Útoky v Bruselu: co zatím víme

Petr Jedlička

Úterní útoky na letišti i v metru provedli celkem tři sebevražední atentátníci, po jejich společníkovi policie pátrá. Většina pozorovatelů dává akt do souvislosti s pátečním dopadením Sáliha Abdeslama, jednoho z útočníků z Paříže.

Skupina tří, respektive čtyř teroristů zaútočila bombami v belgické metropoli Bruselu. Stalo se tak v úterý ráno. Provedeny byly celkem tři útoky: první a vzápětí druhý okolo osmé hodiny ranní na mezinárodním letišti Zaventem, třetí pak na zastávce metra Maalbeek přibližně o hodinu později. Belgický premiér Charles Michel potvrdil, že ve všech případech šlo o teroristický akt. Všechny tři útoky přitom spáchali sebevražední atentátníci.

Známa jsou dále už jména dvou atentátníků — šlo o bratry Chálida a Ibrahíma Bakrauíovi (Khalid a Brahim el-Bakraoui), přičemž Chálid odpálil výbušninu na svém těle v metru, zatímco Ibrahím na letišti. Jméno druhého teroristy z letiště zatím známo není.

Dvojici na letišti doprovázel ještě čtvrtý muž, který unikl. Část pozorovatelů se domnívá, že šlo o Nadžíma Lašrauího (Najim Laachraoui), po němž teď belgická policie pátrá. Oficiálně však tato skutečnost dosud potvrzena nebyla.

Při útocích zemřelo více než třicet lidí. Belgické policie ve středu dopoledne upřesnila, že útok na letišti usmrtil čtrnáct osob. V metru pak mělo být zabito nejméně dvacet dalších osob. Počet zraněných dosahuje celkově 240.

K odpovědnosti za útok se příhlásil samozvaný Islámský stát s tím, že jde o odvetu západním křižákům a dalším jeho nepřátelům. Většina pozorovatelů ovšem spojuje útoky s velkou razií proti známým zbytkům sítě islamistických fanatiků kolem Sáliha Abdeslama, kteří spáchali velké útoky v Paříži loni v listopadu. Jak Lašrauí, tak bratři Bakrauíovi byli už ostatně kvůli spojení s pařížským útoky hledáni.

Budova bruselského letiště byla hned ráno uzavřena a dle posledních informací bude znovuotevřena nejdříve v příštích dnech. Lety jsou odkláněny, nejezdí také některé mezinárodní vlakové expresy. Metro funguje v omezeném režimu.

Belgické úřady vyhlásily režim čtvrtého, tedy nejvyššího stupně ohrožení. Příští tři dny bude země držet též státní smutek.

Další informace:

The Guardian Brussels attacks: Isis flag and nail bomb found in raid — live

BBC News Brussels attacks: Latest updates

Al-Džazíra Brussels attacks: Airport and metro rocked by blasts

    Diskuse (26 příspěvků)
    Luděk Ševčík, OSVČ
    March 22, 2016 v 11.48
    Islámští fanatikové?
    Otázka je, kolik muslimů vlastně není fanatiky. Či ještě lépe řečeno, kolik muslimů v Evropě se vůbec hodlá integrovat do společnosti, i když nejsou prý fanatičtí?
    Včera v Právu, ve článku "Výslechy: Abdeslam chystal nové útoky" je psáno, že "Podle expertů byla ovšem nálada obyvatel během prohlídek v Molenbeeku krajně nepřátelská. V pátek tam propukly nepokoje - mladíci házeli po policistech lahve a rozbíjeli okna televizních přenosových vozů, které na místo dorazily. "Každý z místních věděl, že Abdeslam je tady", řekla belgickému listu De Morgen nejmenovaná obyvatelka čtvrti".
    Vypadá tohle jako snaha integrovat se, identifikovat se s majoritní společností?
    Nejhorší však je to, co bude následovat. Bude to stejné jak po Paříži. Hodně slov o tom, jak zvýšit bezpečnost, jak pracovat lépe s integrací ale hlavně jak potírat "nácky", tvrdící, že původ civilizačních rozporů pochází z islámu a že současné řešení migračního problému, prosazované Bruselem, je zradou evropské cilizace. Zvýší se opět počet bretschneidrů, kteří budou udávat ty, kteří s politikou Bruselu budou projevovat nesouhlas.
    A tak dál, až do dalšího neštěstí. A pak zase dál, po stejné línii. Časem si lidé na atentáty zvyknou a pak už se o nich nebude ani moc psát.
    V budoucnu už jen pár přeživšich pamětníků bude vzpomínat na dobu, než se Evropa nadšeně pustila do multikulturalismu a začala integrovat muslimy. Stejně jim ale nebude nikdo věřit, že by se taková civilizace sama dobrovolně zničila.
    Petr Jedlička, redaktor DR
    March 22, 2016 v 13.19
    To, pane Ševčíku, sice otázka je, ale asi taková, jako kolik Čechů vlastně není zloději. Pátrání po kolektivní vině nikdy nic pozitivního nepřineslo, zvláště když se poměřuje obraz kamenujících mladíků z oné čtvrti s domněle společnou charakteristikou miliardy lidí ze všech rozličných koutů světa, nebo i 45 milionů lidí z různých koutů Evropy.
    Luděk Ševčík, OSVČ
    March 22, 2016 v 14.2
    Máte pravdu pane Jedličko.
    Já jsem se ale ptal hlavně na něco jiného. Na to, kolik muslimů v Evropě se vůbec hodlá integrovat do společnosti, i když nejsou prý fanatičtí? A psát o celých čtvrtích muslimů jen jako o obrazu kamenujících mladíků, to možná přinese hodně pozitivního, jenže leda pro onu nešťastnou politickou korektnost. Nikde nepsát, že v takovýchto čtvrtích v Evropě žijí lidé, kteří většinovou společnost nemají rádi, nerespektují její systém a bojují proti němu dnes již otevřeně. A hlavně nepsát o tom, že jich zřejmě bude většina a že jen menšina se možná hodlá integrovat. Vše vylíčit v růžových barvách a pak to jistě dobře dopadne.
    Já jsem jiného mínění. Pokud se chci řešit problém, který zde jistě je, nemohu to dělat jen na základě dobré víry v lidskou ušlechtilost. Pokud nepřipustím, že lidé jsou jen lidé a proto musí být spoutáni zákony, staletí vypracovávanými a osvědčenými, nemohu problém vyřešit. Stejně tak jej nevyřeším, pokud budu vyžadovat poslušnost zákonům jen na části společnosti a jakoukoliv skupinu z respektu vůči zákonům vymaním. Samozřejmostí je, že musím logicky počítat s nárůstem problémů, když hodlám nerespektovat mezinárodní smlouvy a závazky.
    Pokud se ovšem chovám tak, že nezamezím /čili podpořím/ nekontrolovanou migraci, pak už mi jako politikovi neubývá nic jiného, než tvrdit, že nesmíme podlehnout atmosféře strachu. Pěkně z bezpečí, obklopen ochrankou.
    AM
    Aleš Morbicer, invalidní důchodce a audiofil
    March 22, 2016 v 14.4
    To si snad děláte srandu pane Ševčíku -- že budou udáváni ti, kteří s politikou Bruselu budou projevovat nesouhlas???

    V Česku můžete naprosto v klidu projevovat nesouhlas s Bruselem a ještě vám budou tleskat davy, můžete zde psát naprosto v klidu fašistické články nebo nosit šibenice a hrozit "vlastizrádcům", a nic se vám nestane.
    Ale zkuste napsat něco pro Brusel nebo migranty -- okamžitě vás zavalí ta nejhorší špína nadávek a vyhrožování smrtí.......

    Už mi fakt připomínáte ty ubrečence z blogů...
    Luděk Ševčík, OSVČ
    March 22, 2016 v 14.24
    Pane Morbicere,
    vyjímky potvrzují pravidla. Psal jsem o reakci Evropy. Ale i u nás se lehce stanete terčem ataků, stačí jen když poukážete na na naivitu vítací politiky. I zde. Myslím, že to zde již někdo prezentoval.
    ??
    March 22, 2016 v 16.42
    Otazka pro p. Morbicera.
    Uvadim jen pro priklad dva slavne slunickare, kteri jsou zaroven podvodnici a udavaci.
    Jan Culik, ktery udal ceskeho lekare Rogozova upozornujiciho na problemy s muslimy na operacnim sale jeho zamestnavateli a zpusobil mu tim existencni problemy. Podle dostupnych informaci, ani anglicka strana ony problemy s muslimy nepopira.

    Tomas Halik, usvedceny z podvodu pri umisteni svych teologickych traktatu jako vedeckych del do systemu RIV, ktery poslal udavacsky dopis zamestnavateli Daniela Solise.
    O udanich na Konvicku a Zemana se snad nemusim rozepisovat.

    Muzete mi pane Morbicer uvest dva vyznamne fasisty a xenofoby, kteri totez spachali na nejakem slunickari ?
    LV
    Lenka Vytlačilová, metrolog
    March 22, 2016 v 20.19
    MI6 dělala nějaký výzkum. 30 % teroristů byli konvertité k islámu, 20 % pocházelo z ortodoxních rodin, 50% z rodin, které nebyly až tak věřící.

    Musela bych to číslo vyhledat, ale mám pocit, že ve Francii se hovoří asi 5 000 členů tvrdého jádra.
    AM
    Aleš Morbicer, invalidní důchodce a audiofil
    March 23, 2016 v 8.17
    Musím se přiznat pane Kuchejdo, že mi jména Rogozov a Solis nic neříkají.
    Co jsem tak rychle vygůgloval, tak Rogozov je zřejmě lhář a Solis antisemita a konspirační teoretik. A myslím, že neustále píše dopisy prezidentu Zemanovi, kde si stěžuje tu na Hermana, tu na někoho jiného......

    Ode mě to de facto byla jen poznámka na okraj příspěvku pana Ševčíka, protože si opravdu nemyslím, že by tady probíhal nějaký sluníčkářský teror proti chudákům vlastencům.
    Já vám v podstatě dokonce ten váš svět závidím...
    Luděk Ševčík, OSVČ
    March 23, 2016 v 11.53
    Já se domnívám, že za tím "nepochopením"
    je spíše snaha vyhnout se pohledu do zrcadla. Nepřiznat, že extremismus je škodlivý pro demokracie, ať je pravicový, či levicový. Pavka Morozov se jistě necítil jako udavač, vždyť vše dělal pro svou ideu, kterou považoval za nejlepší pro lidstvo.
    Já bych se ale chtěl vrátit k tomu, co jsem psal výše. Pan Jedlička píše o kamenujících mladících a o tom, že oni nejsou obrazem všech muslimů. Jistě ne. Ale problémem a to možná větším, než jsou současní islámští teroristé v Evropě, je skutečnost, že muslimové si v Evropě vytvářejí svá paralelní státní zřízení. Samozřejmě na náboženském základu. Oni se sem nepřichází integrovat, oni si zde prakticky rozšiřují své Syrie, Iráky a Libye. Budují si zde, bez přehánění, svůj islámský stát /míněno s malým i/. Každý příchozí migrant jej zesiluje. Tito lidé se neztotožňují s naší demokracií. Vlastně ani nemusí. Není to žádnou podmínkou jejich pobytu v Evropě. Naopak. Dobroserové se postarají o to, aby se cítili jako doma, v islámském zřízení. Šátky do škol, zrušení vánočních stromečků, prostě vše, co se zlíbí.
    Tržnice Sapa je bezpečnostními složkami našeho státu brána jako bezpečnostní riziko. Proč? Protože si tam vietnamská komunita vybudovala stát ve státě. Kolik ale takových států vzniká v Evropě, na okrajích velkoměst, v no go zónách? V Molenbeeku prý všichni věděli, že se tam zdržuje Abdeslam. Terorista, masový vrah. Jistě tam nebylo člověka, který by neveděl, co za zločiny provedl. A co? Zachoval se někdo z nich jako integrovaný člověk? Ani náhodou! A tohle je to prakticky to největší varování pro nás! To, že ti lidé nás prostě nemají rádi a to až tak, že klidně budou krýt teroristy, kteří nás masakrují.
    Multikulturalismus se nepovedl, integrace neprobíhá. Měli bychom si to uvědomit. A měli bychom náš altruismus nasměrovat správným směrem. Myslet i na pomoci potřebné Evropany, myslet na budoucnost našich dětí. Stejně není v našich silách zachránit celý svět, tak se postarejme alespoň o naše blízké. Dává to mnohem větší smysl, než ta sebevražda, kterou teď pácháme.
    ??
    March 23, 2016 v 16.22
    Ja vam ten vas svet nezavidim p. Morbicer.
    "že mi jména Rogozov a Solis nic neříkají.
    Co jsem tak rychle vygůgloval, tak Rogozov je zřejmě lhář a Solis antisemita a konspirační teoretik."

    Tyhle dve neprokazane nalepky ve vasem svete staci, abyste lhostejne presel mrzke jednani dvou znamych osobnosti. Ten vas svet se tim neprijemne podoba svetu, kde SAman ukope zida a jde spokojene na pivo. Byl to prece zid a zide prece nemaji lidska prava . Stejne jako antisemite, mozni lhari, konspiracni teoretici, matematici, architekti a pisatele dopisu. Zapomnel jsem na krejci.
    + Další komentáře