Sexuální revoluce, čeho skutečně dosáhla a pro koho?
Franz SchindlerRedakce Tvaru i v letošním roce pokračuje v rubrice Historie revolucí. Odhodlala se ale k inovativnímu kroku, kdy se věnuje i revolucím ve volnějším významu tohoto slova. Ve spolupráci s Tvarem tak zveřejňujeme text o sexuální revoluci.
„If you are going to San Francisco, be sure to wear some flowers in your hair. If you come to San Francisco, summertime will be a love-in there“ („Pokud přicházíte do San Franciska, ujistěte se, že máte ve vlasech květiny. Léto je tu čas lásky.“) Nejpozději díky písni „San Francisco“ Scotta McKenzieho se stala kalifornská metropole, město „summer of love“ a „flower power“ vytouženým místem i pro evropskou mládež.
Slibovalo setkávání rovnoprávných lidí mimo dosah dosavadní sexuální a rasistické hierarchie a zároveň se tu zdála o něco bližší i naděje, že války se dají přemoci láskou. Mládež se oprostila od pout konzervativní poválečné společnosti a středobodem tohoto hnutí se stalo osvobození sexuálních tužeb od buržoazně - křesťanské morálky, „sexuální revoluce“, odvozující svůj název od stejnojmenné knihy marxistického psychoanalytika Wilhelma Reicha.
Časopis Tvar i v letošním roce přináší texty o různých revolucích.
„Zlatá“ dvacátá léta — a nacistický stín nad sexuologií
Ale měli bychom začít „zlatými dvacátými“, které také bývají s oblibou nazývány „sexuální revolucí“. Metropole jako například Paříž, New York, Chicago, Berlín či Londýn dobývá jazz a Josefina Bakerová. Ženy, které si lascivně vychutnávají své cigarety, chlapecké účesy, šaty obepínající tělo, dlouhé šňůry perel a péřová boa, to vše ztělesňuje nový typ, ženu, která si pro sebe zabírá svět barů a klubů, dosud určený pouze mužům a v anonymitě velkoměsta sebevědomě žije novou představu o tělesnosti a sexu.
Současně byly částečně odtabuizovány i hovory o sexualitě — alespoň v rozpravách lékařů, právníků a politiků — a začal se propagovat racionální vztah k sexuální problematice, na rozdíl od křesťanské sexuální morálky. Například „Světová liga pro sexuální reformu“, kterou založil odborník na sexualitu Magnus Hirschfeld (1868 — 1935) bojovala na mezinárodních kongresech (pátý a poslední se ostatně konal roku 1932 v Brně) mimo jiné i za legalizaci potratů a homosexuality a požadovala právo na rozvod, jakož i celkovou sexuální osvětu.
Mladé Československo se v rámci těchto diskusí vícekrát umístilo na předních pozicích sexuálního hnutí — což možná bylo dáno i snahou co nejvíce se distancovat od katolického Rakouska: V roce 1921 je na Karlově univerzitě jako první na světě zřízena katedra sexuologie, mladé vědy, která v tehdejší době teprve usiluje o akademické uznání, v roce 1926 se v první zveřejněné verzi československého trestního práva objevuje legalizace potratů a homosexuálního chování mezi dospělými, což je v reformních kruzích přijato s nadšením.
V letech 1928 a 1932 stanovuje pražský režisér Gustav Machatý nové standardy uměleckého filmu prvními nahými scénami a zobrazením orgasmu ve filmu Erotikon a známějším snímku Extáze a konečně v roce 1933 se Hlas, časopis československé sexuální menšiny, stává poté, co nacisté podobné publikace v Německu zakázali, jediným časopisem pro homosexuály na světě.
Ty protagonisty, které Schindler zmiňuje, můžeme sice najít na ve veřejných knihovnách (někde jsou ovšem jejich díla zakázána) a na žebříčcích hitparád, ale jinak tvoří vlastně menšinu.
Myslím, že západní Evropa to dělala bez takového humbuku, ale sexualita je tady "normálnější" a "svobodnější". Například Francie a Itálie dotují erotické (až porno) filmy z veřejných zdrojů na podporu kinematografie....
Byla někdy nějaká revoluce, která nevytvořila nové druhy nátlaku? Může něco takového vůbec být?
Co se týče homosexuality, tak ta hranice mezi kriminalizací a tolerancí po druhé světové válce vůbec neprobíhala po linii východ-západ, Československo patřilo mezi tolerantní země. Sexuolog Kurt Freund prosadil dekriminalizaci homosexuality v roce 1961, to bylo dříve než např. v Anglii.
Docela rád bych k tomu slyšel něco bližšího. Já netvrdím, že se to neděje, ale docela bych rád věděl, kde se to děje.
Docela by mě zajímalo, jestli je dnes obrovská armáda prostitutek třeba v islámských zemích.
Samozřejmě, mluvím o té šťastnější části světa, protože v ni žiju. Prostitutky se sice nabízejí v každém turistickém centru všude, kde jsem v zemích s převahou islamského vyznání v populaci byl, ale zákaz interupcí a denunciace normálního lidského chování z kazatelny, na to stačí zaject do Polska.
Schindler má pravdu, když píše o USA jako centru sexuální revoluce. Stačí si přečíst toho Kinseye. Nepředpokládám, že by v USA měli opravdu tak nudný sexuální život -- hlavně v takovém případě všichi velcí američtí autoři první poloviny dvacátého století psali o nějaké jiné zemi -- ale v poválečné Evropě by nikdo neměl takovou potřebu pokrytectví.
Samozřejmě, radikální cíl sexuální revoluce, osvobození libida a nerepresivní sublimace, se neuskutečnil. Ale Schindlerovo hodnocení mi svým horizontem připomíná starý sovětský vtip:
Umře Brežněv a přijde do pekla. Potká tam cara Mikuláše a pochopitelně, dva Rusové v zahraničí, začnou si povídat o Rusku. Mikuláš se zvědavě vyptává, jestli policajti a vojáci pořád bijou prostý lid, jestli je pořad lepší být činovník než se dřít na poli a v továrně, jak vysoké úplatky se dávají za bumášku. A nakonec:
"A vodka se pije hodně?"
"Hodně, bátuško, hodně."
Dál se šidí bramborovým lihem?"
"Šidí, báťuško, taky hodně."
" A pořád má čtyřicet procent"
"Da"
"I slušaj, Leondij Iljič, pačemu Vy sdělali etu revoluciju?"
Příkladně...... nová sexuální morálka udělala z abstinence nezávisle na příčině stigma......
A to nejen ve Vatikánu, kde heterosexuálové byli vždy oproti homosexuálů znevýhodňováni.
A kde jsou ty časy, kdy frigidita mohla být výhodou pro kariéru............posteskl bych si.
Dívčí obřízka byla doporučována ještě v osmdesátých letech. Především jako nástroj proti "neobvyklému chování" děvčátek. Samozřejmě nechyběly ani argumentu hygienické. Doporučovala se i u vdaných žen, které jsou "příliš náruživé."
Obřízka žen byla zakázána federálně až v roce 1997, Do roku 1977 byla proplácena pojišťovnou.
Inu můžeme tomu říkat třeba sexuální repoluce...
A revoluční změna bych tomu v USA klidně říkal. Protože ta proměna přístupu ke společenskému chápání sexuality, která tam proběhla v horizontu jedné generace, tam byla obrovská. A je revolučně neusazené a konfliktní. A také geograficky distribuovaná, ale přece jen převládající.
Zatímco v Evropě se z hlediska obecných mravů stalo mnohem méně. Jiří Kubička odkazoval na Zweigův Svět včerejška. Je tam půvabná pasáž o pobytu v Paříži a půvabně ležernímu přístupu k sexualitě i erotice. Vídeňák Zweig, a Vídeň opravdu nebyla puritánská, o tom vypráví jako něčem milém a neobvyklém, ale zároveň jako něčem, co by mělo být v civilizovaném světě normální. Přesto např. z hlediska postavení homosexuálů vedl ten revoluční impuls k nabourání tabu, na která by se jinak asi ještě chvíl nesáhlo.
Ovšem sousloví "sexuální revoluce" není šťastné, spíše jde o revoluci v mravech, o to, že se jedna důležitá oblast lidského života vymkla represivní společenské kontrole. Na různých místech v různé míře, ale spíše vymkla.
Milan Petrásek viní sexuální revoluci z něčeho, zač nemůže. Abstinence byla společenské stigma vždycky, jen pod různými závoji. Ono by to jinak nebylo směšné, když dohazovačka v Lakomci dohazuje mladé holce partii s tím, že je ideální manžel, protože je docela impotetní a je mu osmdesát. A Abelard v době, ze které máme tak krásná kázání o klášterním životě, píše se samozřejmým pochopením, že ho otec Heloisy vykastroval, protože napřed uvrh jeho dceru do hamby, ale pak udělal něco mnohem horšího, poslal ji do kláštera. A samozřejmě má pravdu Michael Kolařík -- je a vždy toho byso moc; není divu, nejvíc a nejhloupěji kříčí a smějí se ti, kteří mají strach, že se sami stanou terčem posměchu.