Festival Press Play Prague promítne film o zabíjení novinářů v Gaze

Redakce DR

V pražském Atlasu pokračuje filmový festival o novinářství Press Play Prague. Dnes uvede portrét české novinářky či filmové vyšetřování vraždy palestinsko-americké novinářky Aklehové. Proběhne i debata o žurnalistice a kultivaci demokracie.

Producentka deníku Kyiv Independent Anastasia Mozhovová představuje soutěžní dokumentární film Tváře mučení, na jehož vzniku se jako producentka podílela. Foto Andrea Spak, DR

V pátek 10. října pokračuje v pražském kině Atlas druhý ročník mezinárodního filmového festivalu o novinářství Press Play Prague. Akce s mottem „Novinářství pod tlakem“, jíž se účastní řada světových dokumentaristů a novinářů, se koná až do soboty 11. října. Vůbec první mezinárodní festival zasvěcený tématu novinářství organizuje Deník Referendum, kino Atlas a Project Syndicate.

Třetí festivalový den zahájí v 15:30 český dokument Zory Čápové Reportáž psaná na benzínce. Režisérka v něm sleduje novinářku Svobodovou z časopisu Respekt, která ve své práci pokrývá protivládní protesty a mapuje vzestup alternativních médií. Na debatu po filmu dorazí nejen režisérka, ale také protagonistka Ivana Svobodová.

Festival dále uvede snímek Who Killed Shereen (režie Conor Powell) pokrývající vraždu palestinsko-americké novinářky Širín Abú Aklehové, která byla zastřelena v roce 2022 při práci na okupovaném Západním břehu Jordánu. Prostřednictvím rozhovorů a reportáží přímo z místa činu film identifikuje izraelského vojáka, který je údajně zodpovědný za její smrt, a poukazuje na snahy izraelské i americké vlády potlačit informace a vyhnout se odpovědnosti za čin.

Otázce situace novinářů v Gaze se bude věnovat i následná debata vedená v angličtině. Vystoupí na ní dánský novinář Nagieb Khaja, šéfredaktor Deníku Referendum Jakub Patočka a novinář David Scharf z Alarmu.

Pásmo krátkometrážních filmů nabídne hned tři dokumentární díla. Americký film Day 47 of 288 (režie Jean-Christophe Couet) zavede diváky do ruské věznice SIZO-2, ze které novinářka Alsu Kurmaševová posílá svým blízkým šifrované zprávy maskované za příběhy z fiktivního televizního seriálu.

Ázerbajdžánský film Shadowed by the Plane Tree (režie Ajnur Elgunešová) sleduje ázerbájdžánskou novinářku Ajnur Elgunešovovou, která se po osmadvaceti letech vrací do svého rodného města Agdam, odkud byla vyhnána válkou. Film přímo na projekci představí producentka Durna Safarová, která se také zúčastní besedy po promítání. Třetí krátkometrážní snímek, mexický dokument Vector (režie Oscar Ruiz Blanhir), se pak věnuje jediné noci v životě nočního reportéra v srdci Mexico City.

Následující film Truth at a Cost: Vladyslav Yesypenko’s Story se věnuje případu ukrajinského novináře Vladyslava Jesypenka ze stanice RFE/RL, který byl roku 2021 zadržen ruskými úřady na okupovaném Krymu. Několik dní nebylo známo, kde se nachází, než byl falešně obviněn z „držení a přepravy výbušnin“ kvůli granátu, který do jeho auta nastražili agenti FSB.

Dokumentární film zachycuje Jesypenkův život a nespravedlivé uvěznění včetně jeho propuštění a návratu na Ukrajinu po více než čtyřech letech za mřížemi. Po projekci bude následovat anglická diskuse o uvězněných novinářích s Vladyslavem Jesypenkem, Alsu Kurmaševovou z RFE/RL a s Gulnozou Saidovou, regionální koordinátorkou programu pro Evropu a střední Asii při Výboru na ochranu novinářů.

V 18:00 se diváci mohou těšit na snímek Calais-Dovres, the endless exile. Režisér Julien Goudichaud v něm zachycuje sedmileté dokumentování nebezpečné cesty migrantů, kteří překonávají Lamanšský průliv z Calais v naději na lepší život.

Goudichaud v přímých setkáních s migranty a převaděči zobrazuje naději i drsnou realitu tohoto moderního exodu. Po projekci proběhne anglická debata o migraci a roli médií v zprostředkování informací o situaci uprchlíků. Diskutovat budou nezávislý novinář z Barely Informed Stan Aron, režisér snímku a novinář Julien Goudichaud a David Chytil z Úřadu vlády ČR.

Festival také uvede investigaci The Dynasty — The Rise of the Orbán Family's Business Empire (režie Máté Fuchs, Bálint Bíró). Dokumentární snímek maďarského centra investigativního novinářství Direkt36 vypráví příběh o obchodních aktivitách rodiny maďarského premiéra Orbána v průběhu několika desetiletí.

Film prostřednictvím záběrů ze skryté kamery také ukazuje luxusní svět, který vybudoval Orbánův zeť István Tiborcz a jeho dcera Ráhel Orbánová. Po promítání bude následovat beseda s novináři Direkt36 Kamillou Martonovou a Dánielem Szőkem a Tomášem Brolíkem z časopisu Respekt.

Jako hraný film večera se v pátek promítne drama Dobrou noc a hodně štěstí (režie George Clooney) o konfrontaci novináře Edwarda R. Murrowa se senátorem Josephem McCarthym v době vrcholících nechvalně proslulých „antikomunistických štvanic“ v 50. letech minulého století. Černobílý film z roku 2005 je působivou poctou odvážnému novinářství tváří v tvář politickému šíření strachu a cenzuře.

Po projekci snímku následuje debata s názvem Může dobrá žurnalistika zachránit demokracii. Diskutovat budou šéfredaktorka Fora24 Johana Hovorková-Šafrová, šéfredaktor Voxpotu Vojtěch Boháč, publicista a spisovatel Jaroslav Veis a datová analytička Kateřina Mahdalová.

Páteční večer zakončí projekce filmu State of Silence (režie Santiego Maza), který sleduje skupinu čtyř novinářů, jež se po dvou desetiletích dokumentace nekontrolovaného násilí v důsledku takzvané války proti drogám sami stali terčem represí. Stejně jako stovky jejich kolegů jsou zároveň výzkumníky i oběťmi narkopolitického systému. Intimní portrét naléhavě nasvěcuje, jak zásadní hodnotu pro společnost představuje svoboda tisku.

Ohlédnutí za minulými dny

Ve středu festival představil mimo jiné snímek z dílny investigativního týmu The Kyiv Independent Faces of Torture (režie Vitalij Havura). Film dokumentuje děsivé svědectví ukrajinských civilistů a válečných zajatců, kteří přežili ruské zajetí. „Soustředíme se na tváře těch, kteří jsou za zločiny a zvěrstva údajně zodpovědní,“ uvedla před projekcí producentka filmu Anastasija Mozhovová. Snímek bude na festivalu znovu uveden v sobotu.

Večer festival přivítal také režiséra Fredrika Gerttena a jeho film Big Boys Gone Bananas!, který popisuje masivní reakci společnosti Dole po uvedení režisérova předchozího filmu Bananas! o špatném zacházení s dělníky na plantážích v Nikaragui. Snímek zachycuje snahy firmy zastrašit filmaře prostřednictvím právních hrozeb a pomlouvačné kampaně. Projekci doplnila debata o dopadu právních hrozeb a žalob proti novinářům ve spolupráci s kampaní Rady Evropy Journalists Matter.

„Být žalován je opravdu děsivé, nemůžete ale dopředu spekulovat, zda vás budou žalovat, nebo ne. Naší prací jako novinářů je přinášet fakta,“ konstatoval po projekci režisér Fredrik Gertten. Společně s ostatními diskutujícími ale poukázal na skutečnost, že zrovna jeho případ po dlouhém právním zápase nakonec dopadl úspěšně.

„To, co jsme viděli ve filmu, je pouhá špička ledovce, příběh se šťastným koncem. Tak to ale v mnoha případech není. Často se nikdo nedozví, že vůbec někdy existoval nějaký příběh, protože už samotná hrozba právních kroků je odstrašující,“ reagovala Giulia Luccheseová z Rady Evropy. Zdůraznila, že zastrašování se netýká pouze novinářů a filmařů, ale také například občanských organizací a aktivistů.

„Po celé Evropě vidíme novináře, kteří se zdráhají psát o určitých tématech, protože vědí, co by následovalo,“ potvrzuje právní poradkyně Evropského centra pro svobodu tisku a médií a členka expertní skupiny Evropské komise pro strategické žaloby proti účasti veřejnosti Flutura Kusariová.

V rámci diskuse přišlo na řadu také srovnání mechanismů na obranu novinářů v různých státech. „V České republice existuje velmi vysoká hranice přijatelnosti verbálního násilí, které není hlášeno ani jinak zaznamenáno, nemáme k dispozici žádné údaje. Přitom se často jedná o trestné činy,“ upozornil v debatě ředitel Odboru lidských práv a ochrany menšin Úřadu vlády Viktor Kundrák. Zdůraznil potřebu rozšířit povědomí o nepřijatelnosti této nátlakové formy nejen mezi novináři, ale také mezi právními experty a veřejností.

Podle Kusariové je nyní především nutné, aby se evropská legislativa proti zastrašování novinářů začala aktivně promítat také do národní politiky jednotlivých států.

Festivalové ceny i plakát od Steva Bella

Součástí festivalu bude udílení festivalových a diváckých cen za nejlepší krátký film, nejlepší celovečerní dokument a nejlepšího režiséra či režisérku. O festivalové ceně rozhodně tříčlenná porota, jejímiž členy jsou dánský filmař a spisovatel Nagieb Khaja, nezávislý dokumentarista Tomáš Hlaváček a spisovatelka, novinářka, dramaturgyně a dramatička Alena Zemančíková. Cenu pro nejlepší film letos poprvé udělí také studentská porota ve složení Barbora Aradská (FAMU), Janine Waletzkeová (University of New York in Prague) a David Sebíň (FSV UK).

Už během zahájení festivalu 7. října udělili organizátoři cenu za celoživotní přínos filmu a psanému slovu novináři a moderátorovi Mishovi Glennymu. Festival letos také poprvé předal cenu v soutěži o nejlepší návrh festivalového plakátu, do níž se autoři hlásili na základě otevřené výzvy. Ocenění získala Anna Gavlová, jejíž projekt formou i obsahem nejlépe odrážel hodnoty letošního ročníku festivalu. Autorem oficiálního festivalového plakátu je legendární britský kreslíř Steve Bell, jehož tvorba byla po více než čtyři dekády spojena s deníkem The Guardian.

Filmová přehlídka potrvá až do soboty 11. října. Lístky jsou v prodeji prostřednictvím portálu GoOut. V kině i on-line jsou také k dispozici festivalové pasy, opravňující ke vstupu na všechny projekce do vyprodání lístků.