Festival Press Play Prague přinese debatu o zastrašování novinářů

Redakce DR

Třetí den filmového festivalu o novinářství Press Play Prague začne dokumentem o zpravodaji na Ukrajině, poté se bude promítat příběh íránského filmaře v exilu. Den uzavře debata o žurnalistické práci se zdroji.

Středeční debaty Co obnáší být zahraničním zpravodajem v českých nezávislých médiích? se zúčastnily zahraniční reportérky Tereza Engelová a Jolana Humpálová. Moderovala Julie Šafová. Foto Filip Smelík, DR

Ve čtvrtek 9. října pokračuje v pražském kině Atlas druhý ročník mezinárodního filmového festivalu o novinářství Press Play Prague. Akce s mottem „Novinářství pod tlakem“, jíž se účastní řada světových dokumentaristů a novinářů, se koná až do soboty 11. října. Vůbec první mezinárodní festival zasvěcený tématu novinářství organizuje Deník Referendum, kino Atlas a Project Syndicate.

Třetí festivalový den začne v 15:15 dokumentem Válečný zpravodaj (režie David Čálek, Benjamin Tuček), který organizátoři zařadili do nové sekce Local Lens zaměřené na české filmy o novinářství. Snímek prostřednictvím reportéra Českého rozhlasu Martina Dorazína ukazuje běžný život obyčejných Ukrajinců, dlouhodobě vystavených dopadům války. Po projekci navazuje debata se spolurežisérem filmu Benjaminem Tučkem.

Festival pokračuje filmem Revolution 3.0 (režie Reza Bird) zaměřeným na příběh Rezy Birda, filmaře z Íránu, který byl v roce 2016 zařazen na černou listinu Islámské republiky a donucen k exilu v Los Angeles. Navzdory svým zkušenostem a talentu se mu nedaří obnovit svou kariéru. Časem ovšem objevuje vášeň pro střih filmů, nečekanou dovednost, která mu nejen vrací smysl života, ale stává se také nezbytným nástrojem při jeho novém startu. Po sedmi letech mlčení ho íránské povstání v roce 2022 přiměje, aby využil své střihačské dovednosti k zaznamenání příběhů protestujících — a k novému pokračování svého vlastního příběhu.

V 17:30 Press Play Prague nabídne ukázku z připravovaného filmu 80 rozlícených novinářů (András Földes) zaměřeného na hromadnou odchod novinářů z největšího nezávislého zpravodajského serveru v Maďarsku, Index.hu, v reakci na zásahy vlády. O mimořádném aktu protestu a odvahy po projekci režisér Andrásem Földes promluví.

Další ze snímků festivalového programu Faces of Torture (režie Vitalij Havura) investigativního týmu Kyiv Independent dokumentuje děsivé svědectví ukrajinských civilistů a válečných zajatců, kteří přežili ruské zajetí. Prostřednictvím silných přímých svědectví film poukazuje na systematické používání mučení během probíhající války.

V 19:00 se bude promítat snímek News Without a Newsroom (režie Oana Martisca), který zkoumá transformaci žurnalistiky a zachycuje její trvalou sílu a nejistou budoucnost v době, kdy se pravda jeví jako čím dál obtížněji uchopitelná. Prostřednictvím intimních osobních výpovědí, působivých archivních záběrů a zkoumání vývoje redakcí nabízí film nuancovaný portrét odvětví zásadního pro kvalitu demokracie, které se nachází na kritické křižovatce.

Film Big Boys Gone Bananas (režie Fredrik Gertten) popisuje masivní reakci společnosti Dole po uvedení režisérova předchozího filmu Bananas! — byl uváděn v rámci festivalu ve středu — a dokumentuje snahy firmy zastrašit filmaře prostřednictvím právních hrozeb a pomlouvačné kampaně. Film nabízí působivé zkoumání tématu svobody slova, vlivu korporací na média a rizik, kterým čelí nezávislí filmaři, postaví-li se proti zájmům velkých společností.

Po projekci bude následovat debata v angličtině o dopadu právních hrozeb a žalob proti novinářům. Diskuse se zúčastní režisér filmu Frederik Gertten, právní poradkyně Evropského centra pro svobodu tisku a médií a členka expertní skupiny Evropské komise pro strategické žaloby proti účasti veřejnosti Flutura Kusari, Giulia Lucchese z Rady Evropy a ředitel Odboru lidských práv a ochrany menšin Viktor Kundrák. Debata se koná ve spolupráci s kampaní Rady Evropy Journalists Matter.

×
Diskuse
IH
October 9, 2025 v 18.43

Je zajisté správné medializovat záslužnou a někdy opravdu obdivuhodnou práci novinářů a upozorňovat na případy, kdy čelí zastrašování, či jiným nepřípustným praktikám. Podobně potřebné podle mne ovšem je nevyhýbat se ani tématu selhávání žurnalistů a médií, resp. jejich rezignace na roli, jež jim byla vlastní a nyní už často není účelem jejich profese či působení. Jde o to, aby odpovědní a odvážní ctitelé étosu svého povolání (nechtěně) nevylepšovali reputaci těch, kteří slouží komerčním zájmům, diktátorům a ohlupování a zneškodňování veřejnosti.