Útoky v Bruselu: co zatím víme
Petr JedličkaÚterní útoky na letišti i v metru provedli celkem tři sebevražední atentátníci, po jejich společníkovi policie pátrá. Většina pozorovatelů dává akt do souvislosti s pátečním dopadením Sáliha Abdeslama, jednoho z útočníků z Paříže.
Skupina tří, respektive čtyř teroristů zaútočila bombami v belgické metropoli Bruselu. Stalo se tak v úterý ráno. Provedeny byly celkem tři útoky: první a vzápětí druhý okolo osmé hodiny ranní na mezinárodním letišti Zaventem, třetí pak na zastávce metra Maalbeek přibližně o hodinu později. Belgický premiér Charles Michel potvrdil, že ve všech případech šlo o teroristický akt. Všechny tři útoky přitom spáchali sebevražední atentátníci.
Známa jsou dále už jména dvou atentátníků — šlo o bratry Chálida a Ibrahíma Bakrauíovi (Khalid a Brahim el-Bakraoui), přičemž Chálid odpálil výbušninu na svém těle v metru, zatímco Ibrahím na letišti. Jméno druhého teroristy z letiště zatím známo není.
Dvojici na letišti doprovázel ještě čtvrtý muž, který unikl. Část pozorovatelů se domnívá, že šlo o Nadžíma Lašrauího (Najim Laachraoui), po němž teď belgická policie pátrá. Oficiálně však tato skutečnost dosud potvrzena nebyla.
Při útocích zemřelo více než třicet lidí. Belgické policie ve středu dopoledne upřesnila, že útok na letišti usmrtil čtrnáct osob. V metru pak mělo být zabito nejméně dvacet dalších osob. Počet zraněných dosahuje celkově 240.
K odpovědnosti za útok se příhlásil samozvaný Islámský stát s tím, že jde o odvetu západním křižákům a dalším jeho nepřátelům. Většina pozorovatelů ovšem spojuje útoky s velkou razií proti známým zbytkům sítě islamistických fanatiků kolem Sáliha Abdeslama, kteří spáchali velké útoky v Paříži loni v listopadu. Jak Lašrauí, tak bratři Bakrauíovi byli už ostatně kvůli spojení s pařížským útoky hledáni.
Budova bruselského letiště byla hned ráno uzavřena a dle posledních informací bude znovuotevřena nejdříve v příštích dnech. Lety jsou odkláněny, nejezdí také některé mezinárodní vlakové expresy. Metro funguje v omezeném režimu.
Belgické úřady vyhlásily režim čtvrtého, tedy nejvyššího stupně ohrožení. Příští tři dny bude země držet též státní smutek.
Další informace:
The Guardian Brussels attacks: Isis flag and nail bomb found in raid — live
BBC News Brussels attacks: Latest updates
Al-Džazíra Brussels attacks: Airport and metro rocked by blasts
Včera v Právu, ve článku "Výslechy: Abdeslam chystal nové útoky" je psáno, že "Podle expertů byla ovšem nálada obyvatel během prohlídek v Molenbeeku krajně nepřátelská. V pátek tam propukly nepokoje - mladíci házeli po policistech lahve a rozbíjeli okna televizních přenosových vozů, které na místo dorazily. "Každý z místních věděl, že Abdeslam je tady", řekla belgickému listu De Morgen nejmenovaná obyvatelka čtvrti".
Vypadá tohle jako snaha integrovat se, identifikovat se s majoritní společností?
Nejhorší však je to, co bude následovat. Bude to stejné jak po Paříži. Hodně slov o tom, jak zvýšit bezpečnost, jak pracovat lépe s integrací ale hlavně jak potírat "nácky", tvrdící, že původ civilizačních rozporů pochází z islámu a že současné řešení migračního problému, prosazované Bruselem, je zradou evropské cilizace. Zvýší se opět počet bretschneidrů, kteří budou udávat ty, kteří s politikou Bruselu budou projevovat nesouhlas.
A tak dál, až do dalšího neštěstí. A pak zase dál, po stejné línii. Časem si lidé na atentáty zvyknou a pak už se o nich nebude ani moc psát.
V budoucnu už jen pár přeživšich pamětníků bude vzpomínat na dobu, než se Evropa nadšeně pustila do multikulturalismu a začala integrovat muslimy. Stejně jim ale nebude nikdo věřit, že by se taková civilizace sama dobrovolně zničila.
Já jsem jiného mínění. Pokud se chci řešit problém, který zde jistě je, nemohu to dělat jen na základě dobré víry v lidskou ušlechtilost. Pokud nepřipustím, že lidé jsou jen lidé a proto musí být spoutáni zákony, staletí vypracovávanými a osvědčenými, nemohu problém vyřešit. Stejně tak jej nevyřeším, pokud budu vyžadovat poslušnost zákonům jen na části společnosti a jakoukoliv skupinu z respektu vůči zákonům vymaním. Samozřejmostí je, že musím logicky počítat s nárůstem problémů, když hodlám nerespektovat mezinárodní smlouvy a závazky.
Pokud se ovšem chovám tak, že nezamezím /čili podpořím/ nekontrolovanou migraci, pak už mi jako politikovi neubývá nic jiného, než tvrdit, že nesmíme podlehnout atmosféře strachu. Pěkně z bezpečí, obklopen ochrankou.
V Česku můžete naprosto v klidu projevovat nesouhlas s Bruselem a ještě vám budou tleskat davy, můžete zde psát naprosto v klidu fašistické články nebo nosit šibenice a hrozit "vlastizrádcům", a nic se vám nestane.
Ale zkuste napsat něco pro Brusel nebo migranty -- okamžitě vás zavalí ta nejhorší špína nadávek a vyhrožování smrtí.......
Už mi fakt připomínáte ty ubrečence z blogů...
Jan Culik, ktery udal ceskeho lekare Rogozova upozornujiciho na problemy s muslimy na operacnim sale jeho zamestnavateli a zpusobil mu tim existencni problemy. Podle dostupnych informaci, ani anglicka strana ony problemy s muslimy nepopira.
Tomas Halik, usvedceny z podvodu pri umisteni svych teologickych traktatu jako vedeckych del do systemu RIV, ktery poslal udavacsky dopis zamestnavateli Daniela Solise.
O udanich na Konvicku a Zemana se snad nemusim rozepisovat.
Muzete mi pane Morbicer uvest dva vyznamne fasisty a xenofoby, kteri totez spachali na nejakem slunickari ?
Musela bych to číslo vyhledat, ale mám pocit, že ve Francii se hovoří asi 5 000 členů tvrdého jádra.
Co jsem tak rychle vygůgloval, tak Rogozov je zřejmě lhář a Solis antisemita a konspirační teoretik. A myslím, že neustále píše dopisy prezidentu Zemanovi, kde si stěžuje tu na Hermana, tu na někoho jiného......
Ode mě to de facto byla jen poznámka na okraj příspěvku pana Ševčíka, protože si opravdu nemyslím, že by tady probíhal nějaký sluníčkářský teror proti chudákům vlastencům.
Já vám v podstatě dokonce ten váš svět závidím...
Já bych se ale chtěl vrátit k tomu, co jsem psal výše. Pan Jedlička píše o kamenujících mladících a o tom, že oni nejsou obrazem všech muslimů. Jistě ne. Ale problémem a to možná větším, než jsou současní islámští teroristé v Evropě, je skutečnost, že muslimové si v Evropě vytvářejí svá paralelní státní zřízení. Samozřejmě na náboženském základu. Oni se sem nepřichází integrovat, oni si zde prakticky rozšiřují své Syrie, Iráky a Libye. Budují si zde, bez přehánění, svůj islámský stát /míněno s malým i/. Každý příchozí migrant jej zesiluje. Tito lidé se neztotožňují s naší demokracií. Vlastně ani nemusí. Není to žádnou podmínkou jejich pobytu v Evropě. Naopak. Dobroserové se postarají o to, aby se cítili jako doma, v islámském zřízení. Šátky do škol, zrušení vánočních stromečků, prostě vše, co se zlíbí.
Tržnice Sapa je bezpečnostními složkami našeho státu brána jako bezpečnostní riziko. Proč? Protože si tam vietnamská komunita vybudovala stát ve státě. Kolik ale takových států vzniká v Evropě, na okrajích velkoměst, v no go zónách? V Molenbeeku prý všichni věděli, že se tam zdržuje Abdeslam. Terorista, masový vrah. Jistě tam nebylo člověka, který by neveděl, co za zločiny provedl. A co? Zachoval se někdo z nich jako integrovaný člověk? Ani náhodou! A tohle je to prakticky to největší varování pro nás! To, že ti lidé nás prostě nemají rádi a to až tak, že klidně budou krýt teroristy, kteří nás masakrují.
Multikulturalismus se nepovedl, integrace neprobíhá. Měli bychom si to uvědomit. A měli bychom náš altruismus nasměrovat správným směrem. Myslet i na pomoci potřebné Evropany, myslet na budoucnost našich dětí. Stejně není v našich silách zachránit celý svět, tak se postarejme alespoň o naše blízké. Dává to mnohem větší smysl, než ta sebevražda, kterou teď pácháme.
Co jsem tak rychle vygůgloval, tak Rogozov je zřejmě lhář a Solis antisemita a konspirační teoretik."
Tyhle dve neprokazane nalepky ve vasem svete staci, abyste lhostejne presel mrzke jednani dvou znamych osobnosti. Ten vas svet se tim neprijemne podoba svetu, kde SAman ukope zida a jde spokojene na pivo. Byl to prece zid a zide prece nemaji lidska prava . Stejne jako antisemite, mozni lhari, konspiracni teoretici, matematici, architekti a pisatele dopisu. Zapomnel jsem na krejci.
nevím, co bylo myšleno lhaním.
Pokud se jedná o hygienu v nemocnicích, je to problem,
tady je odkaz na Telegraf
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1577426/Female-Muslim-medics-disobey-hygiene-rules.html
V Británii mimochodem umírá ročně vice lidí na špínu v nemocnicích, než na autohavárie (privatizovalo se)
„Vždycky, když mi jako malé holce moje máma vyprávěla, jak se práskalo v padesátých letech a jak se jeden před druhým bál, neuměla jsem si to představit. No a vida. ‚Dr. Jan Culik‘ je krásným, přímo akademickým příkladem práskače, co z fanatismu ničí lidské životy. Za každého režimu. Otec mi zase líčil, jak za války sousedé v ulici považovali za svou povinnost sledovat ‚hříchy‘ svých sousedů a upozorňovat na ně dotyčné úřady. Uvažuji nad tím, že napíši na University of Glasgow a pošlu jim tam přeložené Čulíkovy výlevy, aby se pokochali tím, jaké pedagogy mají. Mimochodem, Čulík si již dodělal Ph.D.?“ napsala Ryšánková na svém facebooku.
Možná zajímavé pro pana Morbicera. Když už mu zmínkou o bretschneidrech připomínám ubrečence z blogů...
Jo nedají si pokoj, tak to budou mít.
Tato debata čeká postupně asi každou společnost, vede se ve Francii a teď se povede určitě i v Belgii. Pro náš kontext mi přijdou zajimavé postřehy Ivana Štampacha z tomuto tématu, které měl po pařížských útocích (http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3515582). Ale taková ta česká debata, v níž se mísí amatérské výklady kusých pasáží z Koránu a Střetu civilizací se strachem o děcka, směšováním muslimů s Araby a migrujících s islamisty a vyzvedáváním jednotlivých skandálních postřehů z problematických čtvrtí západoevropských měst mi přijde k ničemu. Ne proto, že by byla v rozporu s korektností, ale proto, že jistě žádoucímu boji s náboženským fanatismem nijak nepomáhá.
A ostatně: hranice pro migrující jsou už dnes zavřené.
Já kašlu na nějaké výkřiky a zveličování problému s migranty. Mě nějaké hoaxy nezajímají.
Ale to neznamená, že jsem si postupem času nevytvořil svůj pohled. Ne na základě hoaxů, ale na základě toho, co probíhá médii. A pochybuji, že by naše politicky korektní média měla záměr vytvářet negativní obraz islámu, či migrantů. Jenže už je toho asi tolik, že se to v dnešním informačním toku nedá skrýt. Nedá se to už okecat.
Když něco vypadá jako kočka a chová se to jako kočka, je to prostě nejspíš kočka. Já už prostě nemohu najít nic, co by mi to, co zde píšu, spolehlivě vyvracelo. A věřte že jsem se dost dlouho bránil tomu, abych problémy s muslimy kladl za vinu jejich víře. A dál budu tvrdit, že na současném stavu Evropy nesou vinu někteří evropští politici. Ti, kteří svolávali koalice ochotných, ti, kteří přímo poslali své armády i ti, kteří pak otevřeli hranice. Stranou nestojí ani pomatenci ve vrcholných funkcích, kteří se domnívají, že lev bude léhat s beránkem. Ti, kteří ve si ve své potřeštěnosti domnívají, že multikulturalismus stvořil nového člověka. Ti, kteří si myslí, že dobrotou ovládnou svět. Že ústupky muslimům jsou nejlepším prostředkem k jejich demokratizaci.
A samozřejmě ti, kteří ze svých kritiků dělají nácky.
Nicméně, nemohu si pomoci, ale integrace muslimů do naší kultury se prostě zjevně nedaří. V zájmu smysluplné diskuse prosím debatujme o většině. Vyjímky jen potvrzují pravidla. A i když ta většina nestojí se samopaly na letištích, tak na druhé straně dokáže krýt masové vrahy.
To, že se podařilo zavřít hranice, i když nám bylo mohutně tvrzeno, že to v žádném případě není možné, neznamená přece, že Evropa má vyřešené problémy. Je zde dost idt, kteří v naší devastaci hodlají pokračovat.
Podle mého vědění existují jen dvě, respektive tři velká šetření, která vypovídají o vztahu západoevropských muslimů k násilí a terorismu a nejnovější z nich je z roku 2008 -- tedy z doby amerického zahnívání v Iráku, nikoliv z doby dnešní, kdy ISIS řeže hlavy. A ani jeden z těchto výzkumů nehovoří o většině. Pravda, když 16 procent francouzských muslimů uvede, že teroristické útoky jsou "někdy" ospravedlnitelné (PewResearch 2006), je to i tak dost. Ale pořád daleko od většiny.
No a potom je tu druhý rozměr neintegrovatelnosti -- zásadní rozdíly v pohledu na to, jakou roli má hrát náboženství v životě společnosti + trvání na některých tradičních tabu, zdůvodňované islámem. Tady existují i novější průzkumy (i když stále jen zřídka takové, které byly dělány po nástupu ISIS v Sýrii), ale co já vím, tak u položek, u nichž lze nalézt většinový názor, je otázka formulována tak obecně, že z toho nelze automaticky vyvozovat neintegrovatelnost (například otázka po nadřazenost náboženských předpisů světským zákonům, otázka na to, zda existuje jeden nebo více správných výkladů víry a podobně).
Takže tedy: z jakých čísel usuzujete na tu většinu?
A kromě toho: je rozdíl mezi otevřenou hranicí a volně prostupnou hranicí. Pokud vím, nikdo zde v DR nikdy nehájil to, aby migrující proudili přes hranici EU nekontrolovaně. I ti nejvstřícnější neziskovkáři požadovali, aby žadatelům o azyl bylo dovoleno přijít oficiálně a organizovaně, ne divoce.
https://www.statista.com/chart/4093/people-killed-by-terrorist-attacks-in-western-europe-since-1970/
Atentáty ve Vídni, Bologni či Londýně, únosy a vraždy Alda Mora a H. Schleyera... Za tím vším nestáli muslimové! Krajní levičáci a jindy nacionalisté se také leckdy těšili tu skryté, tu otevřenější podpoře širších vrstev, třeba i na univerzitách. Jindy si respekt zjednávali násilím.
Mimochodem, ten útok v Bruselu lze opravdu obtížně hodnotit o moc jinak než útok Olgy Hepnarové. Proč ji zmiňuji? Protože té (nejen filmové) pozornosti moderním Hérostratům je nějak příliš. Důvodem bývá cynický marketingový kalkul, fascinace násilím, jindy třeba nezralost, ba nenávist. Důsledkem potom nedostatek pozornosti systémovým otázkám, relativizace hodnot i jistý nimbus krajností a zločinů. Žijící odsouzení, jako třeba J. Kajínek, jsou ovšem zájmem nejen filmařů zajisté potěšeni.
Na toho Solise jsem se tedy podíval víc a něco od něj přečetl a jestli tohle není antisemita, konspirační teoretik a debil, tak já jsem čínský bůh srandy.
S tím Rogozovem - přiznávám - nevím, nenašel jsem nic věrohodného pro nějaké závěry.
Ale i když jste se snažil, tak to zatím přesvědčivé není. Chápu, že není vaší vinou, že materiálu není k sehnání dost. Otázka je, zda právě proto, protože by vyzníval negativně. To je ovšem jen konspirace. Na druhou stranu živena právě tou nedostupností dat. Že by tak důležitá fakta nikdo nezpracovával?
Jak jsem ale psal, není až tak důležitý terorismus muslimů, ale vztah muslimů k nám. To je podhoubím současného, či budoucího terorismu. Ale hlavně jeden z určujících faktorů budoucí Evropy, budoucnosti nás a našich dětí.
Z čeho usuzuji na tu většinu? Především píšu o muslimech. Nepíšu o Arabech, Afričanech, tak jako nepíšu o katolících, ale Evropanech.
Domnívám se, že nadřazenost islámu nad světskou mocí nutně musí vést v demokratickém režimu k problému. K integraci je nutné, aby se muslimové začlenili do našeho, demokratického systému. Tím jsou ale jasně postaveni před volbu, buď uznání naší, světské moci, demokracie, či ponechat si svou víru. Pro katolíka není problém být demokratem i katolíkem. Muslim to má asi daleko těžší.
Ten rozdíl mezi náboženstvími je dán i rolí duchovních. Islámský duchovní je pro muslima neskonale více, než farář pro křesťana.
V kolébce demokracie, Starém Řecku, se demokracie mohla rozvíjet, protože vztah Starých Řeků vůči bohům byl laxní. U nás pokles autority anglikánské církve vyrovnával Josef II reformami katolické církve. To byl začátek demokratizace. Chápal, že pokud chce pokrok, nezaostávat za světem, musí přijít s takovým osvícenectvím.
Tato anabáze ale neproběhla den ze dne. Přijít v 16. století se současnou demokracii, tak rychle končí. Dá se, pravda, zkrátit, jsme dnes přece jen dál, ale i tak to asi bude nějaký čas trvat. Kapitalismus není navíc schopen poskytnout neúspěšným takovou iluzi sounáležitosti a pomoci, jako islám. Tady demokracie v konstalaci současného systému jasně prohrává.
Co se týká těch hranic: nebudu to teď hledat, ale opravdu bylo tvrzeno, že hranice není možné z technických důvodů uzavřít. Na tom trvám. A ti nejvstřícnější neziskovkáři se myslím i zde chlubili tím, jak pomáhali nelegálním migrantům. Naposledy "pomáhali" takto z Idomeni do Makedonie. I když tam asi nebyli ti "naši".
Stýkám se na sociálních sítích hodně let s hodně lidmi. Pokud přijde řeč na muslimy - téměř vždy zazní stížnosti žen a nebo jejich partnerů na pravidelné sexuální obtěžováni
To není žádná "jednotlivost", to je naprosto běžný jev.
uprchlíkem a ekonomickým migrantem
a mezi přistěhovalcem a ekonomickým migrantem
Např. Nick Cohen tvrdí, že vloni pouze 8% z příchozích byli uprchlíci
Výsledky těch průzkumů jsou jistě děsivé, ale poté, co jsem udělal pseudoprůzkum mezi svými přáteli na téma "Zabil/a bys své dítě, kdyby ti to poručil Bůh?" jsem vůči nim poněkud, abych tak řekl, otrlý. Věřím, že nevyjadřují přímo velikost problému, byť úměra tam nepochybně je.
A konečně k tomu rozdílu. Jistě je třeba ho dělat, a jistě to jde proti přesvědčení některých. Ale není to jednoduché. Konkrétně slovo přistěhovalec považuji za synonymum k imigrant, k pojmu maximální šíře. Jak ho chápete vy?
A druhý velký problém je, že ty kategorie nejsou ostré. Jistě jsou případy, kdy je to zjevné (uprchlíci co šli za nejvyšší hvězdou, lidi z oblasti, která je bezpečnější než ta, do které přichází). Jenže spousta příchozích je ze zemí, které jsou jak chudší, tak nebezpečnější. Nepochybně pro ně hrály roli oba tyto motivy. Takové lidi je těžké zařadit. Zvlášť, když neexistuje nějak pevný konsensus stran této hranice. Jsem si skoro jist, že by dva lidé mohli analyzovat tutéž skupinu příchozích a dojít k diamentárně odlišným výsledkům. Třeba těch 8% mi připadá, že pan Cohen zařadil celou problematickou část pod ekonomický migrant, někdo by ji možná dal celou pod uprchlík. Oboje považuji za přístup příliš extrémní a nedobrý.