To my jsme problémem. K dvacátým narozeninám Grety Thunbergové

Matěj Moravanský

Před několika dny oslavila švédská aktivistka Greta Thunbergová dvacáté narozeniny. Co je jejím úkolem, potažmo celé mladé generace klimatického hnutí?

Před čtyřmi lety šestnáctiletá dívka ze Švédska dokázala svým principiálním postojem zformovat největší globální hnutí dneška. Vyneslo jí to nejen obdiv a respekt, ale také obrovskou vlnu nenávisti těch, jimž klimatické hnutí mladé generace otřásá jistotami blahobytu a mocenské hegemonie. Foto FB Greta Thunberg

„Co je naším cílem? Je to snížení emisí, nebo možnost dál žít tak, jak žijeme doteď? Je naším cílem zabezpečit stávající a budoucí životní podmínky, nebo udržet vysoce konzumní způsob života? Existuje něco jako zelený růst? A můžeme na konečné planetě nekonečně ekonomicky růst?“ ptá se v úvodu Knihy o klimatu Greta Thunbergová. Jsou to nelehké, palčivé otázky, ale především jsou a budou spojeny s Gretinou a tím i mojí, naší generací.

Tváří v tvář klimatické krizi, jedné z největších zkoušek moderní civilizace srovnatelných s válečnými katastrofami 20. století, je nutné si takové otázky klást. Nestojíme totiž před problémem, který má naše civilizace, nýbrž sama naše civilizace se stala problémem; způsob, jakým funguje ekonomika, politika, kultura, naše společnost jako celek a rovněž to, jak my sami žijeme svoje individuální životy. My sami jsme problémem.

Tedy do jisté míry. Stěží srovnávat možnosti studentů s možnostmi kapitánů průmyslu a předních představitelů světové politiky; student si jen těžko odepře plavby soukromou jachtou nebo lety tryskáčem a má jen omezené možnosti ovlivnit to, jakou energetickou koncepci přijme vláda státu, ve kterém žije. Přesto jsme součástí problému alespoň do té míry, do jaké jsme také součástí řešení.

Význam toho, že se na základě přijetí odpovědnosti za problém rozhodneme usilovněji studovat nebo organizovat studentské hnutí může v budoucnu vyrovnat moc těch, kteří dnes usilovně pracují na prohloubení klimatické krize.

Mladá generace v České republice

I díky stávkám za klima vyvolaných Gretou Thunbergovou se stále více mladých lidí v České republice dostává k obdobnému pohledu na svět. Většina mladých lidí v Evropě vyrůstá, dospívá a začíná svoje životní příběhy s vidinou, že klima se zhorší, stane se nestabilním, a to způsobí nevídané politické a sociální otřesy.

V zemích globálního Jihu jsou takové otřesy už nějakou dobu realitou. Potýkání s důsledky klimatické krize zkrátka bude a mnohdy už je každodenností našich životů.

×
Diskuse
JP
January 10, 2023 v 10.37
"Dobrý život" a cesty k němu

Jedna z nejzajímavějších úvah na dané téma. Z myšlenek jejího autora je možno obzvláště vyzdvihnout dvě: za prvé jeho výzvu "nacházet nové přístupy k tomu, co znamená vést dobrý život"; a za druhé jeho naději, že "se možná již definitivně uzavřel i experiment s 'koncem dějin', ve kterém jako kdyby bylo zakázáno myslet o alternativách a jiných cestách dějinami".

"Dobrý život" - to je téma kterým se zabývali už myslitelé antického Řecka. Jmenovitě Platón (jakožto strážce odkazu Sokrata), a Aristoteles. V celé této myšlenkové, respektive etické linii je možno shledat jeden společný prvek: "dobrý život" nespočívá ve vnějších atributech, a už vůbec ne v hromadění materiálních statků nebo vůbec v konzumním způsobu života, nýbrž výhradně ve sféře ducha, ve sféře osobně mravní. Respektive v sokratovské "péči o duši".

Všechny tyto tři velké osobnosti antického světa sdělují to samé: konzumní způsob existence je v přímém protikladu s možností dosáhnout "dobrého života" v onom duchovním a duševním smyslu. Sokrates sám přímo okázale pohrdal jakýmikoli materiálními statky; Platón pak ze své "ideální polis" hodlal vykázat všechny handlíře s jejich zbytnými konzumními lákadly, které pouze odvádějí lidskou mysl od všeho, co kultivuje a povznáší lidskou duši. A i Aristoteles, ačkoli obecně mající mnohem více smyslu pro realitu nežli radikální idealista Platón, tedy i Aristoteles požadoval, že rozvážný a odpovědný muž sice řádně obdělává své hospodářství - ale že neprodukuje nic nad to, co je zapotřebí pro materiální zabezpečení jeho rodiny a jeho služebnictva.

Potud tedy vše dobře, a zdálo by se že ani dnes není zapotřebí učinit nic jiného, nežli přihlásit se k myšlenkovému a etickému odkazu těchto velkých myslitelů minulosti. Jenže, nedá se nic dělat, situace je přece jenom dosti odlišná. Oni mohli tyto své představy a modely vytvářet v době principiálně substituční ekonomiky, kdy tedy hospodář-farmář si mohl na svém hospodářství vyprodukovat naprostou většinu toho, co bylo zapotřebí k obživě a chodu hospodářství. Kdy se tedy vše další mohlo právem deklarovat jako luxus, zbytečný a zbytný. Ovšem - a i to je nutno dodat - už v tehdejší době s těmito výzvami ke skromnému, uměřenému způsobu existence mezi svými spoluobčany asi sotva dosáhli nějakého mimořádného ohlasu. Zkrátka - touha po majetku, touha po neustálém akumulování materiálních zdrojů je zjevně jedním ze základních instinktů člověka, a jenom velmi zřídka se podaří tyto niterné tužby nějakým způsobem trvale eliminovat, přebít.

Tím obtížnější je takovýto princip konzumně uměřeného způsobu života prosadit v současném moderním, dynamickém světě, který už dávno nespočívá na substituční (agrární) formě produkce, nýbrž na všeobecné specializaci a vzájemné směně. To znamená, ti handlíři, který ještě Platón chtěl vykázat z hranic svého dobrého města, jsou dnes jedním z nosných sloupů celé ekonomiky.

Jsou tedy či nejsou vůbec reálné možnosti se ještě dnes pokoušet o znovuoživení oné staré antické výzvy k "dobrému životu"? Je či není odůvodněným a potřebným počinem volat po hledání alternativ k současnému modelu produkce a spotřeby, založeném na hyperprodukci a excesivním konzumu? To by bylo téma na dlouhé, a velmi složité úvahy a diskuse. V každém případě je ale nutno pozdravit a přivítat každou snahu, která si vytyčuje právě tento cíl. Tento cíl postavit autenticky humanistické hodnoty nad přízemní, ryze materiální konzum.