Křesťansky o restitucích
Filip OutrataVyrovnání s církvemi už mohlo být dávno provedeno, politicky i sociálně únosnějším způsobem. Stejně tak mohl být nalezen vhodný způsob financování církví, a ty mohly být o krok dál na cestě smíření se společností.
Tomu, kdo se hlásí k některé z církví a obecně ke křesťanství a zároveň k politické levici, se o tématu církevních restitucí nepřemýšlí, nemluví a nepíše snadno. Je chycen v konfliktu dvojí loajality: na jedné straně by rád zachoval základní věrnost zájmu své církve (církví — ve větší či menší míře to platí o všech církvích, jichž se současné navracení majetku týká), tak jak jej nyní chápe většina jejích členů. Na druhé straně cítí, že je něco v samé podstatě tohoto vlekoucího se sporu o navrácení majetku a nápravu minulých křivd, s čím musí hluboce nesouhlasit. Stále ještě souhlasí s premisou „co bylo ukradeno, musí být vráceno“, ale už je mu jasné, že jenom s ní si nelze vystačit. Trápí ho proticírkevní a protikřesťanská rétorika „hlasu lidu“ internetových diskusí, ale ještě víc způsob, jakým představitelé církví přispívají k posilování stereotypů a odporu vůči církvím i křesťanství jako takovému.
Mít nebo sdílet
Konflikt, který stojí v pozadí dnešní restituční kauzy, nemá jednoduché řešení, je prastarý, a nejlépe jej vyjádřil sám Ježíš: nelze sloužit dvěma pánům, Bohu a mamonu. V samotném srdci křesťanství je vepsáno, že jmění a majetnický vztah je něčím, co není hodno skutečné důstojnosti člověka. Ta nespočívá v získávání, hromadění nebo pojišťování věcí, ale v jejich sdílení. Křesťan nežije křesťansky tím, co má a dostává, ale tím, co dává. Že je člověk křehká nádoba a vždy je v něm potřeba něco mít jen pro sebe, něco chránit před druhými a po něčem dychtit, je až příliš jasné. Ne každý křesťan je chudý svatý František. Každý by ale měl zpytovat sám sebe, jaké že svědectví o té nejhlubší dobré zprávě, které uvěřil, ukazuje navenek.
To, co platí o jednotlivých křesťanech, platí ještě více o jejich institucích. Církve v jakési své vnitřní ústavě mají vepsáno, že nejsou jako jiné lidské organizace, státy a soukromé společnosti. Jejich cílem není zajišťovat prosperitu a bezpečí vlastním členům. Do důsledků vzato, církve by neměly mít žádný vlastní majetek. Vše, co „mají“, ve skutečnosti jen spravují ve prospěch druhých. Vše nad to je kompromis s požadavky okolní společnosti, s přirozenou lidskou potřebou jistoty a bezpečí, s touhou ovládat z pozice majitele pravdy, udržovatele jediného správného řádu a nositele vyšší moci životy všech ostatních, nebo s touhou oslavit na úkor druhých svůj obraz Boha. Dějiny jsou plné zvláštních příběhů třeba o tom, jak řeholní řády, které vznikly z odmítnutí světského života a majetku, skončily jako bohaté lenní vrchnosti nebo vojenští podnikatelé. Klenby barokních chrámů zářící zlatem dovezeným z vydrancovaného Nového světa vyprávějí také výmluvný příběh.
Argumenty a otázky
Zastánci restitucí z řad církví, především římskokatolické, uvádějí nejčastěji dva argumenty: zjednání spravedlnosti a zajištění nezávislosti církve na státu. Oba mají jedno společné — v jejich pozadí je hluboce ambivalentní vztah ke státu i k sekulární společnosti jako takové. Stát v tomto pohledu nejsme „my“, ale je to „ten druhý“ — nepřítel, který nám v minulosti spáchal zlo a dnes je odmítá napravit. Případně nepřítel, který se kaje a chce své viny odčinit. Řešením je oddělit se od tohoto nepřítele a hospodařit už jen „na svém“. Podobně je tomu ve vztahu ke společnosti — většinová sekulární společnost je pro mnoho křesťanů z podstaty něčím cizím, s čím se nemohou nebo nechtějí identifikovat a vůči čemu se naopak potřebují ohrazovat v identitě své paralelní polis. Takový přístup se dobře snáší s neoliberální privatizační ideologií s její orwellovskou formulkou „soukromé dobré, kolektivní (veřejné) špatné“.
"...zákon o navrácení církevního majetku jde vesele do dalšího čtení a vehementně jej prosazují ti poslanci, kteří ve velkém rozkrádají stát. Když nakradli ruští carští kupci, tak aspoň postavili kostel, ale ze svého. ...
Občané začnou nenávidět církev za privatizaci majetku v situaci, kdy nebudou mít co do úst. Bude jim naprosto jedno, že my z toho majetku máme pendrek a že nám za komunistů a postkomunistů bylo se státním platem mnohem lépe. Stát mafiánů a neofašistů pod pravicovými vlajkami ochotně „ochrání“ církev svatou a všeobecnou před jakoukoliv „potupou“ a „hanebností“. Vždyť my přece patříme ekonomickým tělem a ideologickou duší k „nim“, protože jsme umožnili další velkolepé podojení státního majetku"
Myslím si, že by stálo za to iniciovat společné prohlášení křesťanů, kteří nesouhlasí s návrhem církevních restitucí. Sice ten rozjetý vlak nejspíš nezastavíme, ale bude mít velkou cenu, že jsme nemlčeli.
Nemám problém nazvat finanční kompenzaci pro nekatolické církve (ale nejspíš je jím i pro katolíky) "zlatým padákem". Žijeme jako církve (některé) v nenormální situaci (jednomu lotyšskému kolegovi připadalo jako ráj na zemi, že náš stát platí duchovní), ta chtě nechtě musí skončit, bude to náraz, "poteče krev", už teď dílem teče, nedá se tomu zabránit. Nezabrání tomu ani žádné jiné (realizovatelné a v českém kontextu prosaditelné) řešení "církevní otázky". Tak jen jde o to, jak ten náraz bude tvrdý. Přestože si pád a náraz promítáme v představách už dvacet let, stejně si ho řádně představit neumíme.
No jo no. Tolik úzkostný pohled z praxe.
Co by se podle mě mělo říkat - že my křesťané si uvědomujeme, že se tímto vyrovnáním dostaneme do privilegované role. Že chceme být prospěšní v sociální nebo vzdělávací oblasti, ale ne na úkor seškrtané veřejné sféry. Že nestojíme proti zbytku společnosti. Že víme, že jiní ty zlaté padáky, jak pěkně píšete, nedostanou.
Samozřejmě jsou pochybnosti, jak žhavé by to bylo s výnosy z peněz z finančního narovnání a nakolik se podaří dobře investovat.
Pro malé sbory je stejně mnohem živější, každodenní až likvidační problém stále rostoucí Personální fond (z nějž se dorovnávají platy a sytí rezervní fond - je tam ovšem za 20 let nastřádáno směšných 158 milionů, jak jsem se dívala, což by stačilo asi na rok udržení současného provozu).
Vyrovnání kritizuji hojně i evangelikálové. Klasicky Dan Drápal. Speciální je povzdech baptistů, že jejich gesto po revoluci, kdy se vzdali příspěvku na platy od státu nikdo neocenil. Stejně nakonec přistoupili na kompromis a teď ve vyrovnání zrovna tak.
U mě osobně se pocitově ten „soucitný stud“ vůči společnosti ne a ne dostavit. A různých rovin to má nejspíš opravdu hodně. Včetně té, že milovat nepřátelsky naladěnou společnost není úplně jednoduchý úkol, za to jistě hodný Kristových následovníků.
Spíš než se věnovat kritice něčeho, co stejně asi neprojde, by se mělo hledat řešení, na kterém se dokážeme domluvit, které by ve výsledku nezatížilo společnost třeba mnohem víc než to navrhované a jež by na druhou stranu nebylo do nebe volajícně nespravedlivé. Což je v polarizované a nevěcné atmosféře asi skoro nemožné. Což je škoda.
A co by prozradila, pane Škabraho, ta částka, kterou stát dal po 1989 církvím? Je jistě poměrně vysoká. Ale je to cosi, co plyne ze zákona. A ten zákon kdysi souvisel se zabavením majetku. A na základě zabavení majetku a politického rozhodnutá kdysi se z něj platí nejen duchovní katolické církev. A jednoduše je to tak, že stát tehdy se k něčemu zavázal, že bude z výnosů financovat, a celou dobu si větší část výnosů nechával pro sebe. A co vlastně mohla být horší „dotace“ církvím, než ty platy, které jsou plně zkonzumovány, nenutily k žádné razantní restrukturalizaci, umožňovaly dál pokrývat síť, která vznikla, když ještě ty církve reprezentovaly 90% obyvatelstva, jež se k nim formálně hlásilo. A i přes možná ne úplně malou míru zneužití, většina státem placených duchovních působila ve prospěch lidí. Takže cudné sebeomezování bylo dost sporné.
Bohužel to, co nyní předvedla ČSSD, pokozuje i do budoucna možnost nějakého slušného řešení.
Doplňuji k tomu svou odpověď na anketu v Katolickém týdeníku:
Otázka:
Jaký je váš názor na předvolební kampaň sociální demokracie, ve které zneužívá téma církevních restitucí?
Odpověď:
Smutná, ubohá a přitom typická ukázka politické (ne)kultury v naší zemi. Největší skupina katolíků volila v posledních dvou volbách právě ČSSD, ale to je pro chování téhle strany úplně nepodstatné, podobně jako v 90. letech to bylo nepodstatné pro ODS. Církve jsou celou dobu od voleb v roce 1992 rukojmím politických zájmů, snadnou populistickou kartou pro toho, kdo chce získávat hlasy. Argumenty, které jsou tu používány, jsou téměř výlučně postaveny na závisti, tradičních proticírkevních předsudcích české společnosti a absenci smyslu pro spravedlnost. To říkám navzdory tomu, že navržený zákon – pokud projde – pokládám pro katolickou církev za ekonomicky velmi nevýhodný, protože na ni uvalí břemeno péče o zdevastovaný fond budov. A společenské škody pro působení církví z toho, že tento zákon bude spojován s nejméně důvěryhodnou vládou, jakou jsme tu od Listopadu měli, budou veliké.