náhodnou okolností, jestli zrovna v danou chvíli stáli na straně spravedlivé věci. Pro ně je rozhodující právě ten jejich fundamentalismus, ten nikdy nekončící boj proti jejich ideovému nepříteli. A kdyby žádného neměli, tak by si ho nejspíš sami vytvořili; protože je to jedině tento věčný boj, který jejich životům může dodat zdání obsažnosti a smysluplnosti.
    JP
    September 13, 2019 v 13.01
    V každém případě bych ale nikdy nepodřezal svázaného člověka.
    JN
    September 13, 2019 v 13.05
    Násilí nemusí být oblečeno jen ve viditelně agresivním kabátě šíleného Mašína,
    může se skrývat i za "humanistickým" postojem příjemně vystupující ženy Maddaleny Marini.
    September 14, 2019 v 4.27
    Mašín na obrázku je ovšem oblečen v kabátě gentlemana. I s kravatou. Což v kombinaci se samopalem působí opravdu šíleně.
    JN
    September 14, 2019 v 7.15
    Šílená doba plodí šílené jednání. V padesátých letech - i dnes.
    Když se člověk dovídal o komunisty popravených studentech, kteří za války byli v protinacistickém odboji, mohl si pak snad myslet, že zapálit stoh a zavraždit nepřátelského hasiče je normální a že se tímto postupem dá dospět ke svobodě a vytvořit lepší společnost.

    Když je dnes člověk opět masírován propagandistickými řečmi o naléhavé potřebě vytvořit novou a už konečně spravedlivou společnost, ve které si lidé údajně budou rovni, možná se pak zdá, že vymývat mozky nepřizpůsobivým od jejich "špatných předsudků" je normální a že se tímto postupem k té lepší společnosti a ke svobodě dá dospět.

    September 16, 2019 v 16.36
    Brokovnice
    Je to okrajová věc, ale ta zbraň, jíž má Mašín na rameni, je opakovací brokovnice, sedmi či osmiranka. Prodejci zbraní v USA jí propagují jako ideální k obraně domova, rodiny atd. Možná chtěl autor obálky propojit symboliku.
    JK
    September 16, 2019 v 18.19
    Jiřímu Nushartovi
    Vám ta Marini nějak leží v žaludku...

    Mám pro Vás lepší téma. V jedné sci-fi odehrávající se na Zemi v blízké budoucnosti se agresivní kriminalita řeší kastrací odsouzených, aby se zabránilo šíření jejich agresivních genů.

    Tož tak. A fčil mudrujte.
    September 16, 2019 v 18.25
    A možná bude povinné i veganství (už je prý třeba si sáhnout do svědomí a ptát se sama sebe, jak to, že ještě nejsem veganem?) https://a2larm.cz/2019/09/tofu-porazi-maso-ve-vsech-ohledech/
    Vezme pak někdo brokovnici?
    JK
    September 16, 2019 v 18.32
    Ve svých důsledcích není rozdíl mezi individuálním násilím Mašínovců a (například) institucionálním násilím COINTELPRO v USA při boji proti vnitřnímu nepříteli v dobách Herberta Hoovera nebo provokacemi Gladio a P2 v Itálii.

    Komunisty, "komunisty" i jiné radikální levičáky je zkrátka nutno likvidovat, všemi prostředky, na všech úrovních a za každou cenu, a to i v tzv. demokratických státech. Občanskou válkou s podporou zahraničních velmocí (Řecko), ilegálními operacemi bezpečnostních složek (USA) nebo pomocí false flag operations (Itálie). Jediným západním státem, kde měli ve 2. polovině 20. století dost inteligentní politiky na to, aby nechali komunisty, ať se sami historicky znemožní účastí ve vládě, tj. prostředky standardní politiky, byla Francie za první Mitterandovy vlády.
    JK
    September 16, 2019 v 18.39
    V jihoindickém svazovém státě Kérala vládli nebo spoluvládli komunisté 60 let. Ve srovnání s ostatními 27 indickými svazovými státy a 8 svazovými teritorii je tam menší míra chudoby, nejnižší porodnost, nižší míra negramotnosti a lepší sociální postavení žen. Za 60 let už je možno zobecnit: V indických podmínkách byla vláda komunistů jednoznačně přínosem pro chudé, sociálně slabé a jinak znevýhodněné skupiny ve společnosti.
    JK
    September 16, 2019 v 18.46
    Evě Hájkové
    "A možná bude povinné i veganství..."

    Už i ty nejvýraznější postavy levicově liberální intelektuální scény jako George Monbiot nebo Naomi Kleinová konečně došly za desítky let svého veřejného působení k jednoznačnému závěru: Individuální omezování spotřeby jednotlivců lidstvo nezachrání. Je nutno změnit systém.
    September 16, 2019 v 19.23
    Až krachne civilizace, pak kapitalismus nejspíš zanikne.
    JK
    September 16, 2019 v 21.40
    Evě Hájkové
    Většina lidí se bohužel domnívá, že to nastane v opačném pořadí...

    A připomněla jste mi našeho politruka na vojně v 70. letech. Ten žil ve skálopevném přesvědčení, že po jaderné světové válce, ve které samozřejmě zvítězí tábor míru a socialismu, na světě konečně nastane kýžený komunismus...
    JK
    September 16, 2019 v 21.50
    Evě Hájkové
    Třeba už kapitalismus skončil a ani jsme si toho nestačili všimnout:
    http://vasevec.parlamentnilisty.cz/komentare/proc-kapitalismus-dodychava
    JK
    September 16, 2019 v 23.42
    I když si toho někteří možná ještě nevšimli, cenzura v českých zemích a na Slovensku byla zrušena zákonem 86/1990 Sb.
    September 17, 2019 v 7.14
    J. Kalousovi
    Ono je celkem jedno, jak kapitalismus pojmenujeme. Můžeme mu říkat třeba Babylon. On samozřejmě mění podoby, takže rozdíly oproti Marxově době jsou značné.
    Ale pořád v něm převažuje námezdní práce spojená s nejistotou. Nebo ne?
    JK
    September 17, 2019 v 7.53
    Evě Hájkové
    Na tohle není odpověď, která by se vešla do formátu zdejší diskuse. Zkuste si ten článek přečíst celý. A odkážu Vás taky např. na Ilonu Švihlíkovou.

    Hlavním znakem kapitalismu není námezdní práce. Jde o podstatu vlastnictví výrobních prostředků. V odkazovaném článku se mluví o tom, že "vlastnictví" informací - pokud se ještě vůbec dá mluvit o vlastnictví, spíš by se asi mělo mluvit o přístupu k informacím a možnosti disponovat jimi a využívat jich - se zcela vymyká z dosud známých a běžných forem vlastnictví. (U všelijakých prekérních způsobů obživy à la švarc systém a jiných forem OSVČ, které často pracují právě s informacemi, přece nejde o námezdní práci.) Proto si autor klade tu otázku, jestli ještě vůbec jde o kapitalismus. A že se informace právě v současnosti rychle stávají tou podstatnou výrobní silou, o tom snad není pochyb.
    JN
    September 17, 2019 v 7.57
    "Vám ta Marini nějak leží v žaludku..."
    Jsou to takové první vlaštovky krásného a spravedlivého budoucího světa, první vlaštovky totality.
    September 17, 2019 v 8.13
    J. Kalousovi
    No dobře. Dnes už nejde jen o vykořisťování námezdně pracujících. Švarcsystém je toho příkladem.
    Ano, já samozřejmě vím, že hlavní je vlastnictví výrobních prostředků. A podstatou vlastnictví jsou vztahy mezi lidmi - jedni s ním disponují a druzí jsou na nich závislí, neboť jsou nuceni si u nich obstarávat obživu. Heller taky počítal s tím, že hlavními výrobními prostředky budou stále méně a méně stroje, budovy a vůbec hmotné předměty, a víc a víc jimi budou informace a znalosti (ovšem ty patří, tuším, spíš mezi výrobní síly). Jejich důležitost se bude každopádně zvyšovat. Na tom stavěl svou teorii o kognitariátu. Pamatuji si, jak Tejkl přišel v diskusi (tady na Referendu) s tím "sociálem" místo kapitálu. Ale Helerovi se to nějak nezdálo. Měl o tom zase jinou představu. Všechno jsou to samozřejmě lidské představy. Jiní lidé mají zase jiné představy.
    Já vím, že v kapitalismu jsou zakódovány určité mechanismy jeho zániku. Otázkou je, zda ho civilizace přežije.
    A samozřejmě si můžeme klást otázku, co pro nás znamená pojem civilizace.
    JP
    September 17, 2019 v 13.18
    Kapitalismus a námezdní práce
    V dnešních dnech se pokoušet o definici kapitalismu opravdu není nijak snadná záležitost. Jmenovitě s tou námezdní prací - dnes už to opravdu není tak, že naprostá většina společnosti by prostě pracovala za mzdu, a druhá (menší) část společnosti by tu první vykořisťovala. Existuje početná střední třída, kterou je často velmi obtížné zařadit podle schématu kapitalista - vykořisťovaný. (Kam například zařadit všechny ty, kdo pracují ve státních službách? A přitom třeba taková knihovnice má daleko menší příjem, nežli kvalifikovaný dělník.)

    Ale to všechno neznamená ani to, že by žádné vykořisťování už neexistovalo; a už vůbec ne, že by neexistoval kapitalismus jako takový.

    Je dobré si čas od času připomenout, že Marx kritizoval kapitalismus ne jenom pro jeho evidentní sociální nespravedlnost, nýbrž ze dvou základních důvodů:

    za prvé existence antagonistických tříd, spolu s faktorem vykořisťování;

    ale za druhé také kvůli všeobecné přítomnosti stavu o d c i z e n í za kapitalismu.

    A právě na toto "odcizení" se - a to i v rámci levice - velice často zapomíná; ačkoli v důsledku té sociální "rozplizlosti" současného kapitalismu právě ten faktor odcizení nabývá na mnohem větší důležitosti.

    To "odcizení" ovšem není zdaleka tak úderný argument jako stav sociální nerovnosti; navíc i pro mnohé na levici je to pojem značně nesrozumitelný, nejasný. To všechno vede k tomu že se to "odcizení" v levicové argumentaci opomíjí, a že levice veškerou svou aktivitu stále fixuje jenom na ten ryze sociální aspekt.

    Co to tedy vlastně znamená, to "odcizení"? - Musíme si připomenout, že Marxovi se opravdu nejednalo jenom a pouze o stav sociální rovnosti. Jemu se - a na to se velice často zapomíná - jednalo o člověka c e l é h o, v celém horizontu jeho bytostných lidských potenciálů.

    To "odcizení" za kapitalismu znamená právě ten stav, ve kterém člověk tyto své potenciály nemůže realizovat; a tím tedy nemůže uplatnit, rozvinout ani své vlastní lidství.

    Ten humánní potenciál byl u Marxe spojen především s produkčně-kreativní činností člověka; ale za podmínek kapitalismu člověk nevládne produktem svých vlastních rukou, protože veškerá společenská produkce je ovládána slepými zákonitostmi trhu a kapitálu. Člověk tedy vyrábí, vkládá do produktu své práce svou námahu, svou sílu, svého ducha - ale nikdy neví jestli tento produkt, do kterého on vložil sám sebe, mu bude opravdu sloužit pro jeho dobro, jestli v těch slepých turbulencích trhu a pod odosobněnými zájmy kapitálu toto jeho dílo nepřijde vniveč, či se přímo neobrátí proti němu samému.

    Mimochodem, celá současná ekologická krize (a to si opravdu jen málokdo uvědomuje) vlastně také spadá pod tuto kategorii "odcizení": člověk produkuje, napohled se zdá že potřebné a užitečné předměty - ale tyto se ve svých důsledcích obracejí proti němu, to co mělo sloužit člověku to ho ve skutečnosti ničí, a není tu nic co by tento šílený koloběh mohlo zastavit, protože skutečným vládcem dění není sám člověk, nýbrž bezduchý a odosobněný kapitál.
    September 17, 2019 v 20.34
    Odcizení
    Odcizení podle Marxe je trojího druhu:
    Od výsledku práce.
    Od samotné práce jakožto tvůrčí činnosti (dělník se stává pouhým doplňkem stroje)
    Od ostatních pracujících (kapitalismus je nutí, aby mezi sebou soupeřili).
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Odcizen%C3%AD_(filosofie)
    Toto trojí odcizení platí vlastně i pro švarcsystém.
    IH
    September 17, 2019 v 21.56
    Rozděl a panuj!
    Ve "švarcsystému" lidé nestávkují (ani tolik, co zaměstnanci v soukromé sféře). Mizení velkých stávkových vystoupení např. v Itálii a Řecku souvisí mj. se skutečností, že tyto dvě země stojí spolu s naší na pomyslných švarcsystémových stupních vítězů. Bez vlivu na lepší výsledky pravice to nebude. Vynález je to fakt na Nobelovu cenu za ekonomii.
    September 18, 2019 v 6.16
    Jde vlastně o návrat k nádenictví. Nebo k rozptýlené manufaktuře, ovšem nevýrobní.
    September 18, 2019 v 7.07
    A pak je tu odcizení ve smyslu psychologickém: Psychický stav, jehož projevy jsou osamocení a vzdalování se od sebe sama, své identity, svého prostředí a svých bližních, nuda, zoufalství a bezmocnost, pocit ztráty kontroly nad realitou.
    JN
    September 18, 2019 v 8.51
    Pane Kalousi,
    nevím, zda teď nebudu Váš názorový postoj zkreslovat - zdá se mi, že zásadní konflikt ve světě (mezi dobrem a zlem) vnímáte jako konflikt mezi rozumovými koncepty či ideologiemi, například konflikt mezi fašismem a komunismem.

    Obecně vzato je tento postoj mnoha lidí pravděpodobně (podle mě) následek nereflektovaného osvícenského racionalismu (tedy víry, že rozum vymyslí dokonale spravedlivý řád - neboli "systém"). Že tento typ konfliktu dobra a zla, reprezentovaný například "dobrým" komunismem a zlým fašismem, je pouhou iluzí, se myslím zřetelně ukázalo ve 20. století a my bychom dnes přece jen měli být dál než ve 30. letech.

    Když ale připustíme, že konflikt mezi dobrem a zlem se neodehrává vně člověka - v nějakém konliktu jeho rozumových konceptů či ideologií (podle nichž by měl být vytvořen "spravedlivý" systém), vede to k "nebezpečné" nutnosti sebereflexe: Dobro a zlo není mimo mě, ale je ve mně a jestliže se já sám budu považovat za zdroj dobra (nebo za něj budu považovat svůj rozum), stanu se pyšným.

    Když budu pyšný, nemohu být zdrojem dobra, to se naprosto vylučuje. Proto se budu chtít stát pokorným a když se mi to už trochu začne dařit, začnu být pyšný na to, jak jsem pokorný... Nezvládám to, a navíc si odmítám vůbec připustit, že to nezvládám. Potřeboval bych pomoc, ale to bych se nejprve musel zbavit té pýchy na to, jak jsem pokorný... Ach jo... Jsou to nepříjemné věci a lépe bude, když se tomu vyhnu. Stejně bych ale chtěl udělat svět lepším. Mohl bych třeba potírat to zlo v lidech, kterého je všude kolem tolik... K tomu by ta metoda Maddaleny Marini byla velmi dobře použitelná, dokonce ani není třeba, aby skutečně fungovala...
    September 18, 2019 v 9.08
    Ještě panu Kalousovi
    S Ilonou Švihlíkovou jsem měla tu čest setkat se osobně. Četla jsem její články, částečně i knihy. A nějakou dobu jsem i věřila, že je jednou z těch, kteří znají řešení.
    JK
    September 18, 2019 v 9.57
    Jiřímu Nushartovi
    Zásadní konflikt ve světě není mezi dobrem a zlem a už vůbec ne mezi ideologiemi, ale mezi zájmy vládců a ovládaných, mezi zájmy vlastníků a nevlastníků, mezi zájmy bohatých a chudých.
    JK
    September 18, 2019 v 10.00
    Evě Hájkové
    V dané fázi historického vývoje nezná úplné řešení nikdo. A jestli bude někdy nalezeno, bude to kolektivní dílo.
    JN
    September 18, 2019 v 11.56
    Panu Kalousovi
    To zní velmi rozumně: Konflikt je mezi zájmy vládců a ovládaných, mezi zájmy vlastníků a nevlastníků, mezi zájmy bohatých a chudých.

    Ano, s tím souhlasím.

    Co se s tím tedy podle Vás dá dělat? (Co by se s tím mělo dělat?)
    JP
    September 18, 2019 v 12.05
    Dobro a zlo
    Pane Nusharte, nějak jsem úplně nepochopil ten Váš výklad ohledně dobra a zla.

    Vy tedy - to se zdá být jasné - odmítáte ten koncept, že by se ten rozhodující střet mezi dobrem a zlem odehrával někde vně člověka, v oblasti víceméně racionalistických konceptů či ideologií, jako je střet konflikt mezi fašismem a komunismem. (Přičemž ovšem fašismus je sotva možno nějakým způsobem řadit do kategorie "racionalistických" konceptů; tam se naopak jedná o ryze emocionální působení.)

    Zdálo by se tedy, že ten základní střet mezi dobrem a zlem se podle Vás odehrává uvnitř samotného člověka. Dobrá - to má svůj dobrý smysl. Jenže se zdá, že vzápětí tento koncept zase zpochybňujete, tím že člověk jakmile to dobro začne shledávat sám v sobě, se nemůže vyhnout zcela fatálním deformacím (pýcha), které mu absolutně znemožňují tohoto dobra dosáhnout.

    Takže - kde se tedy podle Vás nachází ta hlavní dělící linie mezi dobrem a zlem?
    JP
    September 18, 2019 v 12.17
    Střet zájmů
    Pan Kalous: to Vaše pojetí střetu zájmů je přesně to, o čem jsem psal. Totiž to, že radikální levice se znovu a znovu fixuje jenom a pouze na tu ryze sociální otázku. Nic proti požadavkům sociální spravedlnosti; ale toto zúžení celé záležitosti jenom na střet zájmů mezi majetnými a nemajetnými dramaticky zužuje celou záležitost. Krátce řečeno: mizí nám tu fakticky samotný člověk, v celé šíři své bytostné existence; a to jediné co zbývá je sociální případ.

    Jak už jsem napsal, s touto fixací jenom na ryze sociální otázku je sice možno provádět napohled údernou levicovou agendu; ale s takto úzkým pojetím není nakonec možno oslovit víceméně nikoho jiného, nežli právě jenom ty "socky".

    Mimochodem, zrovna v dnešním Právu byl zveřejněn sociologický výzkum, kolik je v české populaci tříd. Prý je tříd dohromady šest; ale v ČR chybí doposud ta nejvyšší, totiž elita.

    V té sociálně dolní části (která Vás zřejmě nejvíce zajímá), jsou dvě (pod)třídy. "Sociálně trpící" je asi jedna šestina populace. "Sociálně ohrožená" je další skupina, asi 22 procent. Dohromady to tedy dá asi 40 procent populace.

    To dozajista není nijak málo; ale v každém případě je to pouze m i n o r i t a celé společnosti. A s takovouto minoritou není možno provést zásadní proměnu společnosti, jejích struktur a jejích hodnot a cílů.

    Dokud levice nebude schopná nalézt cestu i k té druhé, větší části populace, do té doby si sice může stěžovat na nespravedlnost poměrů, ale s těmi poměry nijak nedokáže pohnout.

    Právě proto že v tomto ryze zájmově-sociálním pojetí naprosto chybí obecně humánní rozměr, který by mohl oslovit i někoho jiného, nežli jenom ty sociálně ohrožené.
    JP
    September 18, 2019 v 12.18
    Ostatně nehledě k tomu, že ani z té skupiny sociálně ohrožených respektive sociálně trpících zdaleka ne všichni jsou automaticky vyznavači levicového pohledu na svět.
    JN
    September 18, 2019 v 14.12
    Panu Poláčkovi
    "Odmítáte koncept, že by se rozhodující střet mezi dobrem a zlem odehrával někde vně člověka v oblasti víceméně racionalistických konceptů či ideologií?"
    Ano.

    "Kde se tedy podle Vás nachází ta hlavní dělící linie mezi dobrem a zlem?"
    V tomto rozhodnutí: Před vztahem k racionalistickému konceptu či ideologii dát vždy přednost vztahu ke konkrétnímu člověku, se kterým se právě v tu chvíli setkávám. Kdyby to Mašín dělal, nemusel nikoho zabíjet.

    JK
    September 18, 2019 v 15.52
    Josefu Poláčkovi
    Český dolík je jen zanedbatelný zlomek světa. Počítat, kolik tu je příslušníků kterých tříd, je irelevantní. I ti největší chudáci v Čechii jsou bohatší než nějakých 80 - 85% světové populace. Rozhodující pro další globální vývoj je a bude toto číslo.
    September 19, 2019 v 6.43
    Pane Krupičko, odcizení mohou být i bohatí lidé. A dosud žádná revoluce nepřinesla konec toho odcizení. Ale lidé by ho mohli úspěšně překonávat. Když přestanou být odcizení Bohu.
    JV
    September 19, 2019 v 7.45
    Co je odcizení?
    Slůvko „odcizení“ se používá stále častěji, ale nikdo nepíše o tom co právě on tím myslí.

    Je to vědomí, že o mě se rozhoduje beze mne? Nebo že „ti nahoře“ neberou ohled na „ty dole“? Nebo že jde o „samopohyb“, do něhož už ani ti „nahoře“ nemohou přinést žádnou podstatnou změnu, protože vše probíhá jaksi „samo“, tj. podle vztahů uvnitř společnosti, k níž společnost jako celek dospěla? Nebo je „odcizení“ přesvědčení o tom, že změnit k lepšímu se nedá vůbec nic a tudíž je všechno jedno? Vážně nevím, co se tím „odcizením“ opravdu myslí.

    Avšak to, co vím, je přesně to, co napsala paní Hájková. Pravé a jediné odcizení je odloučení člověka od Boha. Falešné lidské přesvědčení, že člověk Boha nepotřebuje. A to děláme my, lidé. Malí i velcí, bohatí i chudí, mocní i bezmocní, levice i pravice, filosofové i prosťáčci, atd.

    To, čemu říkáme „odcizení“ a nechce se nám to definovat, je následek dobrovolného lidského odcizení se Bohu. Chceme-li být neodcizeni, být znovu sami sebou, být lidmi, kteří tento svět zdobí a nikoliv kazí, musíme se vrátit k Bohu.

    Jiří Vyleťal
    JK
    September 19, 2019 v 8.42
    Jiřímu Vyleťalovi
    Jak jsem napsal ve vedlejším vlákně, žádný z existenčních problémů pracujících tříd a chudých deklasovaných v dějinách Bůh ještě nevyřešil.

    A definice odcizení jsou celkem jasné, můžete si vybrat Hegela nebo na něho navazujícího Marxe. Marx mluví o odcizení od výsledků vlastní práce, od pracovní činnosti, od ostatních pracujících.

    Pokud ten pojem někdo zase zatemňuje, je to sociologie 20. století (zdaleka ne marxistická...). Pojem nejprve rozšiřuje takto: "Lidé, tvůrci sociální reality, získávají pocit, že ztrácejí kontrolu nad svým výtvorem a stávají se obětí sil, které sami uvedli do chodu. Člověk vnímající své odcizení pociťuje vykořeněnost, bezmocnost, izolovanost, absurditu, cizost vůči druhým lidem, vůči své práci, vůči místu, kde žije, dokonce sám vůči sobě." (Cituji z internetové sociologické encyklopedie.)

    Nicméně další vývoj různých sociologických škol pojem rozšiřuje občas až do úplného rozpliznutí, což je dle mého soudu na škodu věci; v moderní sociologii si víceméně každý může najít potvrzení většiny svých často rozporných postojů a zkoumání jednotlivých škol vede mírně poučeného laika bez jasných předem daných postojů spíš do ztracena...

    Odkaz na sociologickou encyklopedii:
    https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Odcizení
    September 19, 2019 v 9.04
    V tom sociologickém slovníku píšou zajímavou věc: "Každá teorie odcizení předpokládá určitou představu o pravé lidské podstatě, od níž odcizení člověka vzdaluje."
    A pravá lidská podstata má samozřejmě co do činění s Bohem.

    A podobně, pokud přistoupíme na existenci odcizení, předpokládá se, že máme jistou představu neodcizené (pravé) lidské společnosti.
    Jestliže neexistuje odcizení, pak musí být pochopitelně vše OK, tak, jak má být.
    JK
    September 19, 2019 v 11.17
    Pro všechny, kdo se ptají, co dělat
    JN
    September 19, 2019 v 11.48
    Co se dá dělat
    s konfliktem mezi zájmy vládců a ovládaných, vlastníků a nevlastníků?

    Vládci a ovládaní si, pane Kalousi, mohou na chvíli vyměnit místa. To je tak asi všechno, co se s tím dá dělat.
    September 19, 2019 v 11.53
    Mně ten článek z časopisu Argument nic neříká. Nejsem ani pro populismus, ani se proti němu nehodlám nijak vymezovat či bojovat proti němu.
    JP
    September 19, 2019 v 12.27
    Prekariát místo proletariátu?
    Napřed tedy k tomu článku v "Argumentu". Bezpochyby - autorčiny rozbory současné situace (a současného stavu levice) jsou v zásadě velice dobré, bezprostředně je sotva možno proti nim něco zásadního namítat.

    Že dnešní levice už nemůže nic zásadního pohnout (jenom) s odvoláváním se na dělnickou třídu respektive proletariát ve starém pojetí, je už víceméně obecně jasné. Pravdu má autorka i v tom, že v současné době narůstající nacionalismus je (alespoň zčásti) svým způsobem legitimní (nebo přinejmenším přirozenou) reakcí na anonymizování lidského světa ze strany globálních, nadnárodních procesů a institucí.

    Na straně druhé jsem - na rozdíl od pana Kalouse - v tom článku nenašel nic, co by mě nějak mimořádně oslovilo či inspirovalo.

    Autorka sice - právem - žádá rozšíření přežilého pojetí těch, kdo jsou za podmínek kapitalismu nějakým způsobem znevýhodňováni; ale na straně druhé sama nijakým způsobem nedokáže překročit toto klasické levicové pojetí. Tedy to pojetí, že jsou tu na straně jedné ti vykořisťovaní a ovládaní, a na straně druhé zlí vykořisťovatelé a vládci. Které je zapotřebí nějakým způsobem svrhnout, aktem zásadní systémové přeměny, respektive revoluce.

    Tímto způsobem se za prvé stále pěstuje ta klasická levicová víra, že všechny problémy člověka a světa je možno jednou provždy vyřešit konec konců vnějším opatřením (systémovou změnou).

    A za druhé se tu pěstuje ta klasická levicová víra, že každý kdo je nějak sociálně znevýhodněný, ten je automaticky na straně levice. Krátce řečeno: že každý kdo je nějakým způsobem příslušníkem "prekariátu", ten je přinejmenším latentním revolucionářem.

    Jak už jsem napsal včera: dokud levice zůstane vězet v tomto starém pravolevém schématu (s tím že všechna pravda je na straně levice a všechna nepravda na straně pravice), pak tato levice nikdy nebude schopna oslovit rozhodující část populace. A tím pádem ani nebude schopna provést svou zásadní systémovou změnu.
    JP
    September 19, 2019 v 12.44
    Vztah ke konkrétnímu člověku; vnitřní a vnější
    Pane Nusharte, opravdu si dost dobře nedovedu představit, jak by Josef Mašín (a spol.) mohl proti tehdejšímu totalitnímu režimu bojovat nějakým "vztahem ke konkrétnímu člověku".

    Stejně tak - když už minule byla řeč například o konfliktu mezi komunismem a fašismem - si jen stěží dovedu představit, jak by sovětský rudoarmějec hájící ruiny Stalingradu před útoky německého wehrmachtu mohl danou situaci pozitivně řešit tím, že by začal navazovat "vztah" ke konkrétním německým vojákům. Asi by se při tomto svém vstřícném gestu příliš daleko živý nedostal.

    Tedy: nechci nijak zpochybňovat samotný princip překonání mezilidských konfliktů tím, že se poukáže na mnohdy naprosto nesmyslné zázemí těchto konfliktů. A byl to svým způsobem snad vůbec největší počin ruských bolševiků, když začali na frontě pěstovat zcela reálnou družbu ruských vojáků s vojáky z opačné strany fronty; s tím že je přece naprosto nesmyslné, aby proti sobě se zbraní v ruce bojovali příslušníci té samé, to jest pracující a vykořisťované třídy. A to jenom proto, že jejich páni se rozhodli si přes životy (a smrt) jiných rozhodnout si své imperiální spory.

    Jenže: nakonec tento bohulibý záměr ruských bolševiků o smíření všeho proletariátu obou bojujících stran nic nepomohl; zatímco ruští vojáci ve jménu míru hromadně dezertovali anebo pěstovali svou družbu, ti němečtí pod pruským komandem postupovali s puškou v ruce dále hluboko do ruského vnitrozemí.

    Na jedné straně tedy máte pravdu, že všechny konflikty tohoto světa jdou přes lidské nitro; ale na straně druhé tyto konflikty nelze (většinou) vyřešit jenom a pouze apelem na ten vnitřní svět člověka.

    Krátce řečeno: jestliže máte na straně jedné naprostou pravdu, že ty racionalistické (systémově orientované) koncepty změny světa jsou jenom vnějškové, že se míjejí s vlastním lidským nitrem - tak stejně tak ten Váš koncept je limitovaný tím, že je omezený jenom a pouze na ten aspekt vnitřní, a zcela opomíjí aspekt (a realitu) vnější.

    Jinak řečeno: z dialektického poměru vnějšího a vnitřního (který jako jediný může obsáhnout úplný celek) každá strana vytrhává jenom jeden jediný aspekt; a tento jeden aspekt pak absolutizuje, a prohlašuje ho za celek.
    JP
    September 19, 2019 v 13.17
    Odcizení jako vzdálení se od Boha?
    Zdá se, že jsem tím mým připomenutím (marxistického) pojmu "odcizení" vysloveně píchl do vosího hnízda. Respektive vybudil všeobecný zájem. Bude tedy zřejmě zapotřebí se danému tématu věnovat poněkud důkladněji.

    Napřed tedy pan Vyleťal. - Ano, jsou názory, podle kterých samotný pojem "odcizení" pochází od apoštola Pavla. (A že prý ho od tohoto zdroje převzal nakonec i samotný Marx.)

    Připomeňme si tedy, co Pavel píše Efezským (4.18): "Jejich rozum je zatemněn, a oni jsou odcizeni životu, které je z Boha, nevědomostí která je v nich, a tvrdostí svého srdce."

    Budiž; dozajista je možno celou věc nahlížet z této strany. Pokud tady pod "životem z Boha" rozumíme pravé, nezkažené, nedeformované, řádné a naplněné lidské bytí a žití - pak to není v zásadě nic, na čem by se nemohli v obecné rovině shodnout všichni ti, kdo toho pojmu "odcizení" užívají pro kritiku stávajících poměrů a stávajícího světa.

    Ale - on se tu skrývá jeden zcela kardinální problém. Který je velice správně pojmenován v tom sociologickém slovníku, na který tu zanechal link pan Kalous.

    Ten problém zní: "Každá teorie o. předpokládá totiž určitou představu o pravé lidské podstatě, od níž o. člověka vzdaluje. Jako protest proti dehumanizaci lidské společnosti implikuje zároveň představu autentické společnosti a zde pak snadno sklouzává do ideol. klišé."

    Ještě jednou: každá teorie, vlastně jakékoli operování s pojmem "odcizení" předpokládá určitou představu o "pravé" lidské podstatě. A takováto představa se pak velice snadno a rychle stává ideologií.

    Konkrétně ta (křesťansko)teologická kritika odcizení vychází stále z představy jakéhosi počátečního rajského stavu, buďto přímo v původním ráji, v ještě nenarušené jednotě Adama a Evy s Bohem; anebo z představy návratu člověka k této prapůvodní jednotě, buďto v podobě prvotních křesťanských obcí anebo příchodu Království božího.

    Jak řečeno: tento koncept má dozajista svá pozitiva; ale jeví se být přespříliš jednoduchý, simplifikující, než aby mohl mít opravdový potenciál být odpovědí na všechny reálné problémy a otázky související s existencí člověka v jeho světě.

    V principu platí i zde přesně to samé, co jsem napsal už panu Nushartovi: takovýto koncept ten dialektický vztah vnitřního a vnějšího zkracuje, redukuje jenom na tu stránku čistě vnitřní. Pak tu ovšem chybí celá jedna polovina problému; a s touto jednou polovinou nikdy není možno pozitivně vyřešit problém celý.
    JK
    September 19, 2019 v 13.41
    Pavlu Kolaříkovi
    Děkuji za odkaz na Fórum 24, které spoluzakládalo sdružení pro svobodnou žurnalistiku Free Czech Media, jehož zakládajícím členem byl i Tomáš "Mr. Radar" Klvaňa, dříve a teď už zase zaměstnanec British American Tobacco, mezitím zmocněnec Topolánkovy vlády pro propagaci výstavby US radaru v Brdech, tj. nepochybně etalon novinářské a publicistické nezávislosti i morálních kvalit, stejně jako celé Fórum 24...

    Letos je to 10 let od zrušení toho radarového záměru, tak jenom k připomenutí, čemu Tomáš Klvaňa slouží a proti čemu bojuje:
    https://a2larm.cz/2019/09/pred-deseti-lety-jsme-porazili-imperium/

    Ostatním se omlouvám se za OT, ale na tuhle smeč jsem dostal pohodlnou nahrávku, tak proč jí nevyužít...

    A ještě disclaimer: Také já jsem se v té době zúčastnil několika demonstrací proti radaru.
    JP
    September 19, 2019 v 13.48
    Rozpliznutí pojmu odcizení
    Věnujme se teď blíže té definici respektive analýze pojmu "odcizení" v tom sociologickém slovníku.

    Napřed je nutno říci: ano, tato analýza pojmu "odcizení" je velice dobrá; je tu řečeno víceméně všechno, co je možno k danému tématu říci z hlediska obecné sociologie. Autorem tohoto slovníkového hesla byl zřejmě Jan Keller; tady je skutečně nutno mu vyslovit uznání.

    Podívejme se teď ale na jeden aspekt, který pan Kalous označil jako "zatemňování", či přímo "rozpliznutí" pojmu (a reálného faktoru) odcizení jmenovitě v těchto sociologických definicích.

    Ano, je tomu skutečně tak; ve všech těchto definicích - ačkoli o sobě víceméně naprosto správných - se čím dál tím více ztrácí samotné původní jádro celé věci. A tedy i ten autentický, radikální emancipační aspekt s ním spojený.

    A toto se týká dokonce i těch - tam uvedených - definicí marxistických. Jakmile se začne tím, že se ten o sobě jednotný a kompaktní pojem "odcizení" začne rozklíčovávat do jeho jednotlivých aspektů, už jenom tím se ztrácí, rozplývá ten původní emancipační impuls.

    Na straně druhé je ovšem fakt, že tyto podrobnější analýzy jsou z objektivního hlediska nutné; a sám Marx tento pojem skutečně používal ve více různých souvislostech.

    Je vůbec možno vyhnout se tomuto dilematu: buďto podat úplnou analýzu za cenu rozmlžení původního smyslu - anebo uchovat ten původní smysl, za cenu jeho zabsolutizování, a tedy zideologizování?

    Jak bylo řečeno, v daném textu je vyřčeno prakticky všechno, co je možno říci pomocí aparátu sociologie. Přece jenom tu ale chybí pojmový a myšlenkový aparát jiný, hlubší a obecnější - totiž samotné filozofie.

    Podíval jsem se pro srovnání do německého "Pojmového lexikonu Marxe a Engelse", jehož spoluautorem je můj někdejší marxistický docent filozofie. A tam hned první věta příslušného slovníkového hesla praví:

    "Odcizení záleží v převrácení vztahu subjekt - objekt, respektive ve zvěcnění, s čímž člověku výsledek jeho vlastní produkční činnosti vystupuje jako osamostatnělý a tuto opanovává."

    Čili: rozhodující je to p ř e v r á c e n í vztahu subjekt - objekt. Člověk ve vztahu či procesu odcizení přestává být sám sebou, přestává být tím, kdo určuje - v celém horizontu svého autentického lidství - svůj život a svůj svět; nýbrž naopak je ovládán objektem, to jest světem vztahů a procesů zvěcnělých, odlidštěných.

    Do takovéto - filozoficky fundované - definice se vejdou prakticky všechny ty dílčí (sociologické) definice; ale zároveň se zde neztrácí to původní jádro celé věci, totiž zásadní a fatální ztráta autentického lidství ("subjektivity") ve prospěch vztahů a procesů zvěcnělých, tedy ne-lidských.
    JK
    September 19, 2019 v 15.27
    K tomu je ještě nutno podotknout, že Tomáš Klvaňa byl na výplatní listině jako vysoce postavený manažer u firmy, o jejímž morálním kreditu svědčí řada zpráv, jako jsou například tyto:
    https://blisty.cz/art/87428-firma-british-american-tobacco-terorizuje-africke-zeme.html
    https://spotrebitele.dtest.cz/clanek-6935/vyrobci-cigaret-lovi-mlade-na-socialnich-sitich
    http://markething.cz/neferove-praktiky-tabakovych-spolecnosti

    No a co to je Aspen Institute, s nímž je jméno Mr. Radara také spojeno, to snad není nutno zrovna na zdejším fóru nějak zvlášť zdůrazňovat... Aspen Institute je z velké části financován americkými nadacemi, jako jsou Carnegie Corporation, The Rockefeller Brothers Fund a Fordovy nadace (zdroj: česká Wiki); jeho českou filiálku financuje mj. další český etalon morálky, totiž Zdeněk Bakala. Takže Aspen Institute nepochybně prosazuje šíření politiky a zájmů zcela nezávislých na amerických korporacích a americké vládě.

    Klvaňova rétorika připomíná nejhlubší normalizaci. Dva příklady za všechny:
    "Demokratická revoluce mas proti elitám je v plném proudu. Oslabuje pojistky a filtry, které mají chránit liberální ústavní demokracii proti demagogům a populistům..."
    "…říkat obsazení Československa Rudou armádou v květnu 1945 osvobození, vyžaduje zavřít oči nad tím, co se dělo v následujících třech letech... Nešlo podle mě o žádné osvobození. Rudá armáda Československo dobyla…"

    Takže děkuji panu Kolaříkovi, že tady odkryl své myšlenkové zázemí. Rozhodně to budu mít na paměti, až nám tu zase bude kázat něco o morálce. A snad to poslouží jako poučná informace i pro další zdejší diskutující.
    JK
    September 19, 2019 v 15.32
    Pokud jde o Jana Hrušínského, nepochybuji o tom, že jeho táta se nad některými jeho vystoupeními z poslední doby obrací v hrobě.
    JK
    September 19, 2019 v 15.37
    Josefu Poláčkovi
    "...jehož spoluautorem je můj někdejší marxistický docent filozofie..."
    Konrad Lotter?
    JN
    September 19, 2019 v 15.41
    Pane Poláčku,
    rozhodování rudoarmějce mezi tím, zda uposlechne rozkaz, nebo "naváže vztah ke konkrétním německým vojákům", není rozhodování mezi svobodně zvoleným příklonem k racionalistickému konceptu (ideologii), anebo upřednostněním vztahu ke člověku před touto ideologií.
    JN
    September 19, 2019 v 16.58
    Pane Krupičko,
    možná by Vás mohly zajímat oba ty polemické články - jak ten již zde panem Kalousem výše zmíněný, tak i ten původní článek Vítězslava Betlacha, na který Veronika Sušová-Salminen reaguje.
    September 19, 2019 v 17.38
    Panu Poláčkovi
    Já už jsem výše popsala psychologickou definici odcizení (Psychický stav, jehož projevy jsou osamocení a vzdalování se od sebe sama, své identity, svého prostředí a svých bližních, nuda, zoufalství a bezmocnost, pocit ztráty kontroly nad realitou.)
    Myslím, že to v podstatě zahrnuje i tu vládu objektu nad subjektem.
    Jenže bychom to neměli brát tak fatálně: Je kapitalismus, tak nutně musím být odcizený, bezmocný a zoufalý. A musí nade mnou vládnout objekt.
    Nemusí to tak být.
    On ani ten apoštol Pavel nežil v socialismu, ani v žádných příznivých sociálních podmínkách a přitom dosáhl plného lidství. A o to přece jde. Kdo dosáhne plného lidství, nemůže být odcizený.
    JK
    September 19, 2019 v 17.59
    Evě Hájkové
    "Je kapitalismus, tak nutně musím být odcizený, bezmocný a zoufalý. A musí nade mnou vládnout objekt. Nemusí to tak být."

    Ve smyslu Marxovy definice odcizení to tak objektivně být musí, tedy když jste proletářka nebo příslušnice jiné nemajetné a ovládané třídy (možná až na to zoufalství, protože to je opravdu čistě subjektivní pocit a záleží na každém jednotlivci, s jakou mírou zoufalství svou situaci prožívá).

    "On ani ten apoštol Pavel nežil v socialismu, ani v žádných příznivých sociálních podmínkách a přitom dosáhl plného lidství."

    A to víte jak, že dosáhl plného lidství? Vy jste s ním chodila po světě? A co to je vůbec "plné lidství"?
    September 19, 2019 v 18.18
    J. Kalousovi
    Z toho, co o něm vím, předpokládám, že dosáhl. Řekla bych, že plné lidství je uskutečnění možností a schopností, které byly člověku dány do vínku už při narození. Aby člověk dosáhl toho, k čemu byl předurčen (už v těle matky - jak říká sám Pavel). Aby si zároveň byl toho vědom: toto, co dělám, je to, proč jsem se narodil. Smysl mého života.
    Vypadá to jako determinace, ale není. Člověk toho totiž dosáhnout nemusí. Nemusí ten smysl objevit. Nebo ho může odmítnout. Může si jít svou cestou.
    Zatímco u Marxe se jedná o totální determinaci. Nikoli ovšem Bohem, nýbrž systémem, světem, evolucí, příslušností k třídě a dalšími okolnostmi.
    JK
    September 19, 2019 v 19.27
    Pavlu Kolaříkovi
    "Náš malý estébáček..."

    Opět byla naplněna skutková podstata § 184 odstavce 1 a 2 trestního zákoníku (zákon 40/2009 Sb.).
    September 20, 2019 v 6.23
    Já si nemyslím, že zrovna vy plánujete revoluci, pane Krupičko. Píšu to tak všeobecně (i když vám), kdyby náhodou někdo vzal tu vaši řeč vážně.
    Myslím že duchovní, kteří přijímají LGBT lidi by se u nás také našli. I když nevím, jestli v kostele zpívají revoluční písně a mávají rudým praporem. Spíš asi ne.
    JN
    September 20, 2019 v 6.24
    Radit z Finska? Proč ne.
    Lenin také přijel z Finska, pane Krupičko. Jako topič na lokomotivě. Jeho příjezd (z Finska) měl zcela zásadní význam. Pro celý svět.
    JN
    September 20, 2019 v 8.23
    Naproti tomu ten špatný článek od toho konzervativního levičáka
    je, pane Krupičko, výborným příkladem právě takových špatných předsudků, k jejichž eliminaci by progresivně levicová transkraniální magnetická stimulace středního prefrontálního kortexu (vědecká metoda k potírání škodlivých předsudků, kterou ve Ferraře na Istituto Italiano di Tecnologia (IIT) úspěšně vyvíjí doktorka Maddalena Marini) mohla dobře posloužit.

    Potírat škodlivé předsudky za pomoci Vámi jinde zmiňované gilotiny (či jiných podobných nevědeckých metod) je morálně značně problematické.
    JN
    September 20, 2019 v 9.28
    Pane Krupičko,
    domnívám se, že před nebezpečným skluzem k totalitě je třeba varovat (v tom se mnou možná budete souhlasit).

    Vy patrně věříte nějakému myšlenkovému konceptu a také tomu, že kdyby svět byl podle tohoto konceptu uspořádán, bylo by to pro všechny lepší.

    Já se domnívám, že pokud člověk upřednostní jakýkoliv myšlenkový koncept před konkrétním člověkem, kterého je pak kvůli svému myšlenkovému konceptu ochoten převychovávat (nebo mu vymývat mozek "vědeckou" metodou), zavírat a posléze i zabíjet (ač si to zprvu nepřipustí), vede to ke zlu, a to ať už se jedná o Mašína či o Lenina (abych byl provokativní), o "stimulaci mozku hojivým elektromagnetickým vlněním" za účelem odstranění "škodlivých" předsudků (abych si píchnul do vosího hnízda), nebo o upřednostnění konceptu náboženského (viz příběh ukřižování Krista, abych byl sebekritický).

    Zla samozřejmě lze dosáhnout i bez jakéhokoliv myšlenkového konceptu, jen prostým upřednostněním sobectví, což asi máte na mysli zase Vy. Ano, dalo by se možná říci, že progresivně levicoví totalitaristé jsou jakýmisi "krasoduchy", zatímco krajně pravicoví totalitaristé jsou poměrně prostoduší.
    JP
    September 20, 2019 v 9.48
    Pan Kalous: ne, Lotter je sice skutečně jedním ze tří spoluautorů toho marxistického lexikonu, ale mě tehdy do tajů marxismu uváděl Elmar Treptow, nevím jestli je Vám i toto jméno trochu známé.
    JP
    September 20, 2019 v 9.52
    Pane Nusharte, ten můj poukaz na existenciální problémy rudoarmějce ve styku s příslušníky německého wehrmachtu měl poukázat na skutečnost, že všechny otázky po vztahu dobra a zla v tomto světě skutečně nelze řešit pouhou introspekcí, respektive ryze interpersonálním vztahem já - ty.

    Zkrátka: nedokážeme-li zároveň aktivně a vědomě zasáhnout do s t r u k t u r á l n í c h příčin zla v tomto světě, pak nám sebelepší osobní vůle bude jenom velice slabým pomocníkem.
    JP
    September 20, 2019 v 10.29
    Neodcizený apoštol Pavel?
    Ta úplně nejkratší odpověď, paní Hájková, je tato: Pavel nežil v kapitalismu. Z ryze marxistického hlediska tedy vůbec nemohl být skutečně "odcizený".

    Samozřejmě, už i ve starověku existovaly určité momenty ze kterých se skládá celkový komplex kapitalismu; bylo by možno říci, že už tehdy existovaly "protoelementy" kapitalismu. Například existovala tržní směna, existovaly peníze.

    Ale pro tu dobu plně platí to co Marx napsal s pohledem na ekonomiku středověku: ty vztahy vykořisťování jsou tu ještě skryté, protože vystupují v podobě čistě personálního vztahu, například mezi mistrem a jeho tovaryšem.

    Navíc - Pavel nebyl v pravém slova smyslu žádný proletář, to jest ten, kdo by pronajímal za mzdu svou pracovní sílu. Z marxistického hlediska byl Pavel malopodnikatel; tedy maloburžoa. (Což nakonec mohlo docela dobře mít svůj odraz i v tom, že v sociální oblasti skutečně nebyl žádným revolucionářem; nýbrž výslovně požadoval, aby otroci "věrně sloužili" svým pánům. Něco takového by pravý příslušník proletariátu nikdy neřekl.)

    ------------------------------

    Co se pak toho druhého momentu týče, že Pavel prý vůbec nemohl být odcizen, protože dosáhl svého plného naplnění v religiózní, duchovní oblasti: tak za prvé, religiozita tvoří (snad s výjimkou naprostých religiózních fanatiků) pouze jednu součást celého horizontu lidské existence. I kdyby tedy Pavel v té duchovně-religiózní oblasti dosáhl naprosto svého niterného naplnění, pořád ještě by byl vystaven i těm odcizujícím faktorům z jiných oblastí života.

    Ostatně připomeňme si, že v určitém smyslu jako první ten problém s odcizením formuloval už Aristoteles. Podle něj se lidská činnost dělí v zásadě na dva zcela rozdílné okruhy: v tom jednom člověk má volný čas na to, aby se věnoval čiré činnosti ducha; zde je svobodným, je sám sebou, dosahuje maxima svých možností. A ten druhý okruh - to je ta sféra, kde musí vykonávat služebné práce. Tady není pánem sám sobě, tady nemůže nechat plně rozletět svého ducha - nýbrž je podřízen přízemní, hrubé práci, a jejím vlastním (věcným) účelům. (Ostatně zrovna nedávno jsem připomenul, že ve svých pozdějších letech to velice podobně viděl i Marx, dokonce i pro komunismus: i tady může být člověk skutečně svobodný až tam, kde se plně osvobodí od ryze materiální produkce, tedy od bezduché pracovní činnosti.)

    A teď zpátky k Pavlovi: on byl totiž sám velmi dalece "odcizený" podle tohoto Aristotelova schématu. Prostě proto, že namísto misijně-duchovní činnosti se musel věnovat natolik ordinérní manuální činnosti, jako je pletení plachtoviny. On se to sice snažil prezentovat jako svou přednost, že si sám opatřuje svou obživu, a že se tedy nenechává alimentovat těmi křesťanskými komunitami ve kterých právě působil; ale je sotva možno mít závažnou pochybnost o tom, že ve skutečnosti tuto svou bezduchou manuální práci pociťoval jako nepříjemnou tíži, a že daleko raději by se věnoval činnosti ryze duchovní. Jenže - ono mu fakticky nic jiného nezbývalo, nutno připomenout že on nikdy nebyl jeruzalémskou křesťanskou obcí uznán za legitimního apoštola, z jejího hlediska on byl prakticky samozvanec. Soukromník; a jako takový si tedy musel i na vlastní živobytí vydělávat soukromou řemeslnou činností.
    JP
    September 20, 2019 v 10.40
    K tomu Pavlovi je pak ještě nutno připojit, že i kdybychom se dívali jenom a pouze na jeho činnost ryze duchovní (s tím předpokladem že tedy alespoň zde dosáhl svého plného naplnění) - i tady je několik velice problematických momentů.

    Především je to ta nejvlastnější, nejhlubší motivace jeho přimknutí se ke křesťanství: totiž jeho permanentní existenciální h r ů z a z toho, že nedokáže dostát všem religiózním předpisům judaismu. A že tedy nedokáže obstát před tváří - přísného a trestajícího - Boha.

    Právě z této motivace on reinterpretoval (to jest: změnil) výklad Ježíšova působení, jako by těžiště veškeré Ježíšovy činnosti netkvělo v ničem jiném, nežli právě v tom jednom jediném momentu osvobození se od přísné dikce Zákona. A ze stejného důvodu Pavel propašoval do křesťanské tradice postulát o centrální úloze faktoru "lásky".

    To jest: jak je vůbec možno za "dokonale neodcizeného" označit někoho, kdo je ve skutečnosti hnán svými niternými fobiemi - a to tak dalece, že ve snaze o jejich utlumení dokonce deformuje učení svého vlastního Mistra?!...
    September 20, 2019 v 11.46
    Pane Poláčku, tak to není. Čím byste to chtěl dokázat? Apoštol Pavel byl ve věcech dodržování židovského zákona naopak zcela bez úhony, jak o tom svědčí například následující věty z listu Filipským:
    "Zdá-li se někomu jinému, že může spoléhat na vnější věci, já tím víc: obřezán osmého dne, z rodu izraelského, z pokolení Benjamínova, Hebrej z Hebrejů; jde-li o zákon - farizeus; jde-li o horlivost - pronásledovatel církve; jde-li o spravedlnost podle zákona, byl jsem bez úhony."
    Proč by měl strach? On se podle zákona řídil. Jenže poznal, že dodržování zákona nezaručuje dobrý a správný život.
    Nesouhlasím ani s tím, že deformoval Ježíšovo učení. Čím to tvrzení dokládáte? Byl sice Ježíšovým vrstevníkem, ale de facto už působil v jiné době, protože Ježíšovým ukřižováním a vzkříšením nastala nová epocha.
    September 20, 2019 v 12.07
    Panu Kolaříkovi
    Někteří soudí, že ten osten byla právě ta nemoc (ať už epilepsie či jiná), někteří, že šlo o vzpomínku na kdysi spáchané zlo (proti Ježíšovým učedníkům) jiní, že to byl jeho zvláštní povahový rys.
    Dočetla jsem se (na webu paulinek), že exegeta řkc. Ugo Vanni o Pavlovi řekl:"
    Zdá se mi, že Pavel byl vždycky „špatným svědomím církve“. Člověk nespokojený, neklidný, protože vždy toužil po absolutnu, vždy chtěl jít do hloubky... Dnes potřebujeme Pavla. Pavlova přítomnost jako osten v těle církve je neustálou potřebou, kterou nelze popřít."
    Asi ten osten pojal zase trochu jinak.
    HZ
    September 20, 2019 v 15.12
    Pan Kalous napsal:
    "Pokud jde o Jana Hrušínského, nepochybuji o tom, že jeho táta se nad některými jeho vystoupeními z poslední doby obrací v hrobě."
    Bylo mi to povědomé.
    Na webu věnovaném hoaxům a dezinformacím je citován obsah mailu, který kdosi rozesílá důchodcům.
    "Milovaný herec Rudolf Hrušínský se musí v hrobě obracet, co to má za syna …….. hnus, hnus, velebnosti…."
    Představa rotujícího národního umělce rozhořčenému autorovi nestačila a doprovodil to takto úderně:
    "Toho blba měla máma raději vychcat do kopřiv a ještě polít Travexem, aby neobživl. Kdyby se jeho „umění“ dožil táta, na rozdíl od syna pan HEREC, tak mu rozbil před obecenstvem hubu!"
    Inspirace pro pana Kalouse propříště.
    JN
    September 20, 2019 v 17.51
    "Obracet se v hrobě" je celkem běžný (slovní) obrat,
    který používá mnoho lidí, a to zcela nezávisle na svých (politických) názorech.

    Do hrobu je však přísně zakázáno si s sebou cokoliv brát, a to bohužel i včetně politických názorů, pročež se domnívám, že z tohoto důvodu se v hrobě nikdo neobrací.
    JK
    September 20, 2019 v 21.40
    Heleně Zemanové
    Nepochopil jsem úplně přesně, co svým posledním postem chcete říct. Mám si přešlápnout nebo budete tak laskava a zkusíte mi to vysvětlit po lopatě?
    HZ
    September 20, 2019 v 22.53
    Vlastně si nemyslím, pane Kalousi,
    že byste se na adresu Jana Hrušínského vyjádřil tak drsně, jako ten anonym, ale třeba byste přitvrdil jinými slovy. Společně s tím člověkem se domníváte, že Hrušínský starší synovi co se týče názorů nic nepředal, že jeho charakter nijak neformoval a že by dnes jeho postoje neschvaloval. O tom ve skutečnosti ani vy ani ten mailový expert nic nevíte.
    JN
    September 20, 2019 v 22.58
    "Jedním z úkolů levice je vyrovnávat rozdíly v nezasloužených privilegiích mezi lidmi."
    "Byl nadán mnoha privilegii, o které se nezasloužil: dobré geny, majetek, herecké know-how, slavné jméno, snad i nějaký ten herecký talent."

    Úkolem levice je tedy ubrat panu Hrušínskému ty geny o které se nezasloužil, dále sebrat nějaký ten majetek, trochu odnaučit herectví, ubrat talentu a konečně přejmenovat Hrušínského třeba na Nováka.

    Rovnost v rámci demokratické soutěže musí bejt. Kdo tvrdí opak, není demokratem.

    HZ
    September 20, 2019 v 23.01
    Myslím, pane Nusharte,
    že jste panu Krupičkovi skočil na špek.
    Ten příspěvek v 22:31:25 podle mne nemohl myslet vážně.
    JK
    September 20, 2019 v 23.15
    Prací herců je tlumočit cizí myšlenky. Proto je většinou těžko poznat, kdy tak činí a kdy jde o myšlenky z jejich vlastních hlav. Aspoň u současných herců to platí na 100% a když se pak snaží přesvědčit národ, že to z jejich hlav skutečně jde, dopadá to tak tragikomicky jako svého času "přemluv bábu, přemluv dědka" . V generaci takových osobností, jakými byli Jan Werich, Miroslav Horníček, Miloš Kopecký nebo právě Rudolf Hrušínský nejstarší to kupodivu poznat bylo, a to celkem bez veškerých pochybností. Posledně jmenovaný si to nakonec odpracoval i svým angažmá v politice a tím svou důvěryhodnost ještě posílil. Asi i proto jsem použil toho obratu, že se obrací v hrobě. (A to bez ohledu na to, co si o tom budou myslet na dálném východě od Prahy.)

    Jako intelektuální cvičení si pak kdokoli může promyslet, proč naopak věřím v poctivost jeho snažení v politice takovému mystifikátorovi, jakým je nepochybně Oldřich Kužílek (mimochodem, kromě stavební fakulty absolvoval i DAMU!), a to i přesto, že jeho politické postoje jsou často na opačném pólu než ty moje. Jeho angažmá (spolu s Ester Kočičkovou) v Rádiu Limonádový Joe a později v Radiožurnálu považuji za zatím nepřekonaný vrchol popřevratové mediální mystifikace a politické satiry; přesto to dle mého soudu nijak nesnižuje jeho důvěryhodnost, když se vyjadřuje jako politik nebo jako veřejný intelektuál. Myslím, že v tomto ohledu nastavil laťku tak vysoko, že ji těžko budou přelézat i jinak solidní herečtí řemeslníci, jakými jsou Jan Hrušínský et al.
    September 21, 2019 v 7.06
    O vyrovnávání rozdílů existuje taková anekdota. Dosti známá:
    - Pane Bože, soused si vykrmil prase.
    - A tebe mrzí, že žádné nemáš. Chtěl bys taky nějaké?
    - Ne, já bych chtěl, aby mu to prase chcíplo.
    JN
    September 21, 2019 v 7.44
    Paní Zemanové
    Když Kléma říkal, co se jezdí učit do Moskvy, možná si někteří mysleli, že mu někteří jiní skočili na špek.
    JN
    Výborný návod jak to udělat s tím prasetem i bez Boží pomoci najdete v pohádce Lakomá Barka od Jana Wericha.
    JK
    September 21, 2019 v 9.38
    Těžko říct, co vylepší údajně pokleslý morální stav většiny české veřejnosti aspoň do té míry, aby v příštích volbách dala hlasy někomu jinému než těm údajným morálním zrůdám, které dnes sedí na nejvyšších českých ústavních funkcích. Jedno je však zcela jisté: Určitě to nebudou povýšená a nenávistná kázání o morálce a slušnosti od expatů českého původu s cizím občanstvím, kteří tu nežijí, nevolí, nepracují ani neplatí daně.
    IH
    September 21, 2019 v 9.48
    Myslím, že Hrušínským bychom mohli dát pokoj. Obecněji bych se pana Krupičky zastal. Psaní o praseti (a mohlo by být o koze) může samozřejmě pokračovat. Mnohé se dá dodat ze studnice pravicových mouder o trestání úspěšných. (O ekologické krizi pak ovšem raději nepišme!)

    ČPS zrovna navrhla zdanění prodeje velkých podniků. Cože k tomu řekl pan Kalousek? Taky dobrý, ale s tím prasetem by se strefil asi líp.

    Ale jo, nic proti vtipům a nic proti pohádkám. Neznáte někdo 30 let po Listopadu nějaké aktuálnější? Či se jich nedostává, neb všechny kreativce zaměstnává reklama za jiný prachy? A rebely zaštiťování mrakodrapu pro Stodůlky...
    JP
    September 21, 2019 v 10.43
    Fobie Pavla z Tarsu
    Paní Hájková, Pavel se zcela evidentně cítil být "hříšníkem", který neobstojí před přísným pohledem Boha-soudce. Viz například Římanům 7.18 a 7.22 - 7.24. A stejně jako později Luther (drcený tou samou hrůzou z trestu božího) hledal východisko z této situace, a našel ho v momentu "spasení" a "boží lásky".

    Za tím účelem ovšem musel Pavel učení Ježíše zcela zásadně přeintepretovat; jestliže Ježíš sám jako centrální instanci pro věřícího člověka staví samotného Boha, pak Pavel nyní centrální figuru pro "spasení" činí - právě z Ježíše!

    Jestliže u samotného Ježíše platí, že mravně správně jednající člověk unikne trestu božímu, pak u Pavla náhle pouhá v í r a v Ježíše garantuje "spasení"! To je naprosto zásadní přelom v teologickém pojetí. Kdyby sám Ježíš kdy řekl ke svým posluchačům: "Věřte na mě, a budete spaseni!" - pak zřejmě i jeho nejvěrnější souputníci by na něj hleděli s úděsem jako na pomateného.

    S Pavlem skutečně začíná zcela nové pojetí pojetí křesťanství; anebo snad přesněji, až s Pavlem začíná vůbec křesťanství jako takové. Pod samotným Ježíšem se nejednalo o nic jiného, nežli o určitým způsobem modifikovaný judaismus.
    September 21, 2019 v 10.51
    Ovšem, pane Poláčku, Pavel si nemyslel, že věřící mohou dělat cokoliv:
    "Což nevíte, že nespravedliví nebudou mít účast v Božím království? Nemylte se: Ani smilníci, ani modláři, ani cizoložníci, ani nemravní, ani zvrácení, ani zloději, ani lakomci, opilci, utrhači, lupiči nebudou mít účast v Božím království."
    A to mravně správné jednání, které požadoval Ježíš, nebylo za normálních okolností splnitelné: "Já však vám pravím, že každý, kdo hledí na ženu chtivě, již s ní zcizoložil ve svém srdci."
    A i jiné příklady Ježíšovy morální náročnosti by se našly.
    JN
    September 21, 2019 v 11.22
    Jak je to tedy s těmi "nezaslouženými privilegii", mezi něž můžeme zařadit i "dobré geny"?
    Chystá levice nějakou "genovou rovnost"?

    Dawkinsova teorie sobeckého genu levici spíše vyhovuje, či nikoliv?
    JK
    September 21, 2019 v 11.39
    Pavlu Krupičkovi
    Vítejte v klubu. K dokonalosti té kojzarovštiny už jenom chybí, aby naše příjmení byla - kromě používání v množném čísle - zásadně psána s malými písmeny na začátku.

    Ale 100x opakovaná lež (ani pomluva) se skutečně nikdy nestane pravdou, i když se v momentální domovské zemi jednoho mnichovského expata zřejmě dodnes nacházejí zákoutí, nad nimiž se vznáší duch původního autora tohoto zlatého pravidla všech demagogů.
    September 21, 2019 v 11.46
    Občas tu zavzpomínám na Hellera. Důvodem, proč přišel s teorií o kognitariátu, byla mimo jiné skutečnost, že v soudobém kapitalismu se vědomosti stávají pomalu důležitější než hmotné bohatství. Tedy, že důležitější než "mít", je "vědět jak".
    Když má někdo materiální bohatství, dá se to znárodnit (a byrokraticky spravovat), když ale někdo "ví, jak", tak to se mu znárodnit nedá. Neboť je to v jeho hlavě.
    Kognitariát tedy podle jeho představy měla být třída neprivilegovaných, nicméně inteligentních a (technicky) vzdělaných, kteří vědí nebo umějí, ale ne tolik, jako privilegovaní, kteří ovládají firmy, trh atd. Časem je však budou schopni nahradit u moci, stanou se třídním hegemonem a potom (jak si Heller myslel) budou solidární s ostatními neprivilegovanými třídami, z nichž pocházejí. Se kterými kapitalisté solidární nebyli.
    Myslím, že ta první část je docela pravdivá. Vědět jak, to se dnes stává mnohem důležitější než mít a nedá se to znárodnit.
    Ta druhá část už má slabiny. Tedy ta, že člověk přece musí být solidární se svou třídou.
    JK
    September 21, 2019 v 14.48
    Evě Hájkové
    Hellerův problém byl, že v tomto ohledu zůstal ante portas. Nedošlo mu, že ty vědomosti, které skutečně nikdo nikomu vzít nemůže, se transformují v data, a teprve ta se pak stávají skutečnou výrobní silou. A s daty je to podobné jako se šachtou v jedné cimrmanovštině: Tam taky její majitel nemohl pochopit, jak by mu mohli vzít díru do země... Mj. i proto je takový halas kolem autorských práv. Jestliže se komukoli podaří prosadit, aby především Big Data a způsoby jejich získávání a použití v plném rozsahu spadly do oblasti podléhající autorským právům, můžeme se těšit na nějaký nový, řekněme digitální feudalismus. Jinou formou téhož - nazval bych to pro odlišení digitální totalitou - je pak čínský systém sociálních kreditů, kde stejnou úlohu plní stát. V tomto ohledu není rozdíl mezi soukromým majitelem dat a totalitárním státem, který data kontroluje. A proto by taky neměli být podceňováni Piráti, jejichž politika - ať už si o nich jinak myslíme cokoli - vposledku směřuje k nějakým formám veřejné kontroly dat a nakládání s nimi.

    Kromě toho je také jednodušší takový systém podvracet, ať už je nositelem vlastnických nebo autorských práv k datům kdokoli. Jistě je materiálně lépe zvládnutelné být hackerem než se snažit svrhnout systém ozbrojenou silou. A může to mít i zcela praktické hmotné důsledky. Mnohem jednodušší než vyhodit do luftu např. rozvodnu velmi vysokého napětí je nasadit do jejího řídícího systému softwarový virus. Výsledek bude stejný - pěkný a účinný blackout... Zvlášť v zemích, které jsou v ochraně dat sto let za opicema a kde v ekonomice i veřejné správě vládnou spíš jihoevropský lážoplážismus spolu s balkánskou korupcí než německý ordnunk.

    "Ta druhá část už má slabiny. Tedy ta, že člověk přece musí být solidární se svou třídou."
    Momentálně - a vlastně nejpozději od pádu reálného socialismu - existuje jediná skutečně uvědomělá třída, třída pro sebe, a to třída vládnoucí, třída vlastníků, ať už ji nazvete jakkoli. Ta nikdy být solidární nepřestala a taky nikdy nepřestala vést třídní boj proti třídám ovládaným, třídám nevlastníků, ať už je nazvete jakkoli a ať je stupeň jejich třídního uvědomění jakýkoli. Nepochybujte o tom, že jakmile se v nastupující společenskoekonomické formaci k vládě dostane jakákoli nově vzniklá třída, bude už to třída plně solidarizovaná. Vládnoucí třídou se totiž může stát jen třída pro sebe.
    JK
    September 21, 2019 v 15.00
    No ano, pochopitelně, k obvyklým nástrojům prádelen mozků provozovaných ochotnými poskoky vládnoucích tříd patří omílání pojmů jako morálka a slušnost ad nauseam...
    September 21, 2019 v 15.07
    J. Kalousovi
    On to samozřejmě všechno nějak promyšlené měl. Jistě i jak s těmi patenty a jak se zákony ve prospěch samosprávného socialismu, které by bylo třeba prosazovat demokratickou cestou. Ale já to nemám tak prostudované, je to na mě moc složité. Přečtěte si tu jeho knihu.
    JK
    September 21, 2019 v 15.44
    Do Mnichova patrně ještě nedorazila informace o tom, kdo jsou většinoví vlastníci české ekonomiky...
    AM
    September 22, 2019 v 7.56
    Odcizení
    Odcizení není jen zde zmiňované odcizení člověka od výsledků své práce atd.

    Odcizení proběhlo i na úrovni třídy vlastníků.
    Znáte seriál Simpsnovi?
    Kapitalista Mr. Burns vlastní jadernou elektrárnu, která je základem ekonomiky celého Sprinngfieldu. Burns má své luxusní sídlo nad městem, všichni místní ho znají a často s ním přicházejí do kontaktu....... jenže tahleta idylka dávno neplatí.
    Tedy ne že by neexistovali lidé jko Bill Gates, kteří svá impéria vybudovali od píky a jsou s nimi osobně svázaní (což dává i možnost osobní odpovědnosti -- přece bohatství je závazek vůči jiným, méně úspěšným, neříkali to někteří naivové?).
    Nicméně dnes už do značné míry vládnou různé investiční a jiné fondy, jejichž jediným úkolem a cílem je zmnožit do nich vložené peníze kapitalistů.
    A to v podstatě jakýmkoliv způsobem.
    Třeba za zkázou brazilských deštných pralesů nalezneme fondy jako BlackRock.

    Neexistuje ani náznak odpovědnosti za jejich činnost, počítá se pouze výše zisku.
    JP
    September 22, 2019 v 10.50
    Kognitariát jako třída?
    Pan Kalous má naprostou pravdu: je nakonec zcela jedno, jakou konkrétní formu má objekt vlastnictví: zda je to manufaktura produkují přízi, anebo zda jsou to informace, informační jednotky.

    Rozhodující je toto: jaký má daný předmět tržní hodnotu. A - kdo tímto objektem (tedy touto hodnotou) vládne.

    Pokud tedy informace mají tržní hodnotu (a pokud je možno je v produkčním procesu zhodnotit, tedy vytvořit z nich nadhodnotu) - pak jsou tím samým jako byla pro továrníka jeho fabrika.

    Ovšem - ten současný kognitariát ty informace nevlastní; on jich pouze používá, stejně jako dělník v té manufaktuře používal nástroje patřící továrníkovi.

    Právě proto dnešní podnikatelé musí v prvé řadě hledět vždy na to, aby jim jejich interní data nikdo neukradl. Aby se na ně nedostal jeho konkurent, který by je sám mohl zpeněžit, tedy zkapitalizovat.

    Samozřejmě, vždy je možné, že některý příslušník z toho kognitariátu se může osamostatnit. Vzít to vědění které nabyl, a založit vlastní firmu. Pak se ovšem stane sám kapitalistou.

    Jestli by tento "kognitariát" měl být solidární s ostatními pracujícími (dělnickou) třídou? - A proč by to vlastně dělal? Ten kognitariát hledí (jako ostatně každý) v prvé řadě na své vlastní zájmy. A tedy - pokud možno si sám dobře vydělat. Do ostatních mu naprosto nic není.

    Ta dřívější solidarita dělnické třídy (respektive vůbec třídní vědomí) - to nakonec také vzešlo prakticky z ryze osobních, materiálních, ne-li přímo soukromých zájmů jednotlivých dělníků. Každý samozřejmě myslel v prvé řadě na svůj vlastní prospěch; jenomže v dřívějších dobách ten rozdíl mezi bohatými a nemajetnými byl tak zásadní a drastický, že nejlepším nástrojem pro prosazení těch vlastních zájmů se jevila skupinová (tedy třídní) strategie a spolupráce.

    Takový stav dneska už (až na ty nejvíce prekarizované vrstvy) neexistuje; a tím se také rozpadá veškerá třídní (či mezitřídní) solidarita.

    Takže krátce řečeno: příslušníci kognitariátu objektivně nemají naprosto žádný důvod, aby se nějakým způsobem solidarizovali s vrstvou prekariátu.
    JP
    September 22, 2019 v 11.19
    Odcizení, kapitalismus, industrializace
    Vraťme se ještě k tomu odcizení; toho jsou opravdu možné různé formy.

    Jak stojí v tom sociologickém slovníku: Marx nedostatečně odlišoval mezi odcizením vznikajícím z kapitalismu, a mezi odcizením vznikajícím z procesu industrializace.

    V zásadě Marx odcizení ovšem připisoval za vinu výhradně kapitalismu; ale německá postmarxistická "Frankfurtská škola" naopak vychází z toho, že "odcizení" ve smyslu "zvěcnění" člověka je naprosto objektivní dějinný proces, kterému není možno zabránit.

    Zkrátka: v dějinném procesu nárůstu produkčních sil lidstva se konkrétní člověk čím dál tím více stává jenom malým kolečkem v tom obrovském soustrojí průmyslové produkce. Stává se tedy sám součástí světa věcí, musí se těmto věcem přizpůsobit, to jest musí jim přizpůsobit, podřídit celý svůj vlastní život. Jeho život tím ztrácí autenticky lidský charakter, a nabývá charakteru umělého, zvěcnělého, tedy (jeho pravé lidské podstatě) odcizeného.

    Autoři Frankfurtské školy tedy - na rozdíl od Marxe - nevidí žádnou možnost toto odcizení překonat nějakým jednorázovým aktem revoluce; protože toto zvěcnění, toto pohlcení člověka světem věcí, zvěcnělých procesů zůstane zachováno.

    Podle nich je jediná možnost, jak člověk může alespoň do určité míry sám pro sebe vytvořit protiváhu tomuto zvěcnění, odcizení: tím že bude aktivně pěstovat svůj duchovní potenciál, například prostřednictvím (autentického) umění, anebo v rámci akademického, univerzitního prostředí - za předpokladu že se zde bude provozovat taktéž skutečně autentický duch.
    September 23, 2019 v 15.17
    Duchovní potenciál umění je patrný třeba v této básni:

    Vladimír Holan: Poslední:

    Poslední list se třese na platanu,
    neboť on dobře ví, že co je bez chvění, není pevné.
    Třesu se, Bože můj, neboť tuším,
    že brzy umřu a pevný měl bych být.
    Z každého stromu spadne i ten nejposlednější list,
    neboť on není bez důvěry k zemi.
    Z každého člověka spadne i ta poslední přetvářka,
    neboť prkno v márnici je docela prosté.
    List nemusí tě, Bože, prosit o nic,
    dal jsi mu růst a on to nepokazil.

    Ale já…
    JP
    September 24, 2019 v 11.11
    Ano, tato Holanova báseň je bezpochyby velmi sugestivní.

    Ovšem - ve skutečnosti i ten list stromu musí každý rok znovu a znovu bojovat o své přežití (ve všeobecné ekologicko-evoluční konkurenci); znovu a znovu musí zkoumat, které cesty a strategie přežití jsou ty správné, a které nikoli.

    A pokazí-li něco, pak zahyne; a žádný Bůh mu v tom nepomůže.
    + Další komentáře