Nejsem rasista, ale žijeme v matrixu. Česká válka proti světovému spiknutí
Petra DvořákováTak dlouho jsme neposlouchali hlasy velké části lidí, až přestali poslouchat nás a začaly věřit alternativním „pravdám“ konspiračních teorií. Náprava nebude snadná a zatím k ní nikdo v politice nemá ani odhodlání.
„Jednoho krásnýho dne půjdu okupovat Strakovku a všechny ty vlastizrádce nahážu do kontrejnerů. To nejsou slušní a čestní lidé!“ přešlapuje Jiří Černohorský po potemnělé místnosti karlovarské sídlištní hospody Chalupa, kde se dnes debatuje o „globálních paktech“, tedy mezinárodních smlouvách týkajících se migrace.
„Nevím, kdo za tím stojí. Nedokážu ty šmejdy pojmenovat. Rockefelleři. Sorosové. Gatesové. Politici. Neziskovky! Vymysleli Nový světový řád, aby sem dostali migranty a zničili Evropu. Ale jim se to nepovede. V našem národu se to zlomí!“ křičí mesiášsky, na sobě svůj typický vlastenecký stejnokroj sestávající z kšiltovky s trikolorou, modrobílé kostkované košile a šály s českým lvem.
„Víte, já su vyučený tesař. A jsem na to hrdý! Mnoho lidí mi nadává, že su lopata — přestože na zabíjení hřebíků používám kladivo. Ale možná to zajde tak daleko, že jednou někdo přijde a já tu lopatu použiju!“ pokračuje Černohorský, zakladatel spolku Čest, svoboda a respekt a organizátor protimigrantských demonstrací, který sám sebe charakterizuje jako Čechoslováka z Moravy.
Zhluboka se nadechuje, pohled zapíchnutý v dál: „Já nechci násilí. Ale to není násilí. To je pud sebezáchovy!“ A po chvíli pokračuje: „Já su přímý člověk, trošku naivní, politický panic. Kdybych byl ministr financí, oddlužil bych všechny občany České republiky. Pryč s exekuční mafií!“ povídá Černohorský se zoufalým leskem v očích, zatímco v publiku se nikdo neopovažuje ani pípnout.
Důvody vzrůstající důvěry k protimigrantským populistům, a naopak odvracení se od tradičních kulturních elit nikdo neztělesňuje výmluvněji než on. Na červnové demonstraci proti „globálním paktům“ ho moderátorka titulovala jako vůbec největšího českého vlastence.
Zadluženému taxikáři se dnes díky uprchlíkům konečně dostává pozornosti i uznání. Příští rok chce kandidovat do Evropského parlamentu — buď jako nezávislý, anebo za Zemanovce — a za pomoci europoslaneckého platu založit politickou stranu. „Pokud chcete přemoci systém, v němž žijete, musíte ho zneužít,“ hlásá muž, který neváhá v emocionálních záchvatech volat po defenestraci.
Černé svědomí českého státu
Jak upozorňuje sociolog Daniel Prokop, demokracii neohrožuje největší chudina, ale lidé, kteří mají k chudobě blízko. Politolog Jan Charvát je charakterizuje jako lidi, „kteří chtějí vlastnit, ale nevlastní“, jako „černé svědomí českého státu“. Lidé, kteří se bojí komunismu a zároveň nenávidí kapitalismus. Ti, kteří pracují celý život u soustruhu, díky čemuž mají na nájem v paneláku, ale nemohou si dovolit výlet za jadranskou zmrzlinou na Makarskou riviéru.
„Já nejsem rasista, ale ať makaj. Já už si svoje odpracoval,“ hlaholí invalidní důchodce a bývalý člen SPD Miroslav Krejčíř, zatímco si to za pomoci dřevěné hůlky štráduje do své miniaturní garsonky na ostravské periferii. Devadesátková posedlost soběstačností podmíněnou prací se tluče s únavou.
„Všichni jsme strašně sedřený. Rodiče jsou uměle tlačený do toho, aby na děti neměli čas,“ rozohňuje se islamofobní právnička Klára Samková. Jenže ač většině z nich princip zásluhovosti mnoho nepřinesl, trvají na tom, aby i ostatní zkropili svým potem míchačky na beton.
Zdeněk Chytra, oblíbený řečník protimigrantských besed a asistent europoslankyně za AfD (německá krajně pravicová strana Alternativa pro Německo), mezitím zaplavuje internet dezinformacemi o tom, kolik domů a sociálních dávek v hodnotě milionů eur bude muset Česká republika migrantům uvolnit. „Nejdřív se má stát postarat o své lidi. Když vidím české bezdomovce, děti z dětských domovů, je mi ouzko. Raději pomůžu tam, kde problémy vidím na vlastní oči,“ naléhá organizátorka protimigrantských demonstrací Lucie Hašková.
Dluhy jako symbol
Národovečtí populisté využívají sociální nespravedlnost už od devadesátých let. Jednou z mála stran, která vystupovala proti privatizaci bytového fondu, byli Sládkovi Republikáni. Dělnická strana sociální spravedlnosti se snaží vzbudit dojem, že stojí na straně manuálně pracujícího lidu, už svým názvem. SPD na plakátech vyhlašuje válku exekucím.
Ve Sněmovně však SPD reprezentuje lichvář a Okamurův poradce Jaroslav Novák Večerníček chodí s exekutory na pivo. V okamžiku, kdy podobné informace protečou do médií, zasahuje Okamura videem, kde články označí za prolhanou kampaň Babišových médií.
Je jedno, co skutečně dělá Okamura pro lidi. Hlavně, že se jich zeptá na názor, podpoří jejich vztek na elity a slíbí bezpečnost v ulicích. A skutečnost, že místo s chudobou bojují populisté s chudými, nakonec jejich voliči kvitují. Typicky se pak stává, že když ve facebookové skupině fanoušků SPD někdo zanaříká, že má na krku insolvenci, ostatní členové ho zasypou komentáři, jak si za to může sám.
Napadá mě ještě jedna věc - postoje těch lidí jsou motivovány podle mě jistou vnitřní touhou po pravdě či odhalení manipulace a ideologie současného systému. Bohužel ti lidé nejsou vybaveni žádnými kognitivními nástroji kritického myšlení (protože se ve škole učili izolované panesmysly?), a tak jejich zavržení liberální kapitalistické ideologie (kterou intuitivně vycítili jako falešnou) ústí ve ztotožněnění se s bizarními konspiračními teoriemi. Konspirační teorie dávají totiž smysl a vysvětlují "logicky a kauzálně" současný svět.
Ti lidé vlastně touží po pochopení tohoto světa, přičemž nejsou vybaveni žádnými nástroji, jak zvládat své emoce (strach), ani jak pracovat s digitálním mediálním chaosem.
Ona je totiž pravda, že současný kapitalismus ocejchovaný liberální demokracií je manipulativní, planetudevastující, krvelačný, ideologický a lživý a že "člověk" jej vůbec nezajímá.
Hlavní omyl liberálů spočívá v tom, že oni si myslí, že lze argumentovat "pravdou liberální demokracie" oproti "lži konspiračních teorií a populismu".
Přesvědčovat konspiračního fanatika, že současný šílený kapitalismus je fajn, opravdu není nosná cesta...
Nerozumím ale, pane Kolaříku, tomu, co Vy zamýšlíte udělat se "zanedbávanými voliči".
Chcete je převychovat, zavřít, nebo pro ně máte nějaké konečné řešení?
Vlastně jedno je potřeba s nimi dělat: pojmenovávat je pravými jmeny a říkat xenofobům a rasistů, co jsou zač.
p.s. Zkuste se na sebou zamyslet, proč Vás vždycky napadají ta násilná řešení?
Obě skupiny jsou pro někoho problém.
https://www.vox.com/science-and-health/2018/4/20/17109764/deepfake-ai-false-memory-psychology-mandela-effect
mě z toho lehce zamrazilo...
"Human memory does not function like a videotape or a digital recording. When we remember, we don’t wind back our minds to a moment in time and relive that exact moment. Instead, memory is constructed."
"paměť je manipulována".
Pokud bude levicový liberál mluvit o "zanedbávaných" (voličích), řekne "jsou to xenofobové a lůza" (zanedbali se sami vlastní vinou) a tupě věří těm konspiračním pohádkám o neziskovkách.
Pokud bude levicový liberál mluvit o neziskovce "Evropské hodnoty", bude o ní říkat totéž, co ti "zanedbávaní" o těch ostatních neziskovkách.
-----------------------
Se svým myšlením a se svojí pamětí si člověk nevědomě manipuluje především (ale nejen) sám a dělají to jak "zanedbávaní" (voliči), tak liberálně levicoví (humanisté).
Na článek jsem dal odkaz především jako ukázku, že vyrábět přesvědčivě vypadající "digitální lži" je díky technologiím stále jednodušší, a jak naznačuje článek, bylo by velkou chybou si myslet, že odhalením "fejku" jsou napraveny škody, které už napáchal, a že zmizí lidem z hlav (za předpokladu, že tomu odhalení vůbec uvěří).
Ať už jsou kdekoliv, mluví stejnou soukromou řečí, ve které "tradiční hodnoty" znamená "někdo by měl viset".
Snad tomu lze do jisté míry vzdorovat svobodným a pokorným příklonem k transcendentální pravdě vnímané souběžně rozumem i srdcem, hrdinským - nebojácným vydáním svého věčně bojujícího ega do její vůle.
To je smutné, a tak se rada rodičů shodne něco přispět ze společného fondu školky. X/2 je ovšem vzhledem k velikosti fondu trochu mnoho. Předsedkyně rady zjistí, že si lze na takové věci zažádat o příspěvek od města, ve výši, která by stačila. Tak tatínkovi zjistí, co kde by musel vyplnit a kam se dostavit, sepíše a předloží mu to. A on se na to podívá, a pak prohlásí, že to je moc papírování, a že on na to nemá čas. To je smůla, ale co na to namítat - některá zaměstnaní taková jsou.
Tak fajn, řekne si předsedkyně, ať to udělá maminka, ta je doma s malým bráškou té holčičky a čas si najde. Maminka souhlasí, že je to dobrý nápad a všechno si převezme.
Bohužel, happy end se nekoná, po několika dnech dotyčná maminka předsedkyni sdělí, že z toho nic nebude, protože tatínek je proti, aby to šla vyřídit ona. A víc z ní nedostane.
No fajn, řeknete si asi, fotřík je vůl a postavil si hlavu, že musí být po jeho. Maminka je submisivka a hlavu si postavit neumí.
A teď ten test: změní se vaše hodnocení situace, když řeknu, že to je muslimská rodina?
To, že matka je submisivka, je také vysuzováno z nedostatečného množství dat.
Až teprve sama touha po tomto ovoci (tedy vlastně po schopnosti "být jako Bůh", neboť o schopnost poznání dobra a zla jít nejspíš nemůže, protože v tom okamžiku ještě svět není polarizován - dobro a zlo ještě do světa neproniklo) - až teprve tato touha sama vnáší dobro a zlo do světa. Až teprve teď tato touha přináší člověku také úplnou svobodu rozhodovat se mezi dobrem a zlem, které právě začalo existovat v lidské dimenzi.
Dobro a zlo však z hlediska svobody rovnocenné není.
Ta zmíněná touha přináší také nesvobodu chtít se cítit Bohem. Sám "bůh v lidské dimenzi" je však totálně nesvobodný - "vševědoucí" jen po lidsku - a může tedy činit jen to, co vševědoucně ví, že se má (a může) státi, a vůbec nic jiného. "Bůh v lidské dimenzi" je totálně nemohoucí, totálně nesvobodný. Pýcha "chtít být bohem" působí nesvobodu.
"Člověk v Boží dimenzi" se může rozhodnout: Zvolit si může pokornou všemohoucnost, nebo "totální vševědoucnost".
Lidská schopnost rozpoznávání do světa nově proniklého dobra a zla (nově "polarizovaného jsoucna") tak zůstává (přesněji řečeno "nezůstává", ale spíše se právě stává) pofidérní. Bez tohoto "velkého třesku", bez vzniku prostoru svobody a elementárních částic dobra a zla by však "náš vesmír" vůbec neexistoval.
Troufá - li si "totálně vševědoucí člověk" oddělit hmotu dobra od antihmoty zla, bude pak teprve jako bůh, který anihilací vesmíru při velkém krachu stvoří nicotu.
Údajů by samozřejmě mohlo být více, ale já to nemám z první ruky, a je to jenom příběh :) Případné pokračování doplním, pokud si vzpomenu.
Děkuji za optání.
Děkuji za odpověď.
Zatraceně, zase to kulturní nepochopení.
Třeba vy, pane Profante, (máte to tady s tím zápočtem z etiky takové všelijaké).
A za druhé, potíž s tou funkční negramotností tetokrát spočívá v tom, že jsem Vás z -- v této diskusi, ale vtším, že ani nikde jinde - z trolení neobvinil.
Nabízím výňatek, který považuji za reprezentativní doklad konzervativního sdílení neoliberalismu:
"Je to legrace, ze ted lidi maji jezdit autem a vyhybat se vlakum, autobusum a tramvajim. Nikdo uz o Greta nemluvi - maly virus zmenil svet aspon na chvili.
Vcera mluvila jedna mladá socialistka v radiu o tom, jak je rada, ze bursa zkrachovala a ze ti bohaci budou potrestani za spekulaci. To tele uplne zapomina, ze dve tretiny vsech akcii patri narodni bance, potom penzijnim a jinym pojistovnam, a ze tim padem nas to vsechny potrefuje. Pojistovny na tom byly za posledni leta trochu lip, ale ted je situace zase dramaticka, takze tlak na snizeni penze se nutne zvysi. Nekdy se divim, jak je to mozne, ze tady mladi lide vubec muzou volit levici, ale v USA je to se Sanders a i Anglii Corbyn stejne. Nastesti vsude ta levice na konec prohraje volby a tak ma clovek pocit, ze lidi nejsou vsichni uplne zblbnuty. Nikdo nemluvi o tech milionech mrtvych za Stalina, Ho Chi Minh, Castro, Mao atd., i kdyz je jich mnohem vic nez zpusobil Hitler. Ale stejne mam pocit, ze se nikdy nikdo z dejin nic nepouci, a tak je takova mensi krise moc dobra, aby si lidi zase jednou uvedomili, jak a proc se jim tak dobre vede".
Autor žije od dvaceti (osmašedesátník) na západě a má doktorát z ekonomie...bych dodal.