Fenomén Babiš přesahuje imaginaci sametové revoluce, neboť ztělesňuje i její vytěsněné důsledky. Magické rituály listopadové piety jsou na něj krátké.
Letošní demonstrace 17. listopadu sice nesly explicitní protibabišovský apel, ale přitom postrádaly ostří, které mohlo do něčeho skutečně říznout. Možná budeme muset připustit, že fenomén Babiš přesahuje imaginaci oslav sametové revoluce.
Prvním problémem je, že naléhavost demonstrací rozmělňuje všudypřítomná pieta vůči sametovému odkazu. Čím více se mluvilo o „sametu“ a „smíření“, tím více jsme se léta opájeli něžností té naší výjimečné revoluce. Avšak za vysokou cenu: stejně sametová kontinuita vydláždila cestu pro loajální, vychytralé a bezskrupulózní agenty, kteří dovedli spolu s ekonomickou transformací „transformovat“ i svoje kontakty, svůj kapitál a svůj vliv.
Čím více se vzývalo „svobodné podnikání“, tím méně se dodávala společenská odpovědnost, decentralizace monopolů nebo demokratizace výrobních prostředků, coby nezbytné korektivy. A tím spíš mohl člověk typu Andreje Babiše pokračovat ve výstavbě svého impéria, jako by žádná revoluce neproběhla, ba ještě snáze.
Dnešní pravici na něm nejvíce vadí, že byl estébák. Dnešní levici zase nejvíce vadí, že pravici nejvíce vadí, že byl estébák. Babišova hrozba přitom obě perspektivy překračuje, neboť vnucuje nepříjemnou otázku: Jak radikální předěl listopad vlastně byl, když Babiš své estébáctví úspěšně uplatnil před ním i po něm? Jenže kdo by si takovou otázku chtěl klást zrovna 17. listopadu, v den kladení věnců, Krylových písní a svobodných projevů o svobodě?
17. listopad tak už léta provází jakýsi kmenový rituál, během nějž si vzpomínající přehrávají mimikry sametové revoluce, ve snaze vyzvat Velkého druhého, aby zahnal vše zlé, stejně jako zahnal před třiceti lety — při stejných gestech, symbolech a zpěvech — komunismus. Jenže nová božstva jsou již vůči archaickým modlitbám pro Martu hluchá. Listopad a Babiš jsou dva různé světy.
Fenomén Babiš od svého zrodu přesahuje imaginaci sametové revoluce, neboť je návratem jejích vytěsněných důsledků — tedy okolností, za nichž se estébák Babiš převlékl v Babiše oligarchu. Nenávidět Babiše estébáka je pro společnost, uvězněnou v sametové dichotomii dobra a zla, nesrovnatelně snazší než vůbec připustit, že svobodná doba přinesla i poměry jako dělané pro lidi typu Andreje Babiše.
Demonstranti se dnes znovu staví na pomyslnou stráž do role svobodného lidu. A přáli by si, aby se i dnes jako před třemi dekádami stal svobodný lid znovu nositelem vytoužených demokratických změn, aby jeho magická moc bez nutnosti radikálnějších reforem sesadila nového tyrana z trůnu.
Jenže oproti sametové revoluci dnes do jejich plánů neustále hází vidle odvrácená strana tohoto lidu — ta, která sveřepě volí Babiše, Zemana, Okamuru a další zlosyny v demokratických volbách. I toto je konec konců trauma, které sametová revoluce vytěsnila: pevnou půdu pod nohama reálného socialismu netvořily aparáty totalitní síly a manipulace, ale především každodenní praktická loajalita velké části společnosti.
Sametový étos, mumifikovaný po tři dekády k volnému užití v nezměněné podobě na dalších a dalších listopadových demonstracích, rozděluje společnost na ty, kteří sami sebe vnímají jako ochránce demokracie, a na ty, kteří podle nich chtějí demokracii škodit.
Řečníci pak ke každému táboru vysílají nevědomě jiný vzkaz, jak letos ilustroval listopadový studentský lídr Igor Chaun v Brně. „Byl sice zvolen demokraticky, ale jen díky manipulaci,“ vysvětlil nejprve triumf Andreje Babiše tváří v tvář klíčovému demokratickému mechanismu vzývanému sametovou revolucí — svobodným volbám. „Budou vám tvrdit, že jste zmanipulovaní. Nenechte si to namluvit!“ dodal hned vzápětí, aniž by on nebo publikum zaznamenali zjevný rozpor.
Chceme-li Babiše skutečně zasáhnout, musíme zasáhnout i systém, z něhož vzešel. Buďto proti němu musíme demonstrovat bez sametu, anebo listopadový odkaz zásadně revidovat. Pokud neučiníme nic z toho, budeme za rok na náměstích sledovat stejnou marnost.
Ano, je to skutečně holý fakt: v tomto polistopadovém převratu mohou naprosto "svobodně" své deformované názory vyslovovat, mohou jed své nenávisti naprosto volně šířit všichni demagogové, xenofobové a rasisté právě typu Okamury.
Předlistopadový režim se od toho polistopadového lišil především tím, že tehdy se veškerá lidská ničemnost zdála být koncentrována do jednoho jediného centra, mocenského i ideologického. Tehdy se mohlo ještě zdát, že celá společnost je roztržena jenom na tyto dva nesmiřitelné protipóly: zlovolná a antihumánní moc na straně jedné, a ryzí a svobodomyslný lid na straně druhé.
Ukázalo se pak - po mnohých bolestných zkušenostech - že toto jednoduché rozdělení bylo pouhou iluzí. Že jakmile vypukne "svoboda" (pokud je tímto slovem míněn liberalistický režim naprosté volnosti individua, nekorigovaný žádným relevantním pocitem či principem mravní odpovědnosti) - tak že poté se napovrch vyhrne, či až přímo vytryskne všechen hnus, všechna zloba, všechna nenávist až do té doby ukrývaná v onom "lidu".
Takže namísto jednoho centra vší koncentrované špatnosti a zloby tu najednou máme hydru se stovkou hlav, které dorůstají znovu a znovu. A je z tohoto pohledu skutečně naprosto naivním počinem chtít svrhnout j e d n o h o jediného politika, useknout jednu jedinou hlavu, a doufat že už jenom tím dojde k finální nápravě všech věcí obecných.
Petr Bittner má naprostou pravdu: postrádá jakéhokoliv skutečného smyslu u příležitosti Listopadu demonstrovat proti Babišovi, a přitom nechat netknutý celý ten systém, který Babiše (a celou řadu jemu podobných) zrodil, a neustále nadále rodí. Pokud se nenajde odvaha změnit od samotného základu celé tento mechanismus trvalé reprodukce jak institucionální, tak i ryze lidské špatnosti, pak budou celé ty oslavy listopadového převratu (i s jeho antibabišovským impulsem) jenom neustále znovu opakovaným kýčem.
"Pokud se nenajde odvaha změnit od samotného základu celý tento mechanismus trvalé reprodukce špatnosti..."
"... musíme zasáhnout i systém... Buďto proti němu musíme demonstrovat bez sametu, anebo listopadový odkaz zásadně revidovat."
Tu "totalitu" tedy není zapotřebí si nějak vymýšlet; ta je tady vždycky.
A to jediné o co se jedná: budeme před touto skutečností stále strkat hlavu do písku, anebo ji konečně pochopíme - a z tohoto pochopení vyvodíme důsledky.
Tedy ty důsledky, že pokud je něco shnilého ve státě dánském (a vše hovoří pro to že i v současném státě českém velmi mnoho shnilého jest) - pak je zapotřebí ten Augiášův chlév vymést od základu, a ne jenom znovu a znovu dělat jakousi personální rošádu uvnitř množiny toho dobytka, který tento hnůj neustále produkuje.
Z parlamentu se tak stává kolozubá žvanírna a z liberální demokracie třeba lidová demokracie......když ne něco ještě horšího.
Ani by nemusel pojídat konvalinky...bych dodal.
Liberálové možná nemají dostatečnou odpověď na Babiše, levice nemá žádnou. Když nemáte kozu, můžete se aspoň těšit na to, že sousedovi chcípne a došlo na vaše slova.
Jenže, pak se - někdy - stalo, že "čas oponou trhnul", a co bylo ještě včera záležitostí jenom několika "pomatených" jedinců, to je najednou vůdčí ideou celé nové doby.
Bude nám potom ten hnůj opravdu více vonět?...
Právě tato myšlenka je centrálním bodem všech modelů a výkladů světa založených na systémovém, tedy komplexním chápání společenské problematiky: lidé tu nejsou (ve své velké většině, ve své mase) opravdu svobodní, nýbrž oni slepě a mechanicky přejímají hodnoty (a tedy především: pahodnoty), kterými je indoktrinuje právě panující systém. Nehovoří, nepůsobí, nevolí zde tedy lidé skutečně v plném smyslu toho slova svobodní; nýbrž lidé zmanipulovaní, kteří se ve své nevědomosti pouze domnívají, že jsou svobodní, a to jenom proto že jim b e z p r o s t ř e d n ě nikdo nenakazuje myslet tak či onak.
Právě v tom spočívá ten zcela fundamentální omyl, na kterém spočívá celý systém liberalistické demokracie: že lidé nedokáží pochopit rozdíl mezi individuální volností na straně jedné, a mezi skutečnou svobodou lidské bytosti na straně druhé.
Takže k té otázce, co by se stalo (po zásadní systémové změně celé společnosti) s tou částí společnosti, která "sveřepě volí zlosyny": prostě už by tu nebylo nic, co by lidské mysli manipulovalo k tomu, aby se identifikovaly se zlosyny.
(Tím naprosto netvrdím, že by celá záležitost byla jenom a pouze takto jednoduchá; ale je to odpověď - a v daném smyslu pravdivá - z hlediska právě té koncepce zásadní a komplexní systémové změny.)
Jenže způsob péče o neoliberální kapitalismus zaštítěný Obamou má odér, který navozuje jinou imaginaci, než odér pana Zemana.........bych za sebe prohlásil
---------------------------------------
Výše v diskusi jste napsal, že "k a ž d ý společensko-ekonomický systém je automaticky "totální" - to jest, každého jednotlivého svého člena (občana, člověka) nevyhnutelně vtahuje do z c e l a s p e c i f i c k é h o komplexu určitého typu ekonomických, sociálních, politických a hodnotových vztahů.
Tu "totalitu" tedy není zapotřebí si nějak vymýšlet; ta je tady vždycky."
Proč si tedy najednou myslíte, že nějaký nový společensko-ekonomický systém by totální nebyl? Nebo si pouze myslíte, že by totální samozřejmě byl (jako každý), ale způsobem, který by Vám vyhovoval (a někomu jinému by zase nevyhoval)?
Ano, s nástupem Baracka Obamy do funkce amerického prezidenta bylo spojeno velice mnoho nadějí (a to nejen kvůli barvě jeho kůže). Ale - co se po osmi letech jeho vládnutí tak zásadního změnilo na onom proslulém "americkém způsobu života"? Kolik nadějí do něj vkládaných došlo svého naplnění?
S určitou mírou cynismu by se dost možná dalo říci: jediným reálným výsledkem Obamova vládnutí je nástup Donalda Trumpa. Obama svou snahou liberalizovat a humanizovat americkou společnost (a americký kapitalismus) vychýlil váhy toho, co tato americká společnost ještě dokáže snést, příliš doleva. Takže potom následovala zákonitě reakce, protipohyb opačným směrem. Takže - Trump.
Nechci tím nijak snižovat symbolický charakter skutečnosti, že se poprvé v dějinách americkým prezidentem mohl stát občan tmavé pleti; ani nechci popírat humanizační působnost Obamovy reformy zdravotního pojištění, kterou se dokonce ani Trumpovi nepodařilo zcela zvrátit.
Ale: na straně druhé nelze zapomínat na to, jak málo ve skutečnosti zůstalo z těch původně euforických nadějí do Obamy vkládaných. Ne že by neměl dobré úmysly; ale on prostě narazil na realitu americké společnosti, a amerického kapitalismu.
Takže se nám stále dokola opakuje jedno a to samé: ano, je vždycky pozitivním počinem dělat třeba i malé krůčky pro zlepšení obecných poměrů; ale na straně druhé nikdy nelze propadat iluzím, že jenom a pouze tímto způsobem (bez zásadní změny nastavení celého systému) by bylo možno dosáhnout humanizace principiální a trvalé.
Musíme tedy jak řečeno v naprosto prvé řadě od sebe odlišovat dvě zcela různé roviny lidské existence, a tedy i pramenů lidských konfliktů.
Na jedné straně stojí (názorové) konflikty přirozené, dané ryze individuálními rozdíly jednotlivých povah, jednotlivých charakterů. Tyto rozdíly (a z nich plynoucí konflikty) jsou jak řečeno přirozené; a svým způsobem jsou i naprosto potřebné a nutné. Jsou výrazem té proslulé "názorové plurality", která je skutečně nepostradatelným momentem pro rozvoj lidského ducha.
Ale - na straně druhé stojí konflikty, které jsou specifické, jsou podmíněné jenom zcela určitým charakterem společenského (společensko-ekonomického) uspořádání, a jsou tímto uspořádáním ("systémem") vytvářeny. A tyto konflikty zmizí spolu s odstraněním tohoto systému. (Naprosto triviální příklad: názorové konflikty o legitimitu otroctví - které se s velkou intenzitou vedly mezi antickými mysliteli - tyto názorové konflikty tedy zmizely spolu s odstraněním otrokářského systému.)
Takže tedy: je určitá množina mezilidských konfliktů, které odstranit nemůžeme; ale je určitá množina konfliktů, kterou odstranit můžeme, spolu s příčinami, které tyto konflikty vyvolávají.
Naprosto pregnantně to svého času vyjádřil Marx: ani v komunistické společnosti nezmizí všechny konflikty ve společnosti. Ale ten naprosto zásadní rozdíl je v tom: tyto - budoucí - konflikty už nebudou mít a n t a g o n i s t i c k ý charakter.
Nebudou mít ten antagonistický charakter, jak ho mají ve společnosti kapitalistické, kde celá společnost je roztržena na dvě velké třídy, které proti sobě stojí v zásadním existenčním konfliktu - neboť jakýkoli zisk jedné třídy je okamžitě a bezprostředně ú j m o u pro třídu druhou.
Za těchto okolností vůbec není objektivně možné dosáhnout nějaké obecné shody; tento absolutní protiklad vitálních zájmů není možno žádným způsobem natrvalo překlenout.
Zatímco v komunismu - tolik alespoň teorie Karla Marxe - v komunismu tento zdroj těchto vitálních, těchto existenčních konfliktů odpadne; neboť všichni lidé budou s p o l u v l a s t n í k y všech produkčních prostředků; a navíc, všichni lidé budou navzájem spojeni společnou, pospolitou účastí na společném díle, totiž na budování všestranně humánní společnosti.
Ponechme teď stranou, do jaké míry byly tyto Marxovy teorie o komunistické společnosti realistické či nikoli; to tady není předmětem našich úvah.
Tady se jedná o ten jeden zásadní moment: jsou konflikty které jsou svou povahou přirozené, a je tedy také principiálně možno je řešit přirozenou cestou; ale na straně druhé jsou konflikty, které jsou systémově podmíněné, jsou způsobovány zcela určitou formou ekonomicko-společenského uspořádání; a spolu s odstraněním či překonáním tohoto specifického, historicky podmíněného útvaru zmizí i tyto konflikty.
Nechci nijak popírat, že takovéto nebezpečí samozřejmě hrozí. Ale za prvé opakuji znovu: i kapitalismus (i se svou demokracií) vytváří určitou totalitu svého vlastního chodu, svého vlastního fungování, a - svých vlastních hodnot. A ten údajný "pluralismus" za podmínek kapitalismu je v naprosté většině jenom pluralismem lidské povrchnosti. Stejně tak plytké, jako je život konzumní společnosti sám. Stejně tak jako se konzument neustále znovu a znovu přehrabuje v nekonečné nabídce většinou zcela zbytečných věcí, stejně tak i "svobodný občan" se přehrabuje v ošatce s prefabrikovanými názory a hodnotami, a vybírá si - ne snad ten nejpravdivější, nýbrž ten nejlíbivější.
A za druhé: pane Nusharte, Vy jste přece věřící křesťan. A křesťanství, to přece nakonec neznamená nic jiného, nežli že se nakonec spolu v jedné velké pospolitosti sejdou "všichni lidé dobré vůle". Což je ovšem také svým způsobem "totalita" - neboť z této pospolitosti jsou apriori vyloučeni všichni lidé "zlé vůle" - a jejich touha konat skutky nedobré (to jest: egoistické) je tu potlačována a omezována. To znamená: je zde omezena jejich "svoboda" myslet si a dělat si, co se jim jenom zachce.
Takže jak, pane Nusharte: je to křesťanské "Království boží" totalitní zřízení, tím že potlačuje zlo, anebo není?...
Boží království už se na zemi vyskytuje a zároveň postupně přichází. V úplnosti nastane, teprve až se završí dějiny.
Lidé "zlé vůle" se už prostě nebudou vyskytovat. O žádném potlačování nemůže být řeč.
https://www.vira.cz/texty/clanky/bozi-kralovstvi
Naše konflikty v diskusích (například konflikt vyplývající z různých názorů na odstranění stávajícího systému) je také principiálně možné vést kdykoliv (i po případném odstranění stávajícího systému), jsou to tedy nejspíše - nikoli konflikty systémové - ale konflikty přirozené, dané například individuálními rozdíly našich povah.
Tyto rozdíly (a z nich plynoucí konflikty) jsou tedy potřebné a nutné, jsou výrazem názorové plurality, která je zřejmě nepostradatelná pro rozvoj lidského ducha, ovšem není jisté, zda tato názorová pluralita, potřebná pro rozvoj lidského ducha, bude umožněna v každém budoucím systému. V takovémto hypotetickém případě by pak nemožnost vést přirozený konflikt byla systémově podmíněná.
A to svým způsobem právě pro jeho dokonalost. Protože - tato dokonalost může být udržována jenom a pouze tehdy, když ji (a její normy) budou dodržovat bez výjimky všichni. To znamená: tato dokonalost může existovat jenom tehdy, když bude absolutně z á v a z n á pro všechny.
A právě tady je kámen úrazu: je určitý druh lidí (charakterů), pro které je ze všeho nejdůležitější jejich vlastní osobní autonomie. Tedy to, že mohou konat jenom a čistě na základě vlastního uvážení - a ne aby se podřizovali jakýmkoli normám. I když třeba o sobě správným. Takže - takovíto lidé se i v tom dokonalém "Božím království" budou vždy cítit nesvobodně, jeho normativní závaznost budou vždy pociťovat jako svou vlastní nesvobodu, a tedy jako "totalitu".
Můžeme si dát jeden naprosto konkrétní příklad. Když Aristoteles v závěru svého díla "Politika" líčí (bohužel jenom ve fragmentu) své představy o ideálním státním uspořádání, pak kromě jiného také uvádí, že v tomto dokonalém státě je nutno zavést "státní dozor nad tím, aby ženy na ulici vycházely pouze cudně oblečené".
Tak - a co teď s tím? Na jedné straně asi bude souhlasit to, že producírovat se v ulicích měst ve zjevně vyzývavém oděvu (ať už v případě žen či mužů) se sotva může shodovat s morálními normami ať Aristotelova dokonalého státu, ať křesťanského "Království božího".
Jenže na straně druhé, asi cítíme ihned: takováto "mravnostní policie", to je opatření z arzenálu ryze totalitních států. Jako jsou v současné době takové reakční režimy jako je ten íránský či saúdskoarabský. Nemluvě už o - naštěstí už zaniklém - islámském státu Daeš.
Takže právě tohle je zásadní potíž, paní Hájková: jakmile se pokusíme zavést nějaký opravdu dobrý stát - i kdyby byl objektivně opravdu ten sebenejlepší, sebenejdokonalajší a sebenejhumánnější - v realitě nikdy nebude možno ho udržovat jinak, nežli prostřednictvím metod, které přinejmenším část populace bude považovat za znevolňující a totalitní.
Na straně jedné samozřejmě platí, že lidé (a jejich názory) jsou natolik různí, že nikdy nebude možno je spojit dohromady v jeden naprosto homogenní, harmonický celek (viz poznámku výše o Božím království a totalitě).
Ale na straně druhé: jmenovitě o té legitimitě otroctví je ovšem možno vést akademické spory i dnes - jenže tyto spory (spolu s historickým zánikem otroctví samotného) naprosto ztrácejí svou závažnost, svou ostrost (dnes už jedině skutečně vyložení pomatenci by ještě dokázali závažně obhajovat existenci institutu otroctví).
Takže ještě jednou, o co se jedná:
Za prvé o d s t r a n i t takové společensko-materiální podmínky, které samy o sobě, svým reálným působením různé části společnosti uvrhávají do principiálních a v daném systému neřešitelných konfliktů.
Za druhé vytvořit takové společensko-materiální podmínky, které naopak vytvářejí reálnou základnu pro to, aby i lidé principiálně různých charakterů a různých názorů byli navzájem s p o j o v á n i v jeden pokud možno harmonický celek, v jednu pokud možno společným duchem spjatou pospolitost.
Ještě jednou: dnes už nemůžeme reálně doufat v nějakou a b s o l u t n í harmonii, jak si ji představovalo komunistické hnutí, anebo jak si ji stále ještě představují (a vysnívají) křesťané. Takováto absolutní harmonie a homogenita je skutečně iluze; a jakékoli snahy ji zavést nevyhnutelně vedou k tomu či onomu druhu totality. Ale jde o to, nenechat svět se utápět jednou provždy v té současné "pluralitě", kdy pod záminkou udržení svobody plurality se legitimizuje i přetrvávání a udržování rozporů zásadních a antagonistických, ve výše uvedeném smyslu.
Hájit existující společensko-ekonomický systém mi v tomto smyslu nepřijde jako principiální, ale jako pohodlné.
P.S.: Ve Švýcarsku, jedné z nejdemokratičtějších zemí, právě lidé rozhodují, zda podpořit (tedy umožnit) chování krav, nezbavených rohů.
Nevím, proč jste uvedl jako příklad dokonalosti (kterou nelze "zavést") zrovna to, jak lidé chodí oblečení, jako by to snad bylo tak důležité. Jsou přece jiné, mnohem důležitější věci, na kterých se lidé navzájem neshodnou, ba lezou si na nervy. Přitom by se to dalo vyřešit docela jednoduše. Kdybychom zůstali u toho vašeho (nevhodného) příkladu, pak by přece úplně stačilo, aby se od sebe ti, kteří chtějí chodit oblečení vyzývavě a ti, kteří chtějí chodit oblečení "cudně", oddělili tak, aby se na sebe nemuseli navzájem dívat.
Když lidé uzavírají manželství, také si vybírají partnery, kteří se k nim hodí. Málokdo si vezme někoho, kdo je diametrálně odlišný.
Tento trend je nebezpečný a já ho pochopitelně nevítám. Někteří ho ale patrně vítají, neboť v něm vidí naději na rozboření jimi nenáviděného systému (kapitalismu).
"V křesťanství jej ovšem ten problém, že ten požadavek konání dobra je tu natolik pevně spjat s tou vyhlídkou na odměnu ("život věčný") respektive s obavou z trestu (peklo), že se v praxi vlastně už vůbec nedá odlišit, kdo by to dobro dělal jen pro něj samé, a kdo z uvedených důvodů."
Z diskuse pod tímto článkem:
"Jsou prostě lidé, kterým ani to 'Království boží' nevoní, a nikdy se v něm nebudou cítit volně. (...) Je určitý druh lidí (charakterů), pro které je ze všeho nejdůležitější jejich vlastní osobní autonomie. Tedy to, že mohou konat jenom a čistě na základě vlastního uvážení - a ne aby se podřizovali jakýmkoli normám. I když třeba o sobě správným. Takže - takovíto lidé se i v tom dokonalém "Božím království" budou vždy cítit nesvobodně, jeho normativní závaznost budou vždy pociťovat jako svou vlastní nesvobodu, a tedy jako 'totalitu'.
----------------------------
Na jedné straně tedy někdo koná dobro s vyhlídkou na odměnu nebo z obavy z trestu, na druhé straně jsou lidé, pro které je ze všeho nejdůležitější jejich vlastní autonomie, která by ale při hypoteticky objektivně existující (svobodné?) volbě pouze ze DVOU (hypoteticky) reálně existujících možností ("život věčný v království Božím" a "život věčný mimo království Boží") ve skutečnosti vůbec automní volbou nebyla. V takovémto případě by ke zdání autonomní volby bylo nutno odmítnou realitu (realitu volby z pouze dvou možností).
K tomu vztahu "Království božího" a "režimu": nejde o to jak to pojímám já; ale - opakuji ještě jednou - velké množství lidí by to zrovna takto pociťovalo. Tedy že to "Království boží" je nutí dělat něco, chovat se nějakým určitým způsobem, který jim samým vůbec nevyhovuje, a ve kterém se tedy cítí nesvobodní.
Jednou větou řečeno: nikdy a za žádných okolností nedosáhnete, aby všichni lidé žili jenom z lásky, a jenom pro lásku. A pak jsou jenom dvě možnosti: buďto je k této všeobjímající lásce začnete nutit - a pak to bude právě ta totalita. Anebo necháte věcem volný průběh - a pak to "Království boží" nebude nikdy moci být samo sebou, protože bude vnitřně rozpolcené mezi ty, kteří ho budou přijímat a hlásat, a mezi ty kteří jeho normy budou cítit jako svírající korzet, a proto ho budou odmítat.
Je to naprosto to samé jako s komunismem: i ten je principiálně nemožný proto, protože i tady vždycky budou lidé, kteří půjdou "proti proudu".
Moje matka vždy říkala, že "komunismus by byl výborná věc, kdyby lidé byli andělé. Jenže bohužel, lidé andělé nejsou."
Celá ta víra v "Království boží" je založena víceméně na té samé víře - totiž že se jednoho krásného dne podaří všechny lidi proměnit v anděly.
Takže paní Hájková, až se Vám toto podaří - totiž proměnit všechny lidi v anděly - pak můžete opravdu s Boží pomocí založit to své "Království boží". Do té doby ale ne.
A pak jsou zase jenom dvě možnosti: buďto je k této "lásce a empatii" začnete nutit - anebo se budete muset smířit s tím, že lidé jsou nejenom "různí", nýbrž navíc jsou ve svých základních životních konceptech a představách naprosto p r o t i c h ů d n í. A tedy nacházející se v trvalém principiálním konfliktu.
O království Božím už s vámi nebudu diskutovat, jak jsem napsala výše. Já věřím, vy nevěříte, takže není co řešit. Beru na vědomí vaše rozhodnutí.
"A pak jsou jenom dvě možnosti: buďto je k této všeobjímající lásce začnete nutit - a pak to bude právě ta totalita. Anebo necháte věcem volný průběh..."
Pak ale říkáte, že Vám smysl předchozího uniká a píšete:
"K dispozici naprosto nestojí jenom a pouze dvojí alternativa: život věčný s Královstvím božím, anebo život věčný bez Království božího; k dispozici je ještě třetí alternativa..."
Proč ale jejich víra nepřispívá ke společnému vytyčení možností, jak se takovému světu přiblížit....bych se zeptal.
Podle mého názoru dnes už nelze zestátňovat a centrálně řídit ekonomiku a politiku. Ale to si jen tak myslím. Doopravdy tomu nerozumím. Politický program ode mě nečekejte.
Z jednoho úhlu pohledu musím přiznat (a vůbec to nemyslím ironicky), že ještě nikdy v historii tady nebyla taková svoboda jako je dnes. Problém je, že lidé v tom neumějí žít. A nejen v tomto systému. Problém je v tom, že lidé vůbec neumějí žít.
Konkrétněji je ten rozdíl ale daleko spíše v tom, že jeden tvrdí že pro dosáhnutí Nového světa je nutno napřed vytvořit všechny potřebné podmínky, vystavět lodi schopné daleké plavby, naučit se navigovat podle hvězd i podle kompasu, a tak dále a tak dále. Zatímco protistrana tvrdí, že plně postačí spolehnout se na přízeň Boží, že Bůh nám ty potřebné lodi a všechno ostatní už tak nějak sám dodá až do domu...
Antoine de Saint-Exupéry
Víra se zakládá na vizi a méně na potvrzených hodnotách, takže významně navozuje pocit smysluplnosti i rizikového konání.
Protože lidská aktivita je jak známo tvořena jak energií biofilního tak nekrofilního rázu, zůstává víra pouze hybnou silou s ručením omezeným.
A to odjakživa ..........bych k hledání nového světa dodal.
Proto mně připadá lepší spoléhat na Boha. Možná se dá říct - na jeho sen.
Tento společný impuls je ale nutno poněkud podrobněji rozklíčovat. Protože takto by se snadno mohlo zůstat jenom u závěru, že všechny tyto vize jsou prostě záležitostí jenom "těch nespokojených". Tedy jakousi ryze privátní podivnůstkou určité skupiny osob.
Jenže: za prvé, tato ryze osobní nespokojenost, ta v obecném horizontu vyjadřuje něco mnohem zásadnějšího a závažnějšího: totiž naprosto principiální schopnost, ochotu a touhu lidského rodu jít někam dál. Nezůstat jenom u dosaženého, ale hledat, jít, a také nacházet a vytvářet stále nové, lepší, spravedlivější a pravdivější formy své existence.
Paní Zemanová se cítí být šťastnou, že ji nikdo nemůže nutit vydat se ani jedním, ani druhým směrem. Jenže - při zcela důsledném dodržování této pozice by celé lidstvo stále ještě lezlo po stromech. Protože i tehdy to znamenalo v prvé řadě, n ě k a m se vydat. Opustit bezpečí výšin korun stromů, a vydat se do nebezpečí savany. A i tehdy musel nakonec rozhodnout vůdce opičí tlupy, že se tento krok podnikne, a tím k tomu donutil i ty ostatní. A jistě přitom byly i oběti; jenomže podle všeho právě tímto krokem do neznáma byla započata cesta od opice k člověku.
A tím se dostáváme i k bodu druhému: ta "nespokojenost" pravidelně vzniká především tam, kde jsou to samotné o b j e k t i v n í podmínky života, které se dostávají do pnutí. Když se čím dál tím více ukazuje, že zde něco nesouhlasí, že už není možno žít postaru. A právě z tohoto pnutí u v n i t ř samotného stavu současného pak vznikají jak touhy po lepším řešení, tak i vize, jak toto lepší řešení konkrétně uskutečnit.
Takže, aby tím byla zároveň dána odpověď i paní Hájkové: ano, jako první je zapotřebí ta touha "po nekonečných dálkách". Ale pokud tato touha nebude doplněna a doprovázena velmi střízlivým rozumem, pak tato touha skončí na první mělčině, či v první velké bouři. A když si ti námořníci nepostaví solidní loď a nebudou vědět kam plout a jak se řídí loď a jak se naviguje, pak i s tou svou žhavou touhou, a i s veškerou pomocí Boží budou na širém moři v nejlepším případě jenom pořád kroužit v jednom a tom samém kruhu.
Ten pravý důvod nikdo nenašel a nikdy nenajde .....říkával Voltaire.
Problémem asi je, pane Poláčku, že my už v tlupách nežijeme. A tak někteří ani nemáme vůdce.
I když, mnozí lidé ho, pravda, mají (aspoň tak lze soudit z rostoucího populismu). Jenže on stejně jaksi ne a ne podniknout ten rozhodný krok ze stromu do nebezpečí savany.
A co se toho "vůdce" týče: to byla ovšem určitá zkratka, to sestoupení ze stromů na zem neproběhlo tak že by se prostě nějakému vůdci zachtělo proběhnout se pro změnu savanou, ale prvotní příčinou k tomu byly změněné životní podmínky. Ovšem - i za této situace dozajista byli opičí "konzervativci", kteří zarytě chtěli setrvávat jenom v tom, co se už "osvědčilo", co měli zažité. A v takových situacích se pak prostě musí najít někdo, kdo vydá jednoznačný pokyn: "Je třeba vydat se na nové cesty!"
Jak se to vezme, pane Petrasku. Je nutno si uvědomit, že dnes přece jenom žijeme už v trochu jiné době, nežli onen - dozajista velmi ostrovtipný - Voltaire.
Dnes už víme (to jest, máme to vědění objektivně k dispozici) vlastně velmi mnoho o "pravých důvodech", tedy o skrytých motivacích našeho jednání - ať motivacích niterných, ukrytých v našem nevědomí, anebo motivací respektive determinací objektivních, daných tedy právě těmi rámcovými podmínkami naší existence.
Takže my o těch "pravých důvodech" dnes už leccos víme; jenže toto vědomí si nechceme připustit. Kdysi jeden autor (nezapamatoval jsem si jeho jméno) prohlásil, že my lidé moderního světa bychom se vlastně měli naučit sobě samým takzvaně "hledět přes rameno" při našem konání. To jest: nejen konat (podle našich bezprostředních záměrů a motivací) - ale zároveň si přitom být vědom i toho, co nás v tu chvíli ovlivňuje, manipuluje tím či oním směrem, determinuje. To by byl právě náhled do těch "pravých důvodů".
A je to i mé přesvědčení, že p o k u d by tohle člověk dokázal, že by to skutečně představovalo naprosto radikální kulturní, společenskou a historickou změnu.
Současný člověk je velice žárlivý na svou svobodu; ale ve skutečnosti je v této své údajné "svobodě" stále ještě vláčen nevědomými faktory a vlivy obojího (psychického i materiálního) druhu. A teprve kdyby si v sobě vypěstoval tu schopnost "hledět sám sobě přes rameno" - teprve potom by se mohl stát bytostí skutečně a v plném smyslu svobodnou.
A tady musím říct, že ještě nikdy v historii nebylo možno žít tak izolovaně jako dnes.