Hermanův výsměch demokratické opozici
Ivan ŠtampachDaniel Herman, stále ještě významný politik KDU-ČSL, označil v twitterové debatě Velkou francouzskou revoluci za „katastrofu novodobých dějin“. Jak takovéto postoje politiků chápat?
Společně nás trápí politika Miloše Zemana a podobné vnímání role Andreje Babiše, jen s mírně odlišnými odstíny. Zdálo se, že kolem nezávislého občanského odporu se dokážou dát dohromady politické síly označované jako demokratické. Některé projevy jednoho ze dvou nejsilnějších opozičních uskupení, občanských demokratů, však ukazují, že je to jen poněkud inteligentnější verze Okamurovy SPD, s níž ODS pojí stejný odpor k evropské integraci a evropskému sociálnímu státu.
Za pilíř demokratické opozice, i se svými aktuálními nízkými volebními preferencemi, je považována také KDU-ČSL. Přála by si být pokládána za stranu proevropskou, respektující občanské svobody, ba i lidská práva. Někteří její politici, například Ludvík Hovorka, Jan Čižinský a Hayato Okamura, odkazují i k jejím dávným křesťansko-sociálním kořenům. O víkendu vstoupil do debaty na Twitteru Daniel Herman, ještě donedávna její místopředseda a po odchodu ze sněmovny a neúspěšných senátních volbách stále ještě významný politik.
Debata se vedla kolem výročí Velké francouzské revoluce. Herman, bývalý ministr kultury ve vládě s převahou sociálních demokratů tuto (spolu s americkou revolucí) zakládající událost současného demokratického systému nemilosrdně smetl. Je to pro něj takzvaná revoluce a tvrdí, že „fatálně poznamenala další běh dějin chaosem a násilím“. V dalším vstupu do této diskuse ji označuje jako „katastrofu novodobých dějin“.
Za prvé: heslo svobody. Tady by v prvé řadě bylo nutno určit, jakým způsobem je tuto "liberté" zapotřebí adekvátním způsobem převádět do češtiny: zda jako "volnost", anebo ale jako "svoboda". To totiž naprosto není totéž; a v zásadě je možno říci, že ona "volnost" je jenom (liberalisticko-buržoazním) paskvilem svobody skutečné, svobody pravé a plným životem žijící lidské bytosti.
Rovnost: tady by zase bylo nutno vyřešit otázku, zda jakobínský teror byl skutečně jenom jakýmsi excesem, historicky náhodným - anebo jestli se jednalo o zákonitý a nevyhnutelný důsledek revolučně-extrémistického pojetí rovnosti každého s každým; kterážto rovnost vylučuje (a nesnáší) jakoukoli osobitou individualitu.
Už Hegel napsal, že tato "rovnost" Francouzské revoluce je ve skutečnosti rovností pouze formálně-abstraktní, která všechny rozdíly osobností zkracuje na jednu jedinou všem společnou míru - "totiž na míru gilotiny".
A vlastně už svého času Hérakleitos velice nesmlouvavě odsoudil své efeské spoluobčany za jejich rovnostářství: "Efesané by se všichni, jakmile se stanou dospělými, pověsit a vládu města přenechat svým dětem; neboť oni Hermodora, toho nejschopnějšího z nich, vyhnali z města s touto větou: z nás nemá být nikdo ten nejlepší, - nanejvýš někde jinde a u jiných."
Zkrátka: jak je na straně jedné občanská a právní rovnost beze vší pochyby principem pokrokovým a nepostradatelným, pak stejně tak je ten princip formálního, všechny rozdíly v reálné kvalitě nivelizujícího rovnostářství jejím nevyhnutelným rubem. A tento fakt je dnes a denně pozorovatelný v reálných procesech a mechanismech tohoto typu společnosti, kdy postoj humanisty nemá o nic vyšší váhu nežli přisprostlý výlev pouličního otrapy, neboť "všichni jsou si přece rovni".
------------------------------
A to bratrství?... Je možno plným právem soudit, že ta původní idea "bratrství" Francouzské revoluce měla být něčím substanciálně jiným, nežli pouhý moment "solidarity", jmenovitě pak solidarity sociální.
Ta (sociální) solidarita - ne že by byla něčím negativním, dozajista je chvályhodnou hodnotou; ale to "bratrství", to je vposledku naprosto jiný vztah. Ta "solidarita", ta přichází vlastně vždycky až ex post, když už je všechno špatně, tak je nutno to zachraňovat aktem solidarity, respektive aktem milosrdenství.
Zatímco to "bratrství", to je tu dáno předem, to je pozitivní, vstřícný vztah člověka k člověku, kdy se nehledí pouze na stav sociální nouze u toho druhého, ale kdy je ten druhý od samotného počátku pociťován jako náš vlastní bližní, jako někdo kdo je nám blízký, s kým můžeme sdílet náš vlastní život.
-----------------------------
Co se pak ještě té zmíněné "ochrany vlastnictví" týče - tady pak každý jenom trochu uvědomělý marxista musí vzápětí ohlásit protest, že ve skutečnosti je tím míněna především ochrana vlastnictví soukromého; a že soukromé vlastnictví ze svého nejvlastnějšího principu produkuje reálnou závislost (nesvobodu) a nerovnost.
Jinak řečeno: ten princip ochrany (soukromého) vlastnictví okamžitě a bezprostředně popírá základní hesla revoluce, tedy heslo svobody a rovnosti. O nějakém "bratrství" za podmínek kapitalismu a všeobecné konkurence ani nemluvě.
Takže na toto všechno je zapotřebí hledět, když chceme hodnotit, jaký faktický a reálný význam měla - a má - Francouzská revoluce. Ta revoluce, pro kterou marxistická teorie vždy zásadně měla přídomek "buržoazní"; a jak jsme si ukázali, naprosto ne zcela neprávem.
V případě událostí na konci 18. století ve Francii, z nichž povstaly posléze napoleonské války, je stěží možné pominout jejich klady, stejně jako zápory. Jak už tomu většinou bývá, praxe se nevyrovnala teorii.
Některé vymoženosti revoluce se později staly natolik samozřejmými, že se proti nim už postaví asi jen málokdo. Na druhé straně ovšem nedává smyslu odsuzovat po sto letech en bloc bolševickou revoluci, ale nemít po 230 letech vůbec co říci k teroru, jenž předcházel a inspiroval.
Upřímně řečeno, Daniel Herman by se ve svém pravděpodobném pohoršení např. z potlačení povstání ve Vendée i jinde neocitl v nezáviděníhodné menšině intelektuálů, a to nejspíš ani mezi nekatolíky.
Pokud se domníváte, že v případě té revoluce je nutno mít názor odněkud předepsaný a hříšníka, který má názor jiný, je (místo názorové polemiky s ním) nutno veřejně pranýřovat, tak už se o demokracii nejedná.
Názory Daniela Hermana na Velkou francouzskou revoluci neznám, přesto se však domnívám, že jakýkoliv názor na tuto dějinnou událost ještě nezakládá postoj ke svobodě a k demokracii.
Svědky právě takovéhoto nesmyslu jsme bohužel byli za minulého totalitního režimu: Postoj k "Velké říjnové socialistické revoluci" byl předepsaný režimem a kdo v názoru vybočil, byl považován za nepřítele.
Pro konzervativně a elitně smýšlející může být novodobá demokracie doopravdy chaosem a násilím, ba katastrofou novodobých dějin ......bych vykláněje se nejen napravo dodal.
Být liberální je tedy dobré, nebo špatné?
A co takhle být přímo demokratický? To bych si skoro tipnul, že je dnes asi špatné. Být liberálně demokratický je ale bez jakýchkoliv pochybností dobré! Čert aby se v tom vyznal...
Zdá se, že to významově odpovídá: Ekonomika pro blbce být má, takže liberální být nemá, má být demokratická. Kultura pro blbce být nemá, takže má být liberální, ale ne demokratická.
Být přímo - demokratický tedy znamená být pitomio. Být liberálně - demokratický tedy vlastně... Aha.
... zatímco dnes nepochybně představuje etalon veškerého společenského pokroku...
A tak se mu opravdu podařilo velice názorně ukázat, jak všechna ta hesla o "liberálnosti" a "demokratismu" jsou ve skutečnosti konfúzní, nejasná, a mnohdy bezprostředně sobě navzájem odporující.
Jenom k té ekonomice bych měl výhrady (nejsem si ovšem zcela jistý, jak pan Nushart mínil to slovo "má" - má být): podle vládnoucí ideologie ekonomika má být liberální, ale nikoli demokratická. "Demokratická" má být podle názoru (levicové) opozice.
Ale faktem v každém případě je, že ve všech těch "liberalismech" a "demokratismech" existuje tak nepřehledný guláš, že nakonec není žádného divu, že část zmatené společnosti volá po jednoduché, přehledné a pochopitelné vládě silné ruky. A to ať "vykláněje se doprava nebo doleva".
Jinak řečeno: tato liberální demokracie by napřed musela dokázat odstranit své vlastní interní protiklady a pojmové protismysly; a teprve potom by mohla právem očekávat, že se lid přestane "vyklánět" v touze po vládě silné ruky.