Festival Press Play Prague v sobotu zakončí devět projekcí a vyhlášení cen

Redakce DR

Závěrečného dne festivalu Press Play Prague se účastní řada světových hostů. Debatovat se bude kupříkladu o dopadech slábnoucí demokracie na svobodu tisku. Na závěrečném ceremoniálu organizátoři vyhlásí vítězné filmy.

Lukáš Dik z Investigatívného centra Jána Kuciaka během debaty na festivalu Press Play Prague. Foto Derek Halsey, Project Syndicate

V sobotu 12. října skončí festival filmů o novinářství Press Play Prague. Vůbec první evropský mezinárodní filmový festival věnovaný tématu novinářství organizují společně Deník Referendum, kino Atlas a Project Syndicate. Během slavnostního zakončení pořadatelé vyhlásí vítězné filmy.

Závěrečný den festivalu začne ve 13.45 projekcí filmu Pod palbou. Snímek inspirovaný skutečnou událostí během občanské války v Nikaragui ilustruje pohnutky a dilemata válečných reportérů. Po projekci následuje debata s Vojtěchem Boháčem, šéfredaktorem Voxpotu, který reportoval například z války na Ukrajině, kde se sám „pod palbou“ ocitl.

Ve 14.30 představí snímek Nebezpečné téma práci venezuelského investigativního reportéra Roberta Denize na rozkrývání korupčního skandálu v srdci Madurova režimu, jehož souvislosti vedou až do Kolumbie a Spojených států. Film uvede režisér snímku Juan Andres Ravell osobně.

V 16.30 se bude promítat snímek Vrátil se — investigace sexuálního násilí o investigaci dvou sexuálních zločinů spáchaných ruskými vojáky na Ukrajině. Práce novinářek deníku Kyiv Independent stojí za pozornost nejenom proto, že se jim pachatele podařilo odhalit, ale i kvůli mimořádné citlivosti vůči obětem. Následovat bude debata se zástupkyní šéfredaktora Kyiv Indepent Tomou Istominovou a šéfkou vysílání Svobodné Evropy pro Ukrajinu Maryanou Drachovou.

Projekce snímku Lovná zvěř začíná v 16.45. Film řeší nepříjemné skutečnosti o zhoršujících se podmínkách novinářské práce. Sleduje čtyři novináře působící v demokratických zemích, jejichž práci však komplikují množící se útoky politické reprezentace a obecně rostoucí nedůvěra vůči tradičním zpravodajským zdrojům.

Po projekci budou o důsledcích likvidace svobodného tisku diskutovat Attila Mong z Výboru na ochranu novinářů, Jessica Jerreatová, z Hlasu Ameriky, Zuzana Vlasatá z Deníku Referendum a dokumentarista Juan Andrés Ravell.

V 18.00 přijde na řadu film Vliv, který vypráví příběh vzestupu a pádu lorda Tima Bella, temné postavy oblasti PR, který zastupoval skandály zatížené celebrity i škody páchající korporace, dokud jeho reputaci nezničila kampaň podněcující rasovou nenávist v Jihoafrické republice.

V 18.30 film Imanin odkaz představí českému publiku příběh Iman, široce oblíbené alžírské feministické blogerky, která v roce 2019 za nešťastných okolností zemřela. V dokumentu se prolínají vzpomínky Imaniny rodiny a přítelkyň s pasážemi z jejího blogu. Jde o poctu jak boji za rovnoprávnost žen, tak síle psaného slova.

Vítězné filmy budou vyhlášeny na slavnostním zakončení ve 20.00 - předávat se budou jak festivalové, tak divácké ceny, a to za nejlepší krátký film, za nejlepší dokument a v obou kategoriích i za nejlepší režii. Od 21.30 se budou vítězné snímky promítat.

V modrém sále bude zároveň možno zhlédnout poslední dva filmy. Ve 20.15 začne promítání Výmaz voličů s. r. o., který měl premiéru jen před pár týdny v Hollywoodu. Film dokumentuje investigaci reportéra Grega Palasta, která rozkrývá ohromný rozsah plánů na výmaz Američanů s jinou nežli bílou barvou kůže ze seznamů voličů pro letošní prezidentské volby.

Debata Ženy v českých médiích, jíž se zúčastnily Tereza Engelová z Hlídacího psa, Petra Dvořáková z Deníku Referendum a Martina Hynková Vrbová z České televize. Moderovala ji Fatima Rahimi. Foto Filip Smelík, DR

V 21.30 pak festival uzavře snímek Poslední uzávěrka, klasický film noir z roku 1951 s Humphrey Bogartem v hlavní roli, který je v České republice promítán poprvé. Film v dobovém hollywoodském stylu řeší téma plně aktuální i dnes: jak vykonávat novinářskou profesi na nejvyšší možné úrovni v situaci, kdy jsou média pod brutálními ekonomickými i politickými tlaky.

Ve čtvrtek se debatovalo o stavu médií na Slovensku či práci s whistleblowery

Čtvrteční program lákal mimo jiné na projekci filmu Zuzany Piussi Ukradený stát, který se zabývá okolnostmi vyšetřování vraždy slovenského novináře Jána Kuciaka. Projekci doprovázela debata s dvěma špičkovými investigativními reportéry — Lukášem Dikem z Investigatívného centra Jána Kuciaka a Balászem Kaufmannem, reportérem maďarského deníku 444.hu, jehož práce spustila aféru, v jejímž důsledku musela rezignovat maďarská prezidentka.

Oba reportéři debatovali o rapidně se zhoršující situaci slovenských novinářů poté, co se k moci vrátil Robert Fico, a také o paralelách mezi Maďarskem a Slovenskem. Shodli se v tom, že zjevnou strategií autoritářských režimů v regionu je snaha definovat novináře jako součást politického konfliktu, a degradovat je tak z pozice profesionálů, jejichž posláním je zkrátka rozkrývat fakta.

Lukáš Diko také upozornil na snahy Ficova režimu vytvořit nový úřad, který by měl vykonávat státní dozor nad médii, což představuje přímý útok na svobodný výkon novinářské profese. Popsal rovněž, jak se množí a stupňují — zatím ještě jen — verbální útoky na novináře a jak mezi novináři na Slovensku vzrůstá zájem o poskytování služeb psychologické podpory.

Jedním z vrcholů čtvrtečního festivalového programu byla projekce klasického hraného filmu Michaela Manna Insider: muž, který věděl příliš mnoho, v jehož hlavní role ztvárnili Russell Crowe a Al Pacino. Snímek z roku 1999 byl průlomem v tom, jak americká veřejnost vnímá roli whistleblowerů — oznamovatelů státních či korporátních tajemství v případech, kde zájem veřejný převažuje nad zájem dané skutečnosti utajit.

Všechny na festivalu uváděné hrané filmy v sekci Velká vyprávění i projekci Insidera provázela debata s českým novinářem řešícím ve své profesi podobné téma, o němž pojednává film. V daném případě se jednalo o debatu se Zuzanou Vlasatou, která pracovala se zdrojem v případu otravy řeky Bečvy. Zuzana Vlasatá zdůraznila, jak zásadní pro ni osobně i pro celou její novinářskou organizaci — Deník Referendum — je fakt, že se zásadní zdroje informací v případu řeky Bečvy podařilo v souladu s jejich přáním uchovat v tajnosti.