Přišel čas pokusit se přimět Klause k rezignaci

Jakub Patočka

Sešly se dva děje: společnost procitá k vědomí, že v dosavadním směřování nechce pokračovat, Klausova bezostyšnost, se kterou současné směřování k úpadku ztělesňuje, už jen těžko může dosáhnout ještě hlubšího dna.

Jako nástroj k odvolání prezidenta je česká ústava dosti nepraktická. V euforii po listopadové revoluci, kdy Husáka vystřídal Havel, si ústavodárné kruhy neuměly příliš představit, že bychom mohli kdy pocítit potřebu prezidenta odvolat. Ústava tak nevybavila československou potažmo českou politickou kulturu žádným nástrojem, který by byl obdobou amerického impeachmentu.

Máme jen relativně brutální nástroj spočívající v obvinění prezidenta z velezrady, jež by ho pohnalo před Ústavní soud, který ovšem vzniká z prezidentových návrhů. Přesto má smysl pokusit se nyní i tuto metodu uplatnit.

Je vcelku očividné, že Václav Klaus svým počínáním svou vlast zrazuje. Od dětinského popírání změn klimatu, jednoho z nejvážnějších problémů současnosti nezpochybnitelně doloženého vědou o dost exaktnější, nežli je ekonomie, přes důslednou snahu o destrukci evropské integrace, až po eskapády, jako byla krádež pera v Chile, soubor nesnášenlivých podivínů, jimiž se na Hradě obklopil, či udílení milostí evidentním gaunerům: o důkazy, že na Hradě máme hluboce vadnou osobnost, není nouze.

Klaus zosobňuje tendence, které českou společnost přivedly do hluboké krize, v níž dnes vězí. Sprosté nadřazení tržních pravidel všem oblastem společenského života je jeho projekt, jehož plody sklízíme v obchodování s akademickými tituly, v čistě marketingových perverzích demokratické politiky, jakou jsou Věci veřejné se svou sbírkou nezapomenutelných politiků, i například v současném ataku na akademické svobody. Že Klaus protiústavně převzal záštitu právě nad Josefem Dobešem není ani trochu náhoda.

×
Diskuse
PL
March 2, 2012 v 15.26
ano, to odvolávání je chytře načasováno, ale Klaus uměl také chytře vypouštět druhým rybníky, či spíše klauzy
March 2, 2012 v 20.36
Velezrada
No, nejprve by se asi muselo psát, vysvětlovat a přít se o významu a užití pojmu velezrada tak často a tak intenzivně, aby se vrátil do běžné češtiny a to mi připadá těžko splnitelný úkol (Chceme mít takový pojem v běžné češtině?). Velezrada zní podobně jako vlastizrada a kdyby s tím někdo začal, obhájci a příznivci K. by hned začali křičet, že jeho nepřátelé a odpůrci chtějí znovu zavádět 50. léta. Velezrádné je však jistě nerespektování Ústavy a také narušování našich přátelských vztahů k zemím EU a zvláště EU samého. No, moc reálné mi to nepřipadá (jedině kdyby se zpětně začalo mnohem více psát o krádežích, podvodech a tunelování v 90.letech), jsem však zastáncem pohotovější a ostřejší kritiky K. problematických kroků. Zvláště si myslím, že studenti (K. parazité) by kritikou K. mohli cvičit a tříbit svého ducha. Lepší než vyhlašovat, že chceme, aby rezignoval, by bylo kritizovat ho tak systematicky a důsledně, aby si sám přál už skončit! V podstatě strachem z diskuse se studenty na MU to už začalo.
LV
March 2, 2012 v 21.22
Souhlasím s panem Šimsou.
Zatímco celý ten složitý politický, legislativně nejistý, zato jistě zpochybnitelný proces by trval podle všeho asi déle, než skončí Klausův mandát, to jak se v posledních týdnech mění všeobecný diskurs a pohled na něj, skýtá jakousi naději, že bychom se ho snad konečně mohli příští rok zbavit.
Klaus vždy sledoval trendy a nálady ve společnosti (a uměl rychle reagovat). V poslední době se zdá, že ho politické instinkty už tak dobře nevedou, alespoň několika posledními kroky a vzkazy prokázal, že jeho umění populismu je mimo realitu. Přestává dominovat v rozpravě a již neurčuje témata. To je velmi důležité. Tou směšnou formou konfrontace se studenty také ztratil část autority, kdy se jako politik vyznačoval odvahou jít do přímé a ostré konfrontace s protivníkem. Vše se za pár týdnů může zapomenout, ale nyní udělal několik strategických chyb (které se nakumulovaly shodou okolností do poměrně krátké doby). Jako personifikace korupce, tunelování a mizerného hospodaření bude mít pozici těžší a těžší.
A to ho oslabuje nejvíc.
Složitý politický proces s nejistým výsledkem ho naopak může posílit.

PH
March 2, 2012 v 22.47
Pane Vodičko,
je to, dle mého názoru, omyl, že Klaus se "vyznačoval odvahou jít do přímé a ostré konfrontace s protivníkem." On si vždy připravil dostatečné krytí, aby nemusel jít do přímé a ostré konfrontace. Využil postkomunisticko-materialistického hladu po 89. roce a vítězil tak dlouho až do "balíčků" v 97 roce (a v podstatě jeho ideologie nešpinavých peněz trvá). Vím, že sami jeho spolustraníci mu vyčítali, že nejde do diskusí s oponenty - on to však nepotřeboval a jistě ani nechtěl. Nikdy nebyl a ani není demokrat, je to autokrat, který by skončil v diktátorské lóži, pokud by mu byl dopřán dostatečný prostor a čas.
Divím se, že senátoři a ČSSD otáleli tak dlouho s ústavní žalobou, že by to bylo v souvislosti až s krajskými volbami?
PM
March 2, 2012 v 23.12
K výzvě k odchodu z funkce presidenta stačí
nedodržování ústavy - tedy pár dokladů o zvýhodňování zájmů jeho přátel, nemluvě o obchodu s milostmi, a poté jen tvrdošíjná mediální insistace.
Jenže která media jsou schopna pokládat nedodržování ústavy panem presidentem za protiústavní?
S velezradou bych vyčkal dob válečných......pomyslel jsem si.
PL
March 3, 2012 v 0.36
výklad
no, velezrada je jen slovo, nezáleží co komu implikuje, ale jak je (a ono je) definováno v dnešní platné legislativě -- jsem teď již poučen milou slečnou Kateřinou K. o své (chabé?) mentalitě, tak se držím jejího doporučení o respektu k platným zákonům...
JG
March 3, 2012 v 0.56
hlavně neodvolat
Houbeles - česká pravice (tedy ta její příčetnější část) si ráda udělá z čím dál komičtějšího Klause obětního beránka a bude se tvářit, že je naráz čistá. A Klaus vyhozený dveřmi se opět vrátí oknem jako národní mučedník. Skutečný problém přece není tato soukromá figura, ale klausismus jako vidění světa. Jen ať se oboje spolu vydusí - mitgefängen mitgehängen.
March 3, 2012 v 1.36
Ne
Ačkoliv v podstatě se vším souhlasím, jedna věc je důležitější než předčasné "odvolání" Klause (navíc hrozí syndrom Mečiar - zrada otce národa): Klaus touží být zapsán v dějinách země positivně. Pakliže by se mu to jeho metodami podařilo, to by byla teprve prohra.
FJ
March 3, 2012 v 9.20
problém, je....
že se prezidentem neměl nikdy stát a nevinných stran je jen málo, ve smyslu první i druhé volby se vyznamenali všichni.Co bych teda nedal nikdy za jméno případnému synovi je jméno Václav, a to ne jen kvůli Klausovi.
PM
March 3, 2012 v 10.56
pravice částečně příčetná
se již delší dobu skrývá za averzí vůči panu prezidentovi a když dojde na lámání chleba dokáže se za pana presidenta i červenat studem. Tedy spíše za sebe.
A Klaus který vyjde hradní bránou jako pravý vlastenec k objasnění evropského patriotismu takjakotak nepřispěje.
LV
March 3, 2012 v 14.23
Milý pane Hlávko,
máte i nemáte pravdu. Až do legendární televizní debaty s V. Špidlou, který ho tenkrát krásně přeargumentoval, to Klaus dělal a docela uměl. Byl pověstný tím, že ještě v předsálí svého oponenta odzbrojil nějakou osobní podpásovkou, čímž ještě před přímým přenosem získával psychologickou převahu. Vzpomínám si, jak poměrně hladce kdysi dávno "utloukl" Jana Kellera v Jednadvacítce či co to bylo za pořad a především uměl včas čelit přímýmou intervencí různým ideovým či ideologickým sporům (mj. kdysi i do Literárních novin). Tímto způsobem opanoval český politický a ideologický diskurs na poč. 90. let. Stále přemýšlím, nakolik je "klausismus", který považuji za ještě nebezpečnější, protože - naštěstí - jsme každý smrtelný, skutečným ideologicko-politickým systémem a v českém myšlení zakořenil. A mám dojem, že není. Že je to natolik chaotická změť idejí a ideologických doktrín spojených pouze s postkomunismem, že bychom se mohli za pár let dožít konce. Ale do té doby bych V. Klause nepodceňoval a rozhodně počítal s tím, že s koncem mandátu v prezidentské funkci ještě neskončí jeho politická aktivita. Již také z toho důvodu bych se již nesoustředil tolik na jeho prezidenství. Vidím tu několik okruhů:
1. Spor o výklad prezidenstkých kompetencí, ohýbání ústavy atd. nepersonalisovat a posunout spíše do roviny právně-legislativní. Současný krok Senátu proto vidím jako krok správným směrem. Ústavní soud a státoprávní odborníci by měli mít rozhodující slovo a vymezit příštímu prezidentu pevnější mantinely.
2. Nedovolit, aby Klaus opět dominoval v českém politickém a ideologické diskursu. Upozorňovat na jeho logické lapsy, nesmysly, protimluvy atd.
3. Zdá se mi, že v této chvíli dominují "otázky sociální" a z logiky krize asi dominovat budou. Připomínat, nakolik klausismus je v tomto ohledu nikoli součástí globálního neoliberalimu, nýbrž regionálního postkomunismu.
4. Klaus jako personalizace postkomunistické korupce, tunelování atd.
5. Pro otázky sociální nezapomínat na otázky ekologické, neboť technokraté budou nacházet nové příležitosti jak nabídnout společnosti recepty na lepší budoucnost - na úkor životního prostředí.
Dalo by se pokračovat, ale alespoň tolik ve stručných heslech. Zdravím Vás.
LV
March 3, 2012 v 14.41
Ale vzápětí mi došlo...,
že zapomínám na jedno: klausismus je mravní modus. Normalizační morálka. A ta v naší společnosti zakořenila. Moje čerstvá zkušenost s tím, že je v této zemi běžné a jako normálně přijímané přikrádat a dělat daňové úniky - mi to včera připomněla... Kdo nekrade - okrádá svou rodinu, říkalo se za bolševika...
March 3, 2012 v 14.57
Klaus a veřejná diskuse
Kolega Vodička to nahoře popsal dobře, Klaus nejde do veřejné diskuse, pokud nemá zaručený vítězný výsledek. Vedle Vladimíra Špidly, kterému se podařilo Klause v přímé diskusi jednoznačně argumentačně porazit a díky tomu také vyhrál volby, ale pak ho hloupí sociální demokraté v čele s Grosem odstavili, ho jednou takto po krátké veřejné televizní diskusi dobře utřel Erazim Kohák, také s ním už potom víckrát nediskutoval. Klaus Kohákovi řekl: "Na Vás je vidět, že jste tu nežil". Kohák mu odpověděl: "Na Vás je zase vidět, že jste nežil v demokracii, ale ve zdejším systému". Něco podobného jako řekl Klaus studentům v Ostravě, tedy že parazitují na společnosti, když si neplatí školné, řekl i studentům v Ústí, jak jsem se dověděl po naší čtvrteční demonstraci. Tehdy se studenti nedokázali bránit, kdyby však přijel znovu, tak věřím, že by se tam našla řada studentů, kteří by mu už dokázali veřejně intelektuálně čelit - hlavní význam současného studentského pohybu vidím v tom, že má charakter emancipačního hnutí, studenti se stávají uvědomělými demokratickými občany.
+ Další komentáře