Ještě jednou o fanatismu. Jak vzniká
František KostlánFrantišek Kostlán navazuje na svůj sloupek z minulého týdne o islamistickém a evropském fanatismu. Společenská atmosféra v České republice se zhoršuje. Vše nasvědčuje tomu, že zfanatizování většího počtu lidí je jen otázkou času.
Minule jsem tu psal o fanatismu, islamistickém i evropském. Opomněl jsem při tom důležitou věc, a sice války v bývalé Jugoslávii. A chci se také podrobněji zamyslet na tím, jak konkrétně vzniká předpoklad pro přijetí fanatismu a jeho nabírání na síle.
Změna prostředí — změna myšlení
V těch dvou táborech neskončili, jak tvrdíte, ani zdaleka všichni čeští a moravští Romové. Kromě toho, že jste s suverénně pominul Romy ze Sudet, dokonce ani v těch nejodvážnějších odhadech, které takový Pape vytvořil na základě nedoložitelné hypotézy o utajené evidenci, se nejedná ani o pětinu Romů zachycených v předválečných demografických údajích.
Podobně podle všeho, co víme, byla smrt na následky mučení či zabití zcela výjimečná.
Nic z toho nezmírňuje hrůznost situace, kdy ve dvou táborech umírali stovky lidí hlady a v důsledku zanedbání těch nejzákladnějších hygienických norem (v Letech tajila a neléčila tyfová epidemie dokonce i poté, co na tyfus zemřel dozorce atd.) A rozhodně to nijak nezmírňuje fakt, že česká vláda a české úřady shromažďovaly -- zdaleka nejen v těch táborech -- aktivně Romy pro transporty do Osvětimi. A ani fakt, že československý soud v osvobozeném Československu zprostil viny sadistického velitele z Kunštátu.
Nedávejte svým přeháněním Okamurům a jim podobným zbytečnou šanci, tu ohavnost zpochybňovat.
Německá politická intervence v 90tých letech je zapomenuta?
Ale další text ukázal, že autor přes Maryšku chce trefit lišku! Putin, to byl cíl. Nejdřív vzbudit nenávist vůči Srbům, použitím historky o malém Albánci, jehož chtěl jeho srbský kamarád - považte! - vyhnat z domova! A i když vlastně vyháněli ze srbských domovů albánští chlapci srbské chlapce, pár lidí se nechá oblafnout a pan Hadžič bude překroucenou interpretací potěšen. A hlavně - autor si nachystá pole k útoku na Putina, neboť to je ten ďábel, který v Rusích vzbuzuje nacionalismus. Jinak se přece nikdo na nacionalistické vlně neveze. Autor pak skromně podotkne, že on proti Rusku nic nemá, jen proti jeho věrchušce - Putinovi. Kdyby v Rusku vládl Jelcin, toby byla jiná. Pro Rusy sice špatná, ale ostatní by byli spokojeni.
Je škodä, že někomu nedochází, že vše je v souvislostech. Kdyby Západ neinstaloval Jelcina a kdyby se k Rusům nechoval jak k podřadné rase, nemusel by se dívat, jak se mu Putin směje do tváře. kdo seje vítr, sklízí bouři. proč je to vždy zapomenuto?
"Nacionalismus je jako Ebola: nakonec je lhostejno kdo první začal, nákaza se nezadržitelně šíří. Nakažený se i sám stane nákazou. Úmrtnost je u nacionalismu, stejně jako u Eboly, vysoká. Neexistuje pochybnost, zda existuje albánský nacionalizmus a idea Velké Albánie - ano, evidentně existuje. Velká Albánie je v podstatě stejný koncept jako nechvalně známý projekt Velkého Srbska - "Všichni Srbové/Albánci v jednom etnickém státě" - kvůli kterém Balkán hořel po dvě desetiletí. Projekt Velkého Srbska nakonec zkrachoval, a ani osud "Velké Albánie" nebude jiný.
Existuje však i rozdíl: Albánie jako stát nepodniká nic, co by bylo ohrožením uzemní svrchovanosti sousedů. Srbský stát, naopak, využil všechny dostupné prostředky, aby si připojil území Chorvatska a Bosny.
Podle Wikipedie, která cituce Gallup Balkan Monitor 2010 Report, 'Velikou Albánii podporuje 63 procent Albánců v Albánii, 81 procent v Kosovu a 53 procent v Makedonii, současně však výzkum uvádí, že většina Albánců nepovažuje vytvoření Velké Albánie za reálnou možnost".
Rozhovor s arabistou a islamologem Milošem Mendelem nejen o vnímání islámského je dobré dočíst až po poslední odpověď:
http://www.advojka.cz/archiv/2014/22/nutna-faze-fundamentalismu
Což v konečném důsledku je obráceně: Albánci už zabrali Kosovo, řadí v Makedonii a kdovíkde ještě. Místní Srbové byli vyhnáni nejen z Kosova, ale i z Chorvatska a Bosny.
Takže nebrat věci tak jak se díky propagandě jeví, ale podle toho jak dopadly. Po ovoci poznáte je, tvrdí křesťané.
Ale zasmál jsem se aspoň.