Jen plaťte!
Jaroslav BicanJaroslav Bican reaguje na článek Petrušky Šustrové, ve kterém si postěžovala na to, že ji opakovaně pozvali do Českého rozhlasu, ale nemají na to jí to zaplatit. Je tento požadavek oprávněný? Nehrozí příliš velké rozmáhání se tržních principů?
Petruška Šustrová se ve svém nejnovějším Posledním slovu v Lidových novinách rozčilovala nad tím, že ji nedávno dvakrát po sobě pozvali do Českého rozhlasu, aby hovořila k tématu, kterému snad i rozumí, ale když se jich zeptala, zda jí za to zaplatí, řekli jí, že na to nejsou peníze: „To je mi teda mediální politika! Což o mne, já přijdu, mám to pár kroků a občas se musím ze židle od počítače zvednout, abych k ní nepřirostla, ale co kdybych bydlela třeba na Jižním Městě? Chtělo by se mi jet desítky minut do rozhlasu a pak zas desítky minut zpátky?
Nedala bych přednost obyčejné procházce a okukování postupu jara? Celkem chápu, proč média neplatí za vystoupení politikům: ti mají v popisu práce propagaci svých myšlenek. Ale já nejsem a nechci být politik, a abych mohla o něčem mluvit, musím to znát. Copak si Český rozhlas myslí, že takové vědomosti nejsou kapitál a že takové vystoupení není práce? Myslí si snad, že novináři tolik touží vystupovat v jiných médiích? A hlavně — copak si myslí, že až začnou ta neplacená vystoupení odmítat, naplní vysílání redaktoři sami? Ano?“
Když jsem to četl poprvé, trochu mě pobouřila představa, že by tržní vztahy měly takto prostupovat do dalších a dalších oblastí a časem by už nikdo nic neudělal zadarmo. Za všechno by se zkrátka muselo platit a organizovat něco z pouhého přesvědčení a entuziasmu s minimem prostředků by už nešlo. Jak ale nad celou situací přemýšlím, začínám Petrušku Šustrovou chápat.
Český rozhlas, jako dnes skoro všechno, přece vedou manažeři, kteří by mohli podle stejných tržních principů zrovna tak dobře řídit drůbežárnu, nemocnici či poštu.
Dobrovolnická práce má svůj nenahraditelný význam, ale tam, kde tímto způsobem pracují na společném díle všichni.
Tam, kde se pracuje s rozpočtem, z něhož někteří realizátoři díla jsou placeni, nebo kde výsledné dílo bude použito pro tvorbu zisku či jinou hospodářskou aktivitu oceňovanou penězi, tak tam dobrovolnická práce zdarma nemá co dělat.
Proč? Protože bere výdělek těm, kteří jej potřebují, protože zvyšuje zisky a platy těm, kteří se jako dobrovolníci na díle nepodílejí, a v neposlední řadě značně podporuje prekarizovanou práci.
Paní Petruška Šustrová jednala naprosto správně.
O veřejných sbírkách platí něco podobného. Peníze ze státního rozpočtu se rozkradou a na zdravotnická zařízení se vybírá po ulicích….
Jiří Vyleťal
Na druhou stranu, jsou podle mne oblasti, kde ta práce zadarmo v kombinaci s tím, že výsledkem je i nějaká služba zadarmo, může existovat navzdory trhu, protože to kazí těm, kteří by ji chtěli nabízet na peníze.
Pokud se příjemce dar rozhodne dar neúčtovat, je velmi vhodné, aby byl schopen o tomto rozhodnutí fundovaně pohovořit, například s auditorem nebo dozorujícím tělesem (v tomto případě zřejmě s nějakou radou :-)
Myslím, že J. Bican příliš spojil příliš rychle, bez propracování dvě hodně různé věci:
a) Amorální praxi českého rozhlasu, resp. českých medií; pokud moje paměť sahá, obvykle se v nich neplatí pozvaným odborníkům (vědcům, vysokým státním úředníkům, expertům), a podobné havěti. Vychází se přitom z tržně konformní myšlenky -- ti lidé mají, co říct; a zaujati tím, co dělají, to řeknou i zadarmo, tak proč je platit. Přitom stačívalo se o honorář handrkovat a byl vyplacen (přenechám odborníkům na hlubiny lidské psyché, proč právě ti handrkující se bývali v úctě a zváni opakovaně). Vůči novinářům z jiných medií se tato praxe uplatňovala spíše méně, proto mohla být pro Šustrovou spíše neobvyklá.
Nemorální není, že se neplatí, ale že se platí někomu za tutéž práci.
b) Dobrovolnickou práci - k té nelze přistupovat jako k "něčemu samozřejmému" a nevážit si ji, v tom má autor článku pravdu, ale péči o to, "zda lidé, kteří mi věnují svůj čas, vedle toho netřou bídu s nouzí" není vhodná a ani by se neměla žádat. Tuto péči bychom měli mít o každého a neposkytovat ji ve zvýšené míře těm, kdo si ji něčím "více zaslouží". Rozhodně zde neplatí, tak jako v prvním případě, imperativ: „Plaťte!“
Skandálně ovšem kulhá veřejná odpovědnost vůči dobrovolnické práci (a tedy její uznání) jinde. Máme zcela absurdní systém rozdělování veřejných peněz na podporu takových činností, lenost státu a neochota politiků přijmout banální změny v rozpočtových pravidlech vystavují stovky lidí každoročně obrovskému stresu, když často ještě v červnu nevědí, zda dostanou peníze na provoz zařízení, ve kterých dobrovolně pomáhají.
Ještě k Vašemu bodu b). Pokud provozuji projekt, který je z větší části založený na dobrovolnické práci, tak myslím, že bych se o životní situaci lidí, kteří se na něm svojí prací zadarmo podílejí (o to zda třou bídu s nouzí nebo ne), měl zajímat více než o ostatní lidi. Pokud zkrátka využívám práci těchto lidí, tak mne k nim poutá zvláštní odpovědnost.
Já z Vašeho textu nevyčetl, moje chyba, že máte na mysli individuální odpovědnost konkrétního jednotlivce. Ono "mi" jsem četl jako veřejného anonyma a tu odpovědnost jsem chápal také jako veřejnou.
Jinak mi totiž nedával ten důraz na dobrovolnickou prci smysl. To, jestli netřou lidé, kteří pracují pro mě (či se mnou) bídu s nouzí, mě přeci musí zajímat, ať už jsou za to placeni či nikoli.