Nenávistný Ortel uspěl v Českém slavíku. Navazuje na neonacistický Conflict 88

František Kostlán

Úspěch kapely Ortel v soutěži Český slavík by nás měl zarazit. Kapela totiž prokazatelně navazuje na svou neonacistickou minulost.

„Nenáviděl komunismus, proti němu bojoval, byl obětí humanismu, v našich srdcích žije dál… Rudolf Hess, Rudolf Hess, bojovník za bílou jednotu, Rudolf Hess, svoboda za celou Evropu.“

Takto oslavovala Rudolfa Hesse, svého času třetího muže nacistické „třetí říše“, plzeňská hudební skupina Conflict 88 („88“ značí nacistický pozdrav Heil Hitler). V ní působil, a prý ji i spoluzakládal, neonacista Tomáš Ortel (vlastním jménem Tomáš Hnídek). Ten v roce 2002 založil kapelu Ortel, která loni a letos uspěla v anketě Český slavík.

„Ku Klux klan zničí negra navždy“

Na koncertech Conflictu 88 se běžně hajlovalo… Bodejť by ne, když ve svých textech vyjadřovala své smyšlení kupříkladu takto:

  • „Ku Klux klan zničí negra navždy…“
  • „Rychlejší byl silnější, tak sláva vítězům, kdo vyhrává, stává se vůdcem a usedá na trůn, sláva vítězům. Heil! Heil!“
  • „Probuďte se válečníci v naší český zemi. Sražte hvězdu šesticípou, co chce zářit na nebi. Probuďte se válečníci bílý Evropy, sražte konečně na kolena ty židovský psy.“
  • „Proto ať zní Glory aleluja, vlajka jižanů vlaje dál… Pak rozezněly zrady zvony, osud nepříteli více přál. Kdo nesouhlasil s vítězů zákony, se mnou založil bílej klan.“
  • „Lidi, vyjděte ze svých domů, pojďte se přidat k nám. Už bylo dost těch všivejch Romů, jejich mrav bude potrestán.“
Atmosféra na koncertě skupiny Conflict 88. Foto facebook.com

Tomáš Ortel zvolil podobnou taktiku jako Daniel Landa. Tváří se, že jeho názory doznaly vývoje a z neonacistické polohy se posunul k vlastenectví. Vyslovil se k tomu v jednom z rozhovorů:

„Už to, že jsem si založil v roce 2002 svou kapelu Ortel, která jde odlišným směrem, je posun mého přesvědčení či smýšlení.“ Za svým působením v neonacistické skupině Conflict 88 si však stojí: „Každý máme nějaký vývoj a já se rozhodně za své předchozí působení nestydím, ani toho nijak nelituji. Naopak vše, co nás posouvá nějakým pozitivním směrem, je vždy dobrou zkušeností.“

Své působení v Coflictu 88 tedy Ortel stále pokládá za něco, co jej „posunulo pozitivním směrem“. Je to znát. Onen „posun“ nespočívá ve změně názorů, ale v jiné formě jejich vyjadřování. Protimuslimské, protiromské a homofobní útoky zůstávají, vše je ale podáno o stupeň mírněji, například: „Zakážeme diskuze a přejmenujem jejich kmen, na úřadech jednat s romem, nikoliv už s cikánem.“ Nebo: „Kdybys hubu neotvíral, nebyl bys na kolenou a nedřepěl v kriminále, kde už Čech je menšinou.“ (Kolenou — menšinou, to je skutečně štěpný verš.)

Hymna DS a vzbuzování strachu

Prvním tehdejším Ortelovým počinem byla skladba Hadr, která se stala hymnou neonacistické Dělnické strany (viz níže). Správci portálu Bandzone tehdy zablokovali prezentaci skladeb skupiny Ortel s odůvodněním, že podporují xenofobii a homofobii. Na Ortel začaly dokonce postupně upozorňovat i zprávy o extremismu, produkované do té doby tradičně spícím ministerstvem vnitra.

Nejsledovanější jsou nyní Ortelovy písně o muslimech, mešitách: „V zemi křesťanů mešita stojí, ať mi někdo z vás na to odpoví. Proč kostel nestaví v arabských zemích a proč země má všude je pro smích? Je to prokletí, cítím se v zajetí mediálních lží a strachem o děti. Nebudu ti lhát i ty se budeš bát, až v burce budou stát a modlitbu svou řvát… Cítím se podveden, když ti, co vedou zem, diskutovat chtěj s arabským vrahem. Xenofobní strach bije na poplach, řeknu jen pár vět: Nechci multi-kulti svět! … Kde nenávist je ctnost a vražda poslušnost, kde ukamenujou klidně ženu tvou…“ (Skladba Mešita vznikla již v roce 2013, kdy se Ortel účastnil neonacistické demonstrace v Plzni — viz níže.)

Vzbuzováním strachu a nenávisti se Tomáš Ortel zabývá i nadále, zvolil však formu, která je přijatelnější pro širší okruh posluchačů. O tom ostatně svědčí i jeho letošní umístění v Českém slavíku: druhé místo kapela Ortel, třetí místo zpěvák Tomáš Ortel. Skupina se v této anketě loni umístila na čtvrtém místě, ale ohlas nebyl tak velký, nejspíš proto, že takzvaná uprchlická krize ještě nebyla v plném běhu. Hudební kvality skupiny i frontmanova zpěvu se přitom limitně blíží nule, takže je zřejmé, že jeho příznivci obdivují především texty a nenávistnou atmosféru, kterou Ortel spoluvytváří.

Není třeba tuto anketu přeceňovat, nesmíme však zapomínat, že vyhlašování cen přenášela nejsledovanější česká televize Nova, výspa maloměšťácké tuposti a symbol absence myšlení.

„Dojení sociálního systému menšinami“

Že se Tomáš Ortel nezměnil, dosvědčuje i jeho účast na protiromském pochodu v Plzni 24. srpna 2013. Byl dokonce jedním z řečníků. „Jde o dojení sociálního systému menšinami a jejich mentalita už překračuje meze slušnosti,“ horlil Ortel ve svém projevu.

Tuto demonstraci pořádali sympatizanti extremistické Dělnické strany sociální spravedlnosti. DSSS je nástupnickou organizací Dělnické strany, kterou v roce 2010 rozpustil Nejvyšší správní soud pro její navazování na hitlerovský nacismus i pro její rasismus, xenofobii a šíření neonacistické ideologie. Vedení DSSS přitom zůstává v podstatě personálně stejné jako v Dělnické straně. I DSSS navíc spolupracuje s německými neonacisty.

Plzeňský pochod byl součástí vrcholící protiromské kampaně. Na ten den byly ohlášeny protiromské pochody v pěti krajích, které navazovaly na obdobné akce pořádané na celostátní úrovni i místními neonacistickými bojůvkami po celý rok 2013.

Tomáš Ortel se pochopitelně účastní různých současných protimuslimských demonstrací, bez ohledu na to, kdo je pořádá. Vystoupil i na akci otevřeně antisemitské i islamofobní Národní demokracie (ND), v jejímž čele stojí Adam B. Bartoš, tvůrce seznamů Židů či pravdoláskařů v ČR (rozuměj vlastizrádců a nepřátel vlasti). ND také vyzvala své příznivce, aby skupině posílali hlasy do ankety. Po oznámení výsledků jak Národní demokracie, tak DSSS Ortelu gratulovaly.

Nekupujte matonku

Někteří dnešní či minulí slavíci se Ortela zastávají (možná i proto, že neznají jeho neonacistickou „minulost“), například Zagorová či Vojtek ze skupiny Kabát. Kritiku sklízejí i další umělci přítomní na slavnostním vyhlášení, protože nedali žádným způsobem najevo, co si o této věci myslí. Proti jejich vstřícnému postoji vůči Ortelu i svému mlčení se zpětně vymezil člen kapely Chinaski František Táborský: „A česká pop music tomu spokojeně tleská!! Ano, stydím se za sebe. Nemohu mluvit za celou kapelu, ale toto je můj soukromý názor,“ napsal na facebookové stránce skupiny.

Na sociálních sítích se objevila i kritika pořadatelů ankety, agentury Musica Bohemica, a jejího hlavního sponzora společnosti Karlovarské minerální vody, která „vyrábí“ minerálky Mattoni a Magnesia. Uživatelé například sdílí tradiční symbol společnosti — orlici s nápisem Mattoni. Orlice však na obrázcích drží ve svých drápech hákový kříž.

Viktor Stoilov, zakladatel a majitel významného nakladatelství TORST, se rozhodl nezúčastnit se letošní soutěže Magnesia Litera, kterou také sponzorují Karlovarské minerální vody. „Slavíka nesleduji, ale rozčílilo mne, že nikdo z přítomných nereagoval na to, že cenu hlasováním získal náckovský Ortel. Nevadí to ani sponzorovi Mattoni, asi je v kurzu být s neonacistama na pódiu. A ještě v porovnání s předloňským vyřazením horrorcorovýho Řezníka to smysl nedává vůbec,“ řekl Stoilov. Viktor Stiolov naráží na vyřazení Martina Pohla alias Řezníka z Českého slavíka 2013, na jehož vyloučení údajně tlačil, hádejte kdo, hlavní sponzor Mattoni.

Raper Řezník otevřeně propaguje násilí na ženách, ale rapuje například i o své touze zabít druhého člověka, prodává oslavná trička s Breivikem či s rakouským tyranem Fritzlem, jenž ve sklepě svého domu téměř čtvrt století věznil svou dceru, opakovaně ji znásilňoval a zplodil s ní sedm dětí.

Řezník se společně se svými kolegy Hrobkou a Pitvou dostal v roce 2011 před soud. Policie je vinila z rasismu a extremismu kvůli klipu, v němž chtěli násilím „vyřešit problém“ bezdomovectví, Romů, přistěhovalců či gayů. „Vymysleli jsme řešení, na somráky z Karláku necháme spadnout lešení, na Ukrajince zase čeká hromadný oběšení,“ zaznělo mimo jiné v jejich klipu.

„Neposuzujeme uměleckou stránku Řezníkovy produkce. Rozhodně však nechceme a nebudeme podporovat propagaci extrémního násilí, kterou systematicky dělá ve svých textech i obchodních aktivitách… Kromě našich hodnot jsme vázáni právními předpisy České republiky, které nám mimo jiné zakazují spojovat naše reklamní aktivity, kam spadá i uvedená soutěž, s propagací násilí či snižováním lidské důstojnosti,“ napsali tehdy organizátoři Českého slavíka.

Vida, vida, dnes již zjevně právní české předpisy neplatí, propagace násilí a snižování lidské důstojnosti již nevadí. Čím to asi je?

    Diskuse (53 příspěvků)
    Luděk Ševčík, OSVČ
    December 2, 2015 v 11.31
    Vytvořit nacismu podhoubí a pak si stěžovat, že roste?
    Stěžovat si na zrcadlo?
    Co takhle začít s řešením příčin a ne až následků?
    Vždyť koho by lákaly nácci na nějaké texty, které by byl liché? Na nichž by nebylo zbla pravdy?
    Tady je třeba začít. Pokud občané pochopí, že sociální systém je motivační, že je nemožné jej zneužít, že v něm neexistují žádné exkluzivní skupiny, takže jsme si rovni a zároveň že je efektivní a tedy nepřiživují se na něm žádné neefektivní, čí přímo kontraefektivní skupiny, koho bude zajímat nějaký Ortel?
    Není řešením zakazovat těmto kapelám účast v ZS. To jejich podporu ještě zvýší.
    Nebo si snad myslíte, že soused nepřizpůsobivých, který se vrátí k večeru z mizerně placené práce a vidí své spokojené sousedy, jak se chystají na pravidelný noční žůr, čímž mu zajistí špatný odpočinek, po zákazu Ortelu změní svůj pohled na sociální systém? Že starobní důchodkyni, která celý život pracovala a u poštovní přepážky, při čekání, kdy příjde na řadu, zjistí, že mladý, zjevně zdravý muž dostane na sociálních dávkách měsíčně více peněz, než ona, přesvědčíte zákazem účasti nějakých nácků ve ZS, že je vše v systému v pořádku?
    Že invalidé a zdravotně postižení, kterým je tvrzeno, že jim stát nemůže přidat ani korunu a pak tento stát chystá stamiliony na přijetí ekonomických migrantů, budou po zákazu Ortelu hned osvícení a pochopí že nácci jim lžou? Já si myslím, že určitě ne.
    A vy se snažte pochopit, že když pěstujete podhoubí, tak je pokrytecké žehrat nad úrodou!
    Martin Šimsa, filosof
    December 2, 2015 v 14.57
    Hnědé myšlení (nejen ve Zlatém slavíku)
    nemělo své místo jen v autoritativních fašistických režimech, ale také v lidech, o které se opíralo. Bez lidí, kteří sklopili hlavu a poslouchali a pak si vybíjeli či ještě vybíjejí vztek na Židech, Romech, cizincích, menšinách, by ony režimy nefungovaly. Druhá republika, Protektorát, stalinismus i normalizace se o takové lidi opíraly. Nyní se můžeme ptát, proč se takovéto nálady, strachy a nenávisti objevují v takové míře i dnes u nás. Není to samozřejmě jen u nás, jen si myslím, že u nás je to ve větší míře než v západní Evropě, protože je to aktivně podporováno různými podivnými existencemi, které vidí v nárůstání těchto fóbií příležitost k vlastní politické kariéře (Konvička, Hampl, Okamura). Bohužel je to podporováno i z míst, kde by měl vládnout zdravý rozum a vědomí úkolu bránit demokratickou ústavu a stát (prezident, ministr financí apod.). Doufám, že premiér udrží novou evropskou linii, kterou zahájil 17. listopadu a nepřizpůsobí se opět těmto fašizujím trendům, z nichž mohou těžit jen noví autoritativní diktátoři - s demokracií to nemá nic společného a to ani tehdy, když si to myslí většina. Fašistická většina není demokratická většina.
    DU
    David Unger, psycholog
    December 2, 2015 v 21.14
    Vážený pane Ševčíku,
    kdybych já napsal něco takového, co jste tu napsal vy, klidně i s méně radikální rétorikou, jednoznačně mě odsoudíte jako kryptofašistu a podporovatele nacismu.

    Podle vás jsou zřejmě texty typu "Rudolf Hess, svoboda pro celou Evropu" nejsou liché a je na nich něco pravdy, když píšete doslova, cituji: "Vždyť koho by lákaly nácci na nějaké texty, které by byl liché? Na nichž by nebylo zbla pravdy? "
    Luděk Ševčík, OSVČ
    December 3, 2015 v 9.58
    Pane Ungere,
    zkuste se nad tím, co jsem psal, zamyslet. U mě jsou Ortel extremisté. Samozřejmě, že jimi nabízené řešení je absolutně nepřijatelné, ale problémy, o kterých zpívají, v reálu existují.
    Kdyby ty problémy někdo účinně a demokraticky řešil, neměli by se svými názory šanci. Ale on je nikdo skutečně neřeší! Naopak občané se dozvídají, že na exkluzivní skupiny se bude vydávat více prostředků, aniž by se začal naplňovat princip motivace. Děti sociálně nejslabší skupiny jezdí třeba k moři, což je pro značnou část dětí, jejichž rodiče pracují, neuskutečnitelné. Sice pak posloucháte hloupé brepty "neziskováků" o tom, že děti za své rodiče nemohou a že je třeba jim ukázat něco pěkného. Ale že tím vysílají těmto dětem signál, že je jedno, jestli budou jako rodiče pracovat, neboť jejich děti se k moři s "neziskovkou" k moři dostanou, tak nač se snažit a v té druhé skupině dětí vytvářejí nenávist vůči sociálně slabším, neboť ti se mají prakticky lépe než oni a také je tak navádějí k tomu, aby se na vše vykašlali, pak se budou mít líp, to už je nenapadne. Ono je toho nenapadne víc. A proč by vůbec mělo? Stát sype, tak co se vzrušovat?
    Strašné je, že když někdo příjde s něčím logickým, tak na něj zaútočí svorka "neziskovek" a udělá z něj nácka. Logicky, neboť ohrožuje jejich byznys. Kdyby pravidla byla nastavena rozumně a byla přípustná diskuse, byly by zachovány významy slov a když by někdo označil někoho za nácka, zbytek společnosti by označeného odsoudil. Teď to celkem nikdo neudělá, neboť za nácka je označen každý druhý kritik špatného systému, takže už není ani vidět, kdo skutečným náckem je.
    Tohle nadužívání termínů se tak obrátí proti těm, kteří jej vyvolávají. Je otázkou, zda jsou schopni to pochopit, či zda jim to vůbec vadí.
    MP
    Martin Profant
    December 3, 2015 v 10.8
    Odporné neziskovky
    -- pojmenovávají věci jejich jménem a říkají fašistovi fašista. Měly by se zakázat, pobouřený řádný občan pak bude obtěžován jen lidmi, se kterými si umí poradit. Stačí jim hodit do okna molotovův koktejl.
    PM
    Petrasek Milan, penzista
    December 3, 2015 v 11.43
    Postmoderna - nabízí, pane Ševčíku instrument diskreditace jakéhokoliv postoje
    Paradigma postmoderny - vše je platné - je jejím nejožehavější substanciální prohřeškem.
    Její splodina - neoliberalismus si vynucuje formu diskursu, který vede k libovolné diskreditaci čehokoliv - o demokratickém režimu nemluvě.
    Někde mám schovaný radiointervjů se spoluzakladatelem frankfurtské školy Loewenthalem, které dal v sedmdesátých letech, již jako devadesátník neoliberálně indoktrinovaným žurnalistům. Občas si to vyslechnu, když se mi zasteskne - jak po schopnosti vyjádření humanistické zodpovědnosti vůči sociálnímu státu a demokratickému režimu - tak po schopnosti umýt neoliberálům hlavu.
    Dnes ale nežijeme v posttotalitním, ale v pretotalitním modusu, kdy i nácek má neoddiskutovatelnou objektivní pravdu.
    A umyje palici komukoliv ......bych si s vámi posteskl.
    Jiří Dolejš, poslanec
    December 3, 2015 v 15.12
    deviantní logika relativizace kritiky nácků
    lidskoprávníci si fakt fašismus nevymysleli - relativizovat kritiku hajlujících opičáků tím, že za to mohou poměry, které liberálové málo účinně mění, je pokrytectví anebo skrytá sympatie k hnědé (že prý má kus objektivní pravdy).
    Že se dožiji chvíle kdy někdo v klidu řekne že fandové Rudolfa Hesse by se neměli diskreditovat kritkou protože si za ně můžeme.sami bych nikdy nevěřil. A nachází v tom hlubokou logiku
    Tak tohle vyviňování nácků a součansě přijímánhí logiky otírání se o tzv.nepřizpůsobivé nikomu nepřidá ani na rohlík - tak proboha proč to dělat ? Nácek je nácek. A skupinový egoismus solidarity jen pro vybrané "slušné občany" se mu nebezpečně blíží.
    V tomto přžíapdě nejde o nálepku ale o diagnózu. Že žádné nadužívání - naopak žádfné umlčování podobné kritiky šíření hnědého myšlení . To že fašistická většina není demokratická většina.(M.Šimša) bych v této souvislosti preventivně podtrhl.
    JP
    Josef Poláček, Invalidní důchodce a student
    December 3, 2015 v 17.26
    Naše společnost a její zrcadlo
    Nemohu jinak, ale v daném případě se musím postavit na stranu pana Ševčíka. Alespoň v jednom určitém aspektu.

    Vyslechl jsem si totiž "hymnu" Dělnické strany nazpívanou právě zmiňovaným "Ortelem".

    A nedá se nic dělat, jeden moment je zde skutečně nepřehlédnutelný: totiž naprostá, beznadějná životní frustrace určité sociální vrstvy. Co se tu jako leitmotiv opakuje neustále dokola, je oslovení "malý dělníčku". Je to pocit naprosté bezmoci pracujícího člověka, který je sice - na rozdíl od režimu totalitního - vnějškově svobodný; ale ve skutečnosti je tímto světem naprosto přehlížen ve své existenciální bezvýznamnosti. On nemá ani velké peníze, ani nijak jinak exkluzivní postavení, aby mohl být "někdo".

    On je fakticky nikým, bezvýznamnou nickou odsouzenou k tomu nějakým způsobem - většinou za mizerný plat - proexistovat svůj pracovní život, pak ještě nějaký čas přetrvat v důchodu, a potom už čeká jenom brána krematoria.

    Ano, ten jejich výkřik vzdoru a hněvu je skutečně nenávistný, zlobný, násilnický a brutální - to všechno je pravda.

    Ale - při všem oprávněném odporu proti těmto násilnickým a nenávistným projevům jejich životní frustrace - nelze zavírat oči ani před tím faktem, že tato jejich životní beznaděj má své zcela reálné kořeny.

    Nalézáme se zde stále ještě v tom "starém dobrém" kapitalismu bez přívlastků - který si svůj lumpenproletariát vždycky vyprodukuje. A tak se příliš nepodivujme tomu, že ten lumpenproletariát tady je, a že si svůj hněv nenechává pro sebe.

    Svým způsobem je to opravdu jenom nastavené zrcadlo naší společnosti; dokud pro tuto společnost nebude člověk ničím jiným nežli jenom "výrobním faktorem", jenom nicotným kolečkem v tom monstrózním soukolí (nad)produkce, konzumu a zisku, dotud se zde stále budou hlásit znamení tohoto patologického stavu.
    Jiří Dolejš, poslanec
    December 3, 2015 v 19.49
    zrcadlo místo odmítnutí?
    pane JP - to nepopírá potřebu odmítat ventilování oné frustrace fašizující agresí - kdyby se orientovala debata na pozitivní návrhy tak neřeknu, ale ze je patrná snaha umlčet lidskoprávní kritiku projevů fašizace, a to považuji za zcela zcestné.
    Luděk Ševčík, OSVČ
    December 3, 2015 v 20.11
    Částečně má pan Poláček pravdu.
    Já zde již delší dobu upozorňuji, že je zde nemalá skupina lidí, kteří jsou frustrováni. Pracují, šetří, snaží se, aby nebyli "socky" a pak zjistí, že se mají hůř než "socky". A přes to, že jich není málo, tak nikoho nezajímají. Tedy už se o ně někdo zajímat začal. Levice to však není.
    Zlobit se na zapomenutou třídu, že svůj hněv nesměřujie vůči neoliberálům, je naivní. Co mají asi tak dělat? Vždyť i levice bere neoliberalismus jako nutné zlo.
    Přesto si to zde lidé, kteří jsou frustrováni a opuštěni, odskáčou. Jak to, že si dovolují hledat ochranu u nácků, když na ně všichni kašlou? A já jsem zase terčem, když poukážu na to, že levice a "neziskovky" pracují na popularitě nácků. Jenže pracují, to se nedá okecat. Na to je sofistika krátká. Nácci jsou sice nácci. Ale položil jste si tu někdo otázku, proč k nim začínají lidé vzhlížet? Proč má ta opuštěná třída dojem, že u nich najde pomoc? Asi ne. Je lehčí urážet, zesměšňovat, srovnávat nesrovnatelné.
    Jsou snad všichni z té opuštěné třídy hlupáci? Není nic pravdy na tom, že se zde věnuje značná část financí exkluzivní skupině obyvatel, která je je pak tou přemírou péče paralyzována? Že zde není napojena na státních penězovodech silná skupina "neziskovek", jejichž činnost je neproduktivní a často až kontraproduktrivní? Že zájem ekonomického migranta není často povýšen nad zájem nemohoucího občana, který celý život sypal do státní kasy? Že rozhodování vedení EU často nehraničí se zdravým rozumem?
    Proč tato témata nezvedne levice? Proč nezačne prosazovat motivační pomoc potřebným? Proč se nedistancuje od špatně fungujících "neziskovek", a nezačne požadovat kontrolu jejich účelnosti? Proč se ztotožňuje i s hloupými a to až nebezpečně hloupými rozhodnutími vedení EU? Vždyť to pak celé vypadá, jako když se levice hrbí před mocnými, na nižší třídu kašle a zajímá se jen o tzv. nejslabší.A tak její tradiční elektorát osiřel.O co jde? Však je to jen plebs. Opuštěný zůstat může, ale hledat ochranu nikde nesmí!
    A zkuste si někde nastudovat, co je to solidarita. Ať neztrácíme čas.
    Já mám obrácenou obavu. Že se zde kritika špatných kroků umlčuje jednoduchým označením této kritiky jako projevu fašizace. To je opravdu to zcestné. Ale pohodlné.



    + Další komentáře