Za svobodnou volbu do pekla, hrozí trnavský arcibiskup Orosch
Ivan ŠtampachTrnavský arcibiskup Ján Orosch zkritizoval kněze, kteří veřejně vyslovují svou podporu liberální prezidentské kandidátce Čaputové. Podle Ivana Štampacha tak zneužívá autority svého úřadu.
V posledních pěti letech jsme si občas posteskli. Trošku jsme bratřím Slovákům záviděli prezidenta Andreje Kisku. A měli jsme pocit, že to musí být výjimka. Obávali jsme se podle české zkušenosti, že doba je zralá pro autoritativní nacionalisty, populisty, patologické hrubiány, lháře a lidí spjaté se špinavým byznysem. Že voliči si to tak přejí.
Nyní se ale před přímou volbou slovenského prezidenta stal zázrak. Proti šovinistickému trendu, který zažíváme i u nás, se postavili dva přijatelní kandidáti. A pak jeden z těchto dvou proevropských, liberálních uchazečů o prezidentské křeslo, Robert Mistrík ze strany Sloboda a solidarita připomínající zdejší TOP 09, dal přednost budoucnosti své země před vlastní možnou hvězdnou kariérou. Mohl přičíst ke svému vědeckému věhlasu v oboru chemie a podnikatelskému úspěchu i funkci hlavy státu.
U Mistríka musíme při všem, co by se dalo vytknout jeho pravicovému liberalismu, uznat, že udělal státnický čin. Vzdal se kandidatury a vyzval své stoupence, aby podpořili Zuzanu Čaputovou ze strany Progresívne Slovensko, která bývá charakterizována jako proevropská a sociálně liberální.
Musím se přiznat, že jsem se zatajeným dechem sledoval, k čemu to povede. Stalo se nemožné. Voliči uznali, že tváří v tvář hrozivé perspektivě člověka mečiarovského typu v bratislavském prezidentském paláci je třeba spojit síly. Průzkumy naznačují, že není vyloučeno, že Čaputová zvítězí již v prvním kole volby.
Čekali bychom, že kandidátku se, stručně a jednoduše řečeno, humánním, svobodomyslným, proevropským a demokratickým programem, aspoň nepřímo podpoří ty složky společnosti, od kterých právem očekáváme etickou a duchovní inspiraci.
Víme, že římská církev (a není v tom sama) má historicky na svém kontě hodně špatného, ale mohli bychom se snad spolehnout na to, že prošla sebekritikou, v křesťanství se tomu říká pokání. Mohli bychom připustit, že se pozvolna vrací ke svým dávným křesťanským kořenům. Vždyť má v čele člověka, který je, jak se zdá, upřímným křesťanem, a to není zdaleka samozřejmé.
Realita však, jako obvykle pohřbila iluze. Oficiální reprezentace této náboženské organizace na Slovensku, konkrétně trnavský arcibiskup Ján Orosch, Čaputovou nepodpořil. Výslovnou podporu žádného konkrétního kandidáta bychom čekat neměli, avšak stalo se víc.
Arcibiskup pokáral kněze, kteří Čaputovou jako kandidátku pochválili. Výslovně se dovolal své autority i vůči lidem s biskupským svěcením v oblasti svého působení, a tím zjevně mínil svého předchůdce, sesazeného trnavského arcibiskupa Roberta Bezáka, který dnes působí v civilní sféře jako učitel na bratislavském gymnáziu, jehož zřizovatelem je Církev bratrská na Slovensku.
Marně hrozíte berlou
Orosch v tomto případě hrozí biskupskou berlou marně. Mohl by si případně udělat malé opakování látky z kanonického práva. Diskreditovaný a s českou biskupskou asistencí sesazený Bezák je totiž řeholník a po ukončení biskupské služby podléhá, dokud ještě má sílu a odvahu v římské církvi setrvat, svým redemptoristickým představeným.
Bylo by jistě v pořádku, kdyby reprezentace církve v demokratickém státě doporučila členům církve, aby šli volit. Bylo by přirozené, kdyby se postavila na stranu demokracie proti autoritářským politickým směrům a skupinám. Není to sice dlouho, co tato církev byla úhlavním nepřítelem demokracie, například po Velké francouzské revoluci, ale roku 1963 vydal papež Jan XXIII. encykliku Pacem in terris (Mír na zemi), ve které se výslovně hlásí k občanským svobodám a lidským právům.
Sotva lze něco namítat, když se tato, stejně jako jiné křesťanské církve, postaví na stranu života proti civilizaci smrti a když se kupříkladu v souvislosti s tím vysloví pro politiku ochrany životního prostředí. Mělo by být samozřejmé, že v souhlasu s papežskými dokumenty sociální nauky bude vedení církve kritické vůči kapitalismu a podpoří, jako například výslovně papež Jan Pavel II v encyklice Laborem exercens (1981) důstojnost pracujícího člověka a jeho rovnocenný aktivní podíl na pracovním procesu.
Že však církevní vrchnost výslovně odmítne demokratickou političku, to už je na pováženou. Implicite tím podporuje protistranu, tedy politiky jako populisticky zbarveného protievropského nacionálního konzervativce Milana Krajniaka, soudce podezíraného z kontaktů s organizovaným zločinem Štefana Harabina, nebo dokonce neonacistu Mariana Kotlebu.
V Evropě se patrně už řádku desetiletí nestalo, že by biskupové označili konkrétní volební rozhodnutí za smrtelný hřích. To je brutální útok na demokratické principy státu. Římská církev totiž má moc, která je silnější než moc ekonomická nebo vojenská. Je to moc nad svědomím.
Biskupové podle libovůle prohlašují takové nebo onaké jednání za ctnostné nebo hříšné, a jejich teologické mínění je pro římské katolíky závazné. Vrhají tedy ty, kdo berou církevní doktrínu vážně, do obav, že budou po smrti zavrženi, pokud budou volit jinak, než si přejí biskupové. Výlučnou pravomoc osvobodit od hrozby věčné smrti má církev prostřednictvím zpovědi.
Krátce shrnuto, arcibiskup Orosch, a uvidíme, jaké případné oficiální stanovisko k tomu zaujme slovenská biskupská konference, určuje voličům trest věčného utrpení, dají-li svůj hlas demokracii. Přiklání se k té nejodpornější tradici slovenského katolicismu.
Jistou naději vzbuzuje fakt, že některé české osobnosti z římskokatolického prostředí se přiklonili k Bezákovi a ke slovenské demokratické kandidátce a že snad pomohou svým stanoviskem, aby si slovenští voliči dodali odvahu a svobodně zvážili, kdo reprezentuje dobrou křesťanskou tradici, a kdo je pro Slovensko v Evropské unii, eurozóně a schengenském prostoru hrozbou. Možná bude stačit, aby občané Slovenska na rozhodování použili každý svou hlavu i bez hraběcích rad z České republiky a aby se vyhrožování peklem vysmáli.
Biskupové a kněží jako Orosch pak bezpečně dovedou svou církev na Slovensku do pozice, k jaké už bezpečně dospěla v České republice, že se totiž stane hlasitě křičícím, ale okrajovým, bezvýznamným spolkem, který nikdo nebere vážně.
že důvodem arcibiskupovy kritiky nebyl odpor k demokratické kandidátce, ale její postoj k adopci dětí homosexuálními páry.
https://www.krestandnes.cz/tomas-halik-vyjadril-podporu-caputove-jako-nadeji-pro-cely-region/
https://www.krestandnes.cz/lide-resi-potraty-a-homosexualitu-ale-unika-jim-to-podstatne-tvrdi-halik/
Nedávno jsem v jedné zpravodajské relaci našla, že ještě v roce 1947 bylo 85 procent Slováků pro Tisa. Věřím, že to tenkrát byla pravda.
Nevím, zda z toho, co se kde dělo v minulosti, plyne, jaká musí být tu či onde dnes církev nebo lidé vůbec. Plyne budoucnost nějak automaticky z minulosti? O Německu bychom pak museli nutně říct: To je ta země, která si zvolila Hitlera. Byli tam tehdy samí nacisté. Co jiného se od nich dá dnes čekat?
Německá církev měla možná kliku, že Hitler křesťanství moc nemusel.
Ale co chci vlastně říct?
Lidé se mohou změnit. Jestliže lidé dnes nejsou demokraty, neznamená to, že jimi nemusí být zítra. Neustálá halasná tažení levice proti "náckům", za něž považují úplně kdekoho, jsou kontraproduktivní.
O Oroschovi si samozřejmě iluze nedělám, o toho mi nejde. Ale většinu lidí je zapotřebí pro něco získat. Ne je pořád jen zatracovat.
To jsou jen takové moje obecné úvahy, nemyslím to nijak proti vám.
Změnit se může každý, jen bychom asi dnes byli velmi obezřetní, kdyby se v Německu objevila tendence rehabilitovat odsouzené v Norimberském procesu. A on návrh na svatořečení Tisa pronášený biskupem, vydávání známek s jeho portrétem a snaha dostat do školních učebnic lživé tvrzení o tom, jak Tiso chránil slovenské Židy, to nejsou o mnoho méně varovné signály. Nikoli o slovenském lidu či lidech nebo o slovenských věřících, ale o části kléru a politiků v té zemi.
Je zřejmé, že Slovensko, nebýt součástí ČSR, by se vyvíjelo odchylnou cestou, bližší změnám za jižní, či severní hranicí. Po roce 1938, kdy byla u nás hodně proměněná 2. republika a pak protektorát, oceňovali Slováci často svůj stát a "moudrost" svých představitelů. Prezident Tiso byl jako kněz pro mnohé zadostiučiněním. Antisemitismus, jenž měl kořeny ve stereotypech katolické provenience, sehrál pak ovšem svou neblahou úlohu.
Slovenské národní povstání ukázalo druhé Slovensko, a to v podobě opravdu mimořádné.
Pozitivnímu hodnocení J. Tisa na sklonku 40. let (a vlastně až do dneška) napomohlo jeho odsouzení k smrti a poprava. Takový konec výrazného slovenského politika a 1. prezidenta v podstatě musel vést k nemalé mučednické gloriole. Role, již zde sehrál prezident. E. Beneš, nezůstala bez důsledků.
Prostě jakási ideovost a spjatost s dějinami Čechů, která velela nehledět jen na plné mísy.
Realita však, jako obvykle pohřbila iluze. Trnavský arcibiskup Ján Orosch, Čaputovou kvůli jejímu kladnému postoji k legalizaci adopcí dětí homosexuálními páry nepodpořil."
Takhle "logicky" by pak článek zněl, kdyby pan Štampach nic nevynechal.
Zatím jsou ty mísy poměrně dost plné. Tu i tam. Bude to tak vždycky?
Oroschovo porušení zásad vztahu civilního katolického náboženství k politice (mám tu na mysli pozici, kterou katolická církev přijala na II. Vatikánském koncilu) nijak neomlouvá, že tak činil v rámci šíření homofobních postojů. Naopak.
A nezlobte se, pokud nepříjde s něcím novým, nebudu už reagovat na ten Váš kafemlejnek obhajoby fanatismu, který přežívá na okraji katolická církve (tak jako na okraji každé velké skupiny lidí spojených přesvědčením o dobrém životě).
Váš výrok, že zde "obhajuji, že hrozba peklem je názor jako každý jiný", je tedy nepravdivý.
----------------------------------------
Prosím, zda byste mohl ocitovat, onen Oroschův výrok o hrozbě peklem. Zatím vlastně přesně nevíme, co při té bohoslužbě řekl a co je tedy předmětem kritiky.
„Kněží prvního, druhého a třetího stupně se někdy přidávají k ultraliberálním názorům. Postavit se v televizi a propagovat kandidáta-kandidátku na prezidenta za takto ultraliberální stranu je těžkým hříchem.“
A přerušovat kázání, které horlí proti sekulární liberální demokracii, není v našich končinách zvykem.
Chránit sekularismus jde určitě před bohoslužbou i po ní, případně i během ní, ale v každém případě vně chrámu.
Já tomu tak, jako nadsázce, která odhaluje, rozumím -- podle doktriny, kterou je Orosch zavázán, by to byla jen důsledná interpretace, viz výše Martiem Šimsou citovný katechismus. Ale lidské milosrdenství člověku velí důvěřovat tomu, že Orosch jen nedomyslel,co říká ... a konfrontovat ho s tím, jak jeho slova vyzněla.
Tomáš Halík
Čím to jen může být?
Doslovně prý řekl: "Obávám se, že páter Halík má pevně nakročeno na cestu do pekla, a jako ateista mám ve slabých chvilkách nutkání pomodlit se za jeho ubohou duši."
Například nechvalně proslulý publicista Petr Štěpánek by mu taky přál, aby se tam smažil.
Halík ale říká, že mu muka pekelná často přejí i křesťané.
http://denikreferendum.cz/clanek/28067-clovek-nesmi-nikdy-ztratit-nadeji
Co není pravda?
V Ratzingerově knížce Eschatologie, smrt a věčný život zrovna čtu: „Bytí, ve kterém se člověk činí Bohem, chce být autonomním, nezávislým a jen sám sebou, „jako Bůh“, je bytím v šeolu, bytím v nebytí, stínovým životem, který je mimo skutečný život.“
Skutečně chcete vést stínový život, pane Krupičko?
No a pak ta zatracená víra v Boha... To také není jednoznačně vědomé rozhodnutí. V teologickém chápání jde o dar člověku, který někdo nedostane a jiný zas ano, ale může ho samozřejmě svobodně odmítnout.
------------------------
Aby tedy to strašení peklem vůbec mohlo mít nějaký rozumný:-) smysl, muselo by křesťanství být náboženstvím prospěchářů (podobně jako třeba prospěchářsky chápané členství v KSČ v období normalizace). Mezi teology však panuje vzácná shoda na tom, že takovéto pojetí křesťanství a víry v Boha by bylo zcela chybné, že totiž víra v Boha nemá přinášet strach z trestajícího nevyzpytatelného Boha, ale radost z dobrého vztahu s Ním, že hřích není strašákem, nýbrž jednáním, které tento dobrý vztah narušuje a které je v rámci tohoto dobrého vztahu také odpouštěno (stojí-li ovšem člověk o takové odpuštění), a že tím nejdůležitějším bodem křesťanství není potřeba vlastního prospěchu ("dostat se do nebe a ne do pekla"), ale vztah ("láska") k Bohu a k člověku.
V každém člověku je totiž možné spatřit Krista na kříži, každý nese své utrpení a my nemáme vymýšlet systém, ve kterém utrpení nebude ("sekulární nebe"), ale máme utrpení všech těch konkrétních bližních zmírňovat, pomáhat jim ho nést a tím prokazovat svoji lásku k nim i k Bohu... a tím reálně ono "sekulární nebe" vytvářet (nikoli vymýšlet).
Nelze toho dosahovat souzením a odsuzováním člověka (který v našich očích jedná špatně a ve skutečnosti jedná buď skutečně špatně, nebo si to o něm jen myslíme), ale souzením a odsuzováním špatných činů - v křesťanském jazyce to znamená "miluj hříšníka, ale nenáviď hřích", což zní možná v dnešní postmoderní době už trochu přepjatě či pateticky.
---------------------------
Dáme-li si tedy ty dva výroky (Orosche a Halíka) vedle sebe, můžeme se pokusit je z tohoto hlediska posoudit:
1. „Kněží prvního, druhého a třetího stupně se někdy přidávají k ultraliberálním názorům. Postavit se v televizi a propagovat kandidáta-kandidátku na prezidenta za takto ultraliberální stranu je těžkým hříchem.“
2. "Začínám si klást otázku, zda Dominik Duka (a jeho ovčáček Badal, který nedávno obohatil církev význačným konvertitou) někdy myslí na Soud, který nebere ohled na mínění mocných a vůči němuž není odvolání."
Jsou ty výroky spíše
a) dobře míněné varování před jednáním ("hříchem"), které by mohlo narušit dobrý vztah s Bohem a s lidmi, nebo
b) jsou ty výroky názorem na to, že právě to určité (zmíněné) jednání vztah s Bohem a s lidmi narušuje (názor na to, že "toto jednání je hříchem"), nebo
c) jsou ty výroky soudem o lidech, kteří jednají určitým (zmíněným) způsobem a autor výroků považuje takové jednání za chybné (považuje je za "hřích"), a proto ty, kteří se ho dopouštějí, odsuzuje?
Někdy se jako příklad rouhání proti Duchu svatému uvádějí učitelé zákona, kteří záměrně obvinili Ježíše z toho, že uzdravuje mocí ďábla, nikoliv Boží mocí (Marek 3, 22). Věděli dobře, že je to křivé obvinění a přesto se pro něco takového rozhodli.
To první je jazyk dva tisíce let starý, to druhé jazyk dnešní. I slova "hřích" a "peklo" jdou přeložit do dnešního jazyka - s peklem si například skvěle poradil pan Kolařík.
Důležitá je otevřenost. I to svědomí má být otevřené.
Já si samozřejmě myslím, že bez osobního vztahu k Bohu (a otevřenosti především vůči němu, nejen vůči druhým lidem, a také bez "zakotvení" v něm) je to dost problém.
Možná je dobré říkat to dnes nějakým jiným srozumitelnějším způsobem, přesto je však třeba vyvarovat se významového ochuzení či posunu.
U nevěřícího člověka místo Boha beru i to osobní svědomí, které by měl každý zpytovat. I když se, bohužel, může stát, že každému z nás to jeho svědomí řekne trochu něco jiného. Já ale chci, aby u nás byla svoboda svědomí, takže nebudu soudit, jestli svědomí toho druhého je liberální nebo konzervativní a z jaké víry vychází. Jenom by člověk neměl to své svědomí vnucovat druhým lidem. Ale zase je někdy těžké tomu zabránit, když se některý člověk domnívá, že musí druhého před něčím hrozným zachránit a myslí ta svá napomínání upřímně. I to se snažím pochopit.
Apoštol Pavel v Římanům 14 říká:
3Ten, kdo jí všecko, nechť nezlehčuje toho, kdo nejí, a kdo nejí, nechť neodsuzuje toho, kdo jí; vždyť Bůh jej přijal za svého.
4Kdo jsi ty, že soudíš cizího služebníka? O tom, zda obstojí či ne, rozhoduje jeho vlastní pán. A on obstojí, neboť Pán má moc jej podepřít.
5Někdo rozlišuje dny, jinému je den jako den. Každý nechť má jistotu svého přesvědčení.
6Kdo zachovává určité dny, zachovává je Pánu. Kdo jí, dělá to Pánu ke cti, neboť děkuje Bohu; a kdo nejí, dělá to také Pánu ke cti, neboť i on děkuje Bohu.
A dále pak
12Každý z nás sám za sebe vydá počet Bohu.
13Nesuďme už tedy jeden druhého
Proto je v Matoušovi správně řečeno, že je možno odpustit ten či onen jednotlivý hřích, a dokonce i rouhání - ale kdo odvrhl Absolutno, ten se vydal na cestu vědomé destrukce. Vědomé negace toho, co je Nejvyšší, co je absolutním základem veškerého Bytí.
V tomto ohledu je ten křesťanský model sám o sobě zcela v pořádku; kdyby tu nebylo pořád té zcela základní závady celého toho (vlastně platónovsko-křesťanského) schématu, že toto "Absolutno" je absolutně absolutní - že je naprosto soběstačné, a že člověka vlastně vůbec k ničemu nepotřebuje. A že tedy to jediné, co člověk může (rozumně respektive mravně) udělat, je se tomuto Absolutnu naprosto a plně podřídit.
V tomto modelu naprosto absentuje poznání, že člověk má - zároveň! - i právo být sám sebou, sám vytvářet hodnoty svého vlastního života. Pro které to "Absolutno" vytváří jenom obecný rámec. A že v mezích tohoto svého hledání má člověk plné právo dělat i své vlastní chyby.
Jednou větou: člověk má (relativní) právo zavrhnout i Absolutno (Ducha svatého) - pokud tak činí s dobrým úmyslem a v dobré víře.
Nicejsko-konstantinopolské Krédo říká:
Věřím v Ducha Svatého, Pána a dárce života,
který z Otce i Syna vychází,
s Otcem i Synem je zároveň uctíván a oslavován
a mluvil ústy proroků.
V Novém zákoně se občas píše, jak se Duch svatý někoho zmocňuje, k něčemu ho nutí nebo vede (zmocňuje se apoštolů, nutí Pavla jít do Jeruzaléma, vede Ježíše na poušť, aby tam byl pokoušen od ďábla). Takže to těžko může být jakési Absolutno, kterému je člověk lhostejný. Klidně si můžete myslet, že se Ježíš mohl v dobré víře a s dobrým úmyslem Duchu svatému vzepřít a nejít na poušť a odmítnout všechno to další. Ale my křesťané jsme mu vděční, že to neudělal.
Do opravdového pekla by jistě nechtěl.
Je to dokonce relativně správně vyjádřeno i v křesťanské Trojjedinosti - v identitě mezi Bohem, Duchem svatým a Ježíšem.
Bůh je Logos, Syn je Logos, Duch svatý je Logos. Co co všechny tyto tři formy spojuje, co je jejich společnou substancí, to je tedy právě samotný Logos.
A Logos, to je Absolutno. Absolutno je to, co existuje jenom samo sebou; není závislé na ničem jiném. Logos - to je absolutní formule uspořádání světa, vůbec existence světa.
"Bůh" - to je jenom víceméně antropologizovaná, religiózní podoba tohoto všeobecného Logu. "Duch svatý" - víceméně totéž, neosobní Logos je zde pojímán (představován) spíš jakožto subjekt, tedy jako "duch" v obecném smyslu, jako vědomí.
Ale - opakuji znovu - reálným základem toho všeho je samotný Logos, jakožto Absolutno.
Dnes si každý myslí, že na to má svrchované právo. A proč by neměl, že?
"Logos" - tento výraz měl ovšem ve staré řečtině celou řadu významů, ne pouze samotné "slovo" v obvyklém významu, ale daleko spíše ve smyslu "rozumná řeč". Byl v tom tedy nevyhnutelně obsažen ten rozum, a to nejen rozum lidský, ale zároveň rozum objektivně jsoucí.
Takže v důsledku toho ten "Logos" pak stejně tak znamenal i "rozumný řád", rozumné uspořádání věcí, celého světa, samotného univerza. A právě v tomto druhém smyslu ho používám já.
Tento "Logos" je tedy základním kódem, řádem, rozumným (logickým) uspořádáním veškerého Bytí. Jinými slovy, moderní terminologií je skutečně možno říci, že je to "informace" - totiž informace v ryze fyzikálním smyslu, jakožto kód pro uspořádání základních fyzikálních struktur.
V tomto smyslu je pak možno rozumět i "Boha", respektive "Ducha svatého" - jakožto symboly této "základní informace", tohoto základního, logicky uspořádaného kódu veškerého Bytí.
Tato "Boží informace" pak tedy není jenom sdělením (člověku) o něčem; nýbrž ona sama je substancí, podstatou, zdrojovým kódem vší existence.
Je to v podstatě to samé, jako když Parmenides - jakožto první - formuloval své "čisté Bytí", tak zároveň dovodil, že toto existuje na základě vnitřní zákonitosti.
Tato vnitřní zákonitost, tento Zákon veškerého Bytí, to je Logos.
Zatímco Boží slovo pochází od Boha, který s námi chce komunikovat. Naslouchá nám a my jemu.
Svým Slovem Bůh promlouvá k člověku. Toto Boží slovo je už zároveň lidské, abychom mu rozuměli. Proto nejdůslednější a nejhlubší slovo Boha k člověku je Slovo, které se stalo tělem - člověkem, člověk Ježíš. Lidský obraz věčného Boha Otce.