Filmový festival o novinářství Press Play Prague vyvrcholil udělením cen

Redakce DR

Filmový festival o novinářství Press Play Prague vyvrcholil 12. října udělením cen. Cenu pro nejlepší celovečerní dokument získal film Vrátil se — investigace sexuálního násilí spáchaného ruskými vojáky na Ukrajině.

Ida Reihaniová a Stan Aron převzali cenu za nejlepší krátký dokument Press Play Shorts. Foto Filip Smelík, DR

Mezinárodní filmový festival o novinářství Press Play Prague vyvrcholil v sobotu 12. října udělením festivalových a diváckých cen. Vůbec první v Evropě pořádaný mezinárodní filmový festival, jenž je zasvěcený tématu novinářství, organizovaly společně Deník Referendum, kino Atlas a Project Syndicate.

O festivalových cenách rozhodla tříčlenná porota, jejímiž členy jsou Nina Chruščovová, profesorka mezinárodních vztahů na univerzitě New School v New Yorku a sloupkařka Project Syndicate, Jiří Pehe, komentátor a ředitel New York University in Prague, a Irena Reifová, docentka mediálních studií na Karlově univerzitě.

Cenu za nejlepší film v kategorii celovečerních dokumentárních filmů Press Play Docs vyhrál snímek Vrátil se — investigace sexuálního násilí režisérů Vitalije Havura a Max Jakobčuka o novinářské investigaci sexuálních zločinů spáchaných na Ukrajině ruskými vojáky. Novinářsky vynikající práce reportérek deníku Kyiv Independent stojí za pozornost nejenom proto, že se jim pachatele podařilo odhalit, ale i kvůli mimořádné citlivosti vůči obětem.

Cenu za nejlepší režii v kategorii celovečerních dokumentů získal film Imanin odkaz režisérky Nadi Zouaouiové, který zachycuje příběh hojně sledované feministické alžírské blogerky, která v roce 2019 za nešťastných okolností zemřela. Komorní snímek je poctou jak boji za rovnoprávnost žen, tak síle psaného slova.

V kategorii krátkých filmů Press Play Shorts porota udělila cenu za nejlepší film snímku Jak Írán pronásleduje disidenty v exilu režiséra Stana Arona o pronásledování íránských disidentů, kteří žijí v Evropě. Cenu za nejlepší režii v téže kategorii dostal film Případ Makse Levina — anatomie popravy režisérů Arnauda Frogera a Robina Grassiho o investigaci Reportérů bez hranic věnované okolnostem smrti ruskými vojáky zastřeleného ukrajinského válečného fotografa Makse Levina.

Diváckou cenu v kategorii celovečerních dokumentů Press Play Docs získal snímek Výmaz voličů s.r.o. režiséra Davida Ambrose o plánech na výmaz voličů jiné než bílé barvy pleti z registrů občanů oprávněných volit ve Spojených státech amerických. V kategorii krátkých filmů Press Play Shorts publikum ocenilo snímek Prázdná židle o rusko-americké novinářce Alsu Kurmaševové, která byla mezi vězni, jež Putin letos propustil v rámci výměny vězňů mezi Ruskem a západními zeměmi.

Zakladatel spolku Šalamoun John Bok pak udělil zvláštní cenu filmu Nebezpečné téma režiséra Juana Ravella. Ve filmu zachycuje práci venezuelského investigativního reportéra Roberta Denize na rozkrývání korupčního skandálu v srdci Madurova režimu.

Poslední dny festivalu nabídly řadu debat

Poslední festivalový den nabídl hned několik debat s českými i světovými hosty. Po projekci filmu Pod palbou, který ilustruje pohnutky a dilemata válečných reportérů v kontextu občanské války v Nikarague, proběhla debata s českým válečným reportérem a šéfredaktorem Voxpotu Vojtěchem Boháčem.

„V České republice máme tradici válečného reportérství, ale starší kolegové bohužel nepředávají své zkušenosti mladším. Zároveň u nás v současnosti kurz válečného reportérství nabízí pouze Armáda ČR. Kurzy válečného reportérství bychom proto v budoucnu rádi zorganizovali v Syndikátu novinářů,“ podotkl Boháč, který je také místopředsedou uvedené novinářské organizace.

V sobotní odpoledne se promítal i jeden z vítězných snímků Vrátil se — investigace sexuálního násilí, po němž publikum dostalo příležitost debatovat se zástupkyní šéfredaktora Kyiv Independent Tomou Istominovou. „Po investigaci válečných zločinů je dnes na Ukrajině velká poptávka. Stát jich v současnosti vyšetřuje na sto padesát tisíc,“ podotkla Istominová s tím, že deník Kyiv Independent se proto rozhodl založit speciální oddělení, zabývající se investigací válečných zločinů. „Příběhy, které jsme od lidí v osvobozených oblastech vyslechly, jsou šokující. Sexuální zločiny byly spáchány na dětech, ženách i mužích nejrůznějšího věku,“ dodala.

Daniel Kotecký, Martin Uhlíř, Jan Kaliba, Žaneta Gregorová, Matěj Moravanský na debatě o českém klimatickém novinářství na festvalu Press Play Prague 2024. Foto Filip Smelík, DR

Předcházející páteční večer vyvrcholil novinářskou debatou o české veřejné reflexi klimatické krize a roli médií v ní, jíž se účastnili Matěj Moravanský z Deníku Referendum, Martin Uhlíř z Respektu, Jan Kaliba z Českého rozhlasu a Žaneta Gregorová ze Sedmé generace.

„Roli klimatického novinařství chápu nejen v informování, ale i ve snaze o zpřehledňování často zmatené a bezvýchodné debaty o klimatické krizi. Snažím se nacházet souvislosti mezi fakty, rozpoznávat mezi nimi méně podstatné od podstatnějších a nabízet možné cesty, jak krizi klimatu čelit,“ podotkl v debatě Moravanský.

Uhlíř poukázal na zásadní posun klimatické žurnalistiky v kontextu vývoje vědeckého poznání: „Současná situace je zásadně jiná než ještě před několika lety. Nedávné povodně jsou toho důkazem. V 90. letech žádné vědecké studie zkoumající souvislost změn klimatu a povodní neexistovaly, a i kdybyste je měli, každý by se vám vysmál. Dnes je máme, což je pro nás, klimatické novináře zásadní. Můžeme ukazovat jasná vědecká zjištění a fakta.“

Diskuse
PK
October 13, 2024 v 19.25

Volte KSČM! Poslední naději levice!

Zastavme války! Zastavme konflikty v Gaze, na Ukrajině i Blízkém východě! Mír!