Je to podfuk. Sami se změnami klimatu nezmůžete vůbec nic
Martin LukacsPřestaňme se donekonečna trápit tím, jak moc ekologický je náš životní styl — a postavme se společně na odpor moci velkých firem.
Poradili byste někomu, aby šel hasit požár svého domu vlhkým ručníkem? Nebo aby šel do války s plácačkou na mouchy? Rady jak řešit klimatickou krizi by ale sotva mohly být jejímu rozsahu méně přiměřené.
Minulý týden jsem dostal email nabízející „třicet nápadů, jak pomoct planetě u sebe v kanceláři.“ Můžu přestat používat bombičková pera, natřít stěny co nejsvětleji, přestat používat výtah. Až doma vysupím do schodů, můžu pokračovat. Vyměnit žárovky, nakupovat místní zeleninu, pořídit si ekologické spotřebiče, dát si na střechu solární panel.
A studie vydaná minulý čtvrtek tvrdí, že přišla na ten vůbec nejlepší způsob, jak se se změnami klimatu poprat: můžu zapomenout, že bych někdy mohl mít děti.
Nabádání, abychom se polepšili v osobním životě, je všudypřítomné. Valí se nás z reklam velkých korporací, ze školních učebnic i kampaní ekologických organizací. Zdá se být tak normální a smysluplné, jako to, že dýcháme vzduch. Těžko bychom ale mohli být více klamáni.
Zatímco se vyčerpáváme snahou o co nejekologičtější životní způsob, ropné a uhelné korporace spolehlivě pracují na tom, aby i naše nejlepší snahy přišly vniveč. Analýza emisí oxidu uhličitého po roce 1988? Pouhá stovka firem zodpovídá za šokujících jednasedmdesát procent exhalací. Ty si pohráváš s propiskami a panely, oni pokračují v pálení planety.
Ani svoboda těchto korporací znečišťovat si, jak se jim zachce — ani posedlost směšně neúčinnými změnami v životním stylu — není žádná náhoda. Obojí je výsledkem ideologické války, vedené posledních čtyřicet let proti samotné možnosti kolektivního jednání. Jakkoli byla ničivě úspěšná, není dosud pozdě její výsledky zvrátit.
Politický projekt neoliberalismu, za jehož vzestupem stáli Tchatcherová s Reaganem, sledoval dva hlavní cíle. Prvním bylo odstranit jakékoli překážky stojící v cestě neomezenému výkonu soukromé, nikým nekontrolované moci. Tím druhým bylo naopak postavit nepřekonatelné překážky do cesty jakémukoli výkonu kolektivní, demokratické moci ve veřejném zájmu.
Děti Thatcherové
To jest, ony produkují spotřební předměty, které si pak nakonec koupí právě ten zcela k o n k r é t n í jednotlivý spotřebitel.
Ono by samozřejmě nebylo problém tyto firmy donutit k ekologičtější produkci - jenže to by napřed právě ten jednotlivý spotřebitel musel být ochoten, zaplatit za dané produkty vyšší cenu. Těm firmám - pokud by byly zatíženy všechny rovnoměrně, takže by žádná neutrpěla konkurenční nevýhodu - by to bylo jedno, že produkují ekologičtěji; za předpokladu že by ty své zvýšené produkční náklady mohly přenést dále na konečného spotřebitele.
Jenže - přesně tohle ten konečný spotřebitel není ochoten akceptovat. A on - jak nakonec autor článku sám doznává - nakonec hledá vždy zboží s tou nejlevnější cenou.
A dokud tomu tak je - a nic nehovoří pro to že by se v této základní mentalitě konečného spotřebitele cokoli zásadního mělo či mohlo změnit - dotud to bude marné, a především značně pokrytecké počínání, veškerou vinu shazovat jenom na nějaké anonymní firmy a korporace.
Někdo by mohl říct: No vždyť ti obyčejní věřící za to také mohli. Neměli být tak hloupí a odpustky neměli kupovat. Neměli za takový nesmysl vydávat poslední haléř a církev by neměla s čím obchodovat.
Jenže tak to není.
Odpovědnost vždycky padá na ty, kdo mají moc nad lidmi (ať už politickou nebo ekonomickou - ba.i samotné vědění je určitá moc). A církev tehdy měla tu moc.
Asi před 14 lety jsem se stýkal se skupinou mladých lidí, kteří v Praze kolem několika italských aktivistů formovali Humanistické hnutí. Záhy jsem pochopil, že až na kritiku bank mám k program Nového humanismu jen výhrady. Byl jsem zcela nezpůsobilý toho, co se čekalo, totiž nadchnout se a oddat... No, toto HH bylo na naše dobové poměry mimořádně kritické ke kapitalismu. Nedělalo přitom rozdíly mezi stranami, skoro jako Babiš, ale sebe bylo třeba mít rád. Součástí toho mít rád byla tolerance ke spotřebnímu, třeba hedonistickému chování.
Tak, už bych se mohl konečně dostat k věci samé. Mám zato, že každý, kdo o něco usiluje, a třeba ani ne na plný plyn, by měl začít u sebe, a to už proto, aby věděl, co se na sebe chystá vlastně ušít. Domnívám se tedy, že není žádný, ale opravdu žádný důvod pro to, abychom neodmítali "nabídky nepřítele", na něhož hodláme se zpěvem chorálu vyrazit. Že samotné odmítání jeho "pozorností" (i ty mohou být danajské) k úspěchu nestačí, toť se rozumí samosebou.
Nechtěl jsem říci, že se Noví humanisté chovali poživačně. Slova šetřit, uskromnit se, zdržet se jim však nedávala smysl. Odmítali je jako otrokářovo jho.
Někteří lidé v činnosti pokračují a mají za sebou i nesporně úctyhodné výkony, např. při rozšiřování adopcí afrických dětí. Doufám, že je k nějakým výkonům podnítí i vzrůst rasové nesnášenlivosti, neboť ta byla v jejich očích velkým zlem.
„Co jsi dnes udělal pro to, abys splatil dluh přírodě? Nechal jsi recyklovat všechny staré noviny? A co láhve od piva a plechovky od Coly? Nepoužíval jsi náhodou auto, když jsi mohl cestovat na kole nebo použít veřejnou dopravu? Nepoužil jsi náhodou klimatizaci, když jenom stačilo otevřít okno?“
Ideologické zájmy takové individualizace tu jsou snadno rozeznatelné: ztratím se v neustálém hlídání sebe sama, namísto toho, abych vznášel daleko relevantnější globální otázky o celé naší průmyslové civilizaci".
http://a2larm.cz/2017/01/lekce-z-airpokalypsy/
Vždyť to byly v prvé řadě právě české země, ve kterých se mezi lidem rozmohl velice silný odpor vůči prodávání odpustků. Jinak řečeno: nebylo přinejmenším v té době prakticky žádného věřícího, který by neměl alespoň určité ponětí o tom, že toto kupčení s boží milostí je záležitostí přinejmenším velice problematickou.
A v tomto smyslu tedy nelze zbavit viny ty, kteří se na tomto kšeftování sami aktivně podíleli, jakožto kupci. Stejně tak jako nelze zbavit viny ty, kteří si dnes kupují dejme tomu vysoko předimenzované terénní automobily vyznačující se extrémně vysokou spotřebou (a tedy i emisemi) - jenom proto, aby se tak mohli předvádět před svým okolím. Tady nějaké výmluvy na jakési "koncerny" skutečně neplatí.
Jinak, autor o vysokospotřebních autech moc nemluví. Jen o tom, že nebude-li vhodná a finančně dostupná veřejná doprava, budou lidé víc jezdit vlastními auty.
"Až budeš o nás vyprávět svým přátelům, budeš říkat 'my z Hnutí...'?
"Ne, to nemohu. Budu mluvit o tom, co jsem tu viděl, co překvapivého jsem zde zažil, budu mluvit o vás."
"O takové, jako ty, my nestojíme. Už sem víckrát nechoď a nikde o nás nemluv!"
Jejich svítící oči mi připomínaly lidi z docela jiné (totiž léčebné) komunity... Atmosféra sekty, nutnost naprostého podřízení se: "Jsou tohle humanisté nebo mafiáni?" říkal jsem si tehdy.
Muselo to ale být již v devadesátých letech.
Vy jste tam byl členem?
Nicméně za spalovací motor žádnou náhradu, která by se dala v brzké době plošně používat, nemáme.
A lidé nepřestanou létat a jezdit a převážet a dodávat...
Potřebujeme konkurenceschopné bezemisní technologie - pak už to půjde samo.