Na festivalu Press Play Prague se bude debatovat o situaci novinářů na Slovensku
Redakce DRTřetí den filmového festivalu o novinářství Press Play Prague začne slovenským filmem Ukradený stát, na nějž naváže debata o stavu médií na Slovensku. Následuje film o investigaci sexuálních zločinů spáchaných ruskými vojáky na Ukrajině.
Ve čtvrtek 10. října pokračuje v pražském kině Atlas první ročník mezinárodního filmového festivalu o novinářství Press Play Prague. Akce, jíž se účastní řada světových dokumentaristů a novinářů, se koná až do soboty 12. října. Vůbec první mezinárodní festival zasvěcený tématu novinářství organizuje Deník Referendum, kino Atlas a Project Syndicate.
Třetí festivalový den začne v 17:00 filmem Ukradený stát, který navazuje na práci zavražděného investigativního slovenského novináře Jána Kuciaka a rozkrývá míru infiltrace státních institucí a manipulace veřejným míněním slovenskými oligarchy a kriminálními strukturami. Po projekci následuje debata v angličtině o stavu médií na Slovensku s režisérkou filmu Zuzanou Piussi, šéfredaktorem Investigativního centra Jána Kuciaka Lukášem Dikem a s novinářem Balaszem Kaufmannem.
V 19:00 se bude promítat snímek Vrátil se — investigace sexuálního násilí o investigaci dvou sexuálních zločinů spáchaných ruskými vojáky na Ukrajině. Práce novinářek deníku Kyiv Independent stojí za pozornost nejenom proto, že se jim pachatele podařilo odhalit, ale i kvůli mimořádné citlivosti vůči obětem. Jedna z novinářek Toma Istomina bude na festivalu osobně přítomná na sobotní projekci.
Rozhovor●Vojtěch Petrů
Novinář Diko: Od nástupu Ficovy vlády se počet útoků na novináře zdvojnásobil
V 19:30 festival uvede film Insider: Muž, který věděl příliš mnoho o vědci, který prolomil úzkostlivě střežená tajemství tabákového průmyslu a ilustruje tak zásadní roli whistleblowerů pro veřejný zájem. Projekci zahájí úvodní slovo novinářky Deníku Referendum Zuzany Vlasaté, která má se spoluprací s whistleblowery vlastní hlubokou zkušenost.
Ve 20:00 se bude promítat šest krátkých filmů Press Play Shorts. V této sekci festival uvede například dokument Prázdná židle o rusko-americké novinářce Alsu Kurmaševové, jež byla mezi ruskými vězni, které ruský autokrat Vladimir Putin letos propustil v rámci výměny vězňů mezi Ruskem a západními zeměmi. Novinářka Kurmaševová se festivalu osobně zúčastní po projekci 11. října.
Další krátké filmy se věnují tématům pronásledování íránských disidentů žijících v Evropě exilu íránským režimem (Jak Írán pronásleduje disidenty v exilu), posledním okamžikům života ukrajinského válečného fotografa Makse Levina (Případ Makse Levina — anatomie popravy), kterého zajali a zastřelili ruští vojáci, či potlačování pro-palestinských hlasů v Německu (Německý problém s Palestinou).
Třetí festivalový den uzavře projekce dokumentu To mi věř!, který zachycuje, jak se v důsledku přívalů negativních zpráv a dezinformací mezi lidmi šíří strach. Film, založený na emotivních příbězích propletených s vědeckými poznatky a rozhovory s odborníky, se snaží nabídnout odpovědi na otázku, jak správně zacházet s mediálním obsahem. Snímek uvede Preston Stovall, odborný asistent na katedře filosofie a společenských věd Univerzity Hradec Králové.
Cena za celoživotní přínos pro Evu Kantůrkovou
Součástí festivalu bude udílení festivalových a diváckých cen za nejlepší krátký film, za nejlepší celovečerní dokument a pro nejlepšího režiséra. O festivalové ceně rozhoduje tříčlenná porota, jejímiž členy jsou Nina Chruščovová, profesorka mezinárodních vztahů na univerzitě New School v New Yorku a sloupkařka Project Syndicate a Jiří Pehe, novinář a ředitel New York University in Prague, a Irena Reifová docentka mediálních studií na Karlově univerzitě.
Už na zahájení festivalu 8. října udělili organizátoři cenu za celoživotní přínos filmu a psanému slovu české spisovatelce, novinářce a autorce scénářů k několika zásadním snímkům Evě Kantůrkové.
„Vždy myslela politicky směle a pronikavě, vždy se snažila prospívat lidské svobodě a spravedlnosti, vědouc, že je nelze od sebe oddělovat bez fatálních následků. Ve své generaci je jednou z nejvýraznějších a nejprincipiálnějších nositelek masarykovské humanitně-demokratické tradice,“ uvedl ve svém proslovu k ocenění Evy Kantůrkové šéfredaktor Deníku Referendum Jakub Patočka.
Lístky jsou v prodeji prostřednictvím portálu GoOut. V kině jsou také stále ještě k dispozici festivalové pasy, opravňující ke vstupu na všechny projekce do vyprodání lístků, a to za mimořádně příznivou cenu 499 Kč. Festivalový katalog v angličtině je ke stažení na webu.
Čtěme Lenina!
Čtěme Chomského!
Čtěme Kropotkina!
Čtěme Hausera a Kužela!
Čtěme Marxe, Lenina a Chomského! Nikoli Jakuba Patočku!
Čtěme Jana Kellera, Marxe, Druláka, Gramsciho, Badioua, Kropotkina, Sartra, Blahu, Eduarda Chmelára, Daniela Veselého, Bakunina, Petra Kužela!
Nečtěme Jiřího Pehe a Jakuba Patočku!
Čtěme Jana Kellera, Marxe, Druláka, Gramsciho, Badioua, Kropotkina, Sartra, Blahu, Eduarda Chmelára, Daniela Veselého, Bakunina, Petra Kužela!
Nečtěme Jiřího Pehe a Jakuba Patočku!