Řetězová štěpná reakce společnosti
Ivan ŠtampachZ práva vyslovit svůj názor bez rizika represe se podle Ivana Štampacha udělal nárok na souhlas s jakýmkoli názorem. Kdo vysloví nesouhlas, je hned podezírán ze snahy omezovat svobodu. Tento rys české debaty lze vztáhnout i na diskusi o Ukrajině.
Někteří pamatujeme dobu, kdy pracující lid měl jednotný názor na všechny politické otázky. Různé partikulární zájmy údajně sjednocovala komunistická strana, která nepotřebovala tuto svou vedoucí roli potvrzovat svobodnými volbami. Měla ji zajištěnu ústavou. Pokud se snad někdy o něčem diskutovalo, bylo to za zavřenými dveřmi v politbyru či později v předsednictvu, případně sekretariátu. Prostě závazný názor se stanovil v kancelářích ústředního výboru.
Kdo by snad v minulé éře veřejně vyslovoval názor jiný, než si přála státostrana, byl v lepším případě jako nepoučený svěřen dělnické třídě k převychování, tedy poslán pracovat za trest mimo obor své původní kvalifikace. V horších případech byl potrestán: na počátku i trestem smrti nebo mnohaletým vězněním, později už mírnějšími sazbami let nebo jen měsíců odnětí svobody za údajné pobuřování, poškozování zájmů republiky v cizině, podvracení republiky a podobné delikty.
Po listopadu 1989 jsme si vydechli. Nikdo nemusí své politické přesvědčení tajit. Nic se mu nemůže přihodit. Pokud někdo veřejně nehanobí některý národ, jeho jazyk, některou rasu nebo etnickou skupinu, nebo skupinu osob pro jejich skutečnou nebo domnělou rasu, příslušnost k etnické skupině, národnost, politické přesvědčení, vyznání nebo proto, že jsou skutečně nebo domněle bez vyznání, nebo pokud ze stejných důvodů nepodněcuje k nenávisti ke skupině osob a k omezování jejich práv (§§ 355 a 356 Trestního zákoníku), nebude se stát jeho názory zabývat. Pokud mu nebo jí někdo bude bránit ve svobodném vyjadřování politických názorů, stát se takového člověka dokonce zastane (např. § 5 Zákona o církvích a náboženských společnostech, 3/2002 Sb.).
Každý je v této době bezpečný, pokud tedy, souhrnně řečeno, nepáchá to, čemu se v obecné kriminalistické a právní mluvě říká zločiny z nenávisti (hate crimes). A navíc exekutiva je v prosazování vůle zákonodárců v tomto ohledu velmi opatrná. Policie evidentně nechává známé osoby veřejně hanobit např. Romy, muslimy, někdy i Židy a pod různými záminkami tyto přečiny nestíhá.
Lze tedy říct, že jednoty nutné pro sociální život a pro fungování státu může být dnes dosahováno diskusí různých politických vizí a programů a různých návrhů na řešení jednotlivých otázek. Sjednocení vyjadřuje v demokratickém státě loajalita k rozhodnutím státní moci, která jedná na základě výsledku svobodných voleb a na základě svobodné parlamentní diskuse mezi vládními a opozičními zákonodárci.
Opojení ze svobody vyslovování názorů, jak se v poslední době vícekrát ukazuje, vede po pádu diktátorsky vynucené jednoty k opačnému extrému. K tomu, že je nejlepší a chvályhodné, když se názory trvale liší a trvale jsou v konfliktu.
Z práva vyslovit bez rizika represe svůj názor se udělal nárok na souhlas s jakýmkoli názorem. Kdo vysloví nesouhlas, je hned podezírán ze snahy omezovat svobodu. Na nesouhlas se neodpovídá vysvětlením a odůvodněním, nýbrž poukazem na to, že přece mám právo názor vyslovit.
Vzniká dojem, že názor je přijatelný už tím, že je vysloven. Pokud bychom museli se vším souhlasit, protože přece dotyčný měl právo to říct, museli bychom zároveň souhlasit s protikladnými stanovisky. Museli bychom odsouhlasit tvrzení i jeho opak.
Nejednota a konflikt získávají v západní civilizaci podporu, jsou celebrovány. Sjednotit se na čemkoli se pokládá za nebezpečné. Hledání shody se demaskuje jako snaha získat názorovou dominanci. Oprávněnou filosofickou kritiku všeobsáhlých systémů minulosti jsme si přeměnili v odpor k dialogu, přičemž dialogem míníme hledání shody v rozhovoru s otevřeným koncem a s ochotou dát přednost pravdě před loajalitou.
Na druhou stranu nesouhlasím s ruskou anexí Krymu. Stejně, jako jsem nesouhlasil s vyhlášením Kosova. Jsem tedy protirusky orinetován?
Aby toho nebylo málo, nepovažuji puč na Ukrajině, ani anexi Krymu za něco, co by měla jakýmkoliv způsobem levice podporovat. Ani jedno nepovažuji za její boj. Domnívám se, že stavění se za imperiální /a nic jiného v tom nevidím/ zájmy obou /tří?/ stran levicí, je jen legalizací darebáctví.
Jak je na tom tedy člověk, jako já? Kam ten patří? Neboť autoři článků a příspěvků nabízejí jen dvě polohy. Není to náhodou dáno tím, že s takto zaškatulkovanými oponenty nemusí vést diskusi a mohou je hned odsoudit? Neboť "proruský" je dnes totéž jako ztělesnění zla. A s tím se nedebatuje.
Ale jinak souhlasím, houfováním do šiku na dvou stranách barikády trpí pravda, která nikdy nebývá úplně černobílá.
Neni tak davno doba, kdy nam pravicovy tisk vysvetloval ze pad "komunismu" zpusobilo lidove hlasovani "nohami" a to ze je vysoce demokraticke a je to vporadku. Dnes je situace na Ukrajine krajne nestabilni. Silne preoblematicka vlada nabizi "krev pot a slzy", ale ne s vyhlidkou na vitezsvi, ale bez konce. Predstaviteli a symboly teto vlady jsou opet oligarchove a zlodeji jako Tymosenkova, Chodorkovsky, Kolomyjsky, Taruta, Achmetov. A v teto chvili se cast obyvatel rozhodla "hlasovat nohami" (odejit do Ruska). Zvolily jistotu pro sebe a sve deti. Kdo z nas napapanych a vymydlenych ma pravo je za to soudit ? Kdo z nas by obetoval cely zivot sveho ditete pro chimeru mezinarodniho prava ktere si ti mocni s obou stran ohybaji podle aktualni potreby ? A kdo z techto farizeju si pak jeste muze rikat ja jsem dobry krestan pane Stampach?
A dobrý je postřeh pana Kuchejdy - arogance lidí ze Západu, kteří vědí, co je pro Ukrajince dobré.
Cítím se názorově osamělý podobným způsobem, který pan Štampach naznačuje.
Skoro myslím, že k jeho článku ani není co dodat ...
Já jsem jen vyučený a vždy jsem se živil jen manualní prací,zatímco on byl vysokoškolák a několik let už vyučuje studenty.Naše světy byly úplně jiné,připadalo mi,že žije někde v oblacích,o skutečném světě nic neví.Ale nebylo to tak vždy,ještě za socialismu jsme si dobře rozuměli.V 90.letech se všechno změnilo,myslel jsem,že se to časem zlepší,ale bylo to pořád horší,pak jsme si nerozuměli už vůbec v ničem.
Tak jsem se rozhodl,že už s ním nebudu mluvit a udělal jsem dobře,cítím se mnohem lépe.Člověk by se měl stýkat jen s lidmi,s nimiž si rozumí.
Jsou to ale spíše osobní věci,mohl bych o tom napsat více,sem to ale nepatří.
Jde vskutku o základní předpoklad funkčního demokratického režimu ............ politické strany a jejich představitelé nechápat jako záruku spravedlivé pravdy, ale jako zástupce touhy po prosazení vlivu jednoho společenského seskupení.
K odhalení toto neobvyklého tajemství by mohl přispět i nový ÚSTR pomocí revoluční vědecké koncepce ...to by bylo.
Pokud je většina voličů s tím seznámena, je tříbení politických řešení možné.
A volby povětšinou smysluplnou záležitostí .........bych dodal.
Obecně se dá říct, že lidé mají pocit, že se jim vláda jejich věcí z rukou vytrácí.
Protoze pomerne casto "visim mezi" vyuzivam jako misto odpocinku naruc me zeny. Skvele se mi to osvedcilo.
p.s. Pokud se nekomu tahle varianta zamlouva, prosim aby samozrejme pouzil vlastni zenu.-:)