Muslimské dělohy, solidarita s Polkami a co znamená „to“
Saša UhlováV Polsku se projednává zákon, podle kterého by ženy směly jít na potrat pouze v případě, že by byl ohrožený jejich život. Extremní zákon otevírá bolestivé téma, kde není jednoduché stát s praporem pro, anebo proti.
Jako z jiného světa působí informace ze sousedního Polska. Mají tam zákon, podle kterého ženy smějí jít na potrat pouze pokud je ohrožen život nebo zdraví matky, nebo když prenatální vyšetření odhalí nevratné poškození dítěte, anebo když je otěhotnění důsledkem znásilnění nebo incestu. Nově by žena na potrat směla jít pouze v případě, že by byl ohrožen její život. Tedy dívka, která by otěhotněla po znásilnění vlastním otcem a čekala by s ním postižené dítě, zřejmě nikoli.
V Polsku podstoupí ročně legálně potrat kolem 1800 žen. Občanské organizace ale odhadují, že sto až sto padesát tisíc Polek podstoupí potrat v zahraničí. To je na počet obyvatel více než v České republice i pokud počítáme se spodní hranicí odhadu. Část žen nemá prostředky na potrat v zahraničí a vyhledávají pak takzvané andělíčkáře.
Zákaz není lék proti potratům
V ČR bylo v loňském roce 20 393 umělých potratů. Je to číslo vysoké, přesto nikdy ještě nebylo tak nízké. V době, kdy ženám hrozil za potrat až pětiletý trest vězení, tedy do poloviny padesátých let, se roční počet kriminálních potratů odhadoval nejméně na sto tisíc. Na komplikace po pokoutních potratech umíralo v tehdejším Československu třikrát více žen než na komplikace při porodu, tedy čtyřicet až padesát do roka.
Ani takzvané potratové komise, které přinesla liberalizace zákona v polovině padesátých let, nesnížily radikálně počet potratů. Koncem devadesátých let jich bylo přes sto tisíc. Počet postupně klesá, až jsme se dostali k dnešním dvaceti tisícům.
Zastánci potratů často argumentují tím, že když je liberální zákon, je i méně potratů. Souvislost není zřejmě přímá, méně potratů souvisí spíše s větší informovaností a dostupností antikoncepce. Přes veškerou obtížnost tématu a faktorů, které do něj vstupují, ještě nikdo nevymyslel lepší model, než je ten, kdy o potratu rozhoduje žena, která dítě devět měsíců nosí v sobě a pak je rodí a v ideálním případě i kojí.
Každý, kdo to s nenarozenými dětmi myslí vážně, by měl mít na paměti, že represe každopádně počet potratů nesnižují. V Praze bude v pondělí, tedy v den, kdy zveřejňuji svůj sloupek, ve dvanáct hodin před polskou ambasádou solidární protest s polskými ženami. Organizátorky v tiskové zprávě uvádějí, že protestem nedeklarují podporu potratům, ale hájí právo na svobodné rozhodování polských žen. Interrupce jsou podle nich vždy velmi problematické, „ale právě proto bychom měly/i umět budovat takové podmínky, aby její důsledky dopadaly na ženy co nejméně,“ píší ve své tiskové zprávě.
Těžké být pro i proti
Postoj aktivistů „pro life“ není v České republice jednoduchý, jsou považováni za šílence. Nejednoznačná je ale i pozice těch, kteří jsou pro volbu. Sama jsem byla šokovaná, když jsem se při svém prvním těhotenství dočkala otázky „A necháte si to?“ Tak se mě zeptala se zřetelným nezájmem v hlase zdravotní sestra u gynekoložky, když jsem jí své štěstí rozzářená oznamovala. Po její odpovědi jsem z obláčku štěstí spadla zpátky na zem. Myslela jsem si naivně, že čekám dítě a nevěděla jsem, že „to“ je „plod“ a že zažiju další trápení, až podle výsledků vyšetření vznikne podezření, že „plod“ by mohl být poškozený.
Lehkost, s jakou se v České republice velmi často přistupuje k potratům, mě stále překvapuje. Už dlouho ve mně sílí podezření, že právo na potrat se často stává nucením k potratu a že je na čase mluvit o právu na potrat nejít. Mluvila jsem s celou řadou žen, které potrat podstoupily a naprostá většina z nich svého rozhodnutí litovala. I ty, kterým to nikdy nikdo nevyčítal.
Vlastně toho litovaly zejména ty ženy, které se k tomu nerozhodly tak docela samy. Otěhotněly ve chvíli, kdy neměly kde bydlet, nebo když už měly několik dětí, nebo se jejich partner necítil ještě dostatečně připravený. A pak se nechaly partnerem, rodiči, okolím, přesvědčit a daly „to“ pryč.
Právě tyto ženy si nesou často následky po celý život. Potrat není něco, nad čím bychom měli jásat, protože se jím manifestuje svoboda ženy rozhodovat o svém těle. Žena nerozhoduje jen o svém těle, ale také o budoucím životě. A je tu také otec, jehož úlohu máme tendenci podceňovat, ať hraje roli toho, kdo přesvědčuje ženu, aby na potrat šla, anebo je nešťastný, že jeho partnerka se rozhodla dítě nedonosit a on to nemůže ovlivnit. Anebo mu to je jedno. V debatě o svobodné volbě ženy bychom neměli otce opomíjet, nějakou roli hrají vždy, a to i v případě, když jsou nepřítomní.
Těžko přesvědčit ateistický národ o tom, že život začíná početím. Ale už jen samotná úcta k ženám a opěvování jejich svobodného rozhodnutí by nás mohla vést k tomu, že jako společnost uděláme maximum pro to, aby ženy na potrat chodit nemusely. Nebude-li na ně tlačit jejich okolí, nebudou-li potrat brát zdravotníci na lehkou váhu, a budou-li ženy vědět, že se nepropadnou do chudoby, když dítě porodí, jsem přesvědčená, že jich na potrat bude chodit minimum.
K nízkopotratové společnosti patří samozřejmě i liberální přístup k tématům spojeným s lidskou sexualitou. Nestačí jen snadno dostupné kondomy, všichni musí také dobře vědět, jak dítě doopravdy vzniká a co je a co není antikoncepce. Tam, kde je vše spojené se sexem tabu, bují nejen nejrůznější mýty, ale i nechtěná těhotenství. Spolu se sexuální výchovou je dobré děti vést i k odpovědnosti. Nejen ženy, ale i muže. A nejen muže, ale i ženy v tom smyslu, že dítě je dvou lidí, i když je nosí ze dvou jen jeden.
Chybí už jen muslimské dělohy
V kontextu českého přístupu k potratům, kdy se jejich počet sice postupně snižuje, ale ti, kteří je problematizují, bývají považovaní za blázny a jsou skoro vždy podezíráni, že chtějí neliberální zákony, mě šokoval počet příspěvků na internetu, které polský zákon schvalovaly. Trvalo ale jen chvíli, než jsem se dočetla až k muslimským dělohám a vymírající Evropě. Ženy by měly mít děti prý pro to, aby nás nepřeválcovali muslimové. Tak jako každé jiné téma, i toto se dá posuzovat skrz islám. Budeme-li takto pokračoavat, nemusíme se bát islámských fundamentalistů, vystačíme si zcela s těmi svými.
K něčemu mi tyto diskuze ale nakonec pomohly. Konečně jsem pochopila, proč lidé, kteří tak ohnivě bojují proti islámu, jsou často zároveň tak nesnášenliví k homosexualitě, anebo k feminismu a proč, i když kritizují pozici ženy v islámu, nereflektují práva žen. Měla jsem pochopit už dřív, že nejsou v rozporu, ale že jejich postoje jsou děsivě konzistentní.
Slyšela jsem to už dřív od poslankyně estonského parlamentu Marie Kaljusteové, která v únoru letošního roku promluvila na celoevropské protiislámské demonstraci. Prostřednictvím obrazovky hřímala i na Hradčanském náměstí o vzestupu konzervativní Evropy. Slovo konzervativní může nést mnoho významů a v době zvratů, kterou zažíváme, dostává nepříjemný nádech. Ač sama v mnoha ohledech konzervativní jsem a přála bych si, aby potraty nebyly, protest proti novému polskému zákonu podporuju. I proto, že bych ráda dožila ve svobodné společnosti.
A tak teď nebudu psát nesmyslně sentimentální články o naší liberální tradici, kterou již stovky let huntují ve střední a východní Evropě zaostalí katolíci a jejich hrabiví a zvrácení preláti.
Jen budu tiše doufat, že se katoličtí autoři napadající islám trochu zastydí a začnou něco dělat s "trámem v oku svém."
;-)
A já bych se toho liberálního pohledu vůbec nebál -- svým způsobem je to pro nás jen a jen dobře. Český potratový průmysl v příhraničí zase o něco poroste. Čím víc "toho" skončí v kanále, tím se budeme mít líp.
My, co žijeme a nezamordovali nás už v dělohách.
Nádhera.
-------------------------------------------------
Pokud bych měl být vážný, souhlasím s autorkou textu.
Represe nikam nevede.
Ale co udělat, nevím...
Vyvíjí se určitý řekněme progresivně-liberální konsensus, který odkazuje potraty do soukromé sféry, kde stát zákazy zasahovat nemá.
Ten konsensus není na tom, že stát vůbec nemá zasahovat do rodinného života. Titíž, kdo hájí právo na interrupce, často zároveň podporují zákony na ochranu dětí před týráním, například zákazem tělesných trestů.
Je možno odmítat striktně potrat ve svém soukromém životě a být proti jejich zákazu, to je zcela konzistentní názor.
Jenze my zijeme v realnem svete. Pokud budou Sase Uhlove v teto souvislosti mene strasit v hlave feministky , homosexualove a migranti a pokud opravdu smysli levicove , pak je rozhodovani jednoduche.
Protoze dopad je jasny a historicky vyzkouseny. Ti co na to maji a to jsou ti bohatsi, zakon obejdou i kdyby byl seberestriktivnejsi. Pouze se bude stale zmensovat skupina, ktera na to bude mit. Tedy stane se exkluzivnejsi.
Zakon tedy postihne chudinu. Samozrejme to novou levici trapit nemusi, neb lesbicky a homosexualove (jejich soucasna cilova skupina) zpravidla neotehotni.
p.s. Pokud chce nekdo na techto strankach zacit s budovanim lepsiho sveta, doporucuji prestat kritizovat Konvicku a Zemana a zacit se zabyvat Sobotkou. Jak muze strpet v hospodarske rade vlady Vladimira Dlouheho. Je to na prikaz americkeho velvyslance ?
všimla jsem si opakovaně, že máte problém rozumět psanému slovu, takže Vám asi uniklo, že jsem proti tomu zákonu. Také jste si asi nevšiml, že se Sobotkou zabývám více než Konvičkou nebo Zemanem. Ale žijte si klidně dál ve svém světě, kde čtete to, co chcete číst a rozumíte si tomu po svém. Je celkem zřejmé Vám bludy, které Vás trápí, nedovolují pochopit, co je vlastně levice a že je tu pro všechny, ne jen pro bílé muže. Pro ty tu máme ty konzervativní směry. Mějte se krásně :)
Pak jsem ve svem textu oduvodnil, proc v soucasnem svete, kde socialni stat jde nekde pomalu a nekde rychle "do kytek" neni to rozhodovani tezke pro cloveka se socialnim citenim. Mozna jste za Husaka patrila k opovrhovanym a mela jste soucit. Mozna jste uz dnes nekde jinde a patrite k tem kavarenskym socialistum, kteri se s clovekem zivicim se svyma rukama setkaji jen kdyz jim opravuje zachod.
Vas postoj ma zajimavou pararelu. Naomi Kleinova ve sve knize "Bez loga" popisuje snahu soucasnych manageru nebyt spojovan s praci (zadne fotky kouricich kominu firmy, zadne stroje, zadni delnici v monterkach). "Nova pseudolevice" jakoby tento trend kopirovala v politice. Zadni delnici, zadni zemedelci, ale o to vice zajimavych skupin(romove, homosexualove, migranti). Co nejdal od fabriky.
Tedy mate take svuj "barevny"svet. Na rozdil od vas, jsem tolerantnejsi a ze sveho "bileho" sveta vas nevyhanim a rad strkam nos i do jinych svetu (napr. ctu si i Sputnik). Dokonce vam doporucuji ho poznat. Pak se i vy muzete vymanit z nekterych svych bludu. Pokud se pokusite tvrdit ze jste neomylna, pak uz nemate sanci.
A pokud vas stve , ze vam obycejny delnik narusuje vas "barevny svet",pak snad neni moje psani na techto strankach zbytecne.
Pane Kubicka muzete mi najit vetu v mem prispevku, kde bych toto tvrzeni zpochybnil. Nerad bych se dohadoval o necem, co jsem nenapsal.