Festival Press Play Prague přinese debatu o zastrašování novinářů

Redakce DR

Třetí den filmového festivalu o novinářství Press Play Prague začne dokumentem o zpravodaji na Ukrajině, poté se bude promítat příběh íránského filmaře v exilu. Den uzavře debata o žurnalistické práci se zdroji.

Středeční debaty Co obnáší být zahraničním zpravodajem v českých nezávislých médiích? se zúčastnily zahraniční reportérky Tereza Engelová a Jolana Humpálová. Moderovala Julie Šafová. Foto Filip Smelík, DR

Ve čtvrtek 9. října pokračuje v pražském kině Atlas druhý ročník mezinárodního filmového festivalu o novinářství Press Play Prague. Akce s mottem „Novinářství pod tlakem“, jíž se účastní řada světových dokumentaristů a novinářů, se koná až do soboty 11. října. Vůbec první mezinárodní festival zasvěcený tématu novinářství organizuje Deník Referendum, kino Atlas a Project Syndicate.

Třetí festivalový den začne v 15:15 dokumentem Válečný zpravodaj (režie David Čálek, Benjamin Tuček), který organizátoři zařadili do nové sekce Local Lens zaměřené na české filmy o novinářství. Snímek prostřednictvím reportéra Českého rozhlasu Martina Dorazína ukazuje běžný život obyčejných Ukrajinců, dlouhodobě vystavených dopadům války. Po projekci navazuje debata se spolurežisérem filmu Benjaminem Tučkem.

Festival pokračuje filmem Revolution 3.0 (režie Reza Bird) zaměřeným na příběh Rezy Birda, filmaře z Íránu, který byl v roce 2016 zařazen na černou listinu Islámské republiky a donucen k exilu v Los Angeles. Navzdory svým zkušenostem a talentu se mu nedaří obnovit svou kariéru. Časem ovšem objevuje vášeň pro střih filmů, nečekanou dovednost, která mu nejen vrací smysl života, ale stává se také nezbytným nástrojem při jeho novém startu. Po sedmi letech mlčení ho íránské povstání v roce 2022 přiměje, aby využil své střihačské dovednosti k zaznamenání příběhů protestujících — a k novému pokračování svého vlastního příběhu.

V 17:30 Press Play Prague nabídne ukázku z připravovaného filmu 80 rozlícených novinářů (András Földes) zaměřeného na hromadnou odchod novinářů z největšího nezávislého zpravodajského serveru v Maďarsku, Index.hu, v reakci na zásahy vlády. O mimořádném aktu protestu a odvahy po projekci režisér Andrásem Földes promluví.

Další ze snímků festivalového programu Faces of Torture (režie Vitalij Havura) investigativního týmu Kyiv Independent dokumentuje děsivé svědectví ukrajinských civilistů a válečných zajatců, kteří přežili ruské zajetí. Prostřednictvím silných přímých svědectví film poukazuje na systematické používání mučení během probíhající války.

V 19:00 se bude promítat snímek News Without a Newsroom (režie Oana Martisca), který zkoumá transformaci žurnalistiky a zachycuje její trvalou sílu a nejistou budoucnost v době, kdy se pravda jeví jako čím dál obtížněji uchopitelná. Prostřednictvím intimních osobních výpovědí, působivých archivních záběrů a zkoumání vývoje redakcí nabízí film nuancovaný portrét odvětví zásadního pro kvalitu demokracie, které se nachází na kritické křižovatce.

Film Big Boys Gone Bananas (režie Fredrik Gertten) popisuje masivní reakci společnosti Dole po uvedení režisérova předchozího filmu Bananas! — byl uváděn v rámci festivalu ve středu — a dokumentuje snahy firmy zastrašit filmaře prostřednictvím právních hrozeb a pomlouvačné kampaně. Film nabízí působivé zkoumání tématu svobody slova, vlivu korporací na média a rizik, kterým čelí nezávislí filmaři, postaví-li se proti zájmům velkých společností.

Po projekci bude následovat debata v angličtině o dopadu právních hrozeb a žalob proti novinářům. Diskuse se zúčastní režisér filmu Frederik Gertten, právní poradkyně Evropského centra pro svobodu tisku a médií a členka expertní skupiny Evropské komise pro strategické žaloby proti účasti veřejnosti Flutura Kusari, Giulia Lucchese z Rady Evropy a ředitel Odboru lidských práv a ochrany menšin Viktor Kundrák. Debata se koná ve spolupráci s kampaní Rady Evropy Journalists Matter.

Večer festival uvede uruguayský film El Facilitador (režie Lucas Silva) analyzující dva politické skandály, které poznamenaly vládu Luise Lacalle Poua. První se týká Alejandra Astesiana, bývalého šéfa Pouovy bezpečnosti, který si odpykal trest za organizovaný zločin. Druhý se zaměřuje na notoricky známého drogového dealera Sebastiána Marseta, kterému byl udělen uruguayský pas, zatímco byl zadržován v Dubaji.

Třetí den festivalu zakončí hraný film Bez zlého úmyslu (režie Sydney Pollack) z roku 1981. Americký filmař v něm sleduje řetězec událostí, které nastanou poté, co noviny neprávem obviní nevinného obchodníka z vraždy. Napínavé právnické drama s Paulem Newmanem a Sally Fieldovou v hlavních rolích zkoumá vztah mezi pravdou, nedbalostí a pomluvou. Po projekci následuje debata v češtině o práci se zdroji, které se zúčastní šéfredaktor Seznam Zpráv Robert Čásenský.

Cena za celoživotní přínos putuje do Velké Británie

Součástí festivalu bude udílení festivalových a diváckých cen za nejlepší krátký film, nejlepší celovečerní dokument a nejlepšího režiséra či režisérku. O festivalové ceně rozhodně tříčlenná porota, jejímiž členy jsou dánský filmař a spisovatel Nagieb Khaja, nezávislý dokumentarista Tomáš Hlaváček a spisovatelka, novinářka, dramaturgyně a dramatička Alena Zemančíková. Cenu pro nejlepší film letos poprvé udělí také studentská porota ve složení Barbora Aradská (FAMU), Janine Waletzkeová (University of New York in Prague) a David Sebíň (FSV UK).

Už během zahájení festivalu 7. října udělili organizátoři cenu za celoživotní přínos filmu a psanému slovu novináři a moderátorovi Mishovi Glennymu. „Cenu za celoživotní přínos získávají v rámci festivalu výjimeční spisovatelé a filmaři, jejichž práce nejen vyniká uměním vyprávět příběhy, ale zároveň ztělesňuje základní hodnoty festivalu: pevnou víru ve svobodu novinářské tvorby a v emancipační sílu dobrého vyprávění, které dokáže přinášet pozitivní společenské změny,“ řekl ve svém proslovu k ocenění šéfredaktor Deníku Referendum Jakub Patočka.

Festival letos také poprvé předal cenu v soutěži o nejlepší návrh festivalového plakátu, do níž se autoři hlásili na základě otevřené výzvy. Ocenění získala Anna Gavlová, jejíž projekt formou i obsahem nejlépe odrážel hodnoty letošního ročníku festivalu. Autorem oficiálního festivalového plakátu je legendární britský kreslíř Steve Bell, jehož tvorba byla po více než čtyři dekády spojena s deníkem The Guardian.

Filmová přehlídka potrvá až do soboty 11. října. Lístky jsou v prodeji prostřednictvím portálu GoOut. V kině i on-line jsou také k dispozici festivalové pasy, opravňující ke vstupu na všechny projekce do vyprodání lístků.

Diskuse
IH
October 9, 2025 v 18.43

Je zajisté správné medializovat záslužnou a někdy opravdu obdivuhodnou práci novinářů a upozorňovat na případy, kdy čelí zastrašování, či jiným nepřípustným praktikám. Podobně potřebné podle mne ovšem je nevyhýbat se ani tématu selhávání žurnalistů a médií, resp. jejich rezignace na roli, jež jim byla vlastní a nyní už často není účelem jejich profese či působení. Jde o to, aby odpovědní a odvážní ctitelé étosu svého povolání (nechtěně) nevylepšovali reputaci těch, kteří slouží komerčním zájmům, diktátorům a ohlupování a zneškodňování veřejnosti.