Festival Press Play udělil cenu svědectví z Mexika i příběhu íránského filmaře
Redakce DRFilmový festival o novinářství Press Play Prague vyvrcholil v sobotu 11. října udílením cen. Cenu pro nejlepší celovečerní dokument získal mexický film State of Silence o skupině novinářů čelících kvůli své investigativní práci represím.
Mezinárodní filmový festival o novinářství Press Play Prague vyvrcholil v sobotu 11. října udělením festivalových a diváckých cen. Vůbec první v Evropě pořádaný mezinárodní filmový festival, jenž je zasvěcený tématu novinářství, organizovaly společně Deník Referendum, kino Atlas a Project Syndicate. Druhý ročník filmového přehlídky nesl motto „Novinářství pod tlakem“.
O festivalových cenách rozhodla tříčlenná porota, jejímiž členy jejímiž členy jsou dánský filmař a spisovatel Nagieb Khaja, nezávislý dokumentarista Tomáš Hlaváček a spisovatelka, novinářka, dramaturgyně a dramatička Alena Zemančíková.
Cenu za nejlepší film v kategorii celovečerních dokumentárních filmů Press Play Docs vyhrál snímek State of Silence (režie Santiego Maza), který sleduje skupinu čtyř novinářů, jež se po dvou desetiletích dokumentace nekontrolovaného násilí v důsledku takzvané války proti drogám sami stali terčem represí. „Působivé svědectví o permanentním ohrožení ekonomickou i politickou mocí, ale také o bezmoci a bolesti života v exilu,“ komentuje film ve svém odůvodnění porota.
Cenu za nejlepší režii v kategorii celovečerních dokumentů získal film Revolution 3.0 (režie Reza Bird), v němž režisér, filmař z Íránu, vypráví svůj osobní příběh. V roce 2016 byl zařazen na černou listinu Islámské republiky a donucen k exilu v Los Angeles. Navzdory nesporným zkušenostem a talentu se mu nedařilo v Los Angeles obnovit svou kariéru. Cena režisérovi podle poroty putuje za „působivé propojení záběrů sdílených na sociálních sítích se záběry ze života rodiny s osobní výpovědí autora a režiséra v jedné osobě do působivého celku, jehož smysl překračuje pouhé informace“.
V kategorii krátkých filmů Press Play Shorts porota udělila cenu za nejlepší film snímku Vector (režie Oscar Ruiz Blanhir), mapujícímu život nočního reportéra v srdci Mexico City. „Balada o vyhoření, vyprávěná na pozadí pekla páteční noci za jízdy autem s mobilem a kamerou v ruce,“ uvedla porota ke svému výběru. Cenu za nejlepší režii v téže kategorii dostal film Day 47 of 288 (režie Jean-Christophe Couet), který zavede diváky do ruské věznice SIZO-2, ze které novinářka Alsu Kurmaševová posílá svým blízkým šifrované zprávy maskované jako příběhy z fiktivního televizního seriálu.
Cenu pro nejlepší film letos poprvé udělila také studentská porota ve složení Barbora Aradská (FAMU), Janine Waletzkeová (University of New York in Prague) a David Sebíň (FSV UK). V kategorii celovečerních filmů Press Play Docs rovněž ocenila snímek State of Silence (režie Santiego Maza) a cenu za nejlepší krátkometrážní dílo předala taktéž filmu Vector.
Diváckou cenu v kategorii celovečerních dokumentů Press Play Docs získal snímek maďarské investigativní organizace Direkt 36 The Dynasty (režie Máté Fuchs, Bálint Bíró) o obchodních aktivitách rodiny maďarského premiéra Viktora Orbána. V kategorii krátkých filmů Press Play Shorts publikum ocenilo ázerbajdžánský film Shadowed by the Plane Tree (režie Ajnur Elgunešová), v němž autorka vypráví o svém návratu do svého rodného města Agdam, odkud byla o osmadvacet let dříve vyhnána válkou.
Už během zahájení festivalu 7. října udělili organizátoři cenu za celoživotní přínos filmu a psanému slovu novináři a moderátorovi Mishovi Glennymu. Festival letos také poprvé předal cenu v soutěži o nejlepší návrh festivalového plakátu, do níž se autoři hlásili na základě otevřené výzvy. Ocenění získala Anna Gavlová, jejíž projekt formou i obsahem nejlépe odrážel hodnoty letošního ročníku festivalu. Autorem oficiálního festivalového plakátu je legendární britský kreslíř Steve Bell, jehož tvorba byla po více než čtyři dekády spojena s deníkem The Guardian.
Během pěti dnů festival promítl snímky věnované mimo jiné zastrašování novinářů, vyšetřování mučení civilistů na Ukrajině, situaci v Gaze i proměně současného mediálního trhu. Představilo se tu množství zahraničních i českých hostů z řad filmových tvůrců i novinářů.