Norský pohled na norského ultrakonzervativního vraha
Lukáš KrausV Evropě existuje jedna sdílená, ústavami garantovaná kultura, tedy kultura tolerance a respektu k odlišnostem. Na tom je postavena Evropa. Kdo naopak říká, že společnost mnohosti a košatosti je nelegitimní a závadná, evropské hodnoty popírá.
Je myslím nutné si vysvětlit, proč je tento norský ultrakonzervativní vrah považován v Norsku také za „zrádce“. Tato samojediná kopie nacisty ze třicátých let minulého století se narcisisticky snažila postavit do role jediného moudrého, jediného, který bude za miliony občanů rozhodovat, co se má či nemá dělat. Tím se pokusil negovat samotný základ evropského práva, tedy demokracii. On tomu říká signál a cituje klasiky evrospkého konzervativismu a ultrakonzervativismu, včetně Václava Klause. Norská společnost tomu říká masová vražda. Opravdu neuvěřitelně naštval zdejší lidi napříč, nejen vraždami politických oponentů z politických důvodů, ale i svým pokusem autoritativně zvrátit výsledky samotného demokratického procesu od padesátých let.
Každý má v Norsku zaručené právo podílet se na demokracii, tedy psát a publikovat, být členem nejrůznější stran, které se třeba v ČR už zakazují (jak ukázkově ukazují „demokraté“ ze současné české vlády), může se snažit přesvědčit občany o správnosti svých cílů a programů, ale v mantienelech ústavního pořádku samozřejmě. To sice částečně několik let dělal, tedy byl členem konzervativně-populistické Fremskrittspartiet (sesterská strana české ODS, jak sama FrP říká), ale místo další agregace svých názorů, začal vraždit z politických důvodů ideovou liberální sociálnědemokratickou opozici (Arbeiderpartiet - hlavní vládní strana), tedy pokusil se torpédovat samotný základ demokracie. Na tom je vidět, jak ultrakonzervativismus tenduje k autoritativním režimům.
Druhým důvodem je to, že Breivika považuji za novodobého Hérostrata. Hérostratos je člověk, který se domnívá, že se lze extrémním činem "dotknout" dějin. Touží po zvrhlé slávě.
Každá zmínka, každý článek, každá věta, v níž je obsaženo příjmení tohoto člověka, znamená šíření jeho slávy.
Proto se stavím na stranu mlčení.
Damnatio memoriae.
Ale je to bohužel v souladu s učením a zejm. praxí křesťanských církví, zejm. v tzv. tradiční (předmoderní) a raně moderní společnosti.
Křesťanství má, Lukáši, bohužel mnoho podob, stejně jako islám, judaismus a všechna velká náboženství světa...
Pravděpodobně by o své víře uvažující věřící z dalších zmíněných náboženství v rámci toho svého mohli mluvit analogicky.
Ondřej