Je panika na sociálních sítích znakem naší dekadence?
Jiří DolejšČeské země se potápí do tekutého písku xenofobie. Pokud se lidem hodnota solidarity vzdálila, je třeba jim ji znovu věcně a bez šíření paniky přiblížit.
Svět dnes obcházejí běsy válek, chaosu a masového stěhování lidí vyhnaných nestabilitou a bídou ze svých domovů. Člověk by čekal, že v moderních osvícených časech a po zkušenostech z minulého století budeme rozumem i srdcem zvažovat jak tyto pohromy zvládnout bez zbytečných excesů. O to překvapivější je, že v relativně pokojné České republice, která 70 let nezažila válku a ani není cílovou zemí pro různé migrační vlny, zažíváme nečekanou intenzivní vlnu paniky a nesnášenlivosti. Je to snad znak dekadence české společnosti?
Nebýt sociálních sítí, které již zdomácněly v městech i na venkově, mezi mladými i těmi staršími, mohly bychom žít v iluzi, že Češi jsou vlastně docela tolerantní, dobrácky žoviální národ, kterému je nějaký hysterický extrémismus i díky vlastním dějinám v podstatě cizí. Máme přeci například zkušenost z poválečného období, kdy jsme do země přijali tisíce Řeků, kteří utíkali před fašistickým režimem. Mohlo by se zdát, že paranoidní blázni tvoří jen u nás jen nepodstatný a izolovaný okraj společnosti.
Realita je ale bohužel taková, že sociální sítě dnes v České republice přetékají xenofobní agresí a diskuse se plní čím dál tvrdšími „hejty“. Zvykáme si na názory hanobící rasu, národ či náboženství, jako se před válkou stalo běžné hanobení Židů. Nejen extrémisté, ale i takzvaní „normální občané“ sdílejí na sítích sadisticky ujeté odkazy ze zcela nekompetentních, manipulativních a zbulvarizovaných „gore“ zdrojů pro otrlé. A této virtuální realitě, líčící lidi jiného původu a náboženství v sado-maso stylu, mají ve své úzkosti tendenci nekriticky věřit.
Je to pouze strachem z neznámého, chybějící osobní zkušeností se světem prezentovaným „zaručeně objektivními“ médii? Pravda, zatím u nás nevyrostla žádná skutečně vlivná politická síla legalizující tyto nenávisti, která by připomínala francouzskou Fronte National či maďarský Jobbik. Ale tyto názory pronikají na půdu mainstreamu. A jeho představitelé jako by se (snad kvůli ztrátě elektorátu) báli ozvat.
Obyvatelé států, které reálně řeší daleko větší problémy jsou zda se více rezistentní vůči panice, kterou nyní zažíváme na sociálních sítích u nás. Jako příklad uveďme, kterak se v Německu dokázala veřejnost spojit proti akcím hnutí PEGIDA.
Spouštěčem tohoto chování může být strach, že zdecimovaní cizáci seberou našim chudým i to málo, co mají. Vzniká pak jakási zvrácená matematika slastí a strastí, která i relativní omezení vlastního konzumu chápe jako útok a obrací je proti hodnotě solidarity a izoluje od lidskosti.
Obracet jedny chudé proti druhým nahrává těm, kteří vše způsobili. Těm, kteří ve svém mocenském zápasu používají lidu jako materiálu k spotřebě. A že bez širší solidarity (samozřejmě věcně postavené) se neobejdou. Lidé si odmítají připustit samotnou představu, že až budou potřebovat pomoci oni, mohlo by se jim dostat stejné odpovědi, jakou sami nabídnou dnes.
Hannah Arendtová, analytička lidského zla, když hledal nenápadné, banální kořeny vzniku nacismu, upozorňovala na to, že masový člověk není apriorně primitivní či brutální, nýbrž vytržený ze sociálních vztahů a s osamělou sociální zkušeností, která prohlubuje jeho pocit vyloučení.
To zjevně nezměnily ani sociální sítě a globální všudypřítomnost informací á la CNN. Proměna sociálně zakotvených mas v indiferentní vyloučenou lůzu pak vede k nenávisti všech vůči všem. A tendence k frustrované ochlokracii otravují veřejný prostor a boří tradice hledání reálné spravedlnosti je na světě.
Obranou před bulvárními pseudoinformacemi může být osvěta. Neinformovaný člověk je méně odolný vůči bludům. Ovšem to je běh na dlouhou trať. A ani lidé, kteří by neměli být omezeni vzděláním a zkušeností, sklouzávají k agresi a stihomamu, skrze který dokážou v hladovém cizinci uvidět rozhodujícího nepřítele.
Jak jinak vysvětlíte, že nejmenovaná žena, právně vzdělaná, vysloví v médiích, že odmítá imigranty, i kdyby jí před očima měla umírat miminka? Nebo že vysoký důstojník naší armády nebo ústavní činitel opakují, že nejde o uprchlíky ale o vetřelce, se kterými nelze mít soucit a dojímat se že se utopí? A že bude-li třeba, tak je musíme i střílet?
Svádět vše jen na jakousi pátou kolonu blábolících omezenců a závistivých deprivantů, kteří hledající v barbarech z ciziny hromosvod za své zpackané životy, by nebylo fér. Normalizace nenávisti vůči v něčem odlišným bližním může mít hlubší kořeny. Tím míň nám pomůže žehrat na padlé mravy: „o tempora, o mores“.
Pokud se hodnota solidarity lidem vzdálila, je třeba jim ji pragmaticky, tedy věcně, realisticky (a nikoliv abstraktně) přiblížit. Bez šíření paniky, s důrazem na řešení příčin, na rozvojovou pomoc, posouzením reálné kapacity opatření přímo na evropském území. A ne za zády lidí, a naopak s respektem k suverenitě členských zemí EU.
Pokud zvítězí pudy, tak se budou nadále hádat chudí mezi sebou a ti co ten chaos vyvolali budou vysmátí. Adolf Hitler kdysi dostal důvěru voličů a museli jsme čekat až na jeho skon v 1945
Ovšem, ty pudy - ty nemusejí být zdaleka jenom negativní. Mezi našimi instinkty a emocemi je bezpochyby i celá řada pozitivních - například pocit vzájemné solidarity asi sotva vyplývá jenom z nějakého ryze racionálního kalkulu.
Jde tedy daleko spíše o to, v lidech posilovat ty pozitivní emoce. Například ta německá Pegida - já jsem svého času v jedné z příslušných diskusí přetiskl údaje z německých výzkumů, podle kterých za tímto v podstatě xenofobním a islamofobním hnutím stojí především osobní frustrace. Zčásti frustrace ryze sociální - ale na straně druhé naprosto nelze říci, že by se jednalo jenom o nějaké nižší vrstvy. Byly zde zastoupeny i vrstvy střední - jejich frustrace byla do značné míry národně politická, totiž v tom smyslu, že - jako občané dřívější NDR, která byla prostě "spolknuta" západní Německem, stále mají pocit jisté odstrčenosti. A v tom bude asi jádro pudla: kdo se cítí být odstrčený, ten si velice často zkouší své sebevědomí pozvednout tím, že sám utiskuje či jiným způsobem ponižuje či odmítá druhého, který je ještě slabší nežli on sám.
Takže, asi nejlepší cestou k ozdravění emočního života populace by bylo zavedení takové společnosti, kde všichni by mohli reálné zažívat pocity své vlastní platnosti, své vlastní hodnoty. Je ovšem nemalou otázkou, jak takovéto pocity zažívat za podmínek kapitalismu, který je založen právě na - přinejmenším sociální - nerovnosti, a tedy na sociálním vyloučení.
A jak je to s pudy a civilizací v případě, když informace nepřesvědčují o tom, že by většina migrantů prchala v ohrožení života, ale chtějí se dostat do, pro ně, ráje ekonomického?
A jak je to s pudy a civilizací, když skutečné uprchlíky pohání heslo - Kdo uteče vyhraje? Proč umožňuje EU exodus mladých mužů, místo toho, aby je vyzbrojila a poslala bránit své rodiče, matky, děti, manželky a vlastně své domovy? Nejsou ti, kteří se nedostali na lodi, hodní více naši pomoci?
A jak je to s pudy a civilizací, když nikdo není schopen říci, jak velké množství migrantů je Evropa schopna absorbovat a jak a proč bude postupovat vůči dalším běžencům, až bude tato kapacita naplněna?
A jak je to s pudy a civilizací, když ti, kteří dnes křičí, abychom byli lidé a přijímali migranty /Švarcnberk/ předtím tvrdili, že nemůžeme přidat našim chudým, protože nemáme peníze? Kde se najednou peníze pro migranty vylíhly?
Domnívám se, že pokud by někdo z těch, kteří horují pro přijetí migrantů a ty, kteří tento krok zpochybňují vidí jako rasisty, xenofoby, nácky, či jako oblečené opice, předstoupil před tyto odpůrce a věrohodně by jejich obavy rozptýlil, bylo by po problému.
Protože však žádná věrohodná fakta asi nejsou po ruce, přistupuje se k přesvědčování přes emoce. Známe z minula - kníže má k lidu blíže atd.
A který, jen trochu vzdělaný člověk, by chtěl být rasista, xenofob, nácek, či oblečená opice?
Tahle podpásová, mírně podprahová argumentace je běžná ve slovníku pravicových stran. Proč ji používá opoziční komunista, je mi záhadou.
Za sebe zdůrazňuji ještě jednou - v článku je to snad jasné - že migrační krize je třeba řešit v jednotě solidarity a věcnosti. A rozhodně odmítám paušální obviňovat jakéhokoliv etnika či víry (takových hejtů jsou sítě právě plné).
Odsudek utečenců že raději nevezmou také zbraně do rukou než aby lezli do EU raději nekomentuji.
Nutno si uvědomit: to xenofobní či přímo rasistické podhoubí je přítomno v každé společnosti. V daném smyslu je skutečně možno vycházet z toho, že se zde projevují ty nejzákladnější (a nejprimitivnější) atavistické pudy, v prvé řadě pud příslušnosti k vlastní smečce.
Kdo je příslušníkem vlastní smečky (tlupy, stáda) - ten je apriori "náš", je naším spojencem proti zlému a nebezpečnému vnějšímu světu. Zatímco každý, kdo nějak přichází zvenku, ten je vždy "cizí", představuje pro nás potenciální nebezpečí, proti kterému je zapotřebí se bránit.
Tyto atavistické pudy jsou nějakým způsobem zakódovány někde v podvědomí každého z nás, v jeho nejstarších a nejhlubších vrstvách. Není tedy svým způsobem žádným překvapením, když v krizových situacích se tyto atavistické pudy probudí, a začnou konat své dílo.
Na straně druhé ale, jak už zmíněno, jedná se o ty sice nejzákladnější, nejstarší - ale zároveň ty n e j p r i m i t i v n ě j š í pudy, kterými je lidský jedinec vybaven. A nechat se plně strhnout právě takovými pudy, není nic jiného nežli projevem primitivismu, a návratem do myšlení a reagování neandrtálce.
Česká společnost o sobě ráda prohlašuje, že prý běžný Čech je tolerantní, bez rasových či jiných předsudků. Do jisté míry to dost možná skutečně platí; ale na straně druhé je zde vždy přítomen latentní rasismus a šovinismus, který při první vhodné příležitosti začne zvedat svou hlavu.
V tomto smyslu je tedy nutno řečnickou otázku pana Dolejše zodpovědět pozitivně: ano, ty výlevy nenávisti a xenofobie proti té v podstatě nepatrné hrstce uprchlíků, která by nakonec mohla reálně zakotvit na území České republiky, je skutečně projevem dekadence - ne snad sice (doufejme) celé české společnosti, ale v každém případě její nemalé části.
Obavy, že uprchlíci budou představovat výraznou ekonomickou zátěž, se nevyvrací snadno, zvláště když i bez nich máme problémů nad hlavu, a nevíme, jak dlouho bude tento trend pokračovat. Ale to, co předvádí mnoho lidí, nemá s těmito dosti relevantními obavami moc co dělat.
Ona ta situace nemá příliš mnoho dobrých řešení, rozhodně dokud se bude jednat o uprchlíky. Nechat utopit? To opravdu ne. Poslat zpátky? Odporuje mezinárodnímu právu, a kdo ví, jestli nebudeme takové právo sami jednou potřebovat. Tedy, pokud jsou to uprchlíci z válečných zón a nepřijatelných režimů což povětšinou jsou. Zajistit tam mír? Všichni pro! Ale jak? Poslat tam vojsko? Podporovat nějaké milice? Tím to celé začalo.
Sám nevím, co by pomohlo. Ale nechat lidi umírat, to nikdy nepomáhá. Ať už u nás, nebo jinde.
Jako jsou obchodníci naučení postupovat podle hesla "Důvěřuj, ale prověřuj!" a hlídají si, představte si, své zboží, měli bychom být neméně realističtí a pragmatičtí my všichni jde-li o šíření "dominancechtivých memů". Dnešní doba upřednostňuje lidi, kteří si podržují juvenilní (nebo přímo infantilní) vlastnosti. Řekneme-li dítěti, aby něco nedělalo, na just to kolikrát zrovna udělá (zvlášť je-li "k světu"). Nepříliš jinak to funguje s odsudky rasismu.
Samozřejmě, že věc má i racionální jádro. Je mnoho lidí, kteří nepřejí často mladým a veselým cizincům jejich dobrý život zde, když jim samým třeba prokluzuje mezi prsty. Mladí se zase rádi přidají na té straně názorového spektra, kde cítí šanci zkusit si nové role a houpat. Učí se ochotně a proč by tedy neměli rozvinout do důsledků hlavní apel doby. Co se solidaritou? Nejsme mravenci, že?
Chtěl bych na závěr dodat, že jsem se v poslední době přesvědčil o xenofobii u tří lidí, kteří jsou nyní součástí elektorátu KSČM. Kde je tradiční "uvědomělost" a internacionalismus stoupenců uvedené strany? Lpí v ní vůbec někdo na podstatných hodnotách, nebo stačí, když jste naštvaní?
Ale v Evropě jsou zatím státy a tím prostory ve kterých probíhá rozmisťování prchajících v integračně přiměřeném počtu.
Zde dominující infantilně autistická mentalita občana, je sice v Evropě známá, ale ne platná ve zdejším patologickém rozsahu.........bych k uklidnění nad stavem dekadence západu namítl.
Co ale doopravdy schází je kadence/akcelerace západu - zásadní řešení je v nedohlednu........a to znervózňuje a budí paniku.
Pak je ta možnost druhá. Postavit se k problému prakticky. Logisticky zvážit, jaká forma pomoci bude skutečně ta nejúžitečnější, nejúčinnější a přitom prakticky tak proveditelná, aniž by znamenala potopení záchranného člunu. Směřovat tuto pomoc na skutečně potřebné.Tohle je není lehké.
Lehké je pojašeně řvát na ty nepojašené, že u nich převažují animální instinkty a jsou rasisté. Lehké, ale když ne škodlivé, tak minimálně k ničemu dobrému.
To že řešení imigrační krize má nějakou logistiku, kapacitu a strukturu doma i v zahraničí je jasné. To by se ale o ní musel někdo chtít bavit místo šíření panikářských virálů vypadajích jako kdyby byl předvečer kříštálové noci. Nemlčet před fobiemi a věcně řešit jsou dvě stránky téže mince
Hájit rozum i solidaritu je prostě potřebné, I proto je v dnešním stanovisku ÚV KSČM jasně a záměrně :
"KSČM je za skutečné řešení vycházející z rovnováhy solidarity a odpovědnosti. Odmítá šíření paniky a xenofobie a hájí hodnoty solidarity. Je nutné si uvědomit, že obracet chudé proti chudým znamená odvracet pozornost od skutečných příčin sociální a humanitární migrace. KSČM odmítá šíření nenávisti k lidem jiné rasy, národnosti či náboženství, protože takové uvažování je nástrojem destrukce a další nestability."
Problém je že souhlas a financování těchto věcí potřebuje vyjednat širší mezinárodní shodu - s časovým zpožděním to bude věcí špiček EU koncem června.