Policejní manévry kolem knihy
Ivan ŠtampachPolicie a navazující instance by se v takových případech, jako byl páteční zásah na místech podléhajících Ústředí muslimských obcí, měly obracet na religionistická pracoviště, která mohou poskytnout nepředpojaté posouzení širších souvislostí.
Na dvou místech podléhajících Ústředí muslimských obcí provedla policie v pátek mohutný zásah, který pokračoval až do sobotního dopoledne. V noci podle zpráv parkovalo před islámským centrem v Praze na Černém mostě osm policejních aut.
Důvodem podle dosud dostupných informací mělo být vydání knihy Základy tauhídu, k němuž ovšem došlo předloni. Tauhídem se míní Boží jedinost. Autorem knihy je Abu Ameenah Bilal Philips, konvertita k islámu jamajského původu, dnes žijící v Kataru. Bezpečnostní složky některých spřátelených států ho pokládají za extremistu a do některých zemí má zakázaný vstup.
O knize tohoto autora tmavé pleti se tvrdí, že obsahuje rasistické myšlenky, dále se mluví o xenofobii, tedy strachu z čehokoli cizího. Právě xenofobie v konkrétní podobě islamofobie bývá často zaměřena na islám: je to strach z čehokoli islámského, odpor k islámu a někdy protiprávní, dokonce násilné vystupování proti islámským cílům. Možná mají mnozí z většiny obyvatelstva strach z muslimů, kteří knihu napsali a vydali a muslimové (jako autor a nakladatelé) zase mají zase fóbii nemuslimů. Možná se jedni a druzí navzájem v důsledku toho strachu nenávidí. Stačí to na policejní zásah?
Nutno doufat, že knihu poctivě posoudí s pomocí nepředpojatých odborníků orgány činné v trestním řízení. Je jen zvláštní, že se na její zločinný obsah přišlo až po dvou letech od vydání.
České konfesní právo, podobně jako je to v jiných zemích uznávajících demokratické a liberální hodnoty, realisticky uznává rizika náboženství pro veřejný život. Sekulární právo má povinnost chránit občany před extremistickým jednáním církví a jiných náboženských společností. Významný právní dokument, jímž je Zákon o církvích a náboženských společnostech č. 3 / 2002 rozepisuje všechny tyto možnosti asi na téměř celé stránce textu ve svém § 5.
V zákoně se uvádí okolnosti, za kterých nemohou církve a jiné náboženské společnosti vznikat a vyvíjet činnost. Překážkou působení je např. to, že daný náboženský subjekt, resp. jeho učení nebo činnost ohrožuje práva, svobody a rovnoprávnost občanů a jejich sdružení včetně jiných církví a náboženských společností, ohrožuje demokratické základy státu, jeho suverenitu, nezávislost a územní celistvost.
Mne stále udivuje kolik lidí u nás má starost o to, aby nás neovládli muslimové, a přitom se nic takového nerýsuje ani na nejvzdálenějším obzoru.
Vysvětluji si to jako jistý druh kompenzace za to, s jakou bezbranností jsme se nechali ovládnout bývalými komunisty, veksláky a nadnárodním kapitálem. A tak jistý typ našich občanů touží předvést svoji "bojovou" připravenost, aby v pravý čas - na způsob blanických rytířů - vyrazil s kanónem na komára. Jak správně píše pan Ivan Štampach.
Opravdu skvělý článek.
Jiří Vyleťal
Ano - dobrý článek s poctivou snahou nestranit nikomu.
Pokud policie neskrývá jiný důvod zásahu, vynořuje se to kvanta otazníků ...
Článek se mi libí ...
... i když se obávám, že zatímco křesťan ten Starý zákon doslova nebere, u islámu je interpretace Koránu mnohem nebezpečnější ...
Můj vztah k islámu je obezřetný - ale z jiných důvodů ...
... hlavně díky výsledkům mezinárodní ankety, který ukázala velmi otřesné smýšlení muslimských výrazných VĚTŠIN nikoli jen extrémistů (výrazně nadpoloviční většina prý považuje zabíjení apostaty (odpadlíka od víry - v tomto případě muslimské) za správnou věc ...)
Pane Tejkl, evangelikalove jsou take krestane a udajne berou Bibli doslovne. Proto zduraznuji ty katoliky.
A kdo jsou to "evangelikálové"?
Všichni reformovaní?
Pak nevím, jestli se to s tou doslovností výkladu Bible týká všech reformovaných protestantů ...
Mimochodem, kdo je to vlastně "pravoslavný"?
Asi by to měl být druhý katolický proud ve světě ...
... ale s ohledem na to, že anglický husitský učenec Petr Engliš kontaktoval někdy v době druhé české interregny po r. 1440 jako ideového spojence Byzanc (která už ale bohužel tehdy "stříhala metr" svých posledních dnů) ...
... není vlastně pravoslavný - jak mi to žertem definoval kdysi kamarád - ...
... protestant akceptující kult Panny Marie ...?