Zvláštní práva pro muslimy
Kateřina KalistováZpráva o tom, že Ústředí muslimských obcí zvažuje, zda požádá Ministerstvo kultury o přiznání tzv. zvláštních práv, vyvolala kampaň protiislámských skupin. V čem tato práva spočívají a jaké jsou podmínky k jejich přiznání?
V březnu tohoto roku byl v Mladé frontě DNES uveřejněn článek, ve kterém předseda Ústředí muslimských obcí uvedl, že zvažují, zda požádají Ministerstvo kultury o přiznání tzv. zvláštních práv. Reakce byla rychlá a protiislámské skupiny jako „Islám v ČR nechceme“, Czech Defence League a skupina okolo internetových stránek White media rozvinula organizovanou kampaň, v jejímž rámci jsou na facebookových stránkách uveřejňovány texty dopisů spolu s kontakty na poslance a senátory a výzvou k hromadnému zasílání.
Nejen Ministerstvo kultury, ale i poslanci a senátoři jsou tak bombardováni výzvami, aby Ústředí muslimských obcí nebyla přiznána tato tzv. zvláštní práva. Případné odpovědi jsou na stránkách protiislámských skupin uveřejňovány a samozřejmě patřičně okomentovány.
Aktivity těchto skupin jdou až tak daleko, že uveřejňují emailové komunikace lidskoprávních aktivistů či politiků (včetně např. Vladimíra Špidly a Michaely Marksové Tominové) získané hackerskými útoky, nebo dokonce organizují výcvikové tábory. V poslední době se pochlubily tím, že předem polily prasečí močůvkou místo na Letné, kde měla proběhnout muslimská modlitba. Tuto kampaň označují názvem Naqba 2014 (naqba - arab. katastrofa).
Na internetu se rovněž rozeběhla petiční akce proti plné registraci Ústředí muslimských obcí. Tyto aktivity pracují s nepravdivými a záměrně zkreslenými informacemi, např. že muslimům může být přiznáno právo na financování ze státního rozpočtu, že po přiznání zvláštních práv bude legální mnohoženství nebo že si muslimové v současné době nemohou založit soukromou školu.
Zvláštní právo na financování ze státního rozpočtu přitom bylo zrušeno k 1. 1. 2013, a to zákonem o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi. Školský zákon umožňuje zakládat soukromé školy všem právnickým a fyzickým osobám, v současné době proto existuje i soukromá islámská škola v Praze. Český právní řád mnohoženství neumožňuje, takové sňatky by tudíž nebyly možné.
Jsem ráda, že jste tímto článkem popřela informace, které protiislámské skupiny šíří, ale pořád se obávám, že k zažehnání islamofobie v ČR to stačit nebude :/
Buď považujeme některá oprávnění, které poskytuje zákon církvím, za potencionálně nebezpečná -- a pak bychom je měli zrušit pro všechny; anebo představují nezbytnou podmínku kultivované formy náboženského života -- a pak je absurdní, pokud jsou jen pro některá náboženství.
To není zcela totéž. U nás se teprve islám uchytává - ovšem oněch 10 let zjevně islám splnil. Ovšem zavilí antiislamisté vedení dnes prezidentem Milošem Zemanem toto moc nerozlišují. A vezou se na vlně xenofobie.
ad 2) Nevím, že by bylo zakázáno ho šířit. Je zakázáno podněcovat nenávist vůči skupině obyvatel a s tím mají někteří komunisté (podle mého spíše "komunisté") obtíže.
Podobné obtíže mají ovšem antikomunisté a je tu opravdu shoda s většinou u nás praktikovaných náboženství. Ani církev nejcírkvovatější nemůže dnes z kazatelen hlásat "nenecháš čarodějnici žít" a dožadovat se přitom upálení všech dam, co se hlásí k té či oné formě magie.
Markovi Frankovi
Ano, žádná společnost není hodnotově neutrální, proto potřebujeme hodnotově neutrální stát. A zcela vážně. represe vůči víře nikdy nefungovala. Zato v Evropě docela dobře fungovala náboženská tolerance -- včetně těch pro to či ono náboženství původně nepřijatelných požadavků: povinnost považovat za plnohodnotného člověka i toho, kdo věří v jiného boha, více bohů či v žádného, nekamenovat cizoložnice apod. Muslimy, kteří jsou podstatně demokratičtější a tolerantnější než Miloš Zeman opravdu není těžké potkat -- a ateisty, kteří by upalovali každého, kdo nejraději podřezali každého, kdo má jiný názor než oni, také ne.
Registrace církve nebo jiné náboženské společnosti rozhodně nezakládá právo na veřejnou podporu. Tuto podporu v minulosti dostávaly (v podobě pokrytí mzdových a provozních nákladů ze státního rozpočtu) jen náboženské společnosti s oprávněním k přiznání výkonu zvláštních práv, tedy, co bychom si namlouvali, privilegované náboženské společnosti. Ještě stojí za připomenutí, že registrovaných náboženských společností, pokud se to nezměnilo v poslední době, je 35, oprávnění pobírat státní podporu má 21 subjektů využívá toho 17 subjekt, z toho jeden (baptisté) jen částečně.
Jinak s Vámi ovšem souhlasím, že "zavilí antiislamisté vedení dnes prezidentem Milošem Zemanem toto moc nerozlišují. A vezou se na vlně xenofobie."
Samozřejmě, máte pravdu, ty vraždy nejsou nijak založeny v nějakých článcích věrouky. Ale to zřetězení je nebezpečné a nenáhodné, nejde ho odbýt prostým odmítnutím.
K ilustraci jak vnima bezny muslim zenu, pridam odposlech z turecke cajovny. Pred nekolika lety vyhorel v Nemecku dum, kde bydleli turci. Byla to velka afera , lze dohledat na internetu. O pozaru se bavili dva turci. Prvni: Co bys delal kdyby u vas takhle horelo ? Druhy odpoved: chytil bych kluky a utikal. Prvni: a co holky ? Druhy: kdo by se v takove chvili staral o o holky?.
Sdílet
Jinak argument autoritativními texty toho kterého náboženství je zvláště v případě islámu důležitý, ono je potřeba vyvracet tradiční evropský předsudek, že je něco obsaženo v "podstatě islámu", ale konkrétní náboženská praxe se vždy odehrává v symbioze s určitou místní kulturní situací a habitem. Jinými slovy, na začátku 20. století byste ledaskde v Mediteránu potkala kněze, který by byl přesvědčen o vraždě ze cti jako povinnosti dobrého křesťana a v téže době by v Čechách kněze téže víry jeho církev pro podobné názory nejspíš uklidila nějak do klášterního ústraní.