Křesťanství dnes potřebuje jurodivé, heretiky a protestanty
Adam BorzičZápadní křesťanství je v krizi, členů tradičních církví ubývá, fundamentalistické formy křesťanství naopak rostou. Příznakem je i podivně ospalá uzavřenost do vlastních institučních mechanismů a neschopnost citlivě vnímat okolní svět.
I.
Stačí jen letmý pohled na současné křesťanství v západním světě a vnímavému pozorovateli je jasné, že se ocitlo v jedné z nepropastnějších krizí za celou dobu své existence. Projevem této krize je i masový úbytek členů tradičních církví, kterého si všímá i sekulární tisk, a který je leckdy povrchně bulvárně a nepřesně hodnocen jako ústup víry a náboženství jako takových. Příznakem krize je i růst fundamentalistických forem křesťanství, které autentickou odpověď na potřeby dnešního lidstva nenabízejí. Příznakem této krize je i většinová neschopnost formulovat z křesťanských pozic účinnou kritiku neoliberálního kapitalismu a jevů s ním souvisejících (růst rasismu, xenofobie). Příznakem je také podivně ospalá uzavřenost do vlastních institučních mechanismů, neschopnost citlivě vnímat okolní svět a na tomto základě reagovat. (Někdy tato uzavřenost plodí děsivá monstra, jak je patrné na celé „pedofilní krizi“ v katolické církvi.) V neposlední řadě jsou tu dějinná pokušení moci a bohatství.
Zdá se, že kamenná církev, abych užil Paracelsova oblíbeného výrazu, se snaží před nejistotou tohoto věku opět obrnit: lhostejným mlčením k nespravedlnostem v sociální oblasti, nereálnou konzervací dogmatických i etických forem, které se z povahy života, jak věděl kardinál Newman, musí vyvíjet a paktováním se silami moci a peněz, před nimiž Evangelium opakovaně varuje. Kamennou církví míním mrtvý institucionalismus nikoli živé a organické tělo Kristova společenství. Tento rozklad se ale nešíří jen po horizontále, ale jeho čpavý pach stoupá i k nebesům. I přes emoční afekty a patriarchálně devótní styl mainstreamové spirituality soudobého křesťanství je v krizi i obraz Boha (což ostatně nepřímo napsal i kardinál Walter Kasper) — vztah k Bohu.
Stále častěji mi v nitru zní myšlenka, že my křesťané se musíme do Boha znovu zamilovat! To ovšem předpokládá odvahu hledat ho i na nevyšlapaných cestách, připustit, že jeho obraz (vždy máme k dispozici pouze obrazy božství!) může být dynamičtější, dobrodružnější a živější. Hlavní osou takového obrazu musí být Boží přátelství vůči celku života a odmítnutí všech nekrofilních (ve Frommově smyslu) a sadistických rozměrů jeho obrazu, které z tradice rovněž vyrůstají. Na této cestě za novým obrazem Boha mohou být inspirativní mystické a heterodoxní směry uvnitř křesťanství i setkání s ostatními náboženskými tradicemi.
děkuji za vaše velmi inspirativní články.
díky moc za upozornění. Psal jsem text v noci a vloudila se mi do něj tato přesymčka. Už jsem poprosil redakci o úpravu. Tímto se omlouvám i p. Škrobovi.
S přáním pěkného dne A.B
Zrovna ve chvíli, kdy to píšu, se čte v Moskvě rozsudek nad Pussy Riot, které autor taky zmiňuje. Soudkyně se zlobila, že v blízkosti ikon dívky používaly hrubá slova. Pokud budou kdekoli, v Saúdské Arábii, Íránu nebo Rusku lidé souzeni za údajnou urážku náboženství jako za zločin, je čas říct náboženství nebo církvi, které potřebují takovou obranu, ostré a jednoznačné NE.
Věřím, že se islám i pravoslaví mohou ukázat svou krásu a sílu a obejdou bez policajtů a bachařů. A když už sami imámové a patriarchové nevěří síle pravdy toho, co hlásají, a potřebují oporu represivní moci, tak ta pravda a krása vyprchala a uskuteční ji leda jurodiví, heretici a skutečně protestující protestanti, kteří se nenechali koupit za miliardy.
Váš článek se mi také líbí, pane Borziči. je potěšující, že se v záležitosti pojetí křesťanství obracíte i k sekulární levici, že máte zájem, abychom o tom s vámi diskutovali (nebo snad můžeme přímo "mluvit do toho"?) Myslím, že základní podstata křesťanství nezanikne, ale patrně se hodně změní.
Ke které bych podotkl:
Křesťanská etika vychází z adorace nejvyššího dobra. Křesťanští teologové odpovídají na otázku problematiky psychologie lidské destruktivity orientací na nejvyšší dobro, s křesťanskou vírou, nadějí a láskou.
Pohledu na lidskou destruktivitu analytickým postupem, příkladně zmíněným Frommem, přisuzují druhotný význam, vhodný pouze individuální terapii. Domnívám se, že využití takového zkoumání je nezbytnou podmínkou vkročení církve do sociálně emancipačních projektů.
Doporučuji v této souvislosti esej K. Skalického Kritika kultu osobnosti, která jasně doličuje hranice zkoumání a vyhodnocování lidské psychopatologie z pozice teologa.
A ještě mám jednu poznámku k tématu dnešního křesťanství, a sice tu, že po událostech, kterých jsme v posledních letech byli svědky, myslím definitivně končí představa o nepolitičnosti náboženství, stejně jako definitivně skončila iluze nepolitické politiky. Ještě zbývá definovat, co všechno je náboženství a co všechno je politika.
"Mrtvolou v poušti jsem se zdál
a tu Bůh hlasem zavolal:
"Vstaň proroku, jenž byl jsi němý.
Slyš vůli mou a příkaz můj
a srdce lidská po vší zemi
ohňovým slovem zapaluj!"