Naše plytká republika
Filip OutrataPřipomínání století první republiky se nevyhýbá pozlátkové povrchnosti a stereotypům. Nabízí ale i podnětnější rovinu: rozmanitou, nestereotypní a vzájemně propojenou společnost.
V taneční show Star Dance v předvečer 28. října se zpěvák a herec Adam Mišík vyznal z toho, co se mu líbí na první republice. Představuje si ji jako velkou párty plnou krásně oblečených lidí. Mišík hraje v seriálu První republika, takže herečky v krásných šatech a herce v oblecích má doslova před očima. Jeho představa se tak nějak shoduje s obecně rozšířeným pohledem: byla to doba stylu, hezké módy a slušného vychování. Ještě starý dobrý svět, ale už náš.
Tu sobotu byl celý díl hvězdného tančení věnován první republice, od střihu tanečních šatů přes dobové šlágry, které k tanci zněly. Až po moderátora Marka Ebena, který se k době prvorepublikové (a ještě starší) ve svých výstupech vrací rád a opakovaně, asi aby znovuoživil onu oblíbenou lehkost života, styl, humor atakdále. Jenže, a i prvorepublikový díl Star Dance to ukázal, tahle lehkost a elegance je do velké míry jen pozlátkem, dovedně skrývajícím všechno, co se nehodí.
Jak už si v Deníku Referendum povšimla hungaristka Adéla Gálová, ve Star Dance se pravidelně objevují stereotypní narážky vzhledem k účastnicím a účastníkům romského původu. Nuže, Marek Eben si jednu takovou narážku vychutnal i během svátečního dílu. A vlastně to taky k první republice nějak patří — naznačování, že Romové prostě (jak všichni víme) nepracují, se hodí k době, kdy „cikáni“ byli definováni zákonem jako „potulné osoby práce se štítící“...
Reformovat republiku bude složité. Obnovit monarchii by bylo ve prospěch českého státu jednodušší a mohlo by se pracovat s čistým stolem. Vlastně španělský model.
Je ale otázka, co by bylo nebo bude, pokud současný projekt EU z nějakých důvodů nevyjde. Potom máme v podstatě dva půdorysy - model Svaté říše římské, tedy Evropa kolem Německa a na východ od něj, a půdorys podunajský, na který v určité karikované podobě je v současnosti používán jako V4. Ale současná visegrádská spolupráce zdaleka není něčím, co by šlo nazvat základy nějaké nadnárodní spolupráce do budoucna. Tak uvidíme.
Jinak ale souhlasím s tím, že bychom neměli První republiku idealizovat.
Nesmí se to říkat, ale posledních 28 let je daleko lepší období v životě našich zemí než byla První republika a ovšem to, co přišlo potom. Také je dobře si uvědomit, že První republika trvala jen dvacet let a určitá atmosféra optimismu trvala jen do počátku hospodářské krize, která byla nesrovnatelně vážnější než ta nedávná.
Po válce to bylo s oblékáním jinak, ale důvodem byly možná hospodářské otřesy, nedostatek konfekce i látek na konci války a v poválečných časech. Chodilo se v teplákách, v montérkách, v plátěných teniskách (trampky). V šedesátých letech to možná bylo už zase o něco lepší. Jenže pak se u mládeže objevil "somrácký" styl, který starší lidé samozřejmě vůbec nemohli pochopit. Byl to už jiný svět.
Jak si nechtějí porozumět, nechtějí budovat společný kulturní a hodnotový konsensus, na kterém vždy stály lidské společnosti, jak chtějí své vidění světa uzákonit a cizí vidění světa zákonem vykořenit, jak sebe samé ztotožňují s dobrem a ty druhé se zlem, jak zastávají postoje, o jejichž správnosti jsou přesvědčeni vlastně proto, aby sami sebe mohli dobře hodnotit, jak různé protichůdné vize lepšího a spravedlivějšího světa se dnes staly pro ty, kdo je prosazují, důležitějšími než láska k bližnímu, jak se láska k bližnímu změnila v solidaritu a solidarita se stala kmenovou nenávistí v naší válce nově se tvořících - nikoli už etnických ale názorových - kmenů, které jsou stmelovány společně vyznávanými hodnotami a nepřátelstvím k ostatním, kteří mají zas jiné hodnoty.
Přirovnání Evropské unie ke starému Rakousko-Uhersku bohužel sedí a je těžké říci, jaká nás čeká budoucnost. Pokud nechceme tu šílenou historii prožít znovu, je třeba dělat něco jiného než co děláme teď. Někdo se děsí například klimatické změny, já za mnohem větší nebezpečí považuji to, co jsem se pokusil výše popsat - to, co se děje v lidských srdcích, když v nich vítězí přesvědčení o své pravdě.
Jen mám třeba potíže porozumět tomu, že "solidarita se stala kmenovou nenávistí". Celkově vzato tomu jistě tak není. Přiznám se, že jakkoli jsem povahou také spíš "usmiřovač", jak se popisujete Vy, bude mezi námi zřejmě skutečně nějaký zásadnější rozdíl v pohledu na svět. Což samo o sobě samozřejmě není nic špatného, naopak je to zcela přirozené.
Víte, vy byste chtěl budovat "hodnotový konsensus", ale přitom, jak se ukazujete, jiný názor považujete za nepřátelský. To se pak konsensus nebuduje úplně snadno. Myslím, že jste stejně přesvědčen o své pravdě, jako ti hypotetičtí oni, o kterých píšete. Ale díky za komentář.
http://www.christnet.eu/clanky/6140/odkud_se_vzalo_pithovo_proroctvi.url
/odkud_se_vzalo_pithovo_proroctvi.url
"Ano, manželství je pojem, který patří výhradně svazku muže a ženy. U stejnopohlavních svazků zůstaňme u pojmu registrované partnerství. Myslím, že by kategorii „registrované partnerství“ bylo třeba ještě rozšířit i na jiné svazky lidí, kteří o sebe pečují a zasluhují podobnou právní ochranu. Rodinu tvoří muž, žena a děti. Nezavádějme zmatky".
Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/tomas-halik-kazani-petr-pitha-homosexualove-frantisek-papez-istanbulska-umluva-gf9-/domaci.aspx?c=A181029_165501_domaci_lre
Nevím ovšem, co přesně jste myslel "zachováním plurality hodnotových systémů". Zda jste myslel pluralitu hodnotových systémů v jednom místě (např. prolínání židovské kultury s jinou místní kulturou), nebo pluralitu existujících hodnotových systémů ve světovém měřítku. V obou případech jsem samozřejmě pro zachování toho, co existuje a co se nějak samo vyvíjí. (Opakem té geograficky chápané plurality by byla například instalace západního hodnotového systému z mocenské pozice v jiné kultuře, která se tomu bude bránit; opakem té místně chápané plurality by bylo třeba vyhánění lidí z jejich domovů nebo občanská válka, a to třeba na základě etnického nebo názorového rozlišování.)
-------------------------
"Hodnotovým konsensem" společnosti mám na mysli to, co je vytvářeno spíše (ve větší míře) přirozeným kulturním vývojem a nenásilným zvnitřněním hodnot nežli to, co je někým násilně vynucováno.
Rozdíl je zřejmý: U přirozeného kulturního vývoje a nenásilného zvnitřnění hodnot nelze jednoduše určit původce děje, zatímco u násilného vynucování a převýchovy toho původce určit lze.
Jeho motivem pak není budování konsensu, ale například
- je přesvědčen o zlé vůli těch, kteří mají jinou představu o kýžené podobě ideální společnosti,
- je přesvědčen o rozumové nedostatečnosti těch, kteří mají jinou představu o kýžené podobě ideální společnosti,
- touží získat a uplatnit moc nad ostatními lidmi.